Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mettet/umettet fett

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-10, 11:46   #1
seahaze
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 9
seahaze er på en erverdig vei

Mettet/umettet fett

Eg følge no Atkins. Sidan ein for det meste skal ete feitt og proteiner, har det nåke å sei om ein ete metta eller umetta feitt? Og mengden... Glad for alt svar.

seahaze er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 19:39   #2
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Mettet/umettet fett

Nå bomma jeg totalt, så plutselig at du skrev Atkins, ikke Fedon som jeg skrev om... Sletta derfor innlegget mitt

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 19:46   #3
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Mettet/umettet fett

Prøver igjen, hentet fra Atkins.com:

Fett, generelt, er en av de tre klassene av matvarer kalt makronæringsstoffer (de andre er protein og karbohydrater). Vi deler fett inn i gode fettstoffer og dårlig fett.

Bra fett er alt fett som finnes naturlig i mat, de er ikke varmebehandlet, og er derfor ikke skadet. Spesielt viktig gode fettstoffer er de essensielle omega-3, men noe fett som er normalt finnes i mat-som avokadoer, egg, kan linfrø, oliven, kokos og nøtter være en god fett når forbrukes i et sunt kosthold.

All mat som inneholder fett - og med rene oljer - inneholder en blanding av tre typer fett - mettet, flerumettet og enumettet. (Mat er ofte identifisert ved de overveiende fett - for eksempel olivenolje som "enumettet," smør som "mettet" - men alle virkelige matvarer inneholder blandinger av de tre).

Dårlig fett er skadet fett. De omfatter oljer som har blitt brukt og gjenbrukt i steking. Dårlig fett er hydrogenerte oljer, også kjent som "trans-fett."

Brukte google translate for å oversette teksten...

Les gjerne denne artikkelen som er et utdrag fra en Fedonbok: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6188613

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 20:29   #4
seahaze
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 9
seahaze er på en erverdig vei

Sv: Mettet/umettet fett

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Prøver igjen, hentet fra Atkins.com:

Fett, generelt, er en av de tre klassene av matvarer kalt makronæringsstoffer (de andre er protein og karbohydrater). Vi deler fett inn i gode fettstoffer og dårlig fett.

Bra fett er alt fett som finnes naturlig i mat, de er ikke varmebehandlet, og er derfor ikke skadet. Spesielt viktig gode fettstoffer er de essensielle omega-3, men noe fett som er normalt finnes i mat-som avokadoer, egg, kan linfrø, oliven, kokos og nøtter være en god fett når forbrukes i et sunt kosthold.

All mat som inneholder fett - og med rene oljer - inneholder en blanding av tre typer fett - mettet, flerumettet og enumettet. (Mat er ofte identifisert ved de overveiende fett - for eksempel olivenolje som "enumettet," smør som "mettet" - men alle virkelige matvarer inneholder blandinger av de tre).

Dårlig fett er skadet fett. De omfatter oljer som har blitt brukt og gjenbrukt i steking. Dårlig fett er hydrogenerte oljer, også kjent som "trans-fett."

Brukte google translate for å oversette teksten...

Les gjerne denne artikkelen som er et utdrag fra en Fedonbok: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6188613


Tusen takk for svar!

E det nåken som veit eigenskapane til metta, flerumetta og enumetta feitt i forbindelse til lavkarbo-mat? Kå som skjer?

seahaze er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 21:28   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mettet/umettet fett

Tenker du bør lese denne og alle andre tråder startet av Pål!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 21:39   #6
seahaze
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 9
seahaze er på en erverdig vei

Sv: Mettet/umettet fett

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tenker du bør lese denne og alle andre tråder startet av Pål!

Tusen takk for den, Kitt! Den var god og opplyende!

seahaze er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mettet/umettet fett ... Sitarg Ketolysekuren 3 06-01-10 22:49
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 10:08
Kan noen forklare meg hva som skjer med umettet fett som varmes opp? Iset Generell ernæringsdebatt 11 30-11-06 10:57
Oppvarming av umettet fett gir IKKE herding Iset Generell diskusjon 5 14-11-05 19:52
bør man ta umettet fettsyrer i tilegg hvis maten inneholder mettet fett? Chumpsy Ketolysekuren 5 10-08-05 14:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no