Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-07, 20:06   #1
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Denne artikkelen er tatt fra VG.no

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=195956


Christian Drevon svarer:


"- Dette har jeg tro på, sier professor i ernæring Christian Drevon ved Universitetet i Oslo.

Han er tilhenger av et slikt tiltak i Norge, og mener det vil ha mest effekt for de som trenger det mest; de lavt utdannede.

- I de akademiske kretser, som jeg ferdes i, er tankerekker og kunnskap våpenet. De godt utdannede følger råd, slutter å røyke, bruker sykkelhjelm og spiser magert. Mens de gruppene av samfunnet med lavest levealder, også er de mest lavest utdannelse. Hvis det blir pålagt avgifter på hva som er usunt, vil det også nå fram til mennesker med dårlig råd og dårlige matvarer, tror ernæringsprofessoren."



Flere som reagerte på "tonen" i dette svaret? Det gjorde ihvertfall jeg. Det er jo akkurat som Drevon føler seg som høyeste adelsklasse og ser ned på vanlige folk..

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 20:19   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Ja, for Norge tar jo inn for lite avgifter, så her kan de ta inn enda mer.

Hva med å være litt greie for en faen gangs skyld, og heller sette NED eller fjerne avgiftene på SUNN mat istedet for å bare ta og ta?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 21:44   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Nåja, det er jo faktisk en smule sant det han sier. Det er jo helst de med lavere/ingen utdannelse som spiser feil, røyker og diverse. Er ikke dette blitt påvist gjennom utallige studier?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 21:46   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nåja, det er jo faktisk en smule sant det han sier. Det er jo helst de med lavere/ingen utdannelse som spiser feil, røyker og diverse. Er ikke dette blitt påvist gjennom utallige studier?

Det er vel mer hvordan han sier det enn hva han sier...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 22:19   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Ja det er jo sant. Mannen er vel ikke akkurat kjent for å være ydmyk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 01:09   #6
Don Vito Corleone
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 128
Don Vito Corleone er på en erverdig vei

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Sette ned pris på ris og pasta ? Vil de gjøre også enda fetere nå da

__________________
Delmål 1: 144 kg Delmål 5: 116 kg
Delmål 2: 137 kg Delmål 6: 109 kg
Delmål 3: 130 kg Delmål 7: 95 - 105kg
Delmål 4: 123 kg
Status: 0.5 kg unna delmål 2 !
Don Vito Corleone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Skaldeman/Lokkebiff Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 01:52   #7
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Men Drevon er jo professor i Ernæring, og likevel kan han egentlig så lite om mat. Så å "være blant fiffen" er ikke det samme som å ha kunnskap...

Dette slår vel mest tilbake på Drevon selv ettersom han er høyt utdannet akademiker men likevel med veldig lite kunnskap og forståelse for matens virkning på kroppen!


forøvrig:
Professor-titler har egentlig fått 0 verdi for meg etter alle uttalelsene jeg har hørt fra Drevon i mange år.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 02:19   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Ja det er skremmende hvor lite peiling man kan ha om et emne og allikevel få lov til å kalle seg professor. Bare det at han ikke vet at det er forskjell på kostindusert ketose og ketoacidose, er jo ganske graverende, synes jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 11:00   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Ja, for økte alkoholavgifter og tobakksavgifter har jo fått folk til å slutte å drikke og røyke.

Men jeg er for øket avgift på junkfood jeg, så lenge pengene er øremerket behandlingsopplegg for overvektige. Problemet blir jo hvis folk som ham skal avgjøre hva som er sunt. *angstscenario*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 20:37   #10
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Slike uttalelser som det professor Drevon kommer med er "mat" for Fremskrittspartiet. Jeg er absolutt ingen tilhenger av det partiet selv, men jeg har inntrykk av at mange som stemmer Fremskrittspartiet gjør det som en protest mot offentlige "overfra og ned"- holdninger og overstyring av privatlivet.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 01:27   #11
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Tror avgifter på junkfood gir vekttap

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det er skremmende hvor lite peiling man kan ha om et emne og allikevel få lov til å kalle seg professor. Bare det at han ikke vet at det er forskjell på kostindusert ketose og ketoacidose, er jo ganske graverende, synes jeg.

Ja helt utrolig! Grunn nok til å ta fra ham professor-tittelen spør du meg.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon

Sist redigert av donjuanwannabe : 23-05-07 kl 01:40.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
C- vitamin gir større vekttap Amygdala Kosttilskudd 12 21-02-05 21:47
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no