Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-10, 11:00   #1
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Er litt på hugget i dag for jeg har min egen gå-sakte-aksjon her på jobben for å straffe sjefen som har en mental alder på ca 14 1/2 år - prøv å få diskutere frem fornuftige løsninger med noe sånt da Så nå bruker jeg tiden på lavkarbo, samt søke nye jobber. Svarer på mail og tlf innimellom - når det ikke forstyrrer jobbsøking og surfing

Jeg har hatt vektstagnasjon siden påske og har nå prøvd å forske litt på hva som kan være årsaken. Har prøvd å kutte ut matvarer og legge til matvarer uten hell så langt. SÅ jeg vet alt om partystoppere osv, er ikke det jeg er ute etter.

Har lest både her på forumet og andre plasser at på lavkarbo trengr du ikke å tenke på antall kalorier så lenge du holder deg innen retningslinjene for fett, protein og karber. Men samtidig ser jeg at enkelte teller kalorier og driver med porsjons- og fettkontroll for å lykkes. I tillegg ser jeg at det de har funnet i studier av lavkarbodietter at selv om man spiser mer fett enn høykarbo så koker det ned til at kaloriinntaket er lavt (lavere enn forbrent).

Ser også at folk her inne klarer seg med 1200-1800 kcal daglig. Så tenkte jeg på at jeg spiser jo ganske mye for jeg er konstant sulten (jadda jeg er i ketose). Tok derfor å la inn alt jeg spiste i går på diett.no og på matvareguiden.no, og for et resultat . Ikke rart jeg ikke går ned i vekt var det første som slo meg. Noen vil nok si at det er utrolig mye mat (uten at jeg skal gå i detalj her), men jeg prøver å følge prinsippene med å spise når jeg er sulten til jeg er passe mett og det krever en del (går nok oftere sulten enn å spise hele tiden tror jeg). Hender vel at jeg overspiser jeg også og går for lenge uten mat, spiser når jeg ikke er sulten osv., men prøver å passe meg. Spiste muligens mer enn vanlig i går for jeg ble så ekstremt sulten etter soling og trening.

Her er resultatet (Det var noen matvarer jeg ikke fant men beregnet sånn ca og det er det jeg har lagt til og skrevet inn i parantes):

kcal: 3170,96 (3296,96)
fett: 280.6g (287,8g) (63,5%)
protein: 133,9g (143,2g) (31,6%)
karbohydrater: 19,61g (22,21g) (4,9%)

Kh kommer hovedsaklig fra grønnsaker og litt bær. Ser jeg ligger litt lavt i fett og litt høyt i proteiner enn det mange her inne anbefaler. Skal vel ha ca 1 g protein per kg kroppsvekt (81g). Torkild skriver ikke noe om disse forholdene i boka (tror jeg) og senest i dag hadde han et innlegg (finner det ikke igjen akkurat nå selvfølgelig) om at de fleste trenger ikke å kontrolere i detalj hva de spiser, men man kan sjekke dersom vekttap uteblir. Får ikke i meg mer kh enn jeg skal ha iallfall.

Jeg fikk iallfall sjokk da jeg så kalorimengden og lurer på hvordan folk klarer deg med det halve. Kan noen komme med fornuftige innspill her? Skal jeg bare lukka øya for antall kalorier og bare la det stå til så lenge jeg er mett? Jeg mener at energiinntaket må jo bli høyt når man spiser såpass med fett?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 22-06-10 kl 14:02.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 11:34   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier?? Man skal jo ikke telle??

Det dr. Torkil sa til meg, var at jeg skulle senke energiinntaket med 10%, ikke mer, for optimal nedgang!

Jeg lå også litt høyt i kalorier, men sånn ca bra på det andre, så jeg kuttet bittelitt fett her og der og har ikke cocosa i teen.
Starter opp igjen etter en lengre pause() i dag, faktisk, og kommer til å være bevisst på å ikke overdrive fettinntaket eller tilsette ekstra fett. Bare velge de fete alternativene, liksom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 11:35   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier?? Man skal jo ikke telle??

Her er innlegget du nevnte med dr. Torkil!

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
De fleste trenger ikke måle og veie maten og ikke å regne på innhold av KH/Fett/Protein/kalorier.
Men butter det imot og vekttapet uteblir over tid, tross man mener man gjør alt rett, kan det være en god ide å benytte "næringskalkulatorer" der man legger inn alt man spiser ofr å se på sammensetningen. Det gir noen ganger overraskelser.
Men altså med et jevnt vekttap, kan man nøye seg med å nyte den gode maten

Lykke til
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:15   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier?? Man skal jo ikke telle??

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det dr. Torkil sa til meg, var at jeg skulle senke energiinntaket med 10%, ikke mer, for optimal nedgang!

Jeg lå også litt høyt i kalorier, men sånn ca bra på det andre, så jeg kuttet bittelitt fett her og der og har ikke cocosa i teen.
Starter opp igjen etter en lengre pause() i dag, faktisk, og kommer til å være bevisst på å ikke overdrive fettinntaket eller tilsette ekstra fett. Bare velge de fete alternativene, liksom!

Hmmm, kanskje det jeg også må gjøre men da faller jeg jo enda lavere i fettinntak, men dermed også kaloriinntak. Jeg tilsetter fett i den grad at jeg har olje over salat og steker i smør som lar følge med og prøver å spise mest mulig av. Ellers velger jeg de fete alternativene av meieriprodukter og kjøtt og da blir det også en del kalorunter.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:15   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier?? Man skal jo ikke telle??

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Her er innlegget du nevnte med dr. Torkil!

Thænk ju Kitt

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:18   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Det var en link her inne hvor du kunne regne ut dette forholdet, men nå finner jeg ikke den .
For min del sa den at jeg skulle spise ca 150g fett om dagen for å vedlikeholde vekten og ca 90-100g fett hvis jeg ville gå ned. Og det var på lavkarbodiett med ca 30-40 g karber om dagen.
Så kanskje du kan redusere fettinntaket til ca 150-200 g og deretter tilpasse resten av matinntaket til dette?

Jeg er helt på gyngende grunn her altså, for jeg har ikke prøvd det selv.
Jeg går ikke ned i vekt (siste året) men er relativt fornøyd her jeg er og jeg går ikke opp = det viktigste.
Kanskje hvis jeg reduserer fettinntaket at jeg går ned, men det jeg spiser nå, er jeg så fornøyd med at jeg ser ingen grunn til å forandre på noe enda

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:25   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det var en link her inne hvor du kunne regne ut dette forholdet, men nå finner jeg ikke den .
For min del sa den at jeg skulle spise ca 150g fett om dagen for å vedlikeholde vekten og ca 90-100g fett hvis jeg ville gå ned. Og det var på lavkarbodiett med ca 30-40 g karber om dagen.
Så kanskje du kan redusere fettinntaket til ca 150-200 g og deretter tilpasse resten av matinntaket til dette?

Jeg er helt på gyngende grunn her altså, for jeg har ikke prøvd det selv.
Jeg går ikke ned i vekt (siste året) men er relativt fornøyd her jeg er og jeg går ikke opp = det viktigste.
Kanskje hvis jeg reduserer fettinntaket at jeg går ned, men det jeg spiser nå, er jeg så fornøyd med at jeg ser ingen grunn til å forandre på noe enda

Tar i mot alle fornuftige råd med takk jeg

Har tenkt på det selv at jeg må nok redusere energiinntak og da bl.a. fett, men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne. Spesiselt siden jeg er så sulten hele veien, har skikkelig ulvehunger og magen knurrer. HAr brukt mye tid på å finne ut om det er sult eller fysing/psyken som er sulten. Men jeg er skikkelig, fysisk sult og må ha mye mat for å fungere.

Mulig jeg skal prøve å få i meg mest mulig av de 150 g med fett i form av rent fett (kutte ned på meieriprodukt bl.a.), også heller spise mer grønnsaker og magrere kjøtt. Mulig det funker slik at jeg blir fortere mett og spiser mindre?

Anyone??

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:32   #8
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Jeg leser mye om atkins for tiden, og der sier de at selv om man ikke trenger å telle kalorier så er det bra å utvise litt sunn fornuft mht på næringsinntaket

Det er nemlig sånn at noen av oss ikke går ned om inntaket er høyt. Personlig går jeg heller ikke ned om jeg spiser for mye fett. Jeg klarer meg på under 2000 dagen,lang under faktisk.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:41   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg leser mye om atkins for tiden, og der sier de at selv om man ikke trenger å telle kalorier så er det bra å utvise litt sunn fornuft mht på næringsinntaket

Det er nemlig sånn at noen av oss ikke går ned om inntaket er høyt. Personlig går jeg heller ikke ned om jeg spiser for mye fett. Jeg klarer meg på under 2000 dagen,lang under faktisk.

Stemmer at man ikke går ned om inntaket er for høyt, for man må forbrenne det man tar inn og det er vel egentlig det alle er enige om sånn i forhold til dietter. Men jeg gjør jo tydeligvis noe feil siden jeg er konstant sulten og må ha såpass mye mat (energi). Jeg ser det er mange her inne som klarer seg på langt under 2000 kcal daglig og da lurer jeg på hvorfor de ikke sulter ihel sånn som jeg gjør og hva de egentlig spiser?? Noen som vil dele sin typiske dagsmeny på under 2000kcal??

Jeg må vel bare vite i det sur eplet og gå helt og fullt tilbake til et rent spis-deg-slank opplegg for det var det som ga meg 15 kg vekttap i første omgang. Misforstå meg rett jeg syntes opplegget var bra (og var sjelden og aldri sulten) men jeg ble bare så lei av ferdigmaten. Jaja får få tak i boka igjen og prøve å sette sammen min egen mat/meny basert på det.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:45   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Drikk et glass vann rett før hvert måltid, spis saaakte og kjenn etter om man begynner å bli mett.
Drikk et glass vann når du tror du er sulten og vent litt før du spiser noe mer. det KAN være at man bare er tørst.

Selv er jeg glad i å småspise på jobb (huffda!) og har med en liten boks med oppskåret tomat, agurk, paprika, stangselleri og ostebiter + en flaske vann (og uante mengder med kaffe). Så frokosten min varer fra ca 9 til lunch .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:53   #11
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Jeg har funnet ut om kroppen min at jeg ikke må over 17-1800 kcal for å holde vekta stabil. Det hender at jeg skeier ut ved festlige anledninger og legger gjerne på meg 1 kg. Da må jeg ned på ca 1500 kcal pr dag i nesten 1 uke for å være tilbake på min vanlige vekt (60 kg).

Det skal legges til at jeg er 56 år, har velbehandlet hypothyreose og trener med øvelser/ moderate vekter/ rockering ca 30 min og går 45 min hver dag.

Det er ikke det at jeg synes det er et pes å holde vekta, men jammen skal jeg passe på hele tiden. Jeg holder meg strikt til lavkarbo; noen ganger havner jeg i ketose, men ligger vel på 30-40 g kh pr dag, aldri over 50.

Hadde jeg spist opp mot 3000 kcal hver dag, selv i ketose, hadde jeg lagt på meg big time

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:01   #12
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Drikk et glass vann rett før hvert måltid, spis saaakte og kjenn etter om man begynner å bli mett.
Drikk et glass vann når du tror du er sulten og vent litt før du spiser noe mer. det KAN være at man bare er tørst.

Selv er jeg glad i å småspise på jobb (huffda!) og har med en liten boks med oppskåret tomat, agurk, paprika, stangselleri og ostebiter + en flaske vann (og uante mengder med kaffe). Så frokosten min varer fra ca 9 til lunch .

Jeg småspiser nok ikke, jeg spiser frokost (ca kl 8) lunch ca 11.30, et lite måltid ca kl 14, middag ca kl. 17 og kvelds kl. 19-20. Prøver å planlegge dagen i forveien for å unngå småspising, på jobb har jeg ikke mer enn jeg må . Har vært nøye på å prøve å overholde disse tidene de siste mnd nettopp for å unngå småspising. Jeg prøvde prinsippet spis når du er sulten til du er mett, men da blir det jaggu meg spising hele veien. Går nok end el sulten nå for jeg spiser alt for mye som det er.

Jeg drikker mye vann hele tiden og drikker alltid minst et glass vann før måltid og et stort under måltid. Jeg spiser så seint at maten er kald lenge før jeg er halveis så det burde heller ikke være et problem. Noe må jo være feil siden jeg er så sulten alltid. legen har tatt masse tester, menjeg er frisk som en fisk bortsett fra litt sånn smågal i hodet

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:04   #13
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av fiffi, her.

Jeg har funnet ut om kroppen min at jeg ikke må over 17-1800 kcal for å holde vekta stabil. Det hender at jeg skeier ut ved festlige anledninger og legger gjerne på meg 1 kg. Da må jeg ned på ca 1500 kcal pr dag i nesten 1 uke for å være tilbake på min vanlige vekt (60 kg).

Det skal legges til at jeg er 56 år, har velbehandlet hypothyreose og trener med øvelser/ moderate vekter/ rockering ca 30 min og går 45 min hver dag.

Det er ikke det at jeg synes det er et pes å holde vekta, men jammen skal jeg passe på hele tiden. Jeg holder meg strikt til lavkarbo; noen ganger havner jeg i ketose, men ligger vel på 30-40 g kh pr dag, aldri over 50.

Hadde jeg spist opp mot 3000 kcal hver dag, selv i ketose, hadde jeg lagt på meg big time


Er nok det som er svaret for meg også, forstår bare ikke hvordan jeg skal overleve på så lite, med tanke på at jeg spiser dobbelt så mye per dags dato og er dødssulten hver eneste dag

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:14   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Jeg spiser meg god og mett på 1500 kcal eller mindre om dagen, passer på at fett er ca 70-80% av det hele, har litt høyere BMI enn deg, og vekten min har også stagnert siden påske. Nevner dette for å illustrere at det virkelig er forskjell folk imellom, altså, også når det gjelder kcal-inntak i forhold til stagnasjon i vekttap...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:19   #15
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Er nok det som er svaret for meg også, forstår bare ikke hvordan jeg skal overleve på så lite, med tanke på at jeg spiser dobbelt så mye per dags dato og er dødssulten hver eneste dag

Jeg ser jo problemet når man må ha så stor del fett, det drar jo opp kaloriene... hmmm... jeg spiser ikke så mye fett jeg da, men slanker meg jo ikke heller..

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:29   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Noen som vil dele sin typiske dagsmeny på under 2000kcal??

Om du titter i journalen min fra side 206, #5143 og noen uker fremover vil du finne alt jeg spiste i 18 dager, veid og notert alt som er!
Er ikke under 2000 hver dag, men gikk ned mer enn 3 kg på de 18 dagene, så noe riktig må jeg jo ha gjort!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:44   #17
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Men HVA spiser du som gjør at det blir såpass mye kalorier i løpet av en dag?

Jeg har tittet gjennom de siste ukene med mannemannens menyer og ingen av dagen har han klart å komme over 2500 kcal... og han er mann og spiser mye kjøtt ...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:07   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

3170 kcal!? Hva i all verden spiser du for å få i deg så mye? Jeg synes jeg spiser godt og mye på 1500-1800 kcal jeg og hadde nok hatt store problemer med å fått i meg over 3000!

Jeg tror du må komme litt mer med nøyaktig hva du spiser om noen skal ha mulighet til å komme med noen forslag til deg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:33   #19
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Men HVA spiser du som gjør at det blir såpass mye kalorier i løpet av en dag?

Jeg har tittet gjennom de siste ukene med mannemannens menyer og ingen av dagen har han klart å komme over 2500 kcal... og han er mann og spiser mye kjøtt ...

Er som sagt sulten og spiser ganske store måltider (5-6 måltider til dagen) og selv da sliter jeg med sult og er sulten både før og etter. Er i ketose og da skal jo sultfølelsen forsvinne eller modereres sies det.

Frokost igår bestod små hjemmelagde knekkebrød (ca 36 kcal i hver), meierismør og gräddost og vips så var vi oppe i 436 kcal bare på frokost. Spiser dette rundt 7.30-8.00 og rundt 10 vsr jeg så sulten at jeg holdet på å gå til, siden jeg spiser alt for mye og ikke går ned i vekt prøver jeg å holde ut til lunch 11.30. Lunchen i går var på 743 kcal og kunne gjerne vært mer for jeg var ikke mett etter å ha spist. Den bestod av 4 cherrytomater, rapidsalat med 2 ss olivenolje, en ovnsbakt kyllingfilet, litt norzola (ca 20 g). Kl.14 var jeg så sulten igjen at jeg kunne ha spist ei hel ku, så da tok jeg ca 60 g jarlsberg, 1 stort kokt egg samt en stor ts cocosa i teen. Da klarte jeg å holde ut helt til klokka var 18 og var ferdig med trening. Da hadde jeg en stor entrecote (ca 250 g), steikt i meierismør med litt fjorland bernaise, dampa blomkål og brokkoli denne middagen kom på 1212 kcal ca. Til kvelds/dessert ca kl 20 hadde jeg litt jordbær med fløte på og jeg gikk og la meg sulten.

Til alle dere som nå tenker jammen her er det mange partystoppere så er jeg fullt klar over det. Jeg spiser like stor mengder mat selv uten partystopperene. Det jeg spør om er hvordan jeg kan minke matmengden uten å sulte spint i hjæl.

I dag har jeg prøvd å kutte ned slik at jeg kun spiser rundt 2000 kcal og nå sitter jeg å er så sulten at jeg svimer snart av, har vondt i hodet og er kvalm av sultfølelse. Noe må jo være galt

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:37   #20
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Om du titter i journalen min fra side 206, #5143 og noen uker fremover vil du finne alt jeg spiste i 18 dager, veid og notert alt som er!
Er ikke under 2000 hver dag, men gikk ned mer enn 3 kg på de 18 dagene, så noe riktig må jeg jo ha gjort!

Takker, skal sjekke det ut.

Prøvde å følge den ukesmenyen som Torkild har i boka, men da var jeg så sulten at jeg satt nesten og grein. Måtte bare gi opp og spise mer, det var også rådet jeg fikk her inne - mer fett. Så jeg har prøvd det, men uten å lykkes tydeligvis.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:38   #21
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Hva med å spise en BEDRE og mer mettende frokost? Omelett av tre egg og litt skinke? Eller tre stekte egg og bacon?

Mannemannen har merket at de dagene han spiser skikkelig frokost er resten av dagen omtrent sultfri frem til middag.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:39   #22
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Dessuten tror jeg det er dumt å gå og "holde ut" til neste måltid. Hva med å ta noen skiver ost og en slurk fløte når du føler at du begynner å bli sulten? Sånn at kroppen din faktisk får litt mat innimellom. Jeg tror det har mer for seg enn å drøye til neste måltid.

Mye av grunnen til at du spiser så mye kan jo rett og slett være at du blir FOR SULTEN?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:40   #23
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Hva med å spise en BEDRE og mer mettende frokost? Omelett av tre egg og litt skinke? Eller tre stekte egg og bacon?

Mannemannen har merket at de dagene han spiser skikkelig frokost er resten av dagen omtrent sultfri frem til middag.

I dag spiste jeg tre kokte egg med litt skinke til. Er det BRA nok frokost. Klokka 10.30 var jeg så sulten igjen, så det nytter ikke noe særlig det gitt.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:42   #24
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

I dag spiste jeg tre kokte egg med litt skinke til. Er det BRA nok frokost. Klokka 10.30 var jeg så sulten igjen, så det nytter ikke noe særlig det gitt.

Jeg blir ikke like mett av kokte egg som stekte egg... mye er vel fordi det er mindre fett i det.

Forsøk å lage en eggeomelett med fløte og skinke+ost... Det sitter bedre og lengre i magen...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 16:45   #25
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Dessuten tror jeg det er dumt å gå og "holde ut" til neste måltid. Hva med å ta noen skiver ost og en slurk fløte når du føler at du begynner å bli sulten? Sånn at kroppen din faktisk får litt mat innimellom. Jeg tror det har mer for seg enn å drøye til neste måltid.

Mye av grunnen til at du spiser så mye kan jo rett og slett være at du blir FOR SULTEN?

Har prøvd det også jeg og da blir det bare enda mer mat, for hovedmåltidene blir akkurat like store. Jeg er konstant sulten og ost/fløte er noe som ihvertfall ikke demper min sultfølelse.

For å si det sånn jeg har prøvd alle triksene i boka om å spise seint, drikke masse vann, spise når man er sulten til man er mett (da spiste jeg fader meg hele tiden), shoote fett før måltid, cocsa i teen, osv.

Blir helt gal av å lete etter svar, tror jeg må tilbake på spis-deg-slank måltidene igjen da hadde jeg aldri sånn sultfølelse.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange kalorier trenger vi per dag? Impulsiw Spørsmål og svar 8 03-06-10 17:15
Hvor mange kalorier får du i deg? AnnaV Generell diskusjon 52 13-11-09 17:36
Skal man i det hele tatt telle kalorier? Trenger litt hjelp ... Imse Induksjonen 3 06-04-09 22:10
Hvor viktig er det å telle kalorier med ketolyse? QueenConnie Ketolysekuren 5 13-01-09 13:15
Hvor mange kalorier i johannsebrødkjernemel? Nannah Generell ernæringsdebatt 3 10-10-08 17:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no