Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

"Egenkomponert" lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-11, 09:23   #1
hanne42
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Hellas
Innlegg: 211
hanne42 er ny på veien

"Egenkomponert" lavkarbo

Det er flere forskjellige retninger innenfor lavkarbo. Det de stort sett har felles er at karbohydratene, som finnes i sukker, brod, pasta og mange andre matvarer, kuttes ned eller ut. Noen retninger er svaert strenge pa antall gram karbohydrater man kan spise daglig, som Atkins og Skaldeman, der man kan regne med a komme i ketose. Andre retninger er mildere og tillater flere karbohydrater i kosten. Hvis man velger en retning med flere tillatte karbohydrater far man en storre meny, siden man da kan spise f eks litt frukt, enkelte knekkebrodsorter og bonner og linser.

En del nybegynnere leser om lavkarbo og bestemmer seg for a lage en egenkomponert versjon som passer bedre til egne matvaner. Dette kan fungere helt greit. Det er likevel noen "feller" man kan ga i ved a velge egenkomponert:

1) Egenkomponert betyr at du er eksperten pa din variant av lavkarbo. Da kan det vaere vanskelig for andre a gi deg rad hvis du har sporsmal. Vi ser ofte at nybegynnere med egenkomponerte varianter ber om rad nar vekten stopper opp, eller de har sporsmal om hvorfor de ikke kommer i ketose, etc. Hvis man folger en "godkjent" lavkarboretning (dvs leser bokene som vanligvis folger med disse retningene og folger radene i dem) kan man sammen klare a finne ut hva som ma gjores. Med egenkomponert variant er dette mye vanskeligere.
2) Hvis man har en egenkomponert variant er det viktig at man er seg bevisst ca hvor mange gram karbohydrater man onsker a spise hver dag. Man bor ogsa ha en noenlunde ide om forholdet mellom karbohydrater, fett og protein. Nar man ber om rad her pa forumet hjelper det veldig om disse faktorene blir nevnt med det samme. I tillegg bor man fortelle hva man vanligvis spiser.

Jeg vil absolutt ikke frarade noen a velge egenkomponert. Likevel synes jeg nybegynnere bor vaere klar over at det er mye enklere a velge en lavkarboretning som det finnes dokumentasjon pa. Ketolysedietten, Skaldeman, Atkins, Lindberg... alle disse retningene har en bok man kan lese og sla opp i. Stort sett vil man ga ned og oppna de andre helsegevinstene hvis man folger radene i disse bokene. Velger man en egen variant bor man ha god kjennskap til prinsippene for lavkarbo, man bor vite mye om naeringsinnhold i maten man spiser (slik at man far i seg nok vitaminer, mineraler, sporstoffer, protein og fett), og - ikke minst - man bor kjenne kroppen sin veldig godt og vite hva den liker, hvordan den reagerer og hva den trenger.


__________________


hanne42 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 09:37   #2
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Egenkomponert" lavkarbo

Flott tråd. Jeg har valgt egenkomponert rett og slett fordi jeg aner ikke hvilken rettning jeg skal velge. Jeg tilegner meg kunskap anngående problematikke om å gå ned, bed å lese masse her på hva andre har spurt.

T tips til de som holder på med egenkombinert lavkarbo er å loggføre maten på nety slik at en kan se hvor mye karber, fett og potein en spiser- en kan ofte få en a- ha opplevelse da.

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 15:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 20:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 11:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 15:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 02:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no