Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Bakepulver

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-14, 08:58   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Bakepulver

hva er vitsen med det når det ikke brukes mel? Jeg ser ingen forskjell i mandelmel-bakst.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 11:56   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: bakepulver

Bakepulver reagerer vel ikke bare med mel? Bakepulver i eggerøre er jo et gammelt triks (som funker) for å drøye den og få det til å se mer ut f.eks, og der er det jo ikke særlig mye mer enn egg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 12:18   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: bakepulver

Bakepulver frigjør CO2 når det tilføres fuktighet, utsettes for varme eller reagerer kjemisk med en syre og dermed hever baksten. Det har ingenting med mel eller ikke mel å gjøre.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 15:52   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: bakepulver

jeg ser ingen heving jeg, når jeg baker boller med mandelmel.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-14, 23:40   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: bakepulver

For tungt mel? For lite fuktighet?
Jeg syns forøvrig det amerikanske baking soda er bedre enn det norske bakepulveret. De har det på Ultra hvertfall.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 03:17   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: bakepulver

Bakepulver kan brukes til å erstatte egg med...bruker det selv i en del oppskrifter siden jeg ikke tåler egg.
I mange lavkarbo-oppskrifter er det sinnsykt mye egg (alt smaker eggete + det blir veldig mye protein) og da kan bakepulver redusere noe av eggene.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 18-11-14, 09:25   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: bakepulver

Mormor brukte alltid å ha noen dråper med sitronsaft og vann som ble blandet med bakepulver/natron for å "aktivisere" dette før det ble rørt inn i røra, men bruk av bakepulver fordrer nok fuktighet for å virke , det samme med natron men dt må i tillegg ha ekstra syre.

Når det gjelder "American baking soda" så er det egentlig det vi kaller for natron, mens vårt bakepulver er natron tilsatt en en syre i krystallinsk form og stivelse for å holde det tørt.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-11-14, 00:54   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Bakepulver

mandelmel er tungt ja, karisma

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-11-14, 01:03   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: bakepulver

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Mormor brukte alltid å ha noen dråper med sitronsaft og vann som ble blandet med bakepulver/natron for å "aktivisere" dette før det ble rørt inn i røra, men bruk av bakepulver fordrer nok fuktighet for å virke , det samme med natron men dt må i tillegg ha ekstra syre.

Når det gjelder "American baking soda" så er det egentlig det vi kaller for natron, mens vårt bakepulver er natron tilsatt en en syre i krystallinsk form og stivelse for å holde det tørt.

Natron trenger syre (og fuktighet) for å utvikle gass. Bakepulver er natron med ferdig syre - som da aktiveres av fuktighet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 12:01   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Bakepulver

Blir ekstra futt i bakepulveret om man blander det med litt sitronsaft, evt tilsetter litt sitronsaft i øra på slutten, men ja man må ha nok veske for at pulveret skal aktiviseres.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 12:07   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Bakepulver

Derfor surmelk ofte anbefales i oppskrifter med bakepulver?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 12:10   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Bakepulver

Er det ikke natron som ofte bør brukes sammen med surmelk? Bakepulver har tilsatt syre..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 12:38   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Bakepulver

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er det ikke natron som ofte bør brukes sammen med surmelk? Bakepulver har tilsatt syre..

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Derfor surmelk ofte anbefales i oppskrifter med bakepulver?

Eller rømme, eller sitronsaft etc.

Til bakepulver er det nok ikke nødvendig, men vil sikkert gi mer futt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Natron
http://no.wikipedia.org/wiki/Bakepulver

For begge deler er det viktig å få det rett fra sammenrøring og inn i ovnen sånn at lufta ikke går tapt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 12:43   #14
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Bakepulver

Hevemidler

For at kakene skal bli luftige og store, bruker vi hevemidler. Her er det flere typer, men mest brukt idag er bakepulver. Dette består av natron, sure fosfater og stivelse. Når det står 1 ts bakepulver så menes en skje uten den store toppen, men fint avrundet. Dette blandes ofte godt med melet først.Oppbevares tørt.

Natron (bikarbonat) gir fine og porøse kaker men trenger en form for syre for å sette igang gjæringsprosessen. Brukes ofte sammen med surmelk slik at det kan avgi all kulldioksid. Også sirup kan det blandes sammen med. Brukes i enkelte bakverk. I oppskrifter der det står pottaske kan man bruke natron, men dette er fra gammelt av. Man kan bytte ut natron med bakepulver. 1 ts natron mot 2 ts bakepulver.

Hjortetakksalt brukes fremfor alt til sprø småkaker og kaker. Består av ammoniumkarbonat og avgir, foruten koldioxid, ammoniakk ved steking, men dette forsvinner etterhvert. Det er dette som gjør kakene porøse. Brukes dog med måte. Man kan bytte med bakepulver, men kaken blir da ikke fullt så sprøe i konsistensen. 1 ts mot 2 ts bakepulver

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-11-14, 13:25   #15
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Bakepulver

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


For begge deler er det viktig å få det rett fra sammenrøring og inn i ovnen sånn at lufta ikke går tapt.

Jeg gjør som jeg lært av min kjære mormor og hu hadde alltid nydelig bakverk. Natron/bakepulver var, som du sier smgj, det siste hun hadde oppi røra. Det ble blandet ut med litt av bakevæsken tilsatt sitronsaft og deretter vendt inn i røren før den gikk i formen (evt vaffeljernet) og i ovnen. Etter at jeg begynte med lavkarbobakst har jeg dratt frem denne teknikken igjen og får god heving på det jeg lager ihvertfall

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 25-11-14, 22:42   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Bakepulver

lærerik tråd

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 16:11   #17
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Bakepulver

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

lærerik tråd

Enig!

Lillemy71 - det du har fra din bestemor er helt i tråd med et oppskrifthefte jeg kjøpte/lastet ned fra internett nettopp. Den het "Better Breads Book eller noe i den dur. Lavkarbo sjølsagt. . Så bra at "gamle" tradisjoner kan videreføres. Eplecidereddik går også igjen i oppskriftene der.

Skal prøve meg på en av oppskriftene nå tenkte jeg - med mandelmel, kokosmel, fiberhusk, eplecidereddik, natron, salt, vann og egg. Kanskje det kan være ok brød til reker.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bakepulver ... Partystopper? Sjokoholiker Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 21-04-11 20:48
Natron vs bakepulver ... Siss1 Spørsmål og svar 15 11-08-10 01:31
Bakepulver vs natreen Zalto Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 18-09-08 16:10
Bakepulver? Kanutten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 08-05-08 12:54
Bakepulver Summer Generell ernæringsdebatt 1 08-02-05 14:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no