Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Skal teste mini for cøliaki ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-10, 22:33   #1
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Skal teste mini for cøliaki ...

Hei igjen folkens..
Da er 2 måneder med gluten, sukker og melkefri kost gjennomført og mini har reagert veeeldig bra på dette.. Prøvde meg frem med en uke med meieri produkter, ikke noe bra.. Så tilbake til fri for alt i en uke, før eg prøvde med bittelitt sukker.. ikke bra.. så her holder vis oss til kjernesunn familie konseptet, dog ikke så ekstremt.

Men når jeg ser tilbake på sykdomshistorien hans, så lurer jeg rett å slett på om han har cøliaki. Han syns glutenfri bakst er godt og i morgen skal vi prøve oss på gluten og sukkerfrie kakemenn.. **Spent**

Det jeg lurer på er om noen andre har vært gjennom tester når det gjelder cøliaki. Har lest litt på internett og forstår at han skal spise glutenholdig mat hvis det skal slå ut på prøver. Så forstår jeg det rett slik at han ikke bare kan ta blodprøve, men må ha biopsi og?

Tar imot alle erfaringer her

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 00:14   #2
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 44
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Skal teste mini for Cøliaki..

Gutten min ble testet for cøliaki, fikk beskjed om å ikke kutte gluten før testene ble gjennomført.

Testene bestod av blodprøver som ble sendt til laben på det lokale sykehuset og til Ullevål. På det lokale sykehuset kunne de slå ut negativ selv om han egentlig hadde cøliaki. Men fikk beskjed av legen at hvis prøvene fra Ullevål var negative så hadde han garantert ikke cøliaki. Dette ble gjort før en evt gastroskopi fordi de ville ikke gjennomføre det (under full narkose) uten at det var tvingende nødvendig. Alle prøvene var negative så vi slapp heldigvis gastroskopi. Viser det seg at gutten din har cøliaki er biopsien nødvendig for å kunne få støtte fra nav (i underkant av 2000 kr /mnd). Uten biopsi = 0 cash...

Gutten min viste seg å ikke ha cøliaki, men noe som heter Toddlers diaré... Dvs at vi må være veldig forsiktig med sukker, fruktjuicer, sørge for at han får nok fett og fiber Se her for mer info: http://rileychildrenshospital.com/re...r_Diarrhea.pdf

__________________
Jeg er gift og mamma til to små
-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 00:33   #3
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skal teste mini for Cøliaki..

dattera mi er veldig liten for alderen (snart 11 år, 20 kg og 120 høy) og i den forbindelsen ble hun testa for cøliaki. måtte spise glutenholdig mat til prøvene var tatt. de ble positive og hun ble henvist til biopsi og måtte fortsette med glutenholdig mat til hun var ferdig med den også (den var negativ, så hun spiser fortsatt glutenholdig mat da hun ikke liker glutenfri noe særlig)
så, ja mini må nok spise glutenholdig mat en stund til.

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 00:36   #4
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

Takk for svar.. Betyr det da at jeg skal gi han gluten før denne legetimen? evt hvor lenge?? Eller skal jeg høre med legen først?

Har en vanskelig lege som ikke har tro på at mat er medisin, så her skal jeg jammen meg motbevise han!! Har bedt om ett skriv fra skolen om utviklingen hans siden vi la om kostholdet..

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 00:37   #5
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

Har jo egentlig kutta ut alt av gluten, og siden han reagerer så utrolig bra på kostholdet, så har jeg lyst å teste han.. Lurer på om jeg bare skal gi han det han vil ha over jula, sånn at han kan ta de prøvene fortest mulig..

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 00:53   #6
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 45
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

vet ikke hvor lenge han må ha spist gluten for å kunne få riktig resultat på prøvene. du kunne kanskje ringe legekontoret og spørre? er jo litt synd om han får negative prøver fordi han ikke har fått gluten lenge nok og faktisk har cøliaki...
men hvis han var dårlig før og ikke er det nå når han spiser glutenfritt så er det nok fint å få testa han skikkelig

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 08:07   #7
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

For de aller fleste med cøliaki skal det ikke mye gluten til for at man blir dårlig samt at det er synlig på tarmtottene.

Har han noen ganger tatt TTG og IgG/IgA blodprøver?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 22:26   #8
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

Ja, jeg får ringe i morgen å høre hva de sier på legekontoret.. Siden han skal ha skolefri over jula, så går det jo an å la han spise helt vanlig kost i disse ukene.. Er meg som får det da, så det går ikke utover skolen..

Har ikke testa han for noe nei.. Første gang jeg skal kjøre noen tester på han. Har ikke så stor peiling på dette, men glutenfritt kosthold er absolutt veldig bra for han, men det er dyrt!!! Hjelpe meg!!

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 07:59   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Ja, jeg får ringe i morgen å høre hva de sier på legekontoret.. Siden han skal ha skolefri over jula, så går det jo an å la han spise helt vanlig kost i disse ukene.. Er meg som får det da, så det går ikke utover skolen..

Har ikke testa han for noe nei.. Første gang jeg skal kjøre noen tester på han. Har ikke så stor peiling på dette, men glutenfritt kosthold er absolutt veldig bra for han, men det er dyrt!!! Hjelpe meg!!

Reagere han på gf kost mest fysisk eller psykisk (ADD)?
Mange med adhd/asperger/autisme har protein intoleranse

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:10   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Skal teste mini for cøliaki ...

Opprinnelig lagt inn av misslinda, her.

Ja, jeg får ringe i morgen å høre hva de sier på legekontoret.. Siden han skal ha skolefri over jula, så går det jo an å la han spise helt vanlig kost i disse ukene.. Er meg som får det da, så det går ikke utover skolen..

Har ikke testa han for noe nei.. Første gang jeg skal kjøre noen tester på han. Har ikke så stor peiling på dette, men glutenfritt kosthold er absolutt veldig bra for han, men det er dyrt!!! Hjelpe meg!!

Dersom han har cøliaki får du en betydelig grunnstønad hver måned!
Men for å få diagnosen må han ha tydelige sykdomstegn på gastroskopi/biopsi og det får han jo ikke om han spiser glutenfri mat en lang periode i forveien!

Tings skjer omtrent sånn: Fastlegen tar blodprøvene som Kamp nevnte over her. Dersom det er utslag, blir han henvist til barneavdelingen på nærmeste sykehus. Der bestemmer de om det er grunnlag for gastroskopi evnt annen utredning.
Det er mye venting i systemet. Min datter var bare 3,5år da vi var gjennom mølla og jeg gikk helt av hengslene da de mente 3 måneders ventetid på gastro var "prioritert hastesak"!
Fikk mast det ned til 3 uker, jeg da!
Snuppa endte opp med diagnosen "uspesufikk matallergi" og lever fint med en bitteliten antihistaminpille om dagen. Prøvde å slutte med dem da hun var 10 år, ikke lurt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skal nå teste en variant av ketolyse, spennende Comby Ketolysekuren 0 06-04-10 01:43
Glutenallergi og cøliaki matitt Fysisk og mental helse 9 13-07-09 13:09
Noen med cøliaki her? mam Fysisk og mental helse 5 26-02-07 14:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no