Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tidenes teiteste kommentar ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-11, 15:11   #1
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Tidenes teiteste kommentar ...

Har en del "problemer" med å få familie og venner til å fatte lavkarbo-kostholdet. Fett vs sukker, insulin, osv... At det ikke er en syk og farlig diett jeg går på noen uker for å gå ned i vekt, men et kosthold jeg velger å ha både mtp vekten og helsen. Har gitt litt opp og holder stort sett kjeft, men prøvde forrige helg å vri fokuset over fra bare snakk om vekt til helsegevinsten ved lavkarbo. Jeg forklarte blant annet at jeg hadde fått en mye bedre hverdag uten den vonde og oppblåste magen, noe jeg har slitt veldig mye med tidligere. Jeg fortalte også at jeg nå kjenner det veldig fort i magen hvis jeg spiser noe med med hvetemel, eller for mye karber generelt. Kommentaren jeg da fikk: "Er det så bra da, da er du jo bare blitt enda mer følsom for de tingene. Og da kan du jo aldri spise normalt mer..." Går det an!?
Sammen med et dårlig skjult sukk over at jeg ikke spiser det normale og fornuftlige og sunne som alle de andre spiser (rundstykker med brunost og syltetøy og pastasalat og vafler m iskrem).
Jeg tilter snart nå tror jeg! Nesten så jeg vurderer å holde meg hjemme en lang stund fremover, og kose meg lavkarbo-mat helt og holdent for meg selv

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 15:14   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Du kan jo svare at: nei, du har ikke blitt mer følsom. Det betyr at før var du konstant dårlig. Nå er du faktisk frisk, derfor merker du når du fortere når du blir dårlig igjen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 15:57   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

En svært effektiv måte å få min omgangskrets til å slutte å bry seg, er å invitere dem på mat her (eller ta med).
De fleste får hakeslepp når de opplever hvor godt maten smaker
Blir møtt med misunnelse, både jeg, gubben og sønnene våre.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 16:05   #4
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Himmel og hav, hva folk kan trøkke utav seg...

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 16:09   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Jeg merker at det hjelper med alle artiklene som komemr i ukeblande rundt omkring jeg. De er som regel litt mer utdypet enn avisenes sjokk-artikler. Så kanskje du kan la noen slike balder ligge og slenge?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 16:17   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Hei,
Mange som møter motstand når de sier de spiser lavkarbo har omformulert ördet ’lavkarbo’ til:

”Jeg spiser bare ren, uprosessert mat som kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, grønnsaker, noe bær, egg og meieriprodukter.”

Vanskelig å komme med motargumenter eller negative kommentarer på den formuleringa…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 16:24   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Jeg får fremdeles spm., etter snart 5 år med lavkarbokost, om når jeg skal begynne å spise normalt igjen

Standardsvaret mitt er: Jeg spiser for å holde blodsukkeret jevnt og for å beholde den helsa jeg har fått.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 16:25   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du kan jo svare at: nei, du har ikke blitt mer følsom. Det betyr at før var du konstant dårlig. Nå er du faktisk frisk, derfor merker du når du fortere når du blir dårlig igjen.

Dette er i alle fall 100% sant i mitt tilfelle, og det er som regel sånn jeg formulerer meg om jeg må avverge forsøk på å servere meg ting jeg ikke tåler - nøkkelordet er jo tåler. Hvis jeg opplever at mel/stivelse/sukker gjør meg kvalm og døsig, samt at det trigger leddsmerter, så lar jeg ingen fortelle meg at dette er irrelevant fordi det ikke foreligger en allergitest. De fleste er også helt ok med det når de skjønner at jeg vil bli skikkelig dårlig om jeg tar "bare en bit, bare denne gangen".

Ellers så, tja, jeg hadde nok gjort som du (trådstarter) tenker i siste avsnitt, og rett og slett unnlatt å omgås noen som ikke kunne godta hvilken mat jeg synes det er ålreit å spise. Det er invaderende og kontrollerende oppførsel, og HELT I ORDEN å ikke tolerere. Faktisk!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 16:30   #9
Mithila
Medlem
 
Mithila sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Hordaland
Alder: 39
Innlegg: 368
Mithila er på en erverdig vei

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Ja, eg synest også dette kan vere vanskeleg, men som det vart påpeikt her, så hjelper faktisk dei reportasjane i vekeblada! Eg får gjerne spørsmål som er slik: "synest du det har nokon effekt då?" og så måler dei meg opp og ned... Og på vekta, vel..ikkje hatt den store effekten, nei, men eg har jo blitt kvitt hovudverken og magen min er ikkje ein einaste stor ballong lengre. Men dei der granskande blikka er ikkje kjekke!

Og så får eg stadig spørsmål om kva i all verden EG kan ete då... Skal innrømme at det kan vere litt meir krevjande dei gongene eg er på tur og sånn, men det går om ein vil!

__________________




Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39309
Mithila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlquist/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 19:17   #10
Santander
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 9
Santander er på en erverdig vei

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Trådstarter: dette har jeg også fått høre av min samboer. En gang blåste magen min seg opp nærmest en ballong på et par minutter etter jeg spiste to stykker med BigOne (som forresten ikke skjer igjen). Er ganske slank så jeg gikk fra 0-5 mnd gravid på noen minutter - så ihvertfall slik ut :P Respons fra samboer: Å herregud, det kan da ikke være sunt for deg å drive med denne lavkarboen!!! jeg bare lo, han fatta tegninga etter litt. Det kommer fortsatt noen små bekymringsmeldinger av og til, men men

Jeg har ihvertfall aldri følt meg bedre

Santander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 19:38   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Kjenner jeg er glad for at folk stort sett ikke bryr seg om hva jeg spiser Når jeg en sjelden gang får spørsmål sier jeg bare at jeg er prediabetisk og spiser derfor diabeteskost for å slippe å bruke medisiner. Kaller det ikke lavkarbo, for det er ikke alle som skjønner linken mellom lavkarbo og blodsukkerregulering. Dog får jeg en del spørsmål fra spesielt eldre (les: bestemor) om når jeg kan begynne å spise normalt igjen og da svarer jeg jo bare at det kan jeg aldri for da får jeg fullt utviklet diabetes. Folk slår seg til ro med det. Nå sier jeg forsåvidt til enkelte (f.eks. kollegaer) at jeg har diabetes (hvilket er nesten sant etter forrige måling) bare for å gjøre det hele enda enklere

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 19:44   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

"Er det så bra da, da er du jo bare blitt enda mer følsom for de tingene. Og da kan du jo aldri spise normalt mer..." Går det an!?

Å jadda, sambo sa nøyaktig! det samme, etterfulgt av oppgitt himling med øya

Og nå har han spist lavkarbo siden nyttår Overhørte dustekommentarer og fortsatte åspise slik det var best for meg og min kropp, folk rundt meg har sannelig sett at det fungerer, på både vekt og helse, og plutselig er lavkarbo helt greit.
I allefall for de fleste, resten driter jeg i

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 20:07   #13
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Kjenner meg veldig heldig etter å ha lest alt det her, for i min familie og omgangskrets er det mange som spiser lavkarbo

Så heldigvis få teite kommentarer!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 09:43   #14
Thea1980
Medlem
 
Thea1980 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 69
Thea1980 er på en erverdig vei

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Fikk lyst til å dele en litt artig opplevelse i helga: Var på tur med ca 20 andre, bekjente av kjæresten min. Han fronter lavkarbo til alle uten sjenanse (i motsetning til meg som stort sett ikke snakker så mye om det hvis ikke folk spør), og det vises godt at han har gått ned og kommet i form.

De fleste skjønte at han hadde "lært" dette av meg, og i løpet av turen kom det mange bort til meg og ville høre mer om dette. Hva de skulle gjøre, hvordan det virker, hvorfor, hva de kan og ikke kan spise etc. Ikke en negativ eller kritisk kommentar, men alle ville ha råd:-) Og det morsomme var at dette er mosjonister som er opptatt av trening og helse, det er jo vanligvis en kultur som er preget av "mest mulig karbohydrater" for å prestere.

Virker som om folk er mindre og mindre skeptiske:-)

__________________




Thea1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:04   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Tidenes teiteste kommentar...

Jeg opplever heller ikke så mye skepsis lengre (men jeg snakker i grunn ikke så mye om kostholdet mitt). Det er mest fra eldre som ikke skjønner at man kan leve et liv uten poteter og brødskiva.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 18:12   #16
Porla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 6
Porla er på en erverdig vei

Sv: Tidenes teiteste kommentar ...

Jeg har en mor som jobber på apotek og hun vet "alt" om slanking! (i følge henne selv) Etter at jeg og min mann har begynt på lavkarbo og fått en helt ny og god hverdag, gjør hun hva hun kan for å få oss til å slutte med det. Det er nemlig livsfarlig fordi vi kommer til å få så høy kolesterol av dette. Jeg prøver å forklare og ber henne om å lese litt om lavkarbo, men hun har tydeligvis bestemt seg. Vi har derfor bare besluttet å la være å snakke med henne om dette, men jeg kjenner at det gjør meg både såret og sint!

Porla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 18:48   #17
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Tidenes teiteste kommentar ...

Don't argue with an idiot - he'll drag you to his level and beat you ...

Jeg svarer bare ja og ha og bytter samtaleemne dersom noen er i mot lavkarbo, de fleste er heldigvis bare nysgjerrige og det er trivelig. Da kan jeg gjerne forklare og diskutere, men mot de innbitte motstanderne lukker jeg bare ører og munn

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
De 10 teiteste diettene Babyblue24 Artikler 8 19-02-08 20:34
- og sånn har det vært siden tidenes morgen ... Fedonisten Livets lyse side 5 18-01-08 23:01
kan jeg få en kommentar på det jeg spiser hannahgamlem Induksjonen 11 22-12-04 04:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no