Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-10, 11:16   #1
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av
Question

Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

I forbindelse med et legebesøk, måtte jeg notere ned hvor mye jeg drakk i løpet av noen dager. Snittet mitt lå på 3,5-4 liter væske pr dag, noe legen syntes var litt i overkant.
Så spurte han om jeg hadde merket noe til forhøyet blodsukker, for det kunne man få hvis man drakk mye (vann).
Jeg ble litt satt ut, og fortalte at jeg spiste lavkarbo og at blodsukkeret mitt lå stablit under 6.
Legen mente fremdeles at jeg kunne få høyt blodsukker hvis jeg fortsatte å drikke så mye....
Nå var det ikke blodsukkeret jeg var der for, så det var ikke et tema resten av timen.

Er det noen som vet om dette kan stemme????

Høres jo rart ut om mye vann skal gi økt blodsukker, økt utskillelse av insulin og deretter økt fettlagring - særlig på dette fettrike kostholdet!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 11:30   #2
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Såvidt meg bekjent, er det begrensede mengder sukker og stivelse i rent vann..

Tror trygt du kan arkivere den uttalelsen i kategorien "jeg liker ikke det du gjør, men jeg har ikke filla peiling eller noen gode argumenter, så da får jeg dikte opp noe og håpe at jeg har nok autoritet til at du slutter med det jeg ikke liker".

  Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 11:53   #3
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Har nå googla meg nesten svett. Ikke en, eneste liten artikkel om at vann kan gi økning av blodsukker.. (At man kan "vaske ut" mineraler og slikt, joda, men det vet vi jo..) Med det forbehold at jeg har brukt feil søkeord, så "vet" legen din noe resten av verden ikke vet. Han bør kanskje gi ut en artikkel?

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 15:37   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.

Har nå googla meg nesten svett. Ikke en, eneste liten artikkel om at vann kan gi økning av blodsukker.. (At man kan "vaske ut" mineraler og slikt, joda, men det vet vi jo..) Med det forbehold at jeg har brukt feil søkeord, så "vet" legen din noe resten av verden ikke vet. Han bør kanskje gi ut en artikkel?

Haha, skal nevne det neste gang jeg ser ham .

Som sagt, jeg ble litt satt ut av den kommentaren (han visste ikke at jeg gikk på lavkarbo da han sa dette) og hadde ikke tid til å argumentere siden jeg var der for noe helt annet.

Enda et eksempel på at man ikke skal ta alt en lege sier for god fisk!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 17:16   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

What the...? Høres ut som legen din tullet litt der...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 11:34   #6
Minsten
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 57
Minsten er på en erverdig vei

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Veeeeel, hva med alle de som har diabestes da? Kan ikke de drikke rent vann? Personlig så syns jeg at det høres helt på trynet ut, og om det i tilfelle er slik at man kan få økt blodsukker av vann, så tror jeg nok at du skal drikke MYE MYE mer enn det du drikker. Jeg tror nok ikke man skal høre på ALT det legen sier, de sier ofte så mangt

Minsten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 16:13   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Jeg er ikke sikker på at det er helt på trynet, men skulle gjerne ha sett det forklart på en ordentlig måte, ja!

Et (overdrevet) høyt væskeinntak vil kunne skape problemer for elektrolyttbalansen i kroppen og således få kroppen til å tro at noe er galt for at den så kan gjøre noe med det!.
Men jeg har liksom litt problemer med å se at dette har noe å si for blodsukkeret, som jo ikke skal påvirkes av vann!
Men det kan uansett hende at blodsukker/insulin reagerer på overdrevet høyt væskeinntak!

Hva som er overdrevet vil jeg ikke gå inn på her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:08   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Jeg har i allefall ikke opplevd det, jeg drikker misnt like mye som deg og har et veldig stabilt blodsukker nå, ligger på ca 4.2-4.5 hele tiden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:15   #9
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Jeg er så sikker på at det er feil, at jeg ikke gidder å bruke tid på å sjekke det opp en gang. Hvis det fantes en så opp-i-dagen årsak til blodsukkerstigning som for mye vann, hadde mange her på forumet funnet det for lenge siden. Det hadde garantert også stått om det i de viktigste bøkene. Det gjør det ikke.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:34   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg er så sikker på at det er feil, at jeg ikke gidder å bruke tid på å sjekke det opp en gang.

Og jeg som satt min lit til at du ville finne en fornuftig forklaring for meg!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:51   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Kanskje legen mente at det å drikke mye vann grunnet tørste kan være et symptom på diabetes??? Og den økte tørsten skyldes at sukker skilles ut i urinen nettopp grunnet høyt blodsukker???

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:54   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Sambo har nettopp vært hos legen og har fått beskjed om å være forsiktig med magnesium da det kan gjøre skade i hodet... Ikke mer enn dagsdosen på 300 mg..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:55   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sambo har nettopp vært hos legen og har fått beskjed om å være forsiktig med magnesium da det kan gjøre skade i hodet... Ikke mer enn dagsdosen på 300 mg..

Da er det ikke rart jeg er rar i hodet som har tatt 600mg hver kveld i 2 år!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:57   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Da er det ikke rart jeg er rar i hodet som har tatt 600mg hver kveld i 2 år!


Nå har du jo gitt deg selv svaret.....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 19:59   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Da er det ikke rart jeg er rar i hodet som har tatt 600mg hver kveld i 2 år!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nå har du jo gitt deg selv svaret.....

Problemet er vel at jeg var rarere i hodet før jeg begynte med det!
Da fikk jeg jo aldri sove pga rastløse bein!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 22:42   #16
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Sambo har nettopp vært hos legen og har fått beskjed om å være forsiktig med magnesium da det kan gjøre skade i hodet... Ikke mer enn dagsdosen på 300 mg..

Sitat fra artikkel i Mat og Helse:
Anbefalt dagsinntak er 280-350 mg om dagen, men en rekke studier antyder at optimale mengder trolig er større, kanskje 500-600 mg, inkludert mat. Dette støttes også av blodprøver som er tatt av norske fotballspillere.

Artikkelen er her: Magnesium et mirakelmineral?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:16   #17
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Og jeg som satt min lit til at du ville finne en fornuftig forklaring for meg!!!

Ok. Så sjekket jeg litt likevel. Og gjett hva vi har gravd frem.

Han er riktignok på jordet, men kanskje ikke på helt feil jorde. Hvis vi er veldig snille, så kan det hende han kunne litt, men ikke nok.

Mens den vanlige formen for Diabetes er Diabetes Mellitus, så finnes det en annen type som heter Diabetes Insipidus (DI). Det kan være dette han har hørt om. Sykdommen kjennetegnes av abnorm tørst og urinering. Kjente årsaker er psykiske eller følelsmessige fyrstyrrelser, og - sjekk denne - den populære, men ikke vitenskapelig beviste troen på overdrevent inntak av vann(!). Det siste har til og med et eget navn: Iatrongenic DI (fant ingen god oversettelse).

Symptomene på Diabetes Mellitus og Diabetes Insipidus er veldig like, med sysnforstyrrelser, abnorm urinering osv. Men det er to vesentlige forskjeller: Med Diabetes Insipidus finnes det ikke glukose i urinen eller forhøyede verdier av glukose i blodet...

Tada

(for å si det enkelt - han har fått med seg at overdrevent vanninntak kan føre til diabetes - men ikke at det ikke gir høyt blodsukker)


Sist redigert av Chunky : 01-02-10 kl 23:23.
  Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 23:34   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Han er riktignok på jordet, men kanskje ikke på helt feil jorde. Hvis vi er veldig snille, så kan det hende han kunne litt, men ikke nok.

Tada

(for å si det enkelt - han har fått med seg at overdrevent vanninntak kan føre til diabetes - men ikke at det ikke gir høyt blodsukker)

Jeg visste jeg kunne stole på deg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 00:23   #19
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Chunky, du er inne på noe der... En av grunnene til at jeg begynte på ketolyse/lavkarbo, er at jeg er redd for å få diabetes (arvelig belastet der i gården...) og en av de symptomene som skremte meg litt, var at jeg nesten alltid var tørst - uslokkelig tørst... Jeg kunnne drikke en liter juice eller melk og enda ville ha mer. Så fikk jeg vite at det kunne være et symptom på tidlig diabetes, og med all den diabetesen i familien så ble jeg bekymret.
Nå er jeg aldri tørst på den måten mer (heldigvis, det var ganske slitsomt)

Så det er mulig at legen tolket min tørste ("overdrevne" væskeinntak) som pre-diabetes og altså høye blodsukkerverdier??

Rart at han ikke anbefalte meg å gjøre noe med det da....

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 02-02-10, 19:32   #20
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning?

Diabetes M. (type 2) gir også økt tørst og urinering på samme måte som DI, så det kan være dette han tenkte på.

Antageligvis gjorde han bare sitt beste, situasjonen tatt i betraktning.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maltitol - blodsukkerstigning? Mezzina Atkins kosthold 5 07-02-12 23:41
Blodsukkerstigning/sjokk og kaloriinntak Nike Generell ernæringsdebatt 14 23-06-08 09:15
Vanninntak Anneliii Spørsmål og svar 5 08-04-07 07:46
Vanninntak Summer Spørsmål og svar 38 01-11-05 19:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no