Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor katter ikke liker karbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-05, 13:37   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Hvorfor katter ikke liker karbo

Nå er jeg så sjelden på forumet i sommer, at jeg vet ikke om denne er linket til tidligere. Men morsomt skrevet er det synes jeg!

Hvorfor katter ikke liker karbo

26.jul 2005 05:00
Av: Ingrid Spilde , Journalist

Noen gang lurt på hvorfor pus er på Atkins-dietten? Det gjelder de fleste av oss. Hunder, hester, mennesker og de fleste andre pattedyr i verden har en større eller mindre svakhet for sukker. Unntatt pus.

Mens vi og kjøteren sloss om sjokoladebitene som falt på gulvet, er katta fullstendig likegyldig til alt som ikke minner om proteiner og fett. Nå tror forskerne de vet hvorfor. Tiger’n har rett og slett ikke smaksreseptorer som kjenner igjen søtsmak.

- Ikke rart katter er snåle, sier Joseph Brand fra Monell Chemical Senses Center.

- Ikke bare må de jakte på middagen, de kan ikke engang nyte desserten.

Mangler protein

Tunga til pattedyr er overstrødd med små smaksløker som kan kjenne igjen forskjellige smaker. En av disse smakene er søtt. Reseptoren som registrerer søt mat, er satt sammen av to ulike proteiner.

Men kattene klarer bare å lage ett av disse proteinene. Genet som koder for det andre, er regelrett satt ut av spill. Dermed har pus, og andre kattedyr i verden, ingen mulighet for å kjenne igjen karbohydrater i maten.

Dette er nok grunnen til at kattene holder seg til en Atkins-lignende diett av proteiner og fett, tror forskerne.

- Vi tok for oss et spørsmål om adferd, og besvarte det molekylært, sier Brand.

Hvorfor?

Det neste spørsmålet er så klart hvorfor kattene ikke har reseptorer som kjenner igjen søtsmak. Når, i løpet av evolusjonen, mistet de muligheten til å smake søtsaker? Og hva kom først; hangen til å spise kjøtt eller den manglende evnen til å nyte snacks med sukker?

Og selvfølgelig, det viktigste spørsmålet av alle: Hva skal man egentlig med ni liv, når ingen av dem involverer sjokoladekake?

Referanse:

X. Li, W. Li, H. Wang, J. Cao, K. Maehashi, et al., *Pseudogenization of a sweet-receptor gene accounts for cats’ indifference toward sugar*, Public Library of Science – PLoS Genetics 1(1): e3. (2005).

Lenke:

PLoS Genetics: Les rapporten her




Funnet her:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121946514.67

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-07-05, 13:41   #2
Thula
Medlem
 
Thula sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Innlegg: 347
Thula er virkelig snillThula er virkelig snillThula er virkelig snillThula er virkelig snill

Hehe, dette var jo faktisk interessant lesning ja

Thula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no