Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Noen med peiling på allergier her?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-12, 16:33   #1
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Noen med peiling på allergier her?

Pga noe utslett jeg har hatt som påvirkes av at jeg er i ketose tok jeg en del prøver hos Hexeberg for å finne ut mer, da slo jeg ut 6,9 på "e5 hund, flas". Noe som Hexeberg beskrev som høyt.

Det jeg finner rart da er at jeg ikke får rennende nese, kløe i nese, eller de "vanlige" allergiske reaksjonene. Og jeg har hatt hund i 3,5år uten reaksjon på noe som helst før jeg begynte med ketose for 6mnd siden.
Er helt med på at tilstandene kan forverre hverandre, og det er ikke det som er greia.

Bare skjønner ikke hvordan 6,9 kan være høyt når jeg ikke reagerer på de vanlige måtene. Noen som vet noe om sånne allergier og eventuelle konsekvenser?

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 17:33   #2
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Min sønn er ekstremt allergisk, og hadde utslag på over 90!!...så jeg synes ikke ,noe vra sååå høyt

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 17:46   #3
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Såpass ja. Hørtes litt verre ut ja. Lurte egentlig mest på om det var så ille at jeg "må" kvitte meg med bikkja. Noe som selvsagt er det siste jeg vil.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:32   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Har du mulighet til å låne den bort til noen en uke og se om du blir bedre? Husk å skifte sengetøy og støvsuge etter den har reist så det er minst mulig rester.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 18:52   #5
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Har du mulighet til å låne den bort til noen en uke og se om du blir bedre? Husk å skifte sengetøy og støvsuge etter den har reist så det er minst mulig rester.

Ja, skal være borte fra han litt over en uke i slutten av mars, får bare se an frem til da.

Jeg har utslettet pga ketose++, for hvis jeg spiser "normalt" og høykarbo mister jeg utslettet på få dager og det kommer tilbake etter 2 dager på ketogen kost.
Jeg merket ingen symptomer før lavkarbo da, ikke at jeg skylder på lavkarbo for hundeallergi. Hehe.

Bare tenker at jeg sikkert alltid har vært allergisk mot hund og at det ikke slår ut på meg, så prøver kanskje legen å koble det til utslettet mitt.


Men får bare prøve å se. Klarer aldri gi han fra meg uansett, så da får jeg vel bare leve med det. :|

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 21:26   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Jeg leste på nett i går at stress kam gi uforklarlig kløe. kanskje ketose er stress-situasjon for kroppen din?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 22:08   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg leste på nett i går at stress kam gi uforklarlig kløe.

Åja.
Stress = allergisk utslett mellom fingrene og utslag på ting som jeg vanligvis tåler. Og det trenger ikke å værr psykisk stress (selv om det forverrer "alt") - det kan være langvarig sykdom eller bare 2-3 uker med dårlig søvn... Verst er det om magen krangler. Alt "legger stein til byrden" til "glasset flommer over"...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 23:27   #8
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg leste på nett i går at stress kam gi uforklarlig kløe. kanskje ketose er stress-situasjon for kroppen din?

Noe sånt kan være sannsynlig for første gang jeg fikk underhudskløe som dette var for 1,5år siden da jeg gikk gjennom et samlivsbrudd og jobbet veldig mye=mye stress. Det var eneste forklaringen back then.

Skal ha en annen leges mening på dette her også, men jeg skal ut av ketosen nå igjen. Legger meg på 40-50 karbo med litt mer varierte grønnsaker og bitte litt frukt tenker jeg.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 00:06   #9
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Jeg får større utbrudd av atopisk eksem med jevne mellomrom (sjeldnere nå i voksen alder). Jeg fikk det nå i høst, men jeg har spist ketogent og fikk bedre hud generelt etter at jeg la om kostholdet for omtrent 2 år siden.

Er rimelig symptomfri imellom utbruddene, som har dukket opp hvert fjerde eller femte år, og de trigges av stress og dårlig døgnrytme, og temperaturforandringer, og jeg kjenner selv på meg at det kommer "innenifra" fordi jeg er nummen og rar i underhuden og det "sitrer" og prikker i kroppen. Dette gjelder også f.eks håndflatene selv om jeg ikke har tørr hud og får eksem der. Det kjennes som "bobler" under hudoverflaten og har ikke noe med tørr hud å gjøre.

Jeg ble "lært opp" i barndommen til å tro at dette kom av ting jeg spiste eller var i kontakt med (barnelege), men jeg har innsett mer og mer at dette ikke stemmer. Det kan jo være greit å vite for andre som sliter med eksem og lurer på hva som kan være årsaken.

Jeg tror ikke at allergi oppleves likt for alle, eller at det er vanlig å ha det slik som meg. Men derfor er det også fint å vite at det legen din kommer frem til ved hjelp av en enkel blodprøve eller risp, ikke nødvendigvis gir full oversikt over problemene.

Jeg tror at mitt problem er autoimmunforsvaret blir ekstra sensitivt om jeg ikke har det så bra ellers. Jeg har en far med MS som også er en autoimmunforsvarssykdom. Iblant får jeg anafylaktisk sjokkanfall uten at det trigges av matinntak, men jeg får det oftere i perioder der jeg sliter med det overnevnte, kjenner meg veldig godt igjen mtp det som smgj skriver om "glasset som flommer over".

Min barnelege må ha vært veldig på villspor, han fant ut at jeg var allergisk mot støv, f.eks, og ba meg kutte ut dundyner, men jeg har aldri vært så eksemfri som etter at jeg kjøpte meg dundyne. Han lurte også på om jeg kunne være ekstremt allergisk mot hester siden jeg fikk disse anfallene i helgene, og bodde i nærheten av en galoppbane som hadde hesteløprett før helgen. Min erfaring senere i livet, er at mine allergiproblemer handler lite om eksponering for dyr, pollen, støv, mat, metaller osv. Jeg har blitt anbefalt å bruke div. fuktighetskremer osv uten at dette forandrer på noe.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:04   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen med peiling på allergier her?

For meg forverrer fuktighetskremer utbrudd. Derimot hjelper det å ta fiskolje og Udo's innvortes. Jeg blir mer og mer overbevist om at eksem for meg bare er et symptom på at noe skjer på innsiden - og må behandles fra innsiden.
God søvn og olje i kosten og omega3-tilskudd hjelper meg mer enn noe annet.

Jeg er også "diagnostisert" med støv-, dun og gressalergi. Mannen med katteallergi. Ingen av oss er særlig plaget lenger - og vi har to katter (som ikke får være på soverommet, ellers er det ok). Jeg sliter litt med nyslått gress, men det er jo lett å unngå. Og så har jeg kontaktallergi mot reker - så etter å ha renset reker må jeg vaske meg (eller bruke en barrierekrem = kreodex) på forhånd.

Autoimmunitet er antakelig stikkord i mange av disse tilfellene, ja. Spesielt når det er stressrelatert (og da det vide begrepet av stress - ikke bare "følelsen" av stress).

Og nei, de blodprøvene er langt fra 100% pålitelig. I verste fall kan du reagere på noen hunder, men ikke alle..... Mannen tåler f.eks langhåret katt mye bedre enn korthåret og rolig katt har han ingen utslag av, men stresset katt får ham til å snørre uansett pelslengde....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 13:10   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Nevøen min er svært så allergisk mot hunder, sier legen hans. Men bare om han tar seg i ansiktet feks etter å ha kost med dem, viser det seg!
Han kan være her i timesvis og leke med begge hundene våre. Det går helt fint, det!
Søsteren hans reagerer på et par ting med rennende nese og kløe i øynene, han får litt eksem og om han er forkjølet fra før, litt lett astma!
Reaksjonen er svært forskjellige, tydligvis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:59   #12
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Jeg får større utbrudd av atopisk eksem med jevne mellomrom (sjeldnere nå i voksen alder). Jeg fikk det nå i høst, men jeg har spist ketogent og fikk bedre hud generelt etter at jeg la om kostholdet for omtrent 2 år siden.

Er rimelig symptomfri imellom utbruddene, som har dukket opp hvert fjerde eller femte år, og de trigges av stress og dårlig døgnrytme, og temperaturforandringer, og jeg kjenner selv på meg at det kommer "innenifra" fordi jeg er nummen og rar i underhuden og det "sitrer" og prikker i kroppen. Dette gjelder også f.eks håndflatene selv om jeg ikke har tørr hud og får eksem der. Det kjennes som "bobler" under hudoverflaten og har ikke noe med tørr hud å gjøre.

Jeg ble "lært opp" i barndommen til å tro at dette kom av ting jeg spiste eller var i kontakt med (barnelege), men jeg har innsett mer og mer at dette ikke stemmer. Det kan jo være greit å vite for andre som sliter med eksem og lurer på hva som kan være årsaken.

Jeg tror ikke at allergi oppleves likt for alle, eller at det er vanlig å ha det slik som meg. Men derfor er det også fint å vite at det legen din kommer frem til ved hjelp av en enkel blodprøve eller risp, ikke nødvendigvis gir full oversikt over problemene.

Jeg tror at mitt problem er autoimmunforsvaret blir ekstra sensitivt om jeg ikke har det så bra ellers. Jeg har en far med MS som også er en autoimmunforsvarssykdom. Iblant får jeg anafylaktisk sjokkanfall uten at det trigges av matinntak, men jeg får det oftere i perioder der jeg sliter med det overnevnte, kjenner meg veldig godt igjen mtp det som smgj skriver om "glasset som flommer over".

Min barnelege må ha vært veldig på villspor, han fant ut at jeg var allergisk mot støv, f.eks, og ba meg kutte ut dundyner, men jeg har aldri vært så eksemfri som etter at jeg kjøpte meg dundyne. Han lurte også på om jeg kunne være ekstremt allergisk mot hester siden jeg fikk disse anfallene i helgene, og bodde i nærheten av en galoppbane som hadde hesteløprett før helgen. Min erfaring senere i livet, er at mine allergiproblemer handler lite om eksponering for dyr, pollen, støv, mat, metaller osv. Jeg har blitt anbefalt å bruke div. fuktighetskremer osv uten at dette forandrer på noe.

Den prikkingen under huden kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Spesielt på oversiden av hendene. Og det blir ikke utslett eller tørr hud av det. Merkelig. :|

Jeg ble stemplet som atopiker når jeg var liten, har ikke hatt noe utbrudd siden jeg var 10. Trodde utslettet jeg fikk var det, men det utslettet går bort som sagt med en gang når jeg slutter med streng lavkarbo og kommer tilbake straks jeg begynner igjen.

Jeg må nok være oversensitiv for noe jeg også, vanskelig å finne ut hva når legene ikke er villig til å høre.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 21:02   #13
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

For meg forverrer fuktighetskremer utbrudd. Derimot hjelper det å ta fiskolje og Udo's innvortes. Jeg blir mer og mer overbevist om at eksem for meg bare er et symptom på at noe skjer på innsiden - og må behandles fra innsiden.
God søvn og olje i kosten og omega3-tilskudd hjelper meg mer enn noe annet.

Jeg er også "diagnostisert" med støv-, dun og gressalergi. Mannen med katteallergi. Ingen av oss er særlig plaget lenger - og vi har to katter (som ikke får være på soverommet, ellers er det ok). Jeg sliter litt med nyslått gress, men det er jo lett å unngå. Og så har jeg kontaktallergi mot reker - så etter å ha renset reker må jeg vaske meg (eller bruke en barrierekrem = kreodex) på forhånd.

Autoimmunitet er antakelig stikkord i mange av disse tilfellene, ja. Spesielt når det er stressrelatert (og da det vide begrepet av stress - ikke bare "følelsen" av stress).

Og nei, de blodprøvene er langt fra 100% pålitelig. I verste fall kan du reagere på noen hunder, men ikke alle..... Mannen tåler f.eks langhåret katt mye bedre enn korthåret og rolig katt har han ingen utslag av, men stresset katt får ham til å snørre uansett pelslengde....

Bruker Udos og div annet, det virker som det hjalp veldig på tørr vinterhud i alle fall

Jeg tviler på at jeg har noen merkbar allergi på hund, jeg kan stikke øya ned i pelsen hans, hendene i kjeften hans og har prøvd flere ganger i dag å ta dyyyype pust med nesa nede i pelsen hans for å provosere. Nada kløe eller rennende tryne.

Dog er jeg enig i at ting kan påvirkes fra innsiden og kanskje en allergi på dyr og andre ting kan hjelpe til å lage dette utslettet som ketose gir meg. Nok kilder til histaminer satt sammen kanskje gjør dette, hvem vet. Ikke legene i alle fall Brukt nok tusen på dette nå, tar heller livet med ro og ser hva som skjer. Får bare stoppe på ketogent kosthold når jeg er fornøyd(noe man tydeligvis aldri blir).

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 21:06   #14
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nevøen min er svært så allergisk mot hunder, sier legen hans. Men bare om han tar seg i ansiktet feks etter å ha kost med dem, viser det seg!
Han kan være her i timesvis og leke med begge hundene våre. Det går helt fint, det!
Søsteren hans reagerer på et par ting med rennende nese og kløe i øynene, han får litt eksem og om han er forkjølet fra før, litt lett astma!
Reaksjonen er svært forskjellige, tydligvis!

Mye sitering på gang her fra meg ;D

Kan nok kjenne meg litt igjen. Jeg hadde astma og eksem når jeg var liten, men det var sjelden det som startet utbruddene. Jeg hadde alltid de verste halsbetennelsene og lungebetennelsene, og hvis jeg først fikk utslett pga for mye vannkontakt over tid ble det helt sinnsykt.
Men når jeg tenker tilbake på det så var det alltid noe som startet det, ikke bare utbrudd ut av natta.

Kjenner jo tendensen noen ganger nå også, men alle spor av astma har jeg trent bort og klart å operere bort gigantiske mandler for 1 års tid siden hjalp meget.

Utslett føler jeg at jeg fort får hvis jeg har vått undertøy, våte klær generelt. Mye fortere enn andre jeg kjenner, så jeg er nok følsom for mye.


Mener ikke å klage mye på dette forumet, jeg bare lurte litt på hva det betydde den allergitesten. Finner ingen klare svar på det. Folk sier mer "hvor ille reagerer du da?". Og hvis jeg ikke plages nevneverdig kan jeg være så allergisk jeg vil og jeg kommer aldri til å kvitte meg med "sønnen"min.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har peiling på data? paprika Generell diskusjon 13 13-06-10 21:48
Noen som har peiling? scartz Spørsmål og svar 10 08-04-09 00:13
Noen med peiling på glukosebelastning? MonicaA Spørsmål og svar 2 29-01-08 00:07
Noen med peiling på datamaskiner her? jeef-micro Generell diskusjon 6 05-02-07 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no