Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Svar fra Lommelegen ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-07, 01:11   #1
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Svar fra Lommelegen ...

Hmm..ble faktisk litt overraska da jeg leste dette..
Har fått inntrykk av at de fleste leger er negative til en ketogen diett..
Limer inn spørsmål og svar fra sidene til lommelegen.no:



Ketose og slanking Hei! Jeg har lest flere innlegg her inne der dere (spesielt Dr. Barexstein) gir vektnedgangråd. Det går mye i å kutte ut/kutte ned på karbohydrater og gå inn i ketose. Jeg har noen spørsmål ang. dette siden jeg skal ned 25 kilo.

1. Er dette å gå inn i ketose farlig for kroppen eller forbrenningen på noen måter?

2. Hva slags matvarer er best å holde seg til når det kommer til dette? Kjøtt, egg...?

3. Hvor lenge kan man gå på minimum karbohydrater før kroppen vil eventuelt ta skade av det? Jeg ser for meg at man blir ganske så energiløs..?

4. Trening i tillegg...Lønner det seg å trene styrke i tillegg for å ikke miste all muskelmasse? Hvordan gjelder dette med karbohydrater etter trening hvis man eventuelt skal følge en slik diett.

Takker for svar og eventuelt andre råd du/dere har å gi Relevante sykdommer/medisiner: Myalgi.


Hei !

Jeg beklager så meget et forsinket svar. Til gjengjeld er det et godt svar

Dette med ketose som du tar opp, heter egentlig Benign kostholdsindusert ketose. Dette til forskjell fra farlige former for ketose som f.eks. ved en diabetes som er ute av kontroll.

Benign kostholdsindusert ketose betyr:
Benign = godartet
Kostholdsindusert = man oppnår det gjennom kosten
ketose = en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer:

Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.

Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:

Graviditet
Amming
Barn og tenåringer i vekst
Personer med normal vekt (BMI <; 25)
Pasienter med spiseforstyrrelser eller mentale lidelser (for eksempel anorexia nervosa, bulemia nervosa, alkoholisme, rusmisbruk)
Porfyri
Pasienter med nyre- eller leversvikt (for eksempel aktiv kronisk hepatitt)
Pasienter med type 1 diabetes som er avhengig av insulin
Pasienter med hematologisk (blod-) sykdom, ondartet sykdom eller andre alvorlige sykdommer
Pasienter med hjertesykdom eller cerebrovaskulær sykdom (store forstyrrelser i hjerterytmen, nylig infarkt - mindre enn 6 måneder tilbake i tid - ustabil angina, dekompensert hjertesvikt, nylig vaskulær svikt)

Ved disse tilstandene skal man overhodet ikke benytte seg av ketose som vektreduksjonsmiddel, det er farlig.

Ved følgende tilstander kan ketose i noen tilfeller benyttes, men dette må vurderes av og følges opp av lege isåfall:

Urinsyregikt
Nyrestein
Gallesten
Pasienter med type 2 diabetes som blir behandlet med blodsukkersenkende medisin kan med stor fordel bruke denne metoden, men dette må følges av lege, fordi behovet for medisiner vanligvis blir drastisk redusert, som følge av veldig mye bedre blodsukkerkontroll
Behandling med vanndrivende medisiner
For lavt kalium

For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag.

Du spør hva slags matvarer som er aktuelt.
Dette er meget enkelt:
Ubegrenset av rent kjøtt, fugl, fisk, egg, skalldyr.
Ubegrenset av alle nesten alle grønnsaker, eksl.rotfrukter.
Sunne oljer kan man bruke.
Krydder og urter ubegrenset.

Drikke:
Vann, kaffe, te, sukkerfri brus, alt som inneholder ingen eller få karbohydrater.
1 glass tørr vin går, men ikke søte viner eller øl.

Dette er "ekstrem-kortversjonen". Forøvrig så kan man lese etiketter og innholdsfortegnelser på matvarer, og følge med på at man ikke overstiger maxinntaket på 30-50 g karbohydrat pr dag. Man kan også kjøpe "ketostix" på apoteket og sjekke i urinen at man er i ketose, om man ønsker det.

Grunnen til at man kan spise ubegrenset av overnevnte matvarer, er at de inneholder ingenting eller svært lite karbohydrater. Man må innta mindre enn 30-50 gram karbohydrater pr dag for å oppnå denne typen fettforbrenning som vi her omtaler, dvs "komme i ketose". Det tar 1-3 dager fra man reduserer karbohydratinntaket til dette nivået, til man kommer i ketose og den raske fettforbrenningen starter. Og den fortsetter så lenge man er i ketose, men avbrytes straks man øker karbohydratinntaket igjen.
Man kjenner seg alltid veldig mett og tilfreds på dette opplegget, både grunnet svært stabilt blodsukker som følge av at kroppen omgjør kroppsfett til blodsukker jevnt, og som følge av at ketonlegemene virker på både humør- og apetittsenteret i hjernen.
Når det gjelder trening, som du spør om, så vil man merke at man har noe redusert toppytelse når man er i ketose, og det er derfor ikke egnet for personer som vil delta i konkurranseidrett m.v., forøvrig både kan og skal man trene med moderat intensitet, f.eks. rask gange. Styrketrening i tillegg er særs bra, men ikke med 100%; intensitet, la oss heller si 80 %;.

Du spør om hvor lenge man kan gå på minimum karbohydrater før kroppen evt vil ta skade av det. Det vil den ikke, forutsatt selvfølgelig at man ikke har noen av de tilstandene jeg nevnte ovenfor hvor man overhodet ikke skal benytte metoden. Mange mennesker lever bevisst på slikt kosthold livet gjennom, fordi de føler seg bedre med det, for å holde kroppsvekten, for å regulere sin diabetes 2 uten medisiner osv. Og som sagt er det også normalkosten opprinnelig for en del urfolk.

Rent praktisk så gir denne type kosthold en nærmest ubegrenset mulighet for variasjoner av lekker mat. Tenk "koldtbord". Hva gjør de fleste av oss på en lekker hotell-lunsj / koldtbord..? Tar rikelig med røkelaks, eggerøre, skinke, koteletter, reker, kreps, salater m.v., og til nød en halv skive brød på siden av tallerkene for syns skyld Dette er god mat, husk dette !
Tenk også wok, uten ris. Alt du kan finne på å hive oppi en wok, er stort sett i denne kategorien mat.


Håper du syntes dette var en grei orientering, lykke til !

Vennlig hilsen Dr. Brynjulf Barexstein, allmennlege

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 01:29   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Svar fra Lommelegen...

Barexstein rocks!

(han har vært omtalt her inne før )

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 01:30   #3
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Svar fra Lommelegen...

Aaahhh...okay

Må si jeg likte han ja....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 08:42   #4
Grethe B
Seniormedlem
 
Grethe B sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 52
Innlegg: 1.627
Grethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snill

Sv: Svar fra Lommelegen...

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Barexstein rocks!

(han har vært omtalt her inne før )


Signerer denne jeg!

__________________
Hilsen meg.
Grethe B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 08:58   #5
Sprudle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Svar fra Lommelegen...

Hurra for Brynjulf!

  Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 09:25   #6
KarboKiller
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 44
Innlegg: 27
KarboKiller er på en erverdig vei

Sv: Svar fra Lommelegen...

Jeg fikk annbefalt ketolyse av legen min.

Jeg hadde slitt med magen, og begynnte også å få høyt blodtrykk. Hun mente at jeg hadde to valg, gå ned i vekt eller jobbe mindre. For meg var det kun aktuellt med det første, og hum mente at en ketogen diett ville passe meg.

Det hun sa overbeviste meg. " Alle vi leger har gått den samme skolen her i Norge, og det var en mann som i sin tid utviklet ernæringsleren vi hadde. På hver kongress eller samling jeg er utrykker stadig flere frustrasjon over manglende resultataer ved behandling av overvekt, mens noen mente det var pasientenes egen feil. Jeg var inntil ganske nylyg overbevist om at ketogene dietter var farlig, men valgte å prøve dette med noen pasienter, etter en nøye vurdering. Ingen av mine kolleger som faktisk hadde prøvd dette hadde hatt dårlige erfaringer med dette. Snarere tvert imot. Jeg ble først overrasket over de kraftige forbedringer i blodtrykk og kolestrol jeg fant hos mine pasienter, så jeg vil anbefale deg å kjøpe boken slank med ketolyse, for å gi det en sjans"

Da jeg kom tilbake på første kontroll 10 kg lettere, tok vi nye prøver, og hun lurte på hva jeg hadde gjort, slik at hun kunne bruke mine erfaringer mot andre pasienter. Ved neste kontoll var ytterligere 10 kg borte, og mine vardier var normalisert. Jeg er meget takknemlig ovenfor legen min, som tok min situasjon på alvor og fant en løsning, og ikke med en gang avskrev meg som en latsabb, slik enkelte leger har for vane å gjøre med pasienter som har noen kilo for mye.

KarboKiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 00:39   #7
Vivendel
Medlem
 
Vivendel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Bergen
Alder: 55
Innlegg: 89
Vivendel er ny på veien

Sv: Svar fra Lommelegen...

Det er godt å høre om legers omvendelse fra sine synser. Jeg har gått til min fastlege og til Volvat uten at noen ga meg et lite hint om kosten min, dette måtte jeg finne ut av meg selv. Stoler ikke på synsere som ikke gidder å høre på pasientene sine. Legen jeg gikk til under graviditeten var direkte arogant og frekk. Det hjelper ikke å ha lest mye hvis en ikke er villig til å lære. Tydlig at det er nyttig å riste dem ned av sine høye hester og la dem gå litt.(erfare)
Go! lommelegen

__________________
Vivendel

start:100kg NÅ:95,5 delmål 1: 90, delmål 2: 80
delmål 3: 70 mål: 64
Vivendel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mett og sunn på Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 10:14   #8
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Svar fra Lommelegen...

Jeg nevnte for legen min at jeg hadde begynt på denne kuren, jeg fikk kun positive tilbakemeldinger.

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 16:40   #9
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Svar fra Lommelegen...

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Barexstein rocks!

(han har vært omtalt her inne før )

Signerer jeg og!! WOW!!

  Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 16:49   #10
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Svar fra Lommelegen...

Wow! Her har vi en lege som har lest betydelig mer enn hjemmeleksa si. Sånt gleder en lavkarbovenn.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 12:15   #11
leenam
Medlem
 
leenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 69
leenam er ny på veien

Sv: Svar fra Lommelegen...

Skulle bare ønske at alle de som forgjeves sliter med fettfattig (og høykarbo) kosthold for å slanke seg, visste om dette!

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 12:59   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Svar fra Lommelegen...

Jeg syns det var veldig mange sykdommer han ramset opp som ikke kunne bruke ketose som slankemåte. Alle har vel godt av å få stabilisert hormonene . Kan det være fordi at kroppen får en knekk før den venner seg til ketosen...

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 13:33   #13
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Svar fra Lommelegen ...

Ja kjempe bra

så også at de hadde fått med seg lindbreg på sidene sine

men noe jeg reagerte på var at under gravid--kosthold så stod det at man skulle sise masse karbohydrater iform av ris,pasta,poteter osv, dette skjønner ikke jeg???????

kan noen forklare meg...

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 17:48   #14
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Svar fra Lommelegen ...

WOW! Så bra!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Har Fått Svar Fra Vg !! Nille Nyheter / media 13 09-12-04 10:00
takk for alle svar! vend Lavkarbo generelt 1 04-12-04 20:31
Flere spørsmål fra meg! apple Lavkarbo generelt 1 30-08-04 10:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no