Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Faren min - hjelp!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-05, 10:27   #1
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Faren min - hjelp!

Faren min er en gammel mann, han fyller 79 denne sommeren. Han er en oppegående fyr, men kroppen krever etterhvert sitt. Overvektig har han vært så lenge jeg kan huske, uten at muttern's forsøk på å slanken ham noengang har hatt noen annen effekt enn at han har gått opp i vekt
Men nå har han altså begynt å lure selv. Han syns at han orker lite før han blir anpusten og mener at han nok burde gå ned noen kilo. Og det er helt korrekt. Hjertet hans er ikke lenger hva det var, han er full av giktsmerter og kan ikke lenger drive med det han helst vil; grave i jorda og smi kniver. Det er første gangen jeg har hørt ham snakke om å slanke seg, så det ville være dumt å ikke forsøke å utnytte den smule motivasjon som måtte være der.
Jeg tenkte jeg skulle forsøke å introdusere et Lindberg-kosthold for ham - det er ikke FOR strengt, liksom. Og middelhavsmat er gammel'n glad i. Siden modern har sukkersyke, burde det være en smal sak for henne å tilrettelegge for det (og det er tross alt henne som styrer kjøkkenet - mer utradisjonelle er nå engang ikke de gamle). Lese om Fedon kan jeg gjøre selv her inne, har dessuten boka hans. Det jeg gjerne vil ha hjelp til er STRATEGIER FOR Å OVERBEVISE DEN GAMLE MANNEN OM AT DETTE HAR NOE FOR SEG!!!!
Jeg trenger hjelp til å tenke ut hvordan jeg best kan hjelpe ham med motivasjon og henne med tilrettelegging. Ethvert innspill mottas med takk. (Hvis noen syns at det er lovlig seint å begynne en omlegging, er det sånn at de fleste blir skikkelig gamle i familien vår - og da gjelder det å bli gammel med æren i behold, ikke sant)
Anyone?

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 10:34   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

kan det hjelpe å fortelle om de her inne (dine venner) som har blitt kvitt plager med maten?

hvor enkelt han kan få det bedre uten at han trenger å ppine seg på noen måte?

mange andre her som har bedre argumenter mot pasta, ris og ikke minst poteten enn det jeg klarer å grave frem nå...

enig med deg! denne sjansen må du ta

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 10:45   #3
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Dette er neimen ikke lett.

Men hvis han har begynt å lure, så kan du jo trekke fram Lindberg eller Montignac (den boka dukket opp i bokarven etter min svigerfar, diabetiker med hjerteproblemer som og hadde et slag - boka var veldig viktig for hans rekonvalesens), og hvordan dette er dietter som gjør at sunn mat også er god mat.

Jeg tipper at det viktigste igrunnen er å få overbevist din mor. Hvis hun styrer kjøkkenet har han ikke så mange valg. Og når det virker kommer motivasjonen hans.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 10:50   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

For meg så har kostholdet gjort enormt mye med gikt smertene, de er borte. Har slitase gikt.Tar 3 for ledd i tilegg til efaomega mot giktsmertene. Det er aldri for sent å legge om. muligheten for å bli kvitt mye smerter og å få opp bevegeligheten bør gi ekstra motivasjon.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 13:42   #5
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Tusen takk for innspill. Har bestilt Montignac-boka til gammern, så får vi se. Modern vil nok være motivert til hva som helst for å få av mannen sin noen kilo - det som er verre, er å få han sjøl til å satse. Men som sagt, jeg tror tiden er moden (i en alder av 79...)
Begod, får jeg innertier, kommer jeg tilbake til deg for mer detaljerte retningslinjer for kosttilskudd & slitasjegikt.

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 14:22   #6
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Det er ikke så enkelt. Min mor er på samme alder, og hun har vært plaget av overvekt de siste 50 år. Hun har hjerteproblemer og har hatt to lårhalsbrudd, stoffskifteproblemer og nå benskjørhet. Hun mener at det er legenes jobb å gjøre henne frisk, og at det viktigste med et godt kosthold er å få i seg nok smør til å dekke vitamin A behovet. Hun har kryssforhørt meg om dietten min de siste 3 årene (siden hun så at det virket), men hun skjønner fremdeles for eksempel ikke at stivelse og sukker er samme typer byggestoffer for kroppen. Den eneste måten å få henne til å spise sunt er ved å dra hjem til henne og lage sunn mat. Når hun er alene går det i kaker, brød, korn og surmelk. Jeg prøver å sørge for at hun har proteinrik mat, men hvis jeg ikke er der og lager det til og serverer det, ligger den i kjøleskapet når jeg kommer og rydder etter 2-3 uker.

Det som hjelper for henne er at hun spiser det hun får servert, og hun liker spennende smaker og nye sammensetninger. Når hun får skikkelig mat, proteiner og friske grønnsaker blir hun merkbart sterkere og kvikkere. Men når hun skal lage mat til seg selv gidder hun bare ikke

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 14:36   #7
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Skjønner absolutt hva du mener, Muskat. Jeg er helt enig med deg i at det ikke så enkelt som bare å bestille en bok til den gamle, hadde det enda vært så vel. Og at moder'n må med på laget, det er helt klart. Men det anser jeg som det minste problemet. Hun har hatt diabetes i bortimot 60 år, og har greid å holde seinvirkninger etc. i sjakk ved å "leve etter boka", om du skjønner hva jeg mener. Så for kjøkkensjefen vil ikke selve det mat-tekniske by på så altfor store utfordringer.
Det er fader'n som er utfordringen, hvordan jeg enn snur og vender på det. Det kan blir vanskelig å gi slipp på syltetøyet og brunosten... Fordelen ved de aller fleste lavkarbo-dietter er naturligvis at de første resultatene kommer raskt og at det er motiverende i seg selv.
Jeg er spent på å få Montignac-boka, sånn at vi ihvertfall kan komme igang og diskutere mulighetene og evt. planlegge litt. Filosofien høres også veldig tiltalende og enda mindre moralistisk ut enn de øvrige filosofiene her inne, hviket også burde være tiltalende for en gammel mann.

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 12:04   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

kan jo være lurt å lirke...si at det er jo bare å prøve? han kan vel ofre en mnd for å se om det er hjelper osv...så er han i gang og finner nok ut at dette ikke er ille. Heistad syltetøy kan han jo få, brunosten kommer han til å glemme...hehehe


Sette opp en liste over alt det gode dyu vet han liker so han kan spise??

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 12:15   #9
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Takk for tipset, Luringen - det der var faktisk et veldig godt forslag. Ikke rart, med det nicket, forresten

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor vil ikke familien min tro vitaminer er viktig ang kost Tidligere bruker Kosttilskudd 7 06-12-04 14:41
Hjelp... Svigermor forer datteren min med sukker!! Iset Barns kosthold 14 06-09-04 07:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no