Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Pcos og fare for spontan abort

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-09, 16:22   #1
firren
Sperret
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 18
firren er på en erverdig vei

Pcos og fare for spontan abort

Jeg har PCOS og har slitt i over et år før jeg søkte hjelp for å bli gravid. Et par mnd etter at jeg begynte med ketogent kosthold, kom jeg inn hos gynekolog som mente jeg ikke har PCOS, for jeg hadde ikke de klassiske cystene på eggstokkene (mer, for det hadde jeg i alle fall i -97) Har noen kilo overvekt, BMI ca 27, uregelmessige menstruasjoner og noe uønsket hårvekst rundt om.
Ettersom jeg hadde fine verdier ang. blodsukker, insulin og kjønnshormoner på det tidspunktet jeg kom til gynekologen, ville han ikke skrive ut resept på Metformin til meg, selv om jeg viste han gamle prøvesvar der det tydet på PCOS. Har jo lest meg til endel fra Preg-Met- studien til Eszter Vanky (usikker på stavemåten) og lest endel på journalene til dere andre PCOS-ere her inne, og ville gjerne forsikre meg at jeg la alt tilrette.
Jeg fikk resept på Pergotime, og første doble kur gav ingen eggløsning. Neste kur gav positiv eggløsningstest, og graviditet etter dette. Dessverre endte det hele i en missed abortion. Embryoet hadde sluttet å utvikle seg i ca uke 5 eller 6, og det ble ikke oppdaget før jeg kom til uke 8. Jeg måtte til utskraping, og venter nå på å prøve på nytt.
Jeg vet ikke årsaken til at den lille ikke ville fortsette å utvikle seg, men grubler så fælt over det, og jeg ønsker meg så gjerne barn. Har ingen fra før, og så er jeg jo faktisk ikke så ung, jeg er 35 år.
Tankene mine nå i ettertid er da:
Var dette min egen feil? Etter at jeg testet positivt på graviditet, sa gynekologen at jeg kanskje burde prøve å normalisere kostholdet mitt. Derfor gjorde jeg det. Var det kanskje ikke så lurt?
Jeg har nå fått begynt med Metformin av samme gynekologen som ikke ville gi meg det til å begynne med. Skal ta 500 mg i en uke, og så trappe opp doseringen med 500 mg i uka inntil jeg kommer opp på 2000 mg. Høres dette fornuftig ut? Hva med kostholdet mens jeg tar de? Noe annet jeg kan gjøre for å unngå å miste igjen?

firren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 16:50   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Pcos og fare for spontan abort

Heisann
Først av alt - lykke til!
Jeg har brukt metformin med stort hell. I november ble jeg helt overraskende gravid (har PCOS, men to store barn fra før, så dette var bare en gang vi var uforsiktige.....)
Jeg går fast til doktor Hetland på Lindberg-klinikken i Bergen. Her ble jeg anbefalt å fortsette å bruke Metformin, men redusere dosen til en om dagen. Grunnen var blant annet å redusere sjangsen for spontanabbort. Skal bruke metformin hele svanegerskapet, og leve på lavkarbo ala fedon. Altså ikke i ketose.
Jeg vil anbefale deg lavkarbo sammen med Metformin for å få effekt av de. Innenfor en eller annen retning, men jeg har ikke så mye fett i mitt kosthold, men litt mer karber enn Atkins & co.
Hvis du lurer på noe, må du bare sende en PM!

Lykke til

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar

Emneord
gravid, metformin, pcos


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Med fare for å virke dum Vimpane Lavkarbo generelt 5 01-02-09 14:38
Abort i Russland mofe Generell diskusjon 1 28-02-05 09:43
Står jeg i fare for å få Tidligere bruker Generell diskusjon 1 10-10-04 18:58
Advarsel - Fare! Fedonisten Generell diskusjon 12 19-03-04 22:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no