Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Skaldemans slankekjøttkaker

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-11, 23:50   #1
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Skaldemans slankekjøttkaker

Hvordan funker de på dere?

Og hvordan lager dere dem?? (svinefarse??? og hvilken kjøttdeig er ok dersom man ikke skal bruke ferdiglagd, har dere evt oppskrift? )



Hilsen ei som trenger å få alt inn med teskje....

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 00:03   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Tja hva med å begynne med å lese boka GI-null så kan du få alt inn med teskje? Eller se helt nederst på denne siden så finner du andre tråder om det samme.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 00:07   #3
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

...og nederst på siden stod det plutselig mange tråder som ikke dukket opp på søket...

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 00:26   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Opprinnelig lagt inn av Elin_no, her.

...og nederst på siden stod det plutselig mange tråder som ikke dukket opp på søket...

Søkemulighetene her er ikke heeeelt topp, jeg har vært her en stund og synes fortsatt det kan være knotete

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 00:55   #5
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Men er det noen som vil dele erfaringer med disse kjøttkakene? Har de funket på noen?

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 01:01   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Heter de slankekjøttkaker? *ler* - har jo boka, men en stund siden jeg har lest den. Jeg bruker de innimellom når jeg er matlei, smaker godt, enkelt og lage.

Svinekjøttdeig er greit og bruke, den har mer farse-konsistens, ikke så enkelt og blande i feks kjøttdeig. Ha gjerne litt mindre fløte i enn det står i boka, da blir de ikke så flytende og steke.

Nå er det vel ikke meningen at man BARE skal spise disse kjøttkakene da, de er jo ment som et måltid med perfekt fordeling mellom protein, fett og karbo (mulig jeg har misforstått??)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 11:15   #7
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Nå er det vel ikke meningen at man BARE skal spise disse kjøttkakene da, de er jo ment som et måltid med perfekt fordeling mellom protein, fett og karbo (mulig jeg har misforstått??)

Hvis jeg husker rett spiser man bare slankekjøttkakene og vann når man er på Skaldemann fakir. Men de kan også brukes på "vanlig" Skaldemann

Skaldemann fakir er bare for de som er ekstremt overvektige, og han anbefaler faktisk et vekttap på 1/2 - 1 kg pr uke. Han angret selv på at han gikk ned så fort, fordi huden ikke klarte å holde følge.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 12:25   #8
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Ja, han skriver at han i perioder kjører kun slike kjøttkaker dersom han ser kiloene snike på. Men de skal visst være veldig effektive ja, så en bør gjerne følge med at det ikke går alt for kjapt så man ender opp som ei sviske.

Jeg har stått stille i mange uker nå, og kjenner at jeg er klar for en liten boost!!

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 14:55   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Dersom du skal lage disse kjøttkakene og bruker den svinekjøttdeigen som du får tak i her i landet, må du tilsette ekstra fett. For det som Skaldeman bruker er nok mer som den medisterdeigen man får til jul her og kanskje enda feitere. Og ja Skaldeman selv refererer til dette som slankekjøttkaker

Poenget med disse kakene er at man kun skal spise disse og få et riktig forhold mellom fett, proteiner og kh. Skaldeman snakker om fettkvoten og den bør ligge på 1,3 for å få stabil nedgang. Fettkvoten er antall gram fett delt på antall gram protein + antall gram kh. Når man går på disse skal man så godt som ikke ha kh.

Jeg anbefaler på det sterkeste å lese boka dersom du skal prøve på dette for det må gjøres riktig for å virke. Boka koster bare litt over 100 kr på nettet og man får den i løpet av et par dager.

Oppskriften er svinekjøttdeig (anbefaler som sagt medisterdeig om du får tak i det eller så må du tilsette fett. Du kan f.eks få tak i ister hos slakter å bruke.). Så er det 1/2 dl fløte og 1 eggeplomme per 100 g kjøttdeig og evt kryder. Anbefaler deg også å ha i fiberhusk for det binder fløten slik at den ikke koker ut i panna ved steiking og kakene bli fastere. Husk bare at fettkvoten (1,3) er veldig viktig her for at det skal virke.

Husk også at det er ikke sikkert at dette virker dersom du prøver det for bare en uke, man må holde på en stund. Og en siste ting ikke bare skal man ha minimalt med kh men all kunstig søtning er fy fy. Det er altså så godt som fett og prot man skal innta.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:42   #10
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Lillemy, takk for gode tips. Hvor mye svinekjøtt tar du til de ingrediensene du nevner her?

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:51   #11
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Da var boka bestilt, billig jo!!! Jeg leser "spis deg ned i vekt" akkurat nå, kjempeinspirerende!!!

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 21:51   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Skynder meg og svare for lillemy, det står ingredienser du tilsetter pr 100 gram svinekjøttdeig du har tilgjengelig, ofte er det 400 gram i en pakke

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 22:23   #13
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Skynder meg og svare for lillemy, det står ingredienser du tilsetter pr 100 gram svinekjøttdeig du har tilgjengelig, ofte er det 400 gram i en pakke


Takk for tips, høres absolutt gjennomførbart ut det!

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 12:56   #14
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Da har jeg lagt mine aller første slankekjøttkaker. De var KNALLGODE!!! Brukte 3 deler oksekjøtt og 1 del smør, krydret med timian, hvitløk, rosmarin og pepper. NAM!!!!

(så gjenstår det å se om det vil vises på vekten )

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 15:18   #15
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Opprinnelig lagt inn av Elin_no, her.

Da har jeg lagt mine aller første slankekjøttkaker. De var KNALLGODE!!! Brukte 3 deler oksekjøtt og 1 del smør, krydret med timian, hvitløk, rosmarin og pepper. NAM!!!!

(så gjenstår det å se om det vil vises på vekten )

Ikkeno fløte og eggeplommer i?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:44   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Tror fløte og eggeplommer er litt av poenget..

Jeg lagde dem med masse olivenolje og noen eggeplommer isteden. Hadde ikke fløte. Ble gode de også

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 21:13   #17
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Tror fløte og eggeplommer er litt av poenget..

Jeg lagde dem med masse olivenolje og noen eggeplommer isteden. Hadde ikke fløte. Ble gode de også

Stemmer det, er jo rett og slett for å få de feite nok også da og spesielt for oss som bare får tak i relativt mager kjøttdeig/svinedeig. De har jo bare medisterdeig til jul de fleste plasser.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 21:32   #18
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Jeg laget ut i fra dette innlegget til Mr Skaldeman.

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:32   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

Opprinnelig lagt inn av Elin_no, her.

Jeg laget ut i fra dette innlegget til Mr Skaldeman.


Men i tillegg til feit farse (som skal være ca 3 deler kjøtt og 1 del fett) skal det være eggeplommer og fløte. Den oppskriften som jeg har gitt lengre oppe i tråden er direkte sitat fra boka GI-null.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:44   #20
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

OK, jeg tok liksom den letteste jeg fant jeg da....

Men, nå når kjøttkakene først ligger i kjøleskapet; er forholdet 3 deler kjøtt og 1 del fett? Altså Skaldeman generellt?

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 22:46   #21
Elin_no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 29
Elin_no er på en erverdig vei

Sv: Skaldemans slankekjøttkaker

OK, nå leste jeg innlegget ditt engang til og forsto litt mer... Ikke så lett med hoderegning en søndagskveld...

Elin_no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skaldemans Kokebok Veggpryd Lavkarbobøker 62 19-01-11 16:42
Skaldemans forholdstall vivvi Spis deg ned i vekt med Skaldeman 7 05-09-10 23:43
Slankekjøttkaker. Blir det nok fett? Øystein Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 30-01-09 19:55
Slankekjøttkaker - finner ikke svinefarse! HildePåSlankern Spis deg ned i vekt med Skaldeman 18 30-01-06 19:25
Nå har jeg bestilt Skaldemans bok!!! Iset Spis deg ned i vekt med Skaldeman 11 20-01-06 16:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no