Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-11, 13:34   #1
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg føler meg altså såååå syndig! Jeg har en tendens til å sette i gang med full bakst (prøver alltid ut nye oppskrifter) på fredags morgen, og lager alt fra muffins, sjokoladekake til fromasjer og is...Jeg bare elsker å finne det perfekte helge-godteriet mitt, og det ender altså opp med at jeg både fredags og lørdags kveld sitter og mumser med i hjel på alt mulig snadder.

Jeg føler meg så innmari syndig, selvom alt er skikkelig lavkarbo altså! Jeg får så sykt følelsen av å gjøre noe ulovlig, og tenker at "dette kan umulig være bra!" (Og for noen er det vel heller ikke det, da sukkererstatning kan bremse vektnedgang, men ikke på meg!)

Altså.....ER det virkelig helt ok å mumse på denne måten? Skal innrømme at vekten mandags morgen ofte er noen 100gram mer enn den var fredags morgen, men det er bare fordi det er så MYE i magen. Jeg lager jo selvsagt også god mat, som pizza, og da nytter det ikke stoppe etter ett stykke liksom
Men utover uken igjen, så ser jeg jo at vekten den synker og vips, så har jeg jommen gått ned, tross store utskeielser...

jeg fatter intet....er det flere som har det sånn, at dere sitter igjen som spørsmålstegn på at dette faktisk er ok?
jeg leser jo om flere her inne, som stadig vekk (tilogmed på en syndig onsdag f.eks) sitter og mumser sjoko-mousse eller enmannssjokoladekaker etc etc....

Hehe, hva er deres forhold til snakcs og kaker, er det kun helg eller er det rett som det er...og ja, er det litt "skummelt" syns dere?

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:49   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Når jeg gikk på Ketolyse spiste jeg stort sett aldri noe søtt, hvis jeg fikk lyst på noe i helgene så ble det gjerne litt bringebær med fløte.
Jeg har troen på at i en vektnedgangsperiode så er det lurt å holde seg til ren mat og ikke ty til erstatninger så veldig ofte. For ved å lage slike ting hver helg opprettholder man normalt søtsuget og dette er jo noe som strengt tatt kan være greit å bli kvitt

Selv om det ikke stopper vektnedgangen din nå så er det mulig at den kan gjøre det senere, men vi er alle forskjellige så det er umulig å spå. Du kan jo fremdeles lage godis til helgene men gjerne redusere mengden for på ett lavkarbokosthold skal du jo ikke gå sulten og da er det nok mer vanen av å spise noe godt i helgene som henger fast.

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:55   #3
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Når jeg gikk på Ketolyse spiste jeg stort sett aldri noe søtt, hvis jeg fikk lyst på noe i helgene så ble det gjerne litt bringebær med fløte.
Jeg har troen på at i en vektnedgangsperiode så er det lurt å holde seg til ren mat og ikke ty til erstatninger så veldig ofte. For ved å lage slike ting hver helg opprettholder man normalt søtsuget og dette er jo noe som strengt tatt kan være greit å bli kvitt

Selv om det ikke stopper vektnedgangen din nå så er det mulig at den kan gjøre det senere, men vi er alle forskjellige så det er umulig å spå. Du kan jo fremdeles lage godis til helgene men gjerne redusere mengden for på ett lavkarbokosthold skal du jo ikke gå sulten og da er det nok mer vanen av å spise noe godt i helgene som henger fast.

Huff ja, jeg vet, jeg vet...Det søtbehovet BØR man jo faktisk stoppe - men jeg har NULL søtbehov resten av uken. Tror det er psykologisk, at siden det er helg, da SKAL jeg ha noe snacks...hehe....men jeg MÅ ikke, har ikke et ekstremt behov, så det er vel av gammel vane faktisk...

Usj, jeg håper ikke det vl stoppe nedgangen siden, men det får jeg isåfall ta det når det kommer....
Men ja, du sier joi mye lurt (som jeg ikke vil høre! ) hehe...

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:56   #4
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg har spist sjokolade i helga, forr første gang på kuren.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 14:28   #5
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Det er i helgen jeg har tid til å lage noe godt, så jeg gjør som deg og tester litt forksjellig. Men jeg lager gjerne bare en ting jeg da og begrenser det til lørdag eller søndag

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:43   #6
Reni
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
Reni er på en erverdig vei

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Det er i helgen jeg har tid til å lage noe godt, så jeg gjør som deg og tester litt forksjellig. Men jeg lager gjerne bare en ting jeg da og begrenser det til lørdag eller søndag

Samme her. Ikke hver helg da, men hvis det blir noe, så søndag ettermiddag.

Reni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:45   #7
monja
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Rock City
Alder: 46
Innlegg: 325
monja er på en erverdig vei

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg lager ikke noe, og spiser heller ikke noe søtt, men jeg spiser bacongull. Både fredag og lørdag. Sikkert alt for mye, og jeg får og følelsen av å ha gjort noe ulovlig. Huff altså....

__________________
Min MUP

monja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 22:11   #8
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Men...dere som er så "streite" at dere nesten ikke spiser noe ekstra godt...Hvorfor det egentlig? Er det fordi sukker-erstatningene gjør at vekten stagnerer eller er det fordi det "føles" feil?

Jeg ser ikke så mye galt i det egentlig. jeg koser meg, og for å klare å gå ned i vekt, så MÅ jeg kose meg i helgene...Og det er jo nesten bare ihelgene da..og ehm...det ER jo ikke sukker jeg spiser...bare noe søtt og godt som jeg ikke legger på meg av..

Lurer litt på hvorfor folk holder så veeeldig igjen jeg...jeg hadde aldri klart dette kostholdet uten noe snacks innimellom.
Men for all del, for å kutte søtbehovet fullstending, nei, så er det selvsagt ikke noe sjakktrekk...I know

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 22:29   #9
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av Nurk, her.

Men...dere som er så "streite" at dere nesten ikke spiser noe ekstra godt...Hvorfor det egentlig? Er det fordi sukker-erstatningene gjør at vekten stagnerer eller er det fordi det "føles" feil?

Jeg ser ikke så mye galt i det egentlig. jeg koser meg, og for å klare å gå ned i vekt, så MÅ jeg kose meg i helgene...Og det er jo nesten bare ihelgene da..og ehm...det ER jo ikke sukker jeg spiser...bare noe søtt og godt som jeg ikke legger på meg av..

Lurer litt på hvorfor folk holder så veeeldig igjen jeg...jeg hadde aldri klart dette kostholdet uten noe snacks innimellom.
Men for all del, for å kutte søtbehovet fullstending, nei, så er det selvsagt ikke noe sjakktrekk...I know

Jeg spiste det ikke fordi jeg ikke savnet det, var mett og har lært meg å se på mat som en nødvendighet og ikke kos. Skal jeg kose meg setter jeg heller på en film, lager en kopp te eller leser en bok.
De fleste av oss har jo lagt på oss fordi vi skal kose oss med mat, men mat er faktisk bare en nødvendighet.
Jeg spiste av og til bacongull eller sukkerfri sjokolade, men svært sjeldent og da spise jeg litt, ikke mye.
Noe av poenget med å gå ned i vekt og legge om kostholdet er vel at man skal komme vekk fra de vanene man før har hatt?

Og når du spiser det søte så opprettholder du søtsuget som nevnt tidligere, du sier jo lengre oppe at du ikke tenker på det i uka så det nok kun vane det står på hos deg og da ville jeg heller ha hatt en dag hvor jeg lager noe lavkarbogodis og ikke testet ut mye forskjellig hver helg.
Jeg fikk ikke noe dårlig samvittighet om jeg spiste litt bacongull eller andre såkalte lovlige godiser, men jeg spiste som sagt litt og at det kun er litt tror jeg er veldig viktig

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:14   #10
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg tror også det er lurt å være litt forsiktig med slike erstatninger. Hvorfor ? I tillegg til det som Fungirl sier her, så er det jo dette at det sannsynligvis vil være 'lettere' å gå over til det skumle høykarbokostholdet man hadde FØR man begynte når man har når vekta man vil ha. Tror jeg.

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:34   #11
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jupp, du sier mye lurt Fungirl, og jeg er i grunn veldig enig med deg (og deg, Antionette) om at en hel del av poenget med kostomlegging er jo å komme seg vekk fra de gamle vanene - som for min del besto av massevis av snop hele helgen.
Nå sier jeg jo her at jeg pøser på med søtsaker fortsatt, men i form av sukkerfritt og som ikke påvirker vekten min...MEN jeg klarer å la det være! Det er ikke lenger sånn at jeg MÅ! For hadde jeg "måttet",så hadde jeg også mumset uken lang...
Tidligere var det stoor fare for at jeg tok meg en kvikklunsj en onsdags kveld hvis jeg "følte for det", eller heiv innpå med litt is når jeg var sliten. Sånn er det ikke lenger.

Jeg har ikke lenger en umettelig apetitt, ei heller stort søtbehov - MEN jeg mener, selvom noen er uenig med meg, at mat selvsagt kun er en nødvendighet, men at man kan virkelig kose seg med mat også. Jeg syns absolutt mat skal være kos, og ikke bare en nødvendighet, men det gjelder jo da å tenke "riktig" ifht kosthold - og ikke pøse på med chips og smågodt en kveld. For min del, så handler helgekosen min (sukkerfri, som nevnt) litt om familieliv, avslappning og kos.. Og jeg har IKKE tenkt å tilbake til gamle vaner senere - jeg har jo tross alt funnet bøttevis med supre oppskrifter som er lavkarbo hehee....

Jada, det er sikkert HELT feil å kose seg litt ekstra i helgene, men for min del funker det og jeg har lite lyst til å kutte litt snadder helt....Men det er meg, da - og nå. Kanskje jeg endrer mening etterhvert.

Men...hvorfor, hvis det er så fryktelig galt, er det daglig mange nye oppskrifter på kaker og snacks her inne da...og hvorfor går folk ned i vekt til tross for at de spiser søtsaker på lavkarbo? Jeg syns uansett ikke det er snakk om å "gå tilbake til gamle vaner når vekten er nådd"...dette handler om en livsstils-ending. For meg er det ikke en "kur" som varer 2 mndr, og så er jeg tilbake som før...Niks..

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:52   #12
beths
Medlem
 
beths sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 46
Innlegg: 189
beths er en juvelbeths er en juvelbeths er en juvel

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av Nurk, her.

Men...hvorfor, hvis det er så fryktelig galt, er det daglig mange nye oppskrifter på kaker og snacks her inne da...og hvorfor går folk ned i vekt til tross for at de spiser søtsaker på lavkarbo? Jeg syns uansett ikke det er snakk om å "gå tilbake til gamle vaner når vekten er nådd"...dette handler om en livsstils-ending. For meg er det ikke en "kur" som varer 2 mndr, og så er jeg tilbake som før...Niks..

Mange av oss går ikke ned hvis vi spiser sånt og må derfor styre helt unna alle de oppskriftene du nemner... Jeg tror faktisk det er et fåtall som er så heldige at de tåler et slikt fast inntak av søtstoffer etc. og det ser man jo på de jevnlige frustrasjonsmeldingene som dukker opp på forumet .

Skal man derimot bare holde ved like den vekten man har går det sikkert greit for de fleste. Du er en av de heldige og jeg misunner deg. Heldiggris!!

beths er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 12:55   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Er det ikke litt forskjell på å kose seg i helgene og å kose seg HELE helgen?
Høres for meg ut som at det rett og slett har blitt en vane for deg og det er jo helt greit, hvis du trives med det. Så lenge du kan slutte hvis du vil, så

Jeg liker også å "kose" meg i helgen, men holder det gjerne til lørdag da. Har ikke noe behov for å la det vare fra fredag til søndag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:05   #14
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Hvorfor ikke kose seg med noe kroppen har bruk for? En god biff med en god salat og en deilig saus, et glass vin...mye kos som er både sunt for kroppen og alldeles lovlig

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:20   #15
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Beths: Ja, du har rett. Tror det er mange som kan slite med å gå ned, dersom de hiver innpå for mange slike erstatninger, og det er selvsagt ikke festlig. Full forståelse for det. Mulig jeg og havner der, men foreløpig går det bra....

Nellie: Definitivt en forskjell. Jeg lar det heller ikke vare hele helgen, stort sett lørdag, men noenganger fredag og lørdag. Ikke søndager. Forresten godt å høre at det finnes flere som liker "kose" seg litt Syns i grunn overskriften min ble litt misvisende nå. Høres ut som jeg bare spiser søtt i helgene, og det er jo HELT feil

Nannah: Joda, godt poeng, det. Og jeg koser meg veldig med sånn god mat, jeg. Men min "vin", blir heller et kakestykke eller to, eller litt gele eller noe i den duren.

Ja, takk, begge deler Når det går greit å spise litt søtt i helgen, og samtidig spise god mat (som lavkarbomaten er, etter min mening), så syns jeg dette er det perfekte kosthold, jeg, da...

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:45   #16
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg likte denne tråden. Ser her at jeg er jommen ikke alene....hehe...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42320

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 13:55   #17
Hildemor på slanking
Medlem
 
Hildemor på slanking sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Jeg bor i Dimmelsvik i Kvinnherad kommune
Alder: 53
Innlegg: 221
Hildemor på slanking er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Det er jo ikke særlig sundt for kroppen å pøse på med mye kunstig søtning.
Barn skal ihvertfall ikke ha det.
Mulig du spiser for lite fett hvis du har så stort søtbehov.
Det merker jeg hvis jeg har spist for lite fett en dag så kan jeg gjerne bli litt fysen på noe "digg".
Skjønner at du er fornøyd med at du har vektnedgang med så stort inntak av kosemat men poenget med lavkarbo er jo ikke bare å gå ned i vekt men å spise ren og god mat som er godt for kroppen.
Å bake litt til en bursdag e.l er jo selvfølgelig lov men ville ikke brukt hver helg på det for å si det slik

__________________


Jeg er vel ikke overvektig- bare underhøy
Hildemor på slanking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 15:04   #18
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av Hildemor på slanking, her.

Det er jo ikke særlig sundt for kroppen å pøse på med mye kunstig søtning.
Barn skal ihvertfall ikke ha det.
Mulig du spiser for lite fett hvis du har så stort søtbehov.
Det merker jeg hvis jeg har spist for lite fett en dag så kan jeg gjerne bli litt fysen på noe "digg".
Skjønner at du er fornøyd med at du har vektnedgang med så stort inntak av kosemat men poenget med lavkarbo er jo ikke bare å gå ned i vekt men å spise ren og god mat som er godt for kroppen.
Å bake litt til en bursdag e.l er jo selvfølgelig lov men ville ikke brukt hver helg på det for å si det slik

Inntaket mitt er altså ikke SÅ stort Når jeg leser den tråden jeg har linket til, så er jeg ikke mye verre enn de fleste andre. Mange mumser sjokolade fra sukkerfritt, cavailer e.l. Det gjør jeg aldri. Jeg er på kake-dilla, jeg. Og det sier seg selv at inntaket ikke kan være så stort, for kake blir man jo METT av hehehe...

Forøvrig gir jeg aldri erstatninger til barna mine. Og jeg spiser super-rent ellers...

Jeg skjønner virkelig ikke hva det har å si om man stapper i seg litt på fredag og lørdag...og ja, til tider mye (som overskriften tilsier)...Dritt-stoffer får man i seg av kaffe, vin, light-brus og annet også...(og slikt rører jeg ikke..så det så!)


Men takk for tips om å kanskje spise litt mer fett. Det kan hende du har rett. Men søtbehovet er i grunn svært lite. Er nok dessverre heller den gamle vanen om noe søtt i helgen, som henger i

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 15:36   #19
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Selv tåler jeg kunstig søtning dårlig, så det begrenser seg ganske naturlig hos meg. Av søte ting drikker jeg te med suketter i helgene, og av og til kaffe med sukkerfri vaniljesirup og mykvispet fløte. Veldig sjelden sjokolade (2 striper 86% på 5 mnd. eller annen godis. Med unntak av én uke i måneden. Det eneste jeg vil ha er seigmenn, evighetskuler og annet barnslig godteri - så da baker jeg av hjertens lyst. Siste dille nå er muffins med eggekrem (lavkarbo, seff). Og jeg tenker det må være greit. Dersom man må nekte seg selv ALT absolutt HELE tiden så tenker jeg at det kanskje ikke går så lang tid før man sprekker. Noe av cluet mer lavkarbo er jo nettopp mett og tilfreds - og det gjelder vel trangen til noe godt også? For meg er det viktig å ikke føle at jeg er på KUR - noe jeg garantert vil gjøre dersom jeg skal kutte ALT

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 19:06   #20
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Det eneste jeg vil ha er seigmenn, evighetskuler og annet barnslig godteri - så da baker jeg av hjertens lyst. Siste dille nå er muffins med eggekrem (lavkarbo, seff). Og jeg tenker det må være greit. Dersom man må nekte seg selv ALT absolutt HELE tiden så tenker jeg at det kanskje ikke går så lang tid før man sprekker. Noe av cluet mer lavkarbo er jo nettopp mett og tilfreds - og det gjelder vel trangen til noe godt også? For meg er det viktig å ikke føle at jeg er på KUR - noe jeg garantert vil gjøre dersom jeg skal kutte ALT

*applauderer* Veldig bra sagt, Camomilla! Som om jeg skulle sagt det selv! jeg hadde sprukket for lengst om jeg ikke fikk kose meg litt av og til. Muffins med eggekrem er herlig!!

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 19:16   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Ja, tittelen din er nok litt misvisende Ser ikke på "pøser på" som noe fornuftig inntak akkurat

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 20:11   #22
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, tittelen din er nok litt misvisende Ser ikke på "pøser på" som noe fornuftig inntak akkurat

back at ya! Tja, men du skjønner, helgen som var, så var det nettopp det jeg gjorde skjønner du - jeg pøøøøøste på! Men det er ikke standard altså, men sånn noenlunde fornuftig, ja, det er jeg nok i helgene - men koser meg, det gjør jeg og det fortsetter jeg med - uansett!

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 21:14   #23
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg sier ikke at man ikke skal kose seg med mat eller andre ting å spise, men det jeg vil frem til er at man kan gjøre så mye annet sammen med familie og venner som ikke involverer mat og snop. Jeg kan gjerne ha en spillkveld (kortspill/brettspill) med venninner uten at vi må servere noe på bordet. Har man servert noe, laget middag osv så skal man selvsagt kose seg, men det jeg mener at mat/snop ikke MÅ være tilstede for at man skal kose seg, noe jeg tror er veldig vanlig og har vært vanlig for meg også stort sett hele livet. Jeg prøver selv å lære meg at jeg kan kose meg på andre måter enn at noe skal spises.
Jeg har ikke arrestert deg for at du spiser div kunstig søtning, så lenge du føler at det ikke er noe problem for deg så må du selvsagt bare gjøre det og tittelen din er nok rimelig misvisende ja om du spiser ett kakestykke på lørdagskvelden

Jeg har pr dags dato aldri laget annet enn middag og et brød fra oppskriftene her inne, jeg tenkte som så at jeg orker ikke å lage kake og ha i hus for jeg vet at ett kakestykke ville trigget mitt søtbehov og gjort at jeg enten hadde spist ett stykke i løpet av uka eller helga etter og jeg ønsker ikke å putte i meg selv for mye kunstig søtning, dette av to grunner. Kroppen tåler det ikke så godt og den har absolutt ikke godt av det.

Men hvorfor får du dårlig samvittighet av å spise lavkarbogodiser? Hvis du spiser det for å kose deg så ser jeg ikke helt poenget med å spise det om følelsen du sitter igjen med er dårlig samvittighet og at du føler deg syndig, nyt heller det du velger å spise er min mening

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:31   #24
karbofrøken
Juniormedlem
 
karbofrøken sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 41
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Var da voldsomt så moraliserende svar du fikk her da!

Ja, jeg "pøser" også på med søtt i helgene. Og jeg er kjempefornøyd dersom alt det søte er lavkarbo, for det hender titt og ofte at det IKKE er det...

Nå er jeg i utgangspunktet slank/normalvektig og har ikke noe ønske om vekttap da, samt at jeg trener mer enn gjennomsnittet. Jeg tenker at dette er et kosthold jeg skal leve med resten av livet, og da trenger jeg å føle forskjell på helg og hverdag. Og i min verden kan ikke saftige biffer el bacongull noensinne erstatte det søte. Punktum.

Jeg tenker som så at det er bedre å finne et kosthold en trives med og kan holde på i årevis, enn å føle at en er på diett og ikke kan unne seg det en egentlig vil ha.

Leser her inne at mange blir fysisk dårlige av karbo, og det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg blir dårlig av hvetemel, men kan fint spise en plate vanlig sjokolade uten å merke noe - selv om jeg da har lagt på 20-30 g karbo per døgn de siste 5-6 dagene. Kjenner absolutt ikke igjen beskrivelser av kvalme, svette, dårligere fysisk form el tretthet - føler meg helt fin!

Det er selvsagt ikke gunstig med for mye kunstig søtning, men det er også svært mye annet som ikke er gunstig - og om dette er min last, så er det langt fra den verste lasten en kan ha! Jeg tillater meg IKKE å ha dårlig samvittighet eller føle at jeg synder fordi jeg spiser to-tre lavkarbomuffins, en plate cavalier - eller en plate Freia en lørdagskveld!

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:37   #25
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Jeg pøøøser på med godis i helgen! Flere?

Jeg koser meg hele tida jeg.
Jeg har lært meg å nyte maten, og koser meg virkelig med all den gode maten som kroppen min har behov for.

Jeg har heldigvis aldri hatt noe skikkelig søtbehov, så jeg kicker ikke på barnslig godteri, og ikke er det noen forskjell på helg og yrke heller.

-Men jeg elsker sjokolade. Ei plate 70% kan godt vare et par uker, for det er ikek store biten som skal til for å få smaken i munnen og beholde den der.
Ellers tenker jeg som så at det beste godteriet er det som ogaå er sunt for meg. Hjemmelaga bounty, for eksempel. Kokosmelk, cocosa, kokosmasse, vanilje og ørlite søtning, og et tynt overtrekk med 70+% sjokolade (aller helst råkakao så jeg har kontroll på søtninga). Med råkakao er jo dette rett og slett MAT!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det flere enn meg som går på vekta flere ganger om dagen? marjusen Ketolysekuren 15 08-09-10 12:34
Finnes det noe godis vi kan spise? bofse Spørsmål og svar 18 04-08-08 22:25
Godis på apoteket MHM Lavkarbo generelt 45 08-03-08 22:28
Godis butikk86 Ketolysekuren 6 02-03-06 23:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no