Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCOS skravletråd

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-11, 14:56   #326
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Jeg synes det var vanskelig å finne balansen etter å ha økt litt på karbene, men blir som deg veldig fort oppblåst i magen etc, så det straffer seg jo fort, og blir dermed ikke så fristende.
For meg funker bønner, linser og quinoa (til middag), og havregrøt. Blandingsprodukter som leverpostei, fiskekaker, pølser og ferdigkarbonader går også bra. Grov pasta har jeg prøvd en gang, det fungerte. Grov ris kan også kanskje gå. Det jeg ikke kan spise er hvitt hvetemel, som i pannekaker, boller og pizza. Hvit, klebrig ris. Sånn sett tror jeg bare du må prøve deg fram litt.

Som forbilde for jenta di tenker jeg at det er viktigere at du spiser bra mat til middag enn at du spiser pannekaker og boller

Men: en ting jeg merket da jeg økte på karbene var at det var utrolig fristende å gi litt blanke etter å ha vært så flink. Kan det være derfor sjokolade og boller har funnet veien til din munn? For med litt målrettet innsats så kommer du på rett kjøl igjen, og klarer å si nei til ting som gjør kroppen din et ubehagelig sted å være, selv etter å ha spist "forbudte" ting!

Hvordan metformin påvirker oppblåsthet aner jeg ikke. Men spennende om du finner ut av det!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 12:58   #327
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Var for ei stund si hos gynekolog, og fekk av alle ting meir eller mindre friskmelding! Det var berre å begynne å prøve, då alt såg finfint ut.. Om det ikkje funkar, begynn me oppstart med medisinhjelp i april.. Veldig snålt å få ein så positiv melding når ein reknar med dårlige nyheter kvar gong ein sett seg på den benken..

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-11-11, 19:48   #328
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av gvm82, her.

Var for ei stund si hos gynekolog, og fekk av alle ting meir eller mindre friskmelding! Det var berre å begynne å prøve, då alt såg finfint ut.. Om det ikkje funkar, begynn me oppstart med medisinhjelp i april.. Veldig snålt å få ein så positiv melding når ein reknar med dårlige nyheter kvar gong ein sett seg på den benken..

Gratulerer!! Ingenting er bedre enn slike nyheter! Jeg begynte med pergo for snart fire uker siden, uten at det har gitt utslag på EL-tester. Satser på at det ordner seg neste runde.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 21:52   #329
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av frkfräken, her.

Gratulerer!! Ingenting er bedre enn slike nyheter! Jeg begynte med pergo for snart fire uker siden, uten at det har gitt utslag på EL-tester. Satser på at det ordner seg neste runde.

Håpar at alt ordnar seg for deg. Gruar meg til å begynne med slikt, man håpar jo i det lengste på at alt skal ordne seg på den "vanelige" måten

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:42   #330
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av lelevløp, her.

Hei og takk for svaar :-))

Før jeg fikk diagnosen gikk jeg på p-piller ett år som prevansjon, men måtte slutte pg, forferdelig umørsvigninger.. Og det var da jeg ikke fikk tilbake mensen etter at jeg sluttet med de jeg fikk utredning og diagnose. Derfor er jeg litt redd for igjenn å prøve pillene igjenn.. samtidig som jeg har jo blitt endre nå, og kanskje det vil hjelpe på mot hunørsvigningene.. noen som har opplevd dette?.. prøvde flere forskjellige den gangen også.

Jeg gikk på Diana-pillen for mange år siden, men måtte slutte pga humørsvingningene (det var ikke småtterier for å si det slik ).
Prøvde et par andre også, men kroppen reagerte veldig negativt på de så jeg valgte å slutte etter kort tid.

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 21:50   #331
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Jeg kom på at jeg har lest et forsøk som tyder på at mandler og valnøtter er veldig bra for PCOS-kvinner, at de hjelper til med å stabilisere hormonene.
PS. Ikke ristede

Takk for tips .

Noen som har opplevd at kviser plutselig blir værre igjen?
Forrige uke så jeg at huden min var fetere, renere og kvisene var nesten helt borte. Så kom de plutselig tilbake igjen!!
Det kommer en ny hver dag, og de gamle har ikke rukket å tørke ut enda, tørr snart ikke gå ut av huset slik jeg ser ut !! Kan det være noe jeg spiser?

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 11:03   #332
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Hesteoghundejenta, her.

Takk for tips .

Noen som har opplevd at kviser plutselig blir værre igjen?
Forrige uke så jeg at huden min var fetere, renere og kvisene var nesten helt borte. Så kom de plutselig tilbake igjen!!
Det kommer en ny hver dag, og de gamle har ikke rukket å tørke ut enda, tørr snart ikke gå ut av huset slik jeg ser ut !! Kan det være noe jeg spiser?

Hm, jeg hadde mest problemer med kviser på ryggen, de forsvant helt.
Men har fremdeles litt kviser (har en midt i panna nå) ifb mensen. Hvor er du i syklusen?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 13:07   #333
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Hm, jeg hadde mest problemer med kviser på ryggen, de forsvant helt.
Men har fremdeles litt kviser (har en midt i panna nå) ifb mensen. Hvor er du i syklusen?

Litt usikker på det, jeg har ikke hatt mensen på mange år, eller dvs jeg har hatt to ganger siden jeg begynte på lav-karbo,
men husker ikke nøyaktig dato . Må begynne å notere meg skjønner jeg.
Er det vanlig å få kviser i hele ansiktet rett før mens?

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 10:59   #334
M.L.E
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Larvik
Alder: 35
Innlegg: 23
M.L.E er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei

Noen som har noe råd mot kvisene?? Altså da tenker jeg på renseprodukter og slikt man kan kjøpe fra apoteket eller lignende. Lest litt om SebaMed. Og tenkte prøve de. Noen som har erfaring med det merket?
Prøver og bli gravid, så kan jo da ikke bruke p-piller som hjelper mot kvisene.- Har hørt diane er bra der.!

Takker for svar.

(Jeg vet jeg burde lese alt her før jeg legger ut et spørsmål. Shame on me) (a)

M.L.E er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 11:05   #335
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

For min del forsvant kvisene stort sett av seg selv etter en stund på lavkarbo.

Kommer alltid noen rundt menstider, men ikke så mye.

Har også oppdaget at huden min er veldig sensitiv, så bruker REN eller Bare Minerals.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 23:53   #336
M.L.E
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Larvik
Alder: 35
Innlegg: 23
M.L.E er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Ja, har bare vært 4 mnd på Lavkarbo nå. Så mulig det kan bli bedre etterhvert. Håpe på det (Da jeg fikk vite for bare 4 mnd siden at jeg har Pcos)...

Og sant det rundt mens tider ja. . Men de 2 siste mnd har jeg hatt mye hele tiden bare.(Mulig det er veldig psykisk, siden jeg vet kviser er et stort symptom ) Satser på at de renseproduktene jeg har kjøpt nå hjelper. De skal visst være veldig bra

Ja, kanskje jeg skal gå tilbake til BareMinerals etterhvert. Bra produkter det!

Takker for svar

M.L.E er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 20:39   #337
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Jeg har testet litt fram og tilbake her og det kan virke som om kvisene
mine kommer om jeg bruker mye fløte i maten.
Samt om jeg bruker sukketter for ofte.

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 21:54   #338
IdaLinn
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1
IdaLinn er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei!

Hopper inn med en liten forsiktig solskinnshistorie

Jeg har PCOS, prøvd å blitt gravid i omtrent 15 år. Startet lavkarbo i august med en pause i november. Jeg er nå gravid i 6 uke..
Jeg er ikke i tvil om at det var lavkarbo som gjorde dette mulig for meg,
så stå på jenter!


Linn

IdaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - 15-20 karbs pr dag Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 22:00   #339
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Fantastisk! Gratulerer så mye!
Nyt svangerskapet

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 22:40   #340
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av IdaLinn, her.

Hei!

Hopper inn med en liten forsiktig solskinnshistorie

Jeg har PCOS, prøvd å blitt gravid i omtrent 15 år. Startet lavkarbo i august med en pause i november. Jeg er nå gravid i 6 uke..
Jeg er ikke i tvil om at det var lavkarbo som gjorde dette mulig for meg,
så stå på jenter!


Linn

WOW, herlig!!! Gratulerer så mye!!

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 10:23   #341
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Jeg skal å bli testet for PCOS om ca en mnds tid. Håper jeg slipper unna og ikke har det...

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 18:21   #342
gvm82
Medlem
 
gvm82 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ryfylke
Innlegg: 92
gvm82 er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Håpar eg og for din del :-)

__________________
Har du en hage og et bibliotek, da mangler du intet. (Marcus Tullius Cicero)
gvm82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:53   #343
Bellanata
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: PCOS skravletråd

Jeg har PCOS, og kjenner meg igjen i det å ikke få noe klart svar på diagnosen før jeg selv spurte rett ut "Er det PSOC jeg har?" Da fikk jeg vite det at jeg "fylt kravene for å ha PCOS", som om det skulle være noe man ønsker seg.
Uansett så skal jeg nå i gang med prøverørsbehandling, og har fått beskjed om å gå ned noen kg. Så derfor er jeg her!

Så fint å se at jeg ikke er alene.

Er det noen av dere som vet hva % sjanse man har for å bli gravid med prøverør med PCOS?

  Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 15:49   #344
jovel
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 1
jovel er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Jeg har fått to barn ved hjelp av pergotime. Det var før jeg oppdaget lakarbo;-) Nå har jeg regelmessig eggløsning og kunne nok blitt gravid uten hjelp, men vi skal ikke ha flere.
I siste svangerskap var jeg med på et forsøk med metformin, men jeg vet ikke om det er noe som blir tilbudt gravide PCO'er ennå. Du kan jo evt forhøre deg om det er aktuelt for deg.
Vet ikke om det er noe forskjell på prøverørs resultat med og uten PCOS, men ønsker deg lykke til.

jovel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 17:24   #345
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Da har jeg vært hos doktormannen som sjekket ut min nedre avdeling.
Jeg har for lite av en del hormoner (i forhold til å bli gravid), de ville derimot stabiliserer seg og det ville ikke være noe problem den dagen jeg har klart å gå ned i vekt til å bli "normalvektig" dvs ca 50 kg down.
(ikke det at jeg har noe planer om å bli gravid de første årene)
Ellers så hadde jeg pcos men en lett utgave av det. (så nå må jeg bruke litt tid på å sitte meg inn i hva dette egentlig er for noe)
Han sa også at jeg har noen hormoner i kroppen som gjør at jeg rett og slett er veldig ømfintlig og ligger lett på meg av sukker.
(så da passer jo denne lavkarbostilen veldig for meg)
Ellers kan jeg meddele for morsomhetensskyld at han sa så fint; ellers ser alt bra ut...
Godt å vite at "godsakene" er friske og på stell...

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 09:41   #346
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Så bra du er på lavkarbo allerede, det er virkelig det beste for oss med PCOS!

Hver kilo du går ned vil hjelpe mye for å forbedre hormonbalansen. Og mange har fått drahjelp av metformin i tillegg til lavkarbo.

He he, alltid litt rart å ta i mot slike komplimenter

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 21:42   #347
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Jeg synes bare det er herlig å ha en forklaring på diverse "problemer" som veldig uregel mens til tider, og hårvekst som ikke er ønskelig.... og selvsagt overvekten (der mye ligger rundt magen.. )
Og jeg skjønner jo ennå bedre hvorfor lavkarb funker veldig fint for meg, og at jeg rett og slett føler meg bedre i kroppen min når jeg lever slik.

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 13:23   #348
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Skjønner godt at det var deilig å få en diagnose

Mmm, den herlige hårveksten...

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:43   #349
siljesfremgang
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Austrheim
Innlegg: 327
siljesfremgang har en fantastisk aura rundt segsiljesfremgang har en fantastisk aura rundt seg

Sv: PCOS skravletråd

Hehehe, er glad det finnes diverse midler å få det vekk med..

__________________




siljesfremgang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 23:51   #350
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: PCOS skravletråd

Veldig interessant om pcos og amming: http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/239058

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
pcos, skravletråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 16:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 12:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no