Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til nybegynnere

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-10, 12:35   #226
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg tok en stor blodprøve før jeg fikk begynne med Lindberg-opplegget. Synes det var trygt,da fikk jeg vite at jeg ikke holder på å få diabetes, at jeg har ok (etter norske verdier) med vitaminD++++

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 22:21   #227
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Skal man ikke gå på lavkarbo hvis man ligger i grenseland for diabetes? Bare lurer.

Jo da,men det var for å sjekke at jeg ikke var insulinresistent,-da ville det vært en enda større grunn til å gå på lavkarbo

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 22:23   #228
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av jae-ols, her.

Skal man ikke gå på lavkarbo hvis man ligger i grenseland for diabetes? Bare lurer.

Tvert i mot, man burde gjøre det! Dia2, vel og merke!
Tror nok h*n bare var glad for å ikke være i faresonen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 14:56   #229
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tvert i mot, man burde gjøre det! Dia2, vel og merke!
Tror nok h*n bare var glad for å ikke være i faresonen!

Helt riktig,Kitt,-jeg var bare glad for at jeg ikke var insulinresistent

En annen ting,- da jeg begynte på dette forumet så jeg en liste over hva en bør ha i kjøleskapet men jeg finner ikke den tråden igjen
Siden jeg står stille + har havna litt utpå nå,tenkte jeg det var greit å plukke noen nye tips der. Noen som vet hvor den er??

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:17   #230
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Denne du leter etter: Handleliste for startere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 15:35   #231
Atlantis
Juniormedlem
 
Atlantis sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 32
Atlantis er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Denne du leter etter: Handleliste for startere!

Takk skal du ha

__________________


Atlantis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 09:59   #232
Puffi
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 3
Puffi er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Ser at en må være forsiktig med bacon, da det kan inneholde karbohydrater likevel. Hadde kjøpt 3 forskjellige pakker bacon i går. Ingen hadde liste over fett karbo o.s.v , men på alle tre står det tilsatt glucose. Hvordan finner jeg rett bacon å bruke ?

Puffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 23:05   #233
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Skal være en egen tråd om det her inne et sted! Fant den!
Uansett er det så lite det er snakk om at det nok ikke spille rnoen rolle sånn rent bortsett fra at det er enormt irriterende at de må ha sukker i alt mulig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:33   #234
VesleKAri
Juniormedlem
 
VesleKAri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 34
VesleKAri er på en erverdig vei
Smile

Sv: Tips til nybegynnere





Heisann! JEg er helt ny her, og leter meg litt frem i terrenget. Jeg har snart gått en uke å lavkarbo, jeg tror ikke vekten har gått noe ned, men jeg syns det er blitt noe forandring rundt livet likevel. Mulig jeg bare ønsker å se det. Jeg lurer litt på hva denne "boka" er for noe? Eller hva den heter? Jeg leste også at antall kalorier ikke er så viktig, derimot antal karbos, forstålig nok, men vil det si at jeg ikke skal frike ut fordi det smaker fantastisk godt med fløte å rømme? Jeg har jo fått det godt indoktrinert at fett er fy fy og pass på kaloriene, noe som har, tidligere, resultert i ortoreksi. Fryktelig slitsomt det der. Så når jeg nå spiser røkelaks med seterrømme, fløte i kaffen og gjerne et glass også og koteletter med fettrand så er det virkelig helt greit? Og så ser jeg en forkortelse som stadig brukes; kh, er det kilohekto?
Jeg er i utgangspunktet ikke overvektig, jeg kan vel si i grunn at jeg er langt fra det, allikevel kjenner jeg at den ene kiloen etter den andre smyger seg på, og alle mine bukser er blitt for små. Så hvor mange kilo må man legge på seg før det er legitimt å få de av? Jeg har gjentatte ganger forsøkt å spise "asketisk" lite og ofte og uten fett, men går rundt og er konstant sulten, orker ikke det jeg.
Vel vel, no guts no glory, jeg kjører på.

VesleKAri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbs/Ketose Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:45   #235
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Du kan jo begynn med å lese denne tråden! Får nok en del svar der!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 15:47   #236
Ildtopp
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Ildtopp er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg skjønner ikke helt dette med hvordan kroppen reagerer på søtstoffer eller ikke.. :sparke: hvordan legger jeg merke til det?

Ildtopp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 00:05   #237
tuppidelux
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1
tuppidelux er på en erverdig vei
Exclamation

Sv: Tips til nybegynnere

Når det gjelder leggkramper,så er det som oftest Magnesium man mangler.Man skal være forsiktig med å ta slike kosttilskudd,som ikke er i samråd med lege,da dette kan føre til elektrolyttforstyrrelser ,som kan være farlig.

tuppidelux er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 17:23   #238
steners1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: bodø
Innlegg: 2
steners1 er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

ser ut som et nyttig tips. skal begynne i løpet av uka

steners1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 00:53   #239
vimsi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 39
Innlegg: 11
vimsi er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Jeg er ny.Men har ikke lest noe bok eller bestemt meg for og leve på en hard diett.Skal spise sunt ( lav karbo mat ) men ikke nødvendigvis være i ketose.Må ha litt fiber,knekkebrød,eller brødskiver, så lenge de er grove.

Men var mye nyttig ellers,takk

vimsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 20:24   #240
dgalve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 7
dgalve er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

åhh eg treng alt info eg kan få.. vært å tatt sånn test og kroppen er full av candiasopp så nå er det nomore karbo.... full rulle med lavkrobo diett i mårå av!!1 men det eg lure på... kor mange dager tar det før du er i ketose?? og kor mye karbohydrater kan eg spise til dagen??

dgalve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 21:18   #241
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av dgalve, her.

åhh eg treng alt info eg kan få.. vært å tatt sånn test og kroppen er full av candiasopp så nå er det nomore karbo.... full rulle med lavkrobo diett i mårå av!!1 men det eg lure på... kor mange dager tar det før du er i ketose?? og kor mye karbohydrater kan eg spise til dagen??

Så, så, bare ro deg ned, her er det hjelp å få!

Begynn med å lese denne, du!

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose.
Du skal vel kjøre streng ketolyse til å begynne med og bør ligge på 15-20 karber pr dag. Disse skal primært komme fra grønnsaker.

Les linken godt , du, og lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 13:30   #242
dgalve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 7
dgalve er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Så, så, bare ro deg ned, her er det hjelp å få!

Begynn med å lese denne, du!

Det tar 2-4 dager for de fleste å komme i ketose.
Du skal vel kjøre streng ketolyse til å begynne med og bør ligge på 15-20 karber pr dag. Disse skal primært komme fra grønnsaker.

Les linken godt , du, og lykke til!

takk!! ja jeg skal prøve å være så streng som mulig!! det er flott der er ett så bra forum med så mange bra hjelpere!! mye nyttig her som gjør det myyye enklere! har startet med friskt mot

dgalve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 23:05   #243
jubalong
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 2
jubalong er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Hei hei folkens!

Har lest litt på forumet, men er fortsatt litt forvirra eller bare usikker?
Har gått på lavkarbo i en og enhalv uke nå, og kom raskt i ketose. betyr det at jeg forbrenner fett NÅ? Har vel ikke skjønt om man automatisk forbrenner fett med en gang man er i ketose?
Drikker fløte i kaffen, har middager med bacon og fett på koteletten med fløtesaus, gjerne ostegratinerte retter+ salater til lunsj. Høres det bra ut? :P har ikke vekt så aaaner ikke om dette funker har en liten filosofi om at når man ser bra ut, så har ikke vekten noen rolle.

supert forum forresten! henter mange gode ideer herfra

jubalong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lisa Mari Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 23:10   #244
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av jubalong, her.

Hei hei folkens!

Har lest litt på forumet, men er fortsatt litt forvirra eller bare usikker?
Har gått på lavkarbo i en og enhalv uke nå, og kom raskt i ketose. betyr det at jeg forbrenner fett NÅ? Har vel ikke skjønt om man automatisk forbrenner fett med en gang man er i ketose?
Drikker fløte i kaffen, har middager med bacon og fett på koteletten med fløtesaus, gjerne ostegratinerte retter+ salater til lunsj. Høres det bra ut? :P har ikke vekt så aaaner ikke om dette funker har en liten filosofi om at når man ser bra ut, så har ikke vekten noen rolle.

supert forum forresten! henter mange gode ideer herfra

Jada, så lenge du er i ketose forbrenne du fett. Ketonene kommer fra fettforbrenningen!
Men det er et lite men, det kan ta opp til 4-6 uker før kroppen klarer å nyttegjøre seg disse ketonene som brennstoff på en ordentlig måte! Før dette skjer, blir mange trøtte, slappe og sliter med å trene. Det går over, man må bare være litt tålmodig!

Målebånd (eller en hyssingstump) kan være et vel så bra mål som vekt!

Nok fett, nok væske og litt tålmodighet er fint!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 00:03   #245
jubalong
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 2
jubalong er på en erverdig vei
Question

Sv: Tips til nybegynnere

Takk for svar var trøtt en uke ca, men nå for to dager siden ble jeg helt hyper! trente dobbelttime i går(liker ikke å trene egentlig... helt sant!), og har ikke lenger behov for å sove middagshvil. noe som er underbart! pleier jo egentlig å være en trøtting. menmen.. håper kroppen forbrenner noe fett da merker at det er en utfording å spise "nok" fett, er ikke så sulten lenger! syntes igrunn det er litt vanskelig å vite hva nok fett er jeg

jubalong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lisa Mari Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:12   #246
Glutenfreak
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
Glutenfreak er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Hei alle sammen

Har vært skapleser her en liten stund og er veldig motivert for å teste en lavkarbodiett. Det virket som om skjebnen styrte da jeg for to uker siden fikk vite at jeg har cøliaki (glutenintoleranse). Og med dette kom muligheten til å starte et nytt liv

Med cøliaki kan man jo ikke spise bakevarer, pasta, noe ris, hvetemel, korn og endel godis.. Rotgrønnsaker er ikke noe høydare for meg uansett, så da kan jeg jo likesågodt begynne på lavkarbodiett, sant?

Får vel presentere meg ordentlig da
Jeg er en jente på 22 år. Har en motiverende samboer, mange fine (men litt for stramme) klær og et mål om å avta 7-10 kg og få bedre livskvalitet. Veier nå rundt 80 kg, men er 162 cm høy.. Hvilken diett anbefaler dere?

Glutenfreak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:17   #247
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Hei og velkommen!
Jeg ville faktisk anbefale deg å begynne på ketolyse. Det er nok den strengeste dietten, men med tanke på cøliakien din, vil det være fornuftig å rydde unna alt du mulignes ikke tåler for så å innføre en og en ting forsiktig etter hvert når du har nådd vektmålet ditt!

Tenker det vil være lurt om du leser denne tråden med alle linkene nøye og ser om du finner noe du syns passer for deg, men jeg vil som sagt anbefale ketolyse!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:32   #248
Glutenfreak
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 4
Glutenfreak er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Tusen takk for det!
Kjekt med så raskt og godt svar.

Anbefaler du noen spesielle bøker, eller er alle ketolyse-bøkene det samme?

Er virkelig glad for å ha fått påvist cøliaki Kroppen fungerer nå MYE bedre, og det er lettere å eliminere endel matvarer når jeg reagerer så sterkt på de. Nå spiser jeg rent kjøtt, sauser uten hvetemel, glutenfritt knekkebrød (prøvde å bake brød, men det ble kluss), masse grønnsaker, litt frukt og godis. Blir ikke noe stress å kutte ut godteriet og frukten, men knekkebrødet kan bli verre.. Er jo så lettvint!

Glutenfreak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:49   #249
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tips til nybegynnere

Det finnes bare en BOKA på ketolyse og det er boken av "oppfinneren" selv, Torkil P Andersen!

Det finnes oppskrifter på knekkebrød her inne som sikker kan gjøres glutenfrie! Nannahs feks!

Nå MÅ jeg legge meg! Natta!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 20:58   #250
CharlotteQ
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 19
CharlotteQ er på en erverdig vei

Sv: Tips til nybegynnere

Hei alle lavkarbere! Er på min femte dag nå, og har (i strid med all lærdom) gått på vekta annenhver dag. Dag 3: Opp 300 gram. I dag: Ned 800 gram derfra, dvs 1/2 kg fra startvekt. Vet vekten er ustabil osv, men har ligget på drøyt 58 i måneder og iblant bikket opp på 59. Men i dag så jeg igjen 57-tallet for første gang på lenge! Virker rart om kuren skal ha effekt så snart, men vekten lyver jo ikke. Har vært ganske flink også synes jeg, lå på drøyt 20 g første dagen og bare ca 10 g de fire neste dagene

Men så ble jeg i tvil pga mange kommentarer jeg har fått: Er det virkelig sånn at kaloriene ikke har noe å si? Kan man teoretisk ha et kalorioverskudd, og likevel gå ned i vekt på lavkarbo/ketose? Er jo ikke akkurat få kalorier i kostholdet jeg har hatt nå, masse egg, bacon, bearnaisesaus (fra Fjordland seff), fløte, ost osv.
Men vil det funke da? Eller må jeg også sørge for et kaloriunderskudd? :s

CharlotteQ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sjokoholiker på avvenning/ lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
nybegynner


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Noen tips om Atkins-isen? Får det ikke til! donjuanwannabe Kake/dessert og snacks 4 27-02-04 14:44
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no