Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Alternativer til for mye kjøtt

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-09, 23:42   #1
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Alternativer til for mye kjøtt

Jeg spiser for mye kjøtt, og strever litt med å finne gode alternativer. Jeg elsker grønnsaker, men det er jo begrenset hvor mye man kan spise på ketolysekuren...

Jeg spiser varm lunsj (kjøtt eller fisk) i kantina på jobben, og gjennom den porsjonen får jeg i meg det meste jeg trenger av proteiner. Hadde jeg bodd alene ville jeg ikke spist kjøtt til middag, men jeg har en mann med hjemmekontor som spiser brød til lunsj og en kresen sønn som ikke alltid har spist noe på skolen i det hele tatt. Ergo må jeg lage skikkelig middag for deres skyld.

Mannen syns forresten også vi spiser for mye kjøtt, mens poden elsker det og sannsynligvis trenger det.

Så nå er jeg på jakt etter idéer til mat jeg kan "spe på med" til middagsmåltidet, slik at jeg kan redusere kjøttmengden til mannen og meg selv. Jeg vet at jeg kan pøse på med smør, rømme osv, men for det første syns jeg ikke jeg blir ordentlig mett av det og for det andre ville ikke mannen være overbegeistret.

Her er de ideene jeg allerede har:

1. Jeg har tenkt å begynne å sørge for at vi alltid har oliven i huset, så vi kan ha en skål stående framme før middag. Den kommer både mannen og jeg til å forsyne oss av, og dermed burde vi være mindre sultne når kjøttet kommer på bordet.

2. Avokado skal også bli fast innslag på handlelista, og serveres til forrett med jevne mellomrom.

3. Vi er så heldige å bo i verdens beste osteland, så vi har som regel et utvalg av god ost som mannen kan spise med brød og jeg uten.

Takknemlig for flere forslag!

Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-05-09, 23:51   #2
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Hva med å ha fisk oftere? Fisk er for oss en utmerket middag når vi er lei alt annet.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 00:06   #3
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Vi burde definitivt bli flinkere til å spise fisk og sjømat. Men det blir fortsatt mye proteiner... og poden spiser ikke fisk.

Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 11:25   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Men hvor mye kjøtt er det snakk om i lunsjen da? 200g kjøtt er vel ikke det samme som 200g proteiner evt?
Hva med å variere lunsjen så det er mer kvote igjen til seinere på dagen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 11:40   #5
Liv:)
Medlem
 
Liv:) sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Alder: 38
Innlegg: 172
Liv:) er ny på veien

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Kan ikke så mye om ketolyse, men kan det egentlig bli for mye kjøtt?

__________________


Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 12:33   #6
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

200 gram kjøtt er ikke det samme som 200 gram protein, nei, men når jeg spiser kjøtt både til lunsj og middag og mye egg og ost i tillegg, blir det veldig mye protein. Jeg registrerer alt jeg spiser på FitDay, og i går kom jeg opp i 200 gram proteiner. Det er over 3 gram pr kilo kroppsvekt, og det tror jeg er mye.

De lærde strides vel om hvorvidt det kan bli for mye (se for eksempel her), men jeg ønsker altså å redusere proteininntaket mitt og mannen min ønsker å spise mindre kjøtt. (Det er et miljøspørsmål også – kjøttproduksjon er vanvittig ressurskrevende i forhold til produksjon av de fleste andre matvarer.)

Vanskeligheten med å heller endre lunsjen er at jeg er avhengig av hva som er tilgjengelig i kantina, og det vil heller ikke hjelpe mannen min som syns middagene er for kjøttrike.

Jeg tar fortsatt imot forslag. (Jeg glemte å skrive at jeg har bestilt to kilo paranøtter fra et nettsted for økologiske matvarer – forbausende billig, faktisk – så det er én matvare til på alternativ-lista mi.)

Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 13:03   #7
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Det er et miljøspørsmål også – kjøttproduksjon er vanvittig ressurskrevende i forhold til produksjon av de fleste andre matvarer.

Av og til så tenker jeg også på dette. Men så tenker jeg kanskje at det totale regnestykket for meg som person er lavere lell, hvis du skjønner? Når jeg spiser bare rent kjøtt fisk og grønnsaker, så er jo dette så rasjonell næring at jeg forbruker MYE mindre mengde mat enn karbospiserne. Det brukes dermed mindre energi på å produsere maten min fordi jeg trenger mye mindre matmengde, men den kaster mer av seg i form energi, den har mindre emballasje, og det blir mye mindre avfall etter meg, både i søpla og i do. Så derfor tenker jeg at selv om kjøttprod. er kostnadskrevende så senker det likevel mitt matforbruk og min avfallsmengde. Og det er jo bra. Noen ganger synes jeg selv at jeg er veldig lur, nemlig. Men det er jo kanskje et poeng, eller?

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 13:06   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Vanskeligheten med å heller endre lunsjen er at jeg er avhengig av hva som er tilgjengelig i kantina

Jeg lager lunsj kvelden før så har jeg kontroll på hva jeg skal spise neste dag. Nå har vi ikke kantine der jeg jobber, men jeg ville uansett gjort det siden man er litt sær i matveien på lavkarbo

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 13:10   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Et kilo kjøtt blir omtrent 200 gram protein. Fet ost ligger ofte i samme området. Egg har mye mindre prosentandel protein.

Jeg er snaut to meter høy og veier 98 kilo. Selv for meg er dette unødvendig mye mat i løpet av én dag. Er du sikker på at du har regnet riktig?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 13:27   #10
Camz
Medlem
 
Camz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 136
Camz er på en erverdig vei

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Hmm, jeg har aldri regnet g eller % del protein, men kanskje jeg burde gjøre det? Nå lever jeg da ganske extrem skaldeman i disse dager, nesten uten grønnsaker ( spiser litt agurk og rapidsalat) så da blir det jo en hel del proteiner regner jeg med

__________________



Delmål 1: 70 kg - oppnådd 25.05.2010
Delmål 2: 65 kg Delmål 3: 60 kg
Camz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse igjen :) Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 13:50   #11
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Mat og miljø tenker jeg også en del på, men unngår å få dårlig samvittighet, fordi min mat er min medisin og jeg trenger den for å holde meg frisk og kunne bidra med skattekroner i mange mange år enda. (Samfunnsnyttig i stedet for miljøvennlig)
Men når det er sagt, må jeg si at Optimal Ernæring er veldig bra når det gjelder dette også. I min versjon og etter min forståelse spiser jeg i hvert fall ikke mere kjøtt på lavkarbo med dette. Proteinmengden min er kanskje helt "normal", jeg erstatter nok nesten alle karbohydratene med fett. Det tror jeg er miljøvennlig. Ikke så mange årene siden det var snakk om at det ble dumpet masse fett fra f.eks. meieriene pga fetthysteriet.
Dette med at vi spiser så mye kjøtt, i hvert fall noen av oss, tror jeg er en av årsakene til at ernæringsrådet lukker øynene for at dette kostholdet er så flott. Verden har ikke råd til at alle skal spise slik, og dermed blir det tiet i hjel.
Kommer desverre ikke på noen gode tips i farta.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 13:52   #12
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Av og til så tenker jeg også på dette. Men så tenker jeg kanskje at det totale regnestykket for meg som person er lavere lell, hvis du skjønner? Når jeg spiser bare rent kjøtt fisk og grønnsaker, så er jo dette så rasjonell næring at jeg forbruker MYE mindre mengde mat enn karbospiserne. Det brukes dermed mindre energi på å produsere maten min fordi jeg trenger mye mindre matmengde, men den kaster mer av seg i form energi, den har mindre emballasje, og det blir mye mindre avfall etter meg, både i søpla og i do. Så derfor tenker jeg at selv om kjøttprod. er kostnadskrevende så senker det likevel mitt matforbruk og min avfallsmengde. Og det er jo bra. Noen ganger synes jeg selv at jeg er veldig lur, nemlig. Men det er jo kanskje et poeng, eller?

Dette var interessant, og jeg tror du har et poeng. Det er nok vanskelig å sette opp noe nøyaktig miljøregnskap, men du har jo helt rett i at det er fordeler også (selv om jeg aldri har spist spesielt mye ferdigmat med mye emballasje).

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg lager lunsj kvelden før så har jeg kontroll på hva jeg skal spise neste dag. Nå har vi ikke kantine der jeg jobber, men jeg ville uansett gjort det siden man er litt sær i matveien på lavkarbo

Usj, nei. Jeg har bodd i Frankrike i 9 år og blitt vant til varm lunsj – dessuten er lunsjen dagens sosiale høydepunkt. Jeg orker ikke sitte for meg selv og spise matpakke. Det er ikke vanskelig å finne lavkarbomat i kantina heller, utvalget er bare litt begrenset. Jeg var heldig i dag, og fikk et fett og deilig andelår med 15,5 gram fett og bare 10,4 gram protein (ifølge FitDay).

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Et kilo kjøtt blir omtrent 200 gram protein. Fet ost ligger ofte i samme området. Egg har mye mindre prosentandel protein.

Jeg er snaut to meter høy og veier 98 kilo. Selv for meg er dette unødvendig mye mat i løpet av én dag. Er du sikker på at du har regnet riktig?

Det er FitDay som har regnet, ikke jeg, så sannelig om jeg vet. En av matvarene på lista mi var 200 gram skinke, og det regner FitDay som 35,1 gram fett og 53,4 gram protein (nesten hele dagsbehovet mitt etter 1 gram per kilo kroppsvekt-"regelen"). Høres det feil ut?

(Jeg ser nå at 200 gram skinke tilsvarer 42,2 gram protein ifølge Næringstabellen – litt mindre enn FitDay oppgir, men fortsatt mye.)

Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:07   #13
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Av og til så tenker jeg også på dette. Men så tenker jeg kanskje at det totale regnestykket for meg som person er lavere lell, hvis du skjønner? Når jeg spiser bare rent kjøtt fisk og grønnsaker, så er jo dette så rasjonell næring at jeg forbruker MYE mindre mengde mat enn karbospiserne. Det brukes dermed mindre energi på å produsere maten min fordi jeg trenger mye mindre matmengde, men den kaster mer av seg i form energi, den har mindre emballasje, og det blir mye mindre avfall etter meg, både i søpla og i do. Så derfor tenker jeg at selv om kjøttprod. er kostnadskrevende så senker det likevel mitt matforbruk og min avfallsmengde. Og det er jo bra. Noen ganger synes jeg selv at jeg er veldig lur, nemlig. Men det er jo kanskje et poeng, eller?

Problemet er at det går med ca. 50 gram protein (fra planter o. l) for å lage ètt gram protein kjøtt. I tillegg er storfe ganske store dyr og bruker derfor mye energi på å holde kroppen varm.

Så, nei, et høykjøtt-kosthold blir aldri miljøvennlig. Med mindre du jakter dyrene selv. Potetprotein, melk og egg er langt mer bærekraftig. De har dessuten betraktelig bedre proteinkvalitet (særlig egg). Se f. eks. her.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:07   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Hvis du veier noen og femti kilo syns jeg du burde spise sunn mat slik du gjør nå, og la proteiner være proteiner...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:08   #15
Mistral
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 190
Mistral er på en erverdig vei

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvis du veier noen og femti kilo syns jeg du burde spise sunn mat slik du gjør nå, og la proteiner være proteiner...

Jeg gjør ikke det, jeg overdrev litt da jeg skrev "nesten hele dagsbehovet".

Mistral er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:22   #16
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Alternativer til for mye kjøtt

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Problemet er at det går med ca. 50 gram protein (fra planter o. l) for å lage ètt gram protein kjøtt. I tillegg er storfe ganske store dyr og bruker derfor mye energi på å holde kroppen varm.

Så, nei, et høykjøtt-kosthold blir aldri miljøvennlig. Med mindre du jakter dyrene selv. Potetprotein, melk og egg er langt mer bærekraftig. De har dessuten betraktelig bedre proteinkvalitet (særlig egg). Se f. eks. her.

Neinei. Samma det vel. Spiller overhoooode ingen rolle for meg, så lenge jeg har funnet en livsløgn som fungerer for meg. Jeg sa: "noen ganger tenker jeg at..." Altså subjektivt. For mitt vedkommende. Mine tanker. Noen ganger. Ingen allmenngyldig vedtatt sannhet. Bare mine tanker.

Åkei?

Det eneste jeg faktisk kan bevise i denne sammenhengen er at jeg produserer bare halvparten så mye søppel på lavkarbokosthold. Det synes jeg forsåvidt også er ganske relevant. Miljømessig sett.

Var det spsifikt nok for deg, danish?

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alternativer til antibiotika: av John Mc Kenna chili Bøker om ernæring og helse 6 17-11-09 22:07
Sliter med å finne bra alternativer til frokost limala Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 14-03-09 18:40
Tips til "junk food" eller alternativer Synne2 Lavkarbo generelt 6 31-01-09 07:49
alternativer til "gotteposen" i barnebursdag guro Barns kosthold 10 15-02-06 14:35
Alternativer til utskeielser... HP Fysisk og mental helse 4 03-10-04 16:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no