Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-10-10, 20:35   #1
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

Lurer på om glykogen lageret i leveren blir tømt når man går på lavkarbo og når man er i ketose? Eller lager kroppen nytt hele tiden, som vi så bruker til energi, eller bruker man bare ketonlegemer til energi?

Sikkert dumt spørsmål og har ikkje heilt peiling, men lurer på dette fordi eg har hørt at når man for eksempel drikker eller spiser ting med kunstig søtning, så skiller leveren ut glykogen, slik at man får blodsukker stigning, selv om man ikke får i seg sukker!!

Skal no teste!

Har i dag ikkje spist karbohydrater, anna enn litt i fra lavkarbogrønnsaker og fløte, og spiste middag klokka fem. Kvart på åtte målte eg blodsukkeret og det var på 4,7, drakk så en halv liter pepsi max. Skal no måle etter en time og so etter to timer!!

No er eg spent!!

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 20:38   #2
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

siterer meg selv fra en tidligere tråd, før et måltid med et glass cola zero var blodsukkeret 6.9, 2 timer senere var det 7.2. helt ubetydelig stigning

på meg hvertfall, jeg er diabetiker og selv om jeg drikker zero hver dag og litt mørk sjokolade i helgene har blodsukkeret mitt sunket fra 8.8 til 6.7 i løpet at de 3 mnd jeg har vært på lavkarbo.

forøvrig produserer leveren glukose om natten, så jeg har gjerne høyest blodsukker om morran jeg, og lavt om kvelden...

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 20:40   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

forøvrig produserer leveren glukose om natten, så jeg har gjerne høyest blodsukker om morran jeg, og lavt om kvelden...

Det er min erfaring også, og helt vanlig ifølge moren til en jente som fikk dia 3 måneder gammel!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 20:48   #4
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Sv: Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

4,8 etter 1 time, så ingen stigning egentlig! Får sjå om en time til!

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 21:43   #5
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Sv: Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

Etter to timer: 4,6! Så sunket litt, men det er vel så lite at det ikke regnes som endring eller? Eller kan det at det har sunket tyda på at kroppen har sendt ut insulin pga søtsmaken, som har senka et allerede lavt blodsukker?

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 22:05   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

Det er ikke definert som endring, nei! Naturlig variasjon!

Omtrent samme resultat som jeg fikk i fjor da jeg testet Cola Zero! Ingen reaksjon!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 22:36   #7
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Glykogenlager på lavkarbo og test av blodsukkerstigning av lightbrus

Opprinnelig lagt inn av Ned30kg, her.

Lurer på om glykogen lageret i leveren blir tømt når man går på lavkarbo og når man er i ketose? Eller lager kroppen nytt hele tiden, som vi så bruker til energi, eller bruker man bare ketonlegemer til energi?

Godt spørsmål.

Såvidt jeg har forstått så vil kroppen lage den glukosen som trengs til de cellene som ikke kan bruke ketoner som energi. Jeg vil anta at kroppen lager litt glukose hele tiden når det trengs - ikke at leveren "fylles opp" og at det deretter brukes av lageret.

(Gitt at man da ikke spiser nok karbohydrater til å dekke behovet da)

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maltitol - blodsukkerstigning? Mezzina Atkins kosthold 5 07-02-12 23:41
Blodsukkerstigning av lightbrus! Test! Ned30kg Generell diskusjon 10 09-10-10 17:41
Høyt vanninntak kan gi blodsukkerstigning? Gracella Generell ernæringsdebatt 19 02-02-10 19:32
Blodsukkerstigning/sjokk og kaloriinntak Nike Generell ernæringsdebatt 14 23-06-08 09:15
Glykogenlager.... Fedonisten Trening 33 01-07-05 08:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no