Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Bladet Mat&helse

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-10-10, 11:33   #1
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Bladet Mat&helse

Er det noen av dere som leser bladet Mat&helse?

Hvis dere har det nyeste bladet, nr. 10/2010, vær så snill å se på reklamene på side 5, 57 og 78 - og si meg hva dere synes?

Jeg ble så sjokkert at jeg faktisk sendte mail til dem.. Har aldri gjort noe sånt før!

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 13:18   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Bladet Mat&helse

Har dessverre ikke bladet lett tilgjengelig. Kunne du nevnt hva reklamene går ut på?
Bladet har forøvrig byttet "filosofi" og skal nå være åpen for alle former for kosthold (og DVP, JLB og et par av de andre er ikke lenger med)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 15:34   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Bladet Mat&helse

S. 5: Reklame for Joplait naturlig lett yogurt uten kunstig søtning med bare 0,1% fett

S. 57. Her er det bilde av en varsel trekant med tallet 5 inni. Tekst over er "Har du over 5 i kolesterol er du i farsonen. Under trekanten er det bilde av vita proaktiv plantemargarin.

S 78: Tekst: Har du sluttet å drikke H melk, hvorfor spiser du "H ost" da? Bilde av vita hjertego gul.
Tekst under: Gulost er laget med melk og fløte og har faktisk blitt en av våre største kilder til usent mettet fett. Vita hjertego Gul derimot er laget med skummel melk og hjertesunne planteoljser. Derfor bår smaker den og gjør godt. KAnskje på tide å endre en vane til?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 19:05   #4
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Bladet Mat&helse

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Vita hjertego Gul derimot er laget med skummel melk og hjertesunne planteoljser.

Reknar med det var ein typo? I så fall ein knall god ein!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 23:45   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Bladet Mat&helse

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Reknar med det var ein typo? I så fall ein knall god ein!

Ups ja...
Skal være skummet men den passet jo ganske bra

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 00:31   #6
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Hehe! Skummel melk, ja..

Dette skrev jeg i mailen:

"Hei!

Jeg har vært fast leser og tilhenger av Mat og helse i flere år, og valgte derfor å bli abonnent ganske nylig. Jeg liker å hente informasjon fra flere kilder, og synes bladet deres har mye interessant og nyttig innhold om blant annet lavkarbo-kost.

I dag fikk jeg blad 10/2010 i posten, og satte meg ned for å lese. Da jeg kom til side 5 ble jeg imidlertid litt paff, fordi der er det en reklame for Yoplait, med teksten "Lettyoghurt uten kunstig søtning, og med bare 0,1 % fett". Jeg tenkte: "jaha, det var da en pussig reklame å finne i M&H..".

Men jeg leste videre, og kom så til hhv. side 57 og 78 hvor haken min falt i gulvet begge ganger; der er det reklame for Vita hjertego'! Jeg siterer, fra s. 78: "Gulost er laget med melk og fløte og har faktisk blitt en av våre største kilder til usunt mettet fett"..

Jeg blir ganske så sjokkert over å finne disse typene reklamer i bladet. Er ikke dette stikk i strid med det dere står for?

Med vennlig hilsen xxx."

Her er svaret jeg fikk:

"Hei!

Du har helt rett, disse aktørene har en annen oppfatning av sunt og usunt enn det vi har.
Men: Vi sensurerer ikke annonsører. Hvis de har lyst til å annonsere hos oss, går vi dem ikke i sømmene. Det kan vi heller ikke, og vil vi heller ikke, med noen som rykker inn annonser, så fremt det ikke er etisk/moralsk feil for oss. Jeg tror det er flere redaktører enn meg selv som tenker på den måten.

God helg!

Med vennlig hilsen
Anne Katrine Paulsen
Ansvarlig redaktør Mat & Helse "



Hva synes dere om det? Er det bare jeg som overreagerer?

Jeg skrev faktisk en ny mail i dag og poengterte at ja, JEG synes det er etisk og moralsk feil å reklamere for noe man ikke står for!

Hvis f.eks et moteblad sier at de skal slutte å bruke pels i sine motereportasjer, så forventer vi faktisk at de ikke godtar reklame for pels heller. Ærlig talt, gjemme seg bak "vi kan ikke drive sensur"! Sell-out, kalles det! Hva med integriteten i arbeidet?

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 00:32   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Skummet melk er jo ganske skummel da. Det har jeg alltid ment, helt fra jeg var liten. Melk skal ikke være blålig, det er skummelt det.

Tilbake til saken. jeg kjenner ikke til bladet men synes uansett at det var ganske ille reklamer. Hvorfor kan de ikke selge produktet sitt med positiv reklame i stedet for å sverte andre ting? Kan det være for at der ikke er så mye positivt å si kanskje?

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 10:10   #8
Ned30kg
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 27
Ned30kg er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Hei!

Eg blei like overraska når eg fekk forrige blad og sendte også epost! Og fikk omtrent samme svar som deg!! Synes det var svært overraskende og provoserende. Angrer på at eg bestillte abbonnement og skal melde meg ut so fort eg har fått de bladene eg har betalt for!!

Og dei skriv at dei ikkje setter inn annonser som bryt med det dei står for, men det er jo det dei gjer med desse annonnsene!

Fleire burde sende epost til dei og sei kva dei meiner om dette!

__________________


Ned30kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:33   #9
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Bladet Mat&helse

Jeg sendte mail til Vita Hjertego-ernæringsspesialisten og ba dem oppgi kildene til påstanden "usunt mettet melkefett"

Spennende å se om jeg får noe svar.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:43   #10
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Bladet Mat&helse

Jeg har valgt å si opp mitt abonnement på Mat & Helse da det ikke lenger representerer det kostholdet jeg mener er best for min helse.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 13:18   #11
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Hurra! Jeg er ikke alene!

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Jeg sendte mail til Vita Hjertego-ernæringsspesialisten og ba dem oppgi kildene til påstanden "usunt mettet melkefett"

Spennende å se om jeg får noe svar.

Ja, det blir spennende å høre. Jeg er også spent på hva slags svar jeg får på mailen min i morgen, OM jeg får noe svar..

Jeg vurderer også seriøst å si opp abonnementet på M&H. Har tenkt å abonnerer på VOF istedet, der DVP og resten av gjengen er..

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 13:34   #12
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bladet Mat&helse

Tja, jeg synes jo også det er ganske absurd at det kommer opp annonser for Vita Hjertego' her inne på lavkarbo.no. Uansett, magasinene er såpass avhengige av inntektene de får fra annonsørene at de neppe har råd til å stenge ute enkeltaktører. Ja, det er irriterende, men jeg velger å ingnorere det, på samme måten som jeg stenger ute all annen dustete reklame som omgir oss i hverdagen.

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 14:43   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Bladet Mat&helse

Har mat og helse endret litt "fokus"? Syns det er nye folk i redaksjonen. stemmer det?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 12-10-10, 20:22   #14
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Ja, det virker som om de har byttet ut både integritet, innhold og redaksjonsmedlemmer på èn gang..

Jeg har ikke fått noe svar på den siste mailen jeg sendte, og tviler for at jeg får noe svar..

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-10, 20:31   #15
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Opprinnelig lagt inn av Ellerish, her.

Jeg skrev faktisk en ny mail i dag og poengterte at ja, JEG synes det er etisk og moralsk feil å reklamere for noe man ikke står for!

Hvis f.eks et moteblad sier at de skal slutte å bruke pels i sine motereportasjer, så forventer vi faktisk at de ikke godtar reklame for pels heller. Ærlig talt, gjemme seg bak "vi kan ikke drive sensur"! Sell-out, kalles det! Hva med integriteten i arbeidet?

Jeg kan skjønne at du reagerer, men jeg tror ikke jeg er enig i prinsippet ditt.

Hvordan skal blad/aviser/medier håndtere en linje hvor de de er uenige med ikke får annonsere? De to eksemplene du nevner er jo veldig tydelige, men hvis man først begynner en slik praksis tror jeg man raskt vil få store problemer med å balansere. Det vil også bli problematisk å få så soleklare retningslinjer at avgjørelsen blir den samme uansett hvem som sitter i sjefsstolen den uken.

Jeg synes ikke sensur-sammenligningen er så håpløs. I prinsippet blir det samme situasjon om en nekter å ta inn leserinnlegg man er uenig i.

Spesielt i eksempelet med Vita-reklamene vil jeg heller påstå at det er et skremmende eksempel på å ikke kjenne målgruppa si overhodet, dersom Mat og helse har en profil stikk i strid med deres produkter. Om jeg som dyreverner vil rykke inn en anti-pels-annonse, vil jeg jo ikke bruke masse penger på å annonsere i pelsdyroppdretternes medlemsblad!

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 18:32   #16
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bladet Mat&helse

vof

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 14:21   #17
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Bladet Mat&helse

Det er en god grunn til at Dag Viljen, Iver Mysterud, Kenn Hallstensen m.fler avsluttet sitt arbeid i Mat Og Helse. De mente vel at den nye redaksjonen ikke sto inne for de samme holdningene, og de gir istedet ut Vof.
Kan se ut som om de tok det rette valget. Om jeg hadde kjøpt en Bibel, ville jeg neppe likt å se reklame for Hinduismen derinne (uten at jeg er religiøs på noen som helst måte, men lavkarbere er jo sekteriske, sier den allvitende Kari J.)

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:30   #18
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Bladet Mat&helse

Vof er mye bedre Kenn sa under et foredrag jeg var på at dem ble uenige og derfor gikk han til VOF )

Mat og helse leser jeg ikke lenger

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:43   #19
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bladet Mat&helse

Mat og Helse har jo ikke lenger samme redaksjon, og er ikke lenger et lavkarboblad, så jeg er ikke overrasket og reagerer overhodet ikke. Jeg abonnerer ikke lenger, for å si det sånn.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 12:06   #20
Tor Nado
Juniormedlem
 
Tor Nado sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 18
Tor Nado er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse



Sier vel det meste.
Bladet er blitt ei jævla bonde/skurke-partiblekke.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg mh2.jpg (50,1 KB, 54 visninger)
Filtype: jpg mh1.jpg (19,4 KB, 43 visninger)
__________________

Tor Nado er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neo Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 17:03   #21
Ellerish
Juniormedlem
 
Ellerish sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 40
Ellerish er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Jeg er nå den lykkelige eier av VOF! (Sjefen min så bladet og spurte om jeg hadde skaffet meg hund..! )

Jeg ble så glad da jeg leste VOFs holdning til reklame i sitt eget blad, og jeg siterer, fra s. 3:

"Annonseprofil:
VOF tar kun inn annonser som er forenlig med stiftelsens mål. Produkter det annonseres for, må oppfylle krav om etisk standard, økologiske hensyn og være i tråd med en evolusjonær tilnærming til ernæring og helse."

I Mat og helse står det ingenting.

Jeg mener fortsatt at M&H har svekket troverdigheten sin. Jeg synes helt klart at på et område så viktig som ernæring, må medier som ønsker å formidle en annen mening og en annen retning enn "de fleste" har, ha etiske og moralske retningslinjer for hva slags type reklame de tillater. Vi får mer enn nok av høykarbo-lavfett-reklame over alt ellers i samfunnet, og når jeg velger å kjøpe et blad som formidler lavkarbokosthold, da forventer jeg altså at bladet er gjennomført lavkarbo.

Hurra for VOF, sier jeg bare!

Ellerish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:34   #22
Master
Nytt Medlem
 
Master sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Kolsås
Alder: 50
Innlegg: 2
Master er på en erverdig vei

Sv: Bladet Mat&helse

Etter å ha lest denne tråden har jeg sagt opp abonnementet i M&H og tegnet abonnement i VOF. Venter spent.

Master er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 11:05   #23
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Bladet Mat&helse

Jeg visste ikke om disse bladene, men har nettopp bestilt 8 utg av VOF! Gleder meg!

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 14:43   #24
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Bladet Mat&helse

VOF er et mye bedre blad enn MH men jeg syns fortsatt MH har noen (ikke mange) bra artikler. Så foreløpig har jeg begge, men jeg kommer ikke til å viderføre MH når det går ut.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat og helse Adriane Spørsmål og svar 2 25-11-08 22:55
Mat & Helse Sense Ketolysekuren 6 20-07-08 06:41
Mat og Helse - useriøst? Iset Lavkarbo generelt 17 26-02-08 23:17
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 11:10
Sto om meg i Mat & Helse! HP Generell diskusjon 9 26-03-04 23:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no