Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-12, 22:02   #1
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Problemstillingen er som følger: jeg er sykemeldt og har vært det de siste 6 mnd. Venter på tilrettelegging. Så har sønnen vår fått 4 uker opphold på Geilomo barnesykehus og jeg reiser med han. Så har vi også ei jente på 7 år. Har far i dette tilfellet rett på barnepassers sykdom for å ta seg av henne når hun ikke er på skolen, selv om jeg egentlig er sykemeldt men innlagt med sønnen?

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 22:50   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Jeg ser ikke helt hvorfor han skulle ha behov ekstra fri?
Hun er vel på SFO vanlig tid og "alle" klarer jo det selv om de jobber?
Har hun ikke SFO kan det sikkert lages en avtale om det for de ukene det gjelder! Fikk det til her i hvert fall da jeg var syk!

Snakk mad nav, men pass på å få alt skriftelig. Jeg har opplevd å ha tatt fri 14 dager pga sykt barn og så fått beskjed i ettertid at barnet ikke var sykt nok til at vi trengte være hjemme. Selv etter 2 legeerklæringer på at hun trengte tilsyn 24/7 og ikke kunne være på skolen pga stor blødnings- og infeksjonsfare!

Hør også evnt med arbeidsgiver om han kan få velfredsperm med lønn noen timer pr dag feks.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:05   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Dette går nok under velferdsperm og ikke barnepassers sykdom ja.
Men om han ikke får ut så mange uker kan han kanskje jobbe mindre på dagen og heller ta det igjen på kvelden når hun har lagt seg? Forutsatt at jobben kan gjøres hjemmefra.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:07   #4
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Glemte å skrive at han arbeider døgn og har en slik jobb at bytte midt på dagen ikke lar seg gjøre. Han kjører sykebil og kan plutselig være langt herfra når skolen slutter. Hun har SFO 2 dager og eneste slektningene vi har her er min mamma og pappa som også jobber 100 prosent i turnus. Så derfor er dette en Vansklig situasjon.

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Gammel 06-05-12, 23:17   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Disen, her.

Glemte å skrive at han arbeider døgn og har en slik jobb at bytte midt på dagen ikke lar seg gjøre. Han kjører sykebil og kan plutselig være langt herfra når skolen slutter. Hun har SFO 2 dager og eneste slektningene vi har her er min mamma og pappa som også jobber 100 prosent i turnus. Så derfor er dette en Vansklig situasjon.

Da jobber han vel i et helseforetak og de er som regel veldig greie når det gjelder å tilrettelegge, få permisjon etc. IA- bedrift og greier.

Eller han får reise med sønnen, for da blir han jo sykemeldt eller hva de nå kaller det for tiden!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 00:13   #6
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Men hvis jeg har forstått lovverket riktig kan barnepassers sykdom benyttes hvis jeg faktisk er syk og ute av stand til å ta meg av barna. Eller hvis jeg er lagt inn på sykehus med sykt barn. Er ikke dette riktig?

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 07:34   #7
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Søk på omsorgspenger ved barnepassers sykdom, så finner du regelverket der. Ser ut til at det er arbeidsgiver som skal ut med pengene, så de er sikkert veldig interessert i tilrettelegging.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 07:44   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Vi har aldri fått det, selv om vi holdt på å gå personlig konkurs da minstejenta vår var nyfødt og lå på sykehus i 2mndr pga div. komplikasjoner og utredning for et alvorlig syndrom. Mannen fikk ikke til å jobbe, hente, bringe osv. Det eneste han kunne få var sykmelding. Aldri hørt om andre som har fått omsorgspenger ved barnepassers sykdom når barnet er på sykehus.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 08:36   #9
Tulla1966
Medlem
 
Tulla1966 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 60
Tulla1966 er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Jeg ville ha søkt om omsorgspenger for far i dette tilfellet.

http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+el.../Omsorgspenger

Når kan du få omsorgspenger?
For å få rett til omsorgspenger må du oppfylle de generelle vilkårene om opptjentingstid og tap av arbeidsinntekt..
Hvis du må være borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie når barnet er sykt, har du rett til omsorgspenger.
Det samme gjelder hvis du må være borte fra arbeidet fordi

  • den som har det daglige barnetilsynet er syk
  • den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon.
  • barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller lignende selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.
Du kan lese mer om vilkårene for rett til omsorgspenger ved barns sykdom i folketrygdlovens § 9-2, § 9-3 og § 9-5 under regelverk i høyremenyen.

Tulla1966 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 08:57   #10
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Da har jeg snakket med NAV ang denne problemstillingen og svaret der var klart, vi kan søke barnepassers sykdom pga at jeg er innlagt med gutten vår. Vi skulle sende med en forklaring på vår problemstilling ved at far har døgnvakt og en jobb som gjør det vanskelig å avbryte jobben midt på dagen. Så ble vi enige om at vi skal forhåndssøke slik at svaret er klar før jeg reiser. Men han på NAV mente at dette var helt riktig.

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 12:00   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Så bra at det ordner seg!
Pass bare på at dere har alt skriftelig og pottetett så dere ikke får dere en smell i ettertid!
Ta også høyde for at det kan ta måneder før nav utbetaler det man har krav på!!!

Lykke til med alt sammen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 14:42   #12
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Disen, her.

Da har jeg snakket med NAV ang denne problemstillingen og svaret der var klart, vi kan søke barnepassers sykdom pga at jeg er innlagt med gutten vår. Vi skulle sende med en forklaring på vår problemstilling ved at far har døgnvakt og en jobb som gjør det vanskelig å avbryte jobben midt på dagen. Så ble vi enige om at vi skal forhåndssøke slik at svaret er klar før jeg reiser. Men han på NAV mente at dette var helt riktig.

Han på NAV har rett i at barnepassers sykdom kan brukes, da det i veiledningen står at barnepasser skal være syk, eller opptatt med omsorg for annet barn. Det var i allefall det som stod i rettledningen jeg fikk tilsendt fra fylkestrygdekontoret da mannen fikk beskjed på jobb at han ikke kunne følge jentungen til operasjon. Arbeidsgiver mente at så lenge jeg var i svangerskapspermisjon (minsta var tre uker) gjorde jeg ikke noe fornuftig, så da kunne jeg følge treåringen til operasjon samtidig. Han tok feil

(men siden NAV ikke alltid kjenner til egne regler, er det greit å søke før situasjonen oppstår... )

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 20:52   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Nå er dette noen år siden, men vi måtte løse det slik at far reiste på sykehus med barnet; da fikk han sykepenger for å være på sykehus med barnet, mens jeg sykemeldt fra før var hjemme med de andre.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-05-12, 20:58   #14
Disen
Medlem
 
Disen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østlandet
Innlegg: 222
Disen er på en erverdig vei

Sv: Noen som vet ang barnepassers sykdom?

Takker for alle svar, etter samtale på tlf og på lokalt NAV kontor i dag har jeg fått alle svarene jeg trengte og dette løser seg veldig bra. Ingen problem at jeg var sykemeldt da min helse tillater litt aktivitet, men ikke den jobben jeg pr nå er ansatt i, så da var det ikke noe problem at jeg reiste med han.

__________________


Midtsommermål - 7 kilo
Disen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/atkins innspirert. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sykdom og lavkarbo trineoev Generell diskusjon 3 24-10-11 20:19
Lavkarbo og sykdom remern Livets lyse side 17 08-02-11 14:42
Ketolyse og sykdom Murmeline Ketolysekuren 5 27-11-07 22:49
Sykdom nettie Ketolysekuren 5 16-08-07 09:48
Lavkarbo og sykdom Albertine Lavkarbo generelt 4 03-02-06 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no