Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Gravid og antall karbohydrater?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-11, 17:37   #1
Raudi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Raudi er på en erverdig vei

Gravid og antall karbohydrater?

Ante ikke hvor jeg skulle poste denne, og klarte ikke finne noen spørsmål som ga svar på det heller..
Jeg begynte på lavkarbo for ett par uker siden som siste desperate forsøk på å få magen og helsa i orden. Men så har det seg slik at jeg nå har blitt gravid. Hvor mye karbohydrater skal jeg/vi da ha?

I alle "helseråd" og tips til gravide står det at man skal spise masse grovt brød, ris og potet osv osv.. Det ER gift for meg, det vet jeg etter uttallige år med sykdom. Så hva skal jeg da gjøre? Jeg har også skjønt at det å være i ketose er ikke bra for fosteret.. Noen som har gode råd som er bedre enn "spis masse grovbrød o.l"

Håper på kjappe svar fra noen kloke mennesker der ute

Raudi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 19:55   #2
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Du må spise mye grønnsaker, gjerne de med litt kh i seg. Hodekål f.eks
Ellers kan du kanskje bruke rømme/kesam o.l. uten sukker, men med litt kh i likevel. Sjekk matvaretabellen på forsiden.

Vet ikke hvor mye du bør spise per dag dessverre. Hva med å prøve og sende en mail til en kostholdsekspert som sverger til lavkarbo?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 20:30   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Grattis med leieboer i magen!
Veldig mange lavkarbere følger Fedon Lindbergs lavkarbo- prinsipper når de er gravide. Nok karber, men ikke noe høykarbo!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 20:39   #4
Raudi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Raudi er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Takk for svar Og takk for gratulasjon

Er nok Fedon jeg liker best.. Så da skal jeg bare spise ekstra med grønnsaker og frukt.. Så slipper jeg kanskje unna de "store" karbohydratene Det kan da umulig være usunt for den lille?

Raudi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 20:50   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Syns det høres veldig bra ut, jeg. Mer grønnsaker og litt frukt og melkeprodukter om du tåler det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:12   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Hexeberg sier man skal øke med ca 10g pr dag hver uke, til man ligger på ca 100g pr dag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:43   #7
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hexeberg sier man skal øke med ca 10g pr dag hver uke, til man ligger på ca 100g pr dag.

Himmel...

Om jeg blir gravid, og det håper jeg jo at jeg blir, så vil det være en kjempeutfordring i seg selv. Ligger jo under 15 karber for dagen og strever med å få i meg mer

Er det en retningslinje man kan følge som man vil eller er det det som er best?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:52   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Himmel...

Om jeg blir gravid, og det håper jeg jo at jeg blir, så vil det være en kjempeutfordring i seg selv. Ligger jo under 15 karber for dagen og strever med å få i meg mer

Er det en retningslinje man kan følge som man vil eller er det det som er best?

Det heter seg at man ikke skal være i ketose når man er gravid. Så da tar man ingen sjanser og er ikke det!
Man skal ikke slanke seg under svangerskap, men leve så sunt som mulig for seg selv og lille bebis.
Tror sjelden det er noe problem å ligge over ketosegrensen om man ikke er ekstremt kvalm, og da får man jo hjelp. De fleste gravide spiser mer enn nok karber helt av seg selv!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 21:53   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Du kan jo tilføre f.eks linser, bønner, fullkornsris osv, det trekker fort opp karbohydratene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 22:55   #10
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det heter seg at man ikke skal være i ketose når man er gravid. Så da tar man ingen sjanser og er ikke det!
Man skal ikke slanke seg under svangerskap, men leve så sunt som mulig for seg selv og lille bebis.
Tror sjelden det er noe problem å ligge over ketosegrensen om man ikke er ekstremt kvalm, og da får man jo hjelp. De fleste gravide spiser mer enn nok karber helt av seg selv!

Ja det er jo klart, det er ikke noe med viljen.

Men det er vel kanskje greit å spise lavglykemisk i svangerskapet.

Raudi: Hva er det du reagerer på i ris/pasta/poteter o.l.?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 23:29   #11
Snuppeluring
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1
Snuppeluring er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Henger meg på her jeg. Vi er prøvere, og jeg håper det er en spire i magen nå, men er alt for tidlig å vite noe.

Vi har gått på lavkarbo siden januar, og jeg har tatt av det jeg skal ta av. Synes det er greit å veie 55 kg

Jeg har en høy toleransegrense for å komme i ketose, må ligge over 50 g kh/dag for å unngå ketosen...

Så jeg har innført litt ris og pasta til meg til noen middager (lillegutt får litt lav gi-pasta innimellom, så da spiser jeg litt av det).

Men kanskje spise en frukt om dagen?
Men mannen er fortsatt ganske streng med seg, så middagene blir veldig kh-frie. Så jeg må spise kh utenom middagene isåfall.

Snuppeluring er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon - hjemmesnekra lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 23:54   #12
Raudi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Raudi er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Jeg aner ikke hva jeg reagerer på.. Jeg blir bare skikkelig dårlig.. slapp, feber, kvalm, og forstoppelse.. (Og ja, selvfølgelig sjekket for ALT hos leger/sykehus) Det jeg reagerer mest på er mel! Både med og uten gluten.. Så potet.. Og sukker det er bare døden for meg det..

Så merker at jeg har det mye bedre uten det

Og så ser jeg at jeg vil ikke henge meg alt for mye opp i akkurat hvor mye karb jeg får i meg, men er samtidig redd for at det skal bli for lite for mini.. Men klart, litt villris og muligens bønner går ann å prøve seg på

Er rart og ikke bare ha seg selv å tenke på lenger

Raudi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 01:43   #13
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Det er vel ikke helt enighet om ketose er farlig for fosteret eller ikke som jeg har forstått. Om du ikke har noe imot kremfløte så bruk det. 2.9g kh i 1dl kremfløte. Hodekål har 5.2g kh per 100g. Kålstuing er fint til middag. Jeg synes det er kjempegodt Så kan du jo spise bær (går det bra for deg?)

På matvaretabellen så finner jeg flere grønnsaker som har en del kh i seg. Men kan man spise de? Hørte noen si at de ikke spiser gulrøtter fordi det var sukker i gulroten, vet ikke om det stemmer. Mais har f.eks 12.6/100, pastinakk har 10.01. Og hvitløk har 24.2

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 05:57   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Gulrot har ikke sukker i seg, men den har mye stivelse. Stivelse er en lett nedbrytbar form for karbohydrat som får blodsukkeret til å stige raskt. Særlig når det kokes. Mais derimot inneholder sukker og er det som får blodsukkeret til å stige raskest (etter øl....). Når man legger til mer karbohydrater bør man velge de som gir lav blodsukkerstigning, slik som bønner, linser o.l.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 09:49   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Raudi, her.

Jeg aner ikke hva jeg reagerer på.. Jeg blir bare skikkelig dårlig.. slapp, feber, kvalm, og forstoppelse.. (Og ja, selvfølgelig sjekket for ALT hos leger/sykehus) Det jeg reagerer mest på er mel! Både med og uten gluten.. Så potet.. Og sukker det er bare døden for meg det..

Så merker at jeg har det mye bedre uten det

Og så ser jeg at jeg vil ikke henge meg alt for mye opp i akkurat hvor mye karb jeg får i meg, men er samtidig redd for at det skal bli for lite for mini.. Men klart, litt villris og muligens bønner går ann å prøve seg på

Er rart og ikke bare ha seg selv å tenke på lenger

Gratulerer så mye med leieboer!

Du kan finne gode og trege karbohydrater gjennom å legge til litt mer rotgrønnsaker i kosten. Disse karbohydratene her er visstnok også bra for tarmfloraen. (Gjelder spesielt jordskokk og rødbeter.) Det er ikke så mye som skal til og det finnes jo mye å variere med. (Kålrot, neper, rødbeter, sellerirot, persillerot, pastinakk, jordskokk, knutekål, søtpotet mfl.) Tomat og paprika tilfører også litt karbohydrater.

Hvordan har du det med vanlig ris? Visstnok er den veldig mild mot "vanskelige" mager - og ofte er faktisk polert å foretrekke framfor brun. Ikke at jeg er noen tilhenger av ris, men om det er det du tåler så er det en mulighet for deg.

Du kan også spise litt frukt. Velg lavkarbo eller lavfruktose etter hva dom passer deg og mini best.

Og - følg litt med på diett.no om du ikke er vant med å spise karbohydrater i det hele tatt. Det er nok ikke så store endringene som skal til før det er tilstrekkelig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 11:04   #16
Raudi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
Raudi er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Takker og bukker for svar ) Føler meg litt mer beroliget nå Var redd jeg måtte krype til korset og spise brød igjen

Men dette skal jeg få til diett.no er jo veldig grei da..

Raudi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 12:00   #17
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Raudi, her.

Takker og bukker for svar ) Føler meg litt mer beroliget nå Var redd jeg måtte krype til korset og spise brød igjen

Men dette skal jeg få til diett.no er jo veldig grei da..

Nei - ikke brød - det er iallfall djevelsens verk (mye mer fristende enn epler og mye verre for min kropp ) .

Fra spøk til alvor - jeg mener man må spise det som passer hver enkelt sin kropp... men det er også min mening av at alle karbohydrater som finnes (= mat med karbohydrater i) så er brød/pasta og sukker de største bøllene i klassen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:56   #18
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Gulrot har ikke sukker i seg, men den har mye stivelse. Stivelse er en lett nedbrytbar form for karbohydrat som får blodsukkeret til å stige raskt. Særlig når det kokes. Mais derimot inneholder sukker og er det som får blodsukkeret til å stige raskest (etter øl....). Når man legger til mer karbohydrater bør man velge de som gir lav blodsukkerstigning, slik som bønner, linser o.l.

Nå fikk jeg en sånn skikkelig AHA opplevelse! Visste jo at man ikke skal spise poteter pga stivelse, men det har ikke slått meg at det kan gjelde andre grønnsaker og

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 20:02   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og antall karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Nå fikk jeg en sånn skikkelig AHA opplevelse! Visste jo at man ikke skal spise poteter pga stivelse, men det har ikke slått meg at det kan gjelde andre grønnsaker og

Stort sett alle som vokser under bakken. Derfor skal man på lavkarbo helst spise de over bakken

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Antall karbohydrater pr. dag ... Smileygirl Dr Lindbergs 20 11-03-11 13:28
Antall karbohydrater Andrine84 Spørsmål og svar 1 07-05-10 17:04
Antall karbohydrater i is zee Ketolysekuren 0 17-02-09 22:41
Antall karbohydrater pr dag...? femalia Ketolysekuren 6 30-06-07 22:58
Trekke fra antall karbohydrater ? ajn Atkins kosthold 19 10-06-06 12:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no