Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-10, 11:58   #1
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2 og 3 gang. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Usikker på hvilken metode jeg skal velge... kan jeg bare tenke lavkarbo generelt eller må jeg være mer spesifikk?

hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 14:59   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Generll lavkarbo er helt greit, det! Ingen som sier at du MÅ gjøre sånn eller sånn!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 16:48   #3
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Kanskje Fedon er enkelt nok?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 17:31   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Eg går for lavkarbo generelt. Det går ikkje fort, men det går rette vegen. Det skal få ta den tida det tek. Eg trivast betre med det enn å skulle måle og vege alt heile tida. Veit med meg sjølv at det ikkje hadde gått.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-10, 19:28   #5
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Skal bare slå et slag for Fedon. Metoden er superenkel:
5-6 måltid pr. døgn
3 hovedmåltid og to mellommåltid.
Hovedmåltidene skal bestå av protein tilsvarende håndflatens omkrets og tykkelse+
dobbelt så mye grønt. Erter/bønner linser regnes her som grønt og kan være ca. halvparten av det grønne. F.eks En stor karbonade, like mye grønnerter, like mye brokkoli.

Mellommåltidene kan bestå av en frukt + 8-12 mandler/nøtter, eller en yoghurt youplait 0,1 eller 0,0

Enklere enn dette blir det ikke.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 01:41   #6
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Eg går for lavkarbo generelt. Det går ikkje fort, men det går rette vegen. Det skal få ta den tida det tek. Eg trivast betre med det enn å skulle måle og vege alt heile tida. Veit med meg sjølv at det ikkje hadde gått.

Samme her.

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 13:35   #7
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Har lest litt om ketose og ketolyse. Forstår det da slik at hvis man kommer opp i en viss mengde karbo i løpet av en dag, ødelegges hele kuren... Ut fra det forstår jeg at "bare generell lavkarbo" ikke funker. MEN DET GJØR JO DET, SKULLE JEG TRO.

Er det kanskje slik at på ketolyse går man raskere ned? Men på generell lavkarbo går man også ned, men ikke like fort? Leste litt om noen som går på ketolyse, og når de kom over grensen for tillatte karbo, ble vekta stående stille over en uke? Er det virkelig sånn? Da må det vel være veldig nøyaktig veiing av mat til hvert måltid?

Har også hørt at det skal gå bra så lenge man helst ikke blander så mye karbo og fett i samme måltid?

__________________
Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned mye på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2. og 3. gang. Gikk opp masse under graviditeten. Har prøvd med generell lavkarbo i perioder. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Men www.spisdegslank.no var vellykket - helt til de begynte å kutte ut flere av mine favoritter. Nå tenker jeg bare generell lavkorbo.
hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 14:12   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Poenget med å være i ketose, er at uten karbohydrater, forbrenner kroppen eget fett og man får ketoner til energiomsetning.
Det kan ta opp til 3-4 uker før kroppen klarer å utnytte disse ketonene optimalt!
Dersom man går ut av ketose, vil denne fettforbrenningen stoppe opp og det kan ta litt tid før den kommer ordentlig i gang igjen!
Dette er en av grunnene til at det ikke lurt å gå inn og ut av ketose.
Også det faktum at det for noen bli vanskeligerer og vanskeligere å komme i ketose jo flere ganger man faller ut!

Dessuten må man gjerne gjennom "bivirkninger" som hodepine på ny hver gang!

Sånn litt forenklet forklart!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 15:59   #9
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Poenget med å være i ketose, er at uten karbohydrater, forbrenner kroppen eget fett og man får ketoner til energiomsetning.
Det kan ta opp til 3-4 uker før kroppen klarer å utnytte disse ketonene optimalt!
Dersom man går ut av ketose, vil denne fettforbrenningen stoppe opp og det kan ta litt tid før den kommer ordentlig i gang igjen!
Dette er en av grunnene til at det ikke lurt å gå inn og ut av ketose.
Også det faktum at det for noen bli vanskeligerer og vanskeligere å komme i ketose jo flere ganger man faller ut!

Dessuten må man gjerne gjennom "bivirkninger" som hodepine på ny hver gang!

Sånn litt forenklet forklart!

Ok, da tror jeg ikke dette er noe for meg... Men takk for svaret.
* Men det er altså mulig å gå på generell lavkarbo, selv om man sprekker litt innimellom, har jeg forstått riktig?
* Og når man sprekker er det ba bedre å sprekke med å spise nesten bare karbo i dette måltidet istedet både karbo og fett? Synes jeg har lest det et sted, mulig det var i Skaldemann sin bok. Men jeg vet ikke?

hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 28-03-10, 16:04   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Generell lavkarbo er bra, det også! Klart man helst ikke skal sprekke uansett, men det gjør liksom ikke så stor skade på generell. Det er grunnen til at jeg MÅ på ketolyse, fallgrubene er for mange på generell. Da kan jeg jo unne meg litt, og litt til og enda litt........

Sprekker du, så gjøre du det uansett hvordan måltidet er sammensatt. Det viktigste er å tenke at gjort er gjort for så å fortsette lavkarbo med det samme igjen, ikke bruke en sprekk som unnskyldning for å ta flere dager "fri" eller rett og slett droppe helt ut!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 22:39   #11
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Ok, så da lurer jeg på:

Hvis jeg bare tenker generell lavkarbo, kan jeg kanskje risikere og havne i ketose, slik at jeg kan gå ut og inn av ketose uten å ville det, og å utenvære klar over det?

Kanskje jeg burde telle likevel, slik at jeg heller ikke får for lite karbo og havner i ketose?

__________________
Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned mye på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2. og 3. gang. Gikk opp masse under graviditeten. Har prøvd med generell lavkarbo i perioder. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Men www.spisdegslank.no var vellykket - helt til de begynte å kutte ut flere av mine favoritter. Nå tenker jeg bare generell lavkorbo.
hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 30-03-10, 22:46   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Vet du, akkurat det har jeg også lurt på, derfor holder jeg meg i ketose!
Vet mange her ligger sånn litt på vippen, men de sliter jo også noe med å gå ned, de er mer sånn vedlikehold!

Kan kanskje være lurt å legge seg til en eller annen vane slik at man VET at man spiser for mye karber til å være i ketose!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 11:50   #13
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

På generell ev. Fedon spiser man en del mindre fett, og en del mere karbohydrater med LAV GI. Du vil ikke hoppe inn og ut av ketose. Savner grønnerterstuing noe for j... nu når jeg lever på ketlolysisk manèr

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 19:25   #14
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Så da er jo egentlig svaret at
man "må" velge metode,
ikke bare tenke lavkarbo generelt,
slik jeg forstår det?

hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 01-04-10, 23:15   #15
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Opprinnelig lagt inn av hildabakk, her.

Så da er jo egentlig svaret at
man "må" velge metode,
ikke bare tenke lavkarbo generelt,
slik jeg forstår det?

Problemet med alle typer diett, er at man må tenke hva man putter i munnen.
Men, du har større valgmuligheter på en dag med 50-150g karbo, enn du har på 15-20. Og, du bruker mindre fett når du ikke er på ketogent kosthold.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 02-04-10, 16:47   #16
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Må jeg velge metode eller kan jeg bare tenke lavkarbo generelt?

Vi er nok ganske forskjellige. Selv anbefaler jeg gjerne Lutz sin bok "bedre uten brød". Den gir mye god informasjon. Han anbefaler under 72g karber om dagen og godt med fett - for en vektnormalisering og for helsegevinst.

Jeg har gått ut og inn av ketose i ca 2 år. Jeg har gått ned det jeg ønsker - holdt meg der i et års tid. Jeg var en stund litt under der jeg følte meg vel (BMI gikk under 20), men jeg har etter innføring av en medisin gått litt opp igjen. 4kg mer enn der jeg følte meg best. Tar det med ro og spiser god mat og regner med at det balanseres igjen.

(Jeg har aldri hatt det som mål å komme i ketose - ikke eid en stix, og tror at det å telle og veie hadde blitt galt for meg. Jeg har så altfor lett for å føle at jeg mislykkes eller ikke er flink nok.)

LCHF Norge har en god begynnerguide også. For noen passer det bedre med regler for en livsstil eller en kur, og så kan man tillempe etterhvert. Det å være i ketose gir ingen garanti for å gå ned, det å gå inn og ut trenger heller ikke hindre vektnedgang. Problemet er jo at vi ikke vet før vi har prøvd. Og da er det et valg å ta hvor man skal begynne.

Jeg tror ikke det er riktig for alle at man må velge en filosofi, men at det heller er viktig å fokusere på ren mat og å kjenne etter hva kroppen og psyken trives med. Og om man ikke velger en filosofi er det kanskje enda viktigere å søke informasjon.
I forhold til hva kroppen trives med - så kan det være viktig enten å ta en forandring over tid eller gi forandringen tid før man vurderer hva kroppen trives med. Forandringer kan være skremmende for både kropp og psyke

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tanker om livet, hvordan, hvorfor og bare sånn generelt tanker om det Caxa Generell diskusjon 18 01-10-11 18:02
Lavkarbo generelt - hvordan enklest lære seg å unngå for mye fett hvis for mye karb? Sammy66 Lavkarbo generelt 2 05-03-10 06:25
Velge om man vil vise bilder eller ikke? Kristin_B Generell diskusjon 4 03-08-08 23:00
Lavkarbo generelt ... cilemora Lavkarbo generelt 6 14-01-08 17:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no