Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dyrt å leve Lavkarbo -eller...?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-09-08, 23:36   #1
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Dyrt å leve Lavkarbo -eller...?

En kan fort få inntrykk av at å kjøre lavkarbo er en dyr fornøyelse

Reine råvarer (kjøtt, fisk etc)og grønnsaker er dyrt her i norge. I tillegg blir det også en del utgifter til kosttilskudd og andre spesialprodukter på helsekosten/apoteket etc.

Kassalappen viser dramatisk høyere summer når jeg har handlet inn nå enn før

På den annen side kjøper jeg så godt som ingenting utenom lenger. Før gikk det i mye småmat som dyre baguetter på bakern, varmlunsj i kantina, boller på bensinstasjon, godteri, brus mm. Slik småhandling er så godt som saga blott nå

Så...Blir det så mye dyrere å leve lavkarbo i det store og hele egentlig?

Noen som er flinke og fører regnskap på sine utgifter, som kan "bevise" hvor stor forskjellen er på matbudsjettet "før" og "nå"? (evt om det er noen forskjell da)

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 00:01   #2
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Dyrt å leve Lavkarbo -eller...?

Dette har vi hatt et par tråder om før, men jeg kan godt svare på det igjen:

Jeg merker en definitiv nedgang i matbudsjettet nå kontra før jeg begynte på Ketolyse. Nå spiste jeg ikke "billigmat" av typen nudler, ferdigpizza, fastfood og så videre før heller, da, men jeg spiste ikke så ofte biff heller

Kosttilskudd koster jo litt i innkjøp, men på den annen side så varer jo boksene en stund, så jeg ser ikke på det som en spesielt stor utgift. Spesialprodukter kjøper jeg nesten ikke, utgiftene er minimale på det.

Men altså: jeg synes ikke grønnsaker er dyrt. Og egentlig ikke kjøttråvarer heller, litt avhengig av hva man kjøper. Klart det blir dyrt hvis en familie på fire skal ha indrefilet og kongeøsterssopp, men det skal de vel ikke så ofte Svinekjøtt er relativt rimelig, kylling kan være det hvis man ikke kjøper de overprisede pakkene med to brystfileter i. Egg er da ikke dyrt? Storfekjøtt av "lavere kvalitet" koster ikke all verden - det smaker for øvrig mer enn de dyrere delene, men må behandles mer før det blir mørt og kan spises. God, fersk fisk kan være dyrt, avhengig av hvor man bor og handler. Jeg kommer sjelden under 90 kroner hvis jeg vil ha en god skive fersk torsk, et mysterium i seg selv i en fiskerinasjon. Men sånn er det.

Den største innsparingen synes jeg dog ligger i at jeg nesten aldri kjøper noe "utenom". Litt sukkerfri sjokolade i helgene og sånt, men jeg sparer minst en tusenlapp i måneden på at jeg ikke kjøper kaffe på kaffebar, godteri og snacks, brus og så videre. Og på Ketolyse er kostholdet såpass monotont at jeg nesten aldri må kaste noe mat heller, før ble det rimelig monsteraktige utrenskninger av kjøleskapet fra tid til annen

Har ikke noe regnskap, men jeg vil vel anslå at matbudsjettet mitt (for utvidede verdier av "mat", la oss si alt som kan spises) har gått ned med 1000-1500 kroner måneden etter at jeg begynte med dette.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 00:13   #3
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Dyrt å leve Lavkarbo -eller...?

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

Og på Ketolyse er kostholdet såpass monotont at jeg nesten aldri må kaste noe mat heller, før ble det rimelig monsteraktige utrenskninger av kjøleskapet fra tid til annen

Åh...ikke snakk!

Jeg kom forresten på en ting vedr mine innkjøp i matbutikken. Nå handler jeg for flere dager i selngen. Må jo det siden mye av måltidene gjøres i stand dagen før. Mer planlagte innkjøp mao. Og sånt sparer man jo også penger på

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 13:47   #4
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Dyrt å leve Lavkarbo -eller...?

Det er nok dyrt å komme i gang, men av egen erfaring, så ser jeg nå at vi har ett litt lavere matbudsjett enn før. Det handler mye om å planlegge innkjøp og lage menyplaner. Jeg lager middags-meny-plan for to uker av gangen, og handler da inn til det annenhver uke. Da har jeg alt i fryser og sap og slipper masse småhandling. eneste vi handler utenom er ferskvarer som melk, brød og litt grønnsaker...

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dyrt med lavkarbokosthold? Up-and-down Lavkarbo generelt 4 13-09-08 23:31
Dyrt med lavkarbo?! Maskotten Oppskrifter 10 01-08-08 20:20
Ketolyse eller lavkarbo Fideline Spørsmål og svar 8 29-05-08 13:32
Dyrt? Jollers Lavkarbo generelt 22 24-02-08 15:41
Dyrt med lavkarbo sa dere ?? Nille Livets lyse side 2 14-08-05 17:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no