Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Lavkarbo uten ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-11, 14:00   #1
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Lavkarbo uten ketose

Har nå lagt over til lavkarbo, og trives veldig godt med det. Har lest at som gravid er ketosetilstand ikke å anbefale, men at lavkarbo er en god livsstil også som gravid.

Så begynner folk å si til meg at dersom jeg ikke går i ketose de første ukene så vil vekta min bare skyte oppover. Stemmer dette? Jeg har kuttet ut alle raske karboer, men tenker at jeg skal spise en frukt eller lignende i blant for å ikke havne i ketose. Er det greit? Vil jo leve bedre, ikke hoppe oppover i vekt.

*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 14:08   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten ketose

Opprinnelig lagt inn av *Røyskatt*, her.

Har nå lagt over til lavkarbo, og trives veldig godt med det. Har lest at som gravid er ketosetilstand ikke å anbefale, men at lavkarbo er en god livsstil også som gravid.

Så begynner folk å si til meg at dersom jeg ikke går i ketose de første ukene så vil vekta min bare skyte oppover. Stemmer dette? Jeg har kuttet ut alle raske karboer, men tenker at jeg skal spise en frukt eller lignende i blant for å ikke havne i ketose. Er det greit? Vil jo leve bedre, ikke hoppe oppover i vekt.

Det er mange teorier om dette. En jeg tror på er at om du er i langvarig ketose under graviditet (og da i effektivitet slanker deg) så risikerer du at eventuelle lagrede miljøgifter frigis og til potensiell skade for fosteret. Når det er sagt så er det naturlig med periodevis ketose (over natta) også som gravid.

Jeg tror planen din er fin som snus, jeg. Du har et kosthold som er bedre både for deg og den kommende verdensborgeren.

Jeg ville bedt om forklaring på hva som ligger bak påstanden

Sitat:

Så begynner folk å si til meg at dersom jeg ikke går i ketose de første ukene så vil vekta min bare skyte oppover

For meg høres det ut som at det er en misforståelse ute og går noe sted.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 14:21   #3
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo uten ketose

Da gjør jeg dette med god samvittighet. Syns det er fantastisk hvor enkelt det egentlig var å legge over. Trodde jeg skulle bli gal av å ikke spise brød, men det er jo faktisk mye enklere enn jeg trodde

*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 14:40   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo uten ketose

Les om fedon og unngå fett og høykarbo i samme måltid.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 15:56   #5
Cindrella
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
Cindrella er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo uten ketose

har vært på lavkarbo nå i 7 uker og ingen vekt oppgang kun sakte ned(snakk om 100 gram her og der) og ja har noe vært periodevis i ketose. Tviler på at det har hatt noen negativ effekt på baby. Nå er den jo ikke kommet ut enda. hehe kan jo hende den liker lavkarbokosten og vil bli i magen ikke vet jeg :=)

Lykke til i allefall. :=9

__________________
Cindrella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og gravid :) Svar med sitat
Gammel 07-08-11, 20:34   #6
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo uten ketose

Tusen takk Så langt går dette veldig fint. Har akkurat spist kvelds med lavkarbobrød, godt pålegg og masse grønnsaker ved siden av

*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 00:46   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo uten ketose

Ditt nå jevne blodsukker må vel gi tilsvarende balanse til barnet, eller hva? Og hvis det er så skulle jeg tro det er viktigere enn at du kanskje frigjør litt giftstoffer. Giftstoffer trolig din lever og nyre kan ta seg av. Eller er det ikke så enkelt? Jeg bare spekulerer nå.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 10:16   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo uten ketose

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ditt nå jevne blodsukker må vel gi tilsvarende balanse til barnet, eller hva? Og hvis det er så skulle jeg tro det er viktigere enn at du kanskje frigjør litt giftstoffer. Giftstoffer trolig din lever og nyre kan ta seg av. Eller er det ikke så enkelt? Jeg bare spekulerer nå.

Det slår vel kun inn dersom man er i ketose så ofte at man taper (egen) kroppsvekt. De færreste gjør det under et svangerskap.

Og ja, jeg er helt sikker (uten å ha noe belegg for sikkerheten) på at "småttet" også nyter godt av jevn næringstilførsel.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 11:35   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo uten ketose

Ja, det er slanking og ikke lavkarbo som er skadelig under svangerskapet, ja. Sier seg jo selv at slanking er upassende under svangerskap, egentlig, uansett metode. Barnet må jo ha mat! Mange spiser i motsetning uhemmet under svangerskapet. Det er heller ikke noe bedre. Moderasjon er alltid bra.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 20:01   #10
*Røyskatt*
Medlem
 
*Røyskatt* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 78
*Røyskatt* er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo uten ketose

Hodepinen har nesten vært vekke i hele dag, og halsbrannen min som har vært forferdelig er nesten vekk

Jeg er så fornøyd! Jeg spiser vel fortsatt fire måltid om dagen, og om jeg blir snacksulten utenom så spiser jeg ett par dulcitatomater. De er jo så søte at det ordner det meste! På "vanlig" mat måtte jeg i hvertfall ha fem måltid om dagen, og ble ravende sulten igjen etter maksimalt to timer. Har absolutt troen på at dette er bedre for både meg og babyen. Ja, det er mer fett, men jeg spiser jo også mye mer grønnsaker og lignende nå enn før.

*Røyskatt* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ett sted mellom Lindberg og moderat Lchf Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 20:57   #11
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo uten ketose

Jeg spiste Fedon Lindberg-kost under graviditet og amming, og har utelukkende positive erfaringer med det.

(Med noen modifikasjoner, droppet for eksempel fruktose.)

Bare det å slippe å bli så utrolig sulten og tørst av å amme er utrolig greit! Jeg spiste "normalkarbo" (sånn ca etter statens kostholdsråd) i første graviditet og ammeperiode, og Fedon-kost under den den neste. Det kunne selvsagt blitt en del forskjell uansett, men jeg tror mye skyldes kostholdet.

Jeg har ikke prøvd ketose (ammer fremdeles), men jeg kan ikke se noe problematisk med å spise Fedon-kost / moderat lavkarbo under graviditet og amming, bare positive effekter.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er i ketose uten at noe skjer! Daniel Ketolysekuren 13 05-07-11 11:19
Lavkarbo uten ketose? Minimus Spørsmål og svar 3 19-05-11 16:45
Ketoner uten ketose. Fjonken Spørsmål og svar 9 16-07-10 09:10
Ned i vekt uten ketose? Iselilja Spørsmål og svar 4 10-02-10 19:06
I ketose uten å gå ned journey Ketolysekuren 19 05-02-09 10:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no