Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Den store majonestråden!

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-02-07, 17:11   #26
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av Changes, her.

Hvordan ville en majones med cocosa bli?

Hard som smør i kjøleskapet?

Sannsynligvis enda hardere.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:37   #27
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Den store majonestråden!

Hva med å spørre i en 'innvandrerbutikk' ? Hvis du har en sånn i nærheten?

Hender de har, eller hvertfall veit hva det er...

(liker ikke olivenolje jeg heller..)

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:31   #28
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Majones med cocosa ?
Det kan jeg aldri tenke meg kan smake godt, dessuten er cocosaen altfor hard - man får iallefall ikke løs konsistens. Det blir mer majonessmør, hardt majonessmør da - kan jeg forestille meg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 01:21   #29
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Skulle prøve å lage aioli i dag, men den ble bare besk på smak.

Brukte følgende oppskrift:
1 eggeplomme
1 dl oliven olje (brukte Ybarra ekstra virgin, kaldpresset)
2 hvitløksfedd
saften av en halv sitron
salt

Lurer på om det er oljen som har skylden, eller om det er ingridiensene. (Fant oppskriften i en Tapasbok.) Er det noen andre som har en bedre oppskrift, eller et godt tips til hva jeg skal gjøre for å få den bedre? Så etter avokadoolje på butikken i dag, men de hadde ikke.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 09:25   #30
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Lurer på om det er oljen som har skylden, eller om det er ingridiensene.

Ja, det er oljen. Du må finne en olje med litt mindre smak. Jeg bruker druekjerneolje. Den har ugunstig sammensetning av omega-6 og omega-3, men utenom det er den helt grei. Sunt blir det ikke men...

Du må forresten ha dijonsennep i, ellers smaker det aldri majones.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 10:53   #31
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Ja, det er oljen. Du må finne en olje med litt mindre smak. Jeg bruker druekjerneolje. Den har ugunstig sammensetning av omega-6 og omega-3, men utenom det er den helt grei. Sunt blir det ikke men...

Du må forresten ha dijonsennep i, ellers smaker det aldri majones.

Takk for tips, skal ut å se om jeg finner drukjerneolje ja! Også skal jeg putte i litt dijonsennep ja.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 17:34   #32
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store majonestråden!

Jeg vil lage aioli i påsken og lurer på om det finnes en olje som er brukendes som er litt lettere å få tak i.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 19:15   #33
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Er ikke avocado-oljen kjempedyr? Jeg tror den ble utelukket som et alternativ på grunn av prisen.

Den er litt dyr, men den er verd hver krone.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-08, 22:14   #34
Mjauritz
Medlem
 
Mjauritz sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 51
Innlegg: 209
Mjauritz er ny på veien

Sv: Den store majonestråden!

Jeg er kjempefornøyd med peanøttolje som er kjøpt på Ica Maxi, bruker den til majones og i salater.

__________________



Mjauritz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 07:38   #35
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store majonestråden!

noen som har oppskrift på aioli????

quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:54   #36
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store majonestråden!

Hmmm. Hvorfor har dere ikke i det essensielle krydderet ESTRAGON! Uten DET blir det jo ikke majo-smak jo!

Hjem og prøve cocosamajo med estragon...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 12:18   #37
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Den store majonestråden!

Nå har jeg tatt en bakke med 6 øko-egg ut av kjøleskapet til "oppvarming" i romtemperatur. Jeg skal hermed lage majones for allerførste gang i mitt liv! Den kaldpressede rapsolje fra Odelia er klar. Sennep liker jeg ikke så det finnes ikke her. Har litt sitronsaft i kjøleren, hmm jeg skal kanskje ta det ut og.

Allerførst må jeg finne en oppskrift og her var jo mange å velge i mellom. Noen som vet om en som er idiotsikret?

Som redskap har jeg vanlig blender til kjøkkenmaskin, de der med et hull i lokket til den tynne oljestråle. Har også stavmixer og vanlig piske-fløteskum mixer. Vel mest greit å lage det i blender vil jeg tro...?

Erfarne bruker, trå til med et par ord så denne majonesdebut ikke bli alt for traumatisk for en eldre dame!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 14:49   #38
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Den store majonestråden!

Her var jo ikke mye hjelp å hente, så måtte jo bare gå i gang. Jeg brukte Nilles Classic Mayo (uten sennep) for å være på den sikre siden. Og det ble fantastisk godt, perfekt konsistens og det hele. Tok miniblenderen, og der var ikke noe hull til olje i lokket. Jeg løftet da lokket og helte en skvett med olje i av og til, altså ingen tynn stråle, men det gikk helt fint. Og nå skal jeg smake skikkelig!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 27-04-08, 15:29   #39
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Den store majonestråden!

Takk for at denne tråden ble oppdratt igjen. Nå skal jeg også mekke mayo!

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 13:49   #40
neelam
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hjemmelaget majones på to minutter:0))

Hjemmelaget majones på to minutter

Det tar under to minutter.

Jeg bruker hele egg - ikke nødvendig å sløse her...og eggene er fra frittgående høner

Jeg er et ordentlig majovrak, og ble så glad over å finne det så lettvint å komponere selv. Den holder seg lett ei uke tildekket i kjøleskapet.

Resten er jo en smaksak.

Siden jeg spiser såpass mye majo, så er jeg opptatt av å bruke den som optimal ernæring. Derfor har jeg kaldpressede oljer, raps, litt oliven, valnøtt olje, linfrø,,, og har sågar prøvd med litt tran,, bob bob.

Det er nu bare på prøveplan.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 13:23   #41
neelam
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Den store majonestråden!

Mest til dere som er opptatt av å få nok essensielle fettsyrer - omega 3 - litt omega 6 etc.

Det er brainfood,,, hjerne er jo fysisk nesten bare fett,,,har jeg oppfattet.

Idag har jeg laget hurtigmajonesen av :
2 hele egg
1dl raps
1 dl oliven (gir litt streng smak)
1 dl valnøttolje (omega3)
1dl tran, uten sitronsmak, (omega3) med sitronsmak ble det mye mere transmak, syns jeg - kjenner mer til olivensmaken, faktisk

Salt, bittelitt søtt, løkpulver, hvitvinsedikk, dill, litt sitron

Eksperimenter i vei

Mills majones har 730 kal/2 karb
Denne m hele egg 680 kal/ godt under 0,5 karb.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:04   #42
DrBabe
Medlem
 
DrBabe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 104
DrBabe er ny på veien

Sv: Den store majonestråden!

Du verden! Jeg klarte å lage majones!

__________________


DrBabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low/slowcarb med rene råvarer, stor variasjon, høyverdig protein, nok fiber og godt fett. Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 16:39   #43
neelam
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Den store majonestråden!

ha. ha nå skal jeg slutte men først:

Gurkemeie gir nydelig gulfarve - mens Heinz tomatpure, en liten dæsj fra tuben, vips så smaker det god Thousand Islands.

  Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 21:26   #44
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Den store majonestråden!

Kan noen fortelle meg nøyaktig hvilket merke kaldpresset olje jeg skal kjøpe for at majonesen skal bli god? De bør helst ha den på Kiwi eller Mega.

Brukte det samme som Lemen, Ybarra, og det smakte bare driiit. Garantert oljen sin skyld, for jeg smakte på den før jeg hadde oppi smaksingrediensene.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 21:01   #45
Sisteinnsats
Medlem
 
Sisteinnsats sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 249
Sisteinnsats er på en erverdig vei

Sv: Den store majonestråden!

Her skal det testes!

Men hva med remulade? Noen som har oppskrift på det?

__________________


Sisteinnsats er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 23-07-10, 18:25   #46
DrBabe
Medlem
 
DrBabe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 104
DrBabe er ny på veien

Sv: Den store majonestråden!

For de av dere som kan spise creme fraiche. Dette er den beste aiolien ever:

Mengde hjemmelaget majones tilsvarende en Mills-pakke
1 beger creme fraiche
Saften av 1/2 sitron
2 knuste hvitløk
Bland godt

La gjerne stå i tett krukke i kjøleskapet i noen timer, så smakene virkelig får utviklet seg. Denne er den beste jeg noensinne har smakt (men da var den laget av kjøpemajones, så lag helst majones med en av de gode milde oljene, da).


Flott dressing til blant annet fet fisk (fordi den ikke inneholder Omega 6 som kan utkonkurrere Omega 3 fra fisken ved opptak i kroppen).
1 beger creme fraiche
1 pakke finhakket frisk dill
Saften av 1/2-1 sitron
Krydre med det du liker (salt, pepper og gastromat blir aldeles nydelig, men jeg vet ikke karbene i gastromaten)
Denne er også nydelig som dip til råkost.

__________________


DrBabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low/slowcarb med rene råvarer, stor variasjon, høyverdig protein, nok fiber og godt fett. Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:08   #47
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Den store majonestråden!

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Kan noen fortelle meg nøyaktig hvilket merke kaldpresset olje jeg skal kjøpe for at majonesen skal bli god? De bør helst ha den på Kiwi eller Mega.

Brukte det samme som Lemen, Ybarra, og det smakte bare driiit. Garantert oljen sin skyld, for jeg smakte på den før jeg hadde oppi smaksingrediensene.

Dette lurer jeg også på! Det er det samme hvor den kan kjøpes, bare den er så mild at den sklir smaksmessig umerkelig inn i majonesen.

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 18:03   #48
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Den store majonestråden!

Jeg har brukt kaldpressa rapsolje og syns det blir bra

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 06:26   #49
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Den store majonestråden!

Takk takk
Er det ingen olivenolje som er så mild på smak at den ikke merkes nevneverdig?

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 12:01   #50
DrBabe
Medlem
 
DrBabe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 104
DrBabe er ny på veien

Sv: Den store majonestråden!

Jeg har begynt å ta MCT-olje og den smaker faktisk ingenting. Bruker den i smoothies og tar den på skje, så å bruke den som en av flere oljer i majones, vil jeg tro kan fungere. Man må imidlertid venne seg til den, ellers kan man visst få magetrøbbel. Jeg tar ca 1,5 ss per dag og hadde ingen mageproblemer når jeg begynte forsiktig med denne.

Hvordan det blir om man skal spise store mengder majones, vet jeg ikke helt, men MCt er jo ikke mer mystisk enn at fettsyrene er mellomlange og at de kan metaboliseres direkte av leveren, uten omdanning først.

Avocadoolje og raps + MCT tenker jeg at kan fungere godt i majones.

__________________


DrBabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low/slowcarb med rene råvarer, stor variasjon, høyverdig protein, nok fiber og godt fett. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no