Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken olje skal jeg velge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-06, 10:28   #1
Mambo
Medlem
 
Mambo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Innlegg: 64
Mambo er på en erverdig vei

Hvilken olje skal jeg velge?

Tar et nytt steg.....

Skal kjøpe inn en sunn og god olje. Har ingen erfaring med olje, har kun hatt en type til bruk i fritygryta

Men nå har jeg altså tenkt å kjøpe en som jeg kan bruke til mest mulig. Sånn i starten, hvis jeg må kjøpe ørten oljer som alle skal brukes til forskjellige ting, blir det bare surr for meg og de blir stående og blir ødelagt.

Men hvis noen kan anbefale meg én startolje, som jeg kan bruke først og fremst til steking, og som jeg kan få i meg rett fra flaska for å dekke det daglige behovet for fett, hadde jeg blitt glad!

Hva er din basisolje?

__________________

















Mambo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Light Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 10:38   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvilken olje skal jeg velge

Jeg steker aldri i olje, kun i smør. Basis i dressinger er alltid en god olivenolje, mens jeg tar linfrøolje kun som kosttilskudd.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 10:51   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken olje skal jeg velge

Det er anbefalt å steke i smør eller cocosa.

Olje som tåler oppvarming til steking på lav varme (120-160) er i følgende rekkefølge: Avokadoolje, Olivneolje og rapsolje.
Lindberg anbefaler raps og oliven sammen for de utfyller hverandre sammensetningsmessig.

Det beste er å tilsette oljen etter steking.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 14:10   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hvilken olje skal jeg velge

stek i smør, evt på lav varme med raps (kaldpresset). Udo's som tilskudd..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 21:04   #5
lindaalv
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 19
lindaalv er ny på veien

Sv: Hvilken olje skal jeg velge

Jeg steker i Rapsolje (kaldpresset) eller cocosa!
Begge disse er ufarlige.

lindaalv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadiett/ syre-base balanse Svar med sitat
Gammel 26-02-06, 21:18   #6
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken olje skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av lindaalv

Jeg steker i Rapsolje (kaldpresset) eller cocosa!
Begge disse er ufarlige.

Raps er ufarlig å steke i så lenge temperaturen holder seg under 160 grader. Årsaken til dette er at raps inneholder omega-3 og omega-6 som ikke tåler noe videre oppvarming. Stekefett i synkende rekkefølge

1. kokkos
2. Klaret smør
3. Smør
4. Avokadoolje
5. Olivenolje
6. Rapsolje

Ikke bruk noen oljer som er rik på flerumettet fett til steking. Uansett hva som står på flaska!

Dyrefett / baconfett / svor er også bra egnet, kommer blant topp 3.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no