Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose er beslektet med GHB

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-11, 08:52   #1
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Ketose er beslektet med GHB

Var innom en svensk blogg i dag hvor jeg fant følgende:

" När en person äter mindre mängd kolhydrater än hjärnan behöver, vilket sker vid svält eller kolhydratreduktion, vill kroppen att vi ökar våra ansträngningar att finna mat. Därför har en av de ketoner som frigörs en euforisk effekt som gör att vi känner oss energiska och mår hyfsat bra.
Det är denna som anorektiker går på när de klarar att hålla aktivitetsnivån uppe trots att de egentligen inte har energi till det. Denna keton kallas betahydroxibutyrat (BHB) och är kemiskt besläktad med gammahydroxibutyrat (GHB) vilket är en drog som används av dem som vill dansa natten lång i ravekretsar.GHB är en livsfarlig drog, medan det kroppsegna ketonen BHB rätt använd är en tillgång som gör lågkolhydratkost mer uthärdlig. Det viktiga är dock att man inte fastnar i ett BHB- beroende och inte kan sluta med denna extrema kosthållning. En lustig sak är att personer under ketos faktisk kan lämna positivt utslag på alkotest, att tänka på."

Bare en liten kuriositet fra meg i dag Synes selv det var interessant lesning... spesielt det med mulig utslag på alkoholtest under ketose!!!

Ha en fin dag folkens

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:07   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Ho ho, jøsses!

Lenke til bloggen?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:25   #3
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Her er linken: http://proteindieten.blogg.se/index.html

Sitatet var ganske langt nede på siden mener jeg å huske.

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:29   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Fant det nå. Artig! Så det er lovlig partydop vi driver med, altså!
Skulle ønsket vedkommende som driver bloggen kunne ha linket til hvor han ha det fra, forsåvidt, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:32   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Så først nå at han har sitert det fra en bok. Yay nøye gjennomlesning.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:38   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Her er data fra verdensveven
http://www.ergo-log.com/bhb.html
http://www.moodfoods.com/fasting-mood.html

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 09:42   #7
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Jeg har i alle fall fått bedre innsikt i hvorfor jeg med min fibromyalgi og lite overskudd, plutselig greier å vaske hele huset, pusse alle vinduene, 3-4 klesvasker på samme dag og trene i tillegg når jeg kommer i dyp ketose Til vanlig er jeg aktiv i kanskje 2-3 timer om dagen

Lovlig partydop ja

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 10:35   #8
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Jeg har i alle fall fått bedre innsikt i hvorfor jeg med min fibromyalgi og lite overskudd, plutselig greier å vaske hele huset, pusse alle vinduene, 3-4 klesvasker på samme dag og trene i tillegg når jeg kommer i dyp ketose Til vanlig er jeg aktiv i kanskje 2-3 timer om dagen

Lovlig partydop ja

Vet ikke om jeg er i ketose da, men muligens. Men jeg har også FM og orker MYE mere pluttselig. Så ja greit med litt partydop som er lovelig Før klarte jeg kanskje å gjøre litt på kveldene nå er jeg aktiv morgen som kveld

__________________
Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:13   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Se der, Smgj! Interessant!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 11:21   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Se der, Smgj! Interessant!

Rett så greit å søke når forkortelsene er de samme og stavingen nesten lik språkene mellom...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 12:38   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Opprinnelig lagt inn av tarante, her.

Var innom en svensk blogg i dag hvor jeg fant følgende:

" När en person äter mindre mängd kolhydrater än hjärnan behöver, vilket sker vid svält eller kolhydratreduktion, vill kroppen att vi ökar våra ansträngningar att finna mat. Därför har en av de ketoner som frigörs en euforisk effekt som gör att vi känner oss energiska och mår hyfsat bra.
Det är denna som anorektiker går på när de klarar att hålla aktivitetsnivån uppe trots att de egentligen inte har energi till det. Denna keton kallas betahydroxibutyrat (BHB) och är kemiskt besläktad med gammahydroxibutyrat (GHB) vilket är en drog som används av dem som vill dansa natten lång i ravekretsar.GHB är en livsfarlig drog, medan det kroppsegna ketonen BHB rätt använd är en tillgång som gör lågkolhydratkost mer uthärdlig. Det viktiga är dock att man inte fastnar i ett BHB- beroende och inte kan sluta med denna extrema kosthållning. En lustig sak är att personer under ketos faktisk kan lämna positivt utslag på alkotest, att tänka på."

Bare en liten kuriositet fra meg i dag Synes selv det var interessant lesning... spesielt det med mulig utslag på alkoholtest under ketose!!!

Ha en fin dag folkens

Tror ikke man kan sammenligne kostindusert ketose med ketose pga for lavt matinntak... spiser man lavkarbo har man jo FETT som energi, det har man ikke om man spiser ekstremt lavkalori

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 13:30   #12
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Jeg visste det, dette stedet her kryr av partyanimals!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 13:30   #13
tarante
Medlem
 
tarante sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 68
tarante er på en erverdig vei

Sv: Ketose er beslektet med GHB

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Tror ikke man kan sammenligne kostindusert ketose med ketose pga for lavt matinntak... spiser man lavkarbo har man jo FETT som energi, det har man ikke om man spiser ekstremt lavkalori

En anorektiker må også få sin energi fra et sted, dermed bruke av det lille fettet som er på kroppen, på lik linje som hos en som spiser LCHF, bortsett fra at her er ofte lageret av fett stort. En anorektiker som kanskje spiser en mager yoghurt i døgnet holder seg under karbogrensen og kommer i ketose. På lavkarbo, slik jeg har forstått det, så hjelper bare inntaket av fett til å forbrenne vårt eget fett, når karboinntaket er så lite som under 20 f.eks slik at man når ketose. Det fettet vi spiser går bare tvers igjennom på en måte??? Ketose er ketose, så lenge det ikke er snakk om diabetisk ketose som kommer av alt for høyt blodsukker...

__________________


tarante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er jeg i "ketose"? Er det vanlig å føle seg annerledes på "ketose"? jonibulda Spørsmål og svar 5 04-09-11 18:25
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Ketose - ikke ketose IdaMarie Lavkarbo generelt 15 28-08-10 11:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no