Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ny fastlege takk - Stavanger eller deromkring

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-11, 11:09   #1
indi
Seniormedlem
 
indi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.453
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Ny fastlege takk - Stavanger eller deromkring

Fått nok av arroganse, uvitenhet, respektløshet og følelse av å være i veien, så nå vil jeg bytte fastlege. Trenger ikke være noen lavkarbomisjonær, men gjerne en med et åpent sinn, respekt, og tid...
Bakgrunnen, kort fortalt: I fjor målte jeg blodsukker hos legen, 6,2 fastende. Fikk beskjed om at "nå ligger ballen hos deg" og "du bør ta en glukosetest snarest" og indikert; "du veier for mye og har sikkert diabetes".
Jeg sa nei, dette stemmer ikke, og uansett vil en glukosebelastning ikke gi noen indikasjon fordi jeg ikke spiser sukker eller karbo. Gangen etter fikk jeg samme beskjed, og ble litt bekymret. Kjøpte meg blodsukkermåler og sjekket innimellom, fastende blodsukker på under fire, stort sett.
Etter påske i år, startet oppkjøringen til et heftig sykkelritt, siden 1 mai, har jeg nok sykla 800 km. Forskjellen fra i fjor, er at jeg ikke har gått ned i vekt i så stor grad, og at blodsukkeret i snitt er 5,5 omtrent. Så jeg lurte på om det er en sammenheng, og om blodsukkeret mitt er for høyt, og fikk en time i går (etter å ha målt 6,2).
Dette var siste time før legen skulle ha lunsj, kl 11. Jeg måtte vente til 1150, som er helt vanlig. Av utsagnene nevnes:
"Dette er i alle fall ikke høyt nok for diabetes, og du må ta en glukosebelastningstest"
Nevnte da at jeg spiser ikke karber eller sukker, og at den vil være feil. (for at den skal stemme må du karbe deg opp fire dager, minst)
"Det stemmer ikke, har ingenting å si".
Jamen hvorfor går jeg ikke ned i vekt?
"Veldig enkelt, du spiser for mye, og feil, vanligvis spiser folk for mye men de vet det ikke selv, frukt for eksempel. Og det handler om kalorier."
Jeg spiser omtrent 1200 kcal og 50 karber til dagen, og kan vise det fram siden jeg logger alt på MyLog, samme med trening, som måles med gps, puls og kraftbelasning. Han var ikke interessert i å se.
"Du må spise mindre og trene mer"...
Og deretter skrev han ut samme kostholdsråd, som jeg fikk av ham for 25 år siden... Grovbrød, en skive til frokost og lunsj, middag (kun en tallerken, med halvparten lite kokte grønnsaker, en kvart tallerken potet, pasta eller ris, og en kvart tallerken kjøtt eller fisk).
Jeg kunne komme innom når så helst for glukosebelastningstest, så skulle jeg få beskjed når han kom hjem fra ferie om hvordan det gikk, rakk såvidt å si at hvis jeg skulle følge hans råd, ville jeg bli dritdårlig, før han sa at nå skulle han gå til lunsj og hadde ikke tid til å diskutere med meg.
Jeg gikk også glipp av min lunsj, og brukte to timer tilsammen av min tid (som er mer verdt enn hans, i penger).
Han hadde nok en dårlig dag. Jeg gremmes over at jeg ikke rakk å ta igjen, forlange å bli behandlet med respekt, og at det ikke er min feil at han (som vanlig) ligger en time etter skjema.
Så nå er det nok, noen som har tips? Både til fastlege og min problemstilling vedrørende vektnedgang og blodsukkernivå?

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 11:16   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ny fastlege takk - Stavanger eller deromkring

Må si jeg kjenner meg igjen i det du skriver, jeg sliter også med å gå ned selv om jeg gjør alt riktig. Hos legen får jeg beskjed om å trene mer og spise fettfattig kost - ehhh javel?? Jeg trener knallhardt 5 ganger i uka og spiser ketogent. Jeg har fått tatt alle mulige tester hos legen, men han vil ikke måle c-peptid (måtte dessuten på sykehuset for å få gjort det sa han??) for jeg har ikke høyt nok blodsukker til det. Alle tester er meget bra og jeg er i super form, men går ikke ned i vekt. I følge legen er det ingen grunn til det dersom jeg spiser riktig (jadda høykarbo med kcalkontroll) og trener så mye.

Jeg vil også gjerne ha tips og råd om hva jeg skal gjøre. Vurderer å kontakte Hexebergklinikken og høre om de vet om noen lavkarbovennlige leger her i Stavangerområdet.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Håpløs fastlege og blodprøve Adriane Fysisk og mental helse 18 09-06-11 12:31
Tips om LCHF-vennlig fastlege i Bærum? krb Spørsmål og svar 0 02-06-10 11:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no