Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-06, 23:20   #51
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Nåken som huske kva for eit vitamin som trengs for å omdanne homocystein til ufarlege aminosyrer. Trur det er eit b-vitamin.

Altså mangel på detta vitaminet fører til høge homocysteinverdiar som er farleg for hjarta, IKKJE kjøtt og animalsk fett som ho påstår, har spurd ho om det men kan ikkje sjå at ho har svart på det.

Skal bla litt i mat og helse, sikker på at eg har lest om detta der
I`ll be back

Vad jag har förstått är homocystein en markör, inte en risk i sig. Jag frågade en amerikansk professor en gång och han sa att jag skulle äta kött, lever och äggulor. Det är väl ungefär motsatsen till vad dagens "professor" angav.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 00:17   #52
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

http://www.uib.no/info/dr_grad/2004/nurk.htm

Doktorgrad på homocystein

Hehehehehehehe, slår grundig(med balltre) ihel argumentasjonen hennar.

Iset: Kan du legge denna ut på Vektklubb?

Muahahahahah

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 00:20   #53
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Årsaker til forhøyet homocystein inkluderer genetiske forstyrrelser, dårlig nyrefunksjon og livsstilsfaktorer som røyking, høyt kaffeforbruk, lavt vitamininntak og vitaminmangler (spesielt folat og B12).

Ingenting om fett kjøtt, og B12 får ein hovudsakleg frå KJØTT

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 00:52   #54
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

205 på sitt beste

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 01:00   #55
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Godt veigrep og grævla kjapp jah, og morosam å prøvekjøre(hihihi)

Bilanalogiar .

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 02:22   #56
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

La Deux Cent Cinq slår til igjen! Fantastisk hva du finner ut, Check-it-out-Chell Magne!

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 10:42   #57
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Jeg bøyer meg i støvet for 205 gti 16 v
Nydelig artikkel.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 10:43   #58
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Jeg er altså dødelig imponert over den gutten!

  Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 11:14   #59
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

:tilber:

Jeg er fristet til å sende henne den linken på mail... Er ikke vits å legge den ut på vektklubb, for ekspertene følger lite med på det forumet der. Hmm jeg tror jeg sender den på mail jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 11:17   #60
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Jeg syns du skal legge den ut på vektklubb først slik at medlemene får lese det før de såkalte ekspertene får slettet det.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 11:46   #61
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Nå har jeg lagt den inn.
Det var ei som hadde lagt inn en positiv tråd om Skaldeman, vet ikke om hun/han er herfra? Caxa kalte h*n seg.
Da skrev jeg et svar om min erfaring, bloggen, og la inn linken og skrev litt om den.

Nå får vi se da... Blir vel en saftig diskusjon tenker jeg. Jeg skrev INGENTING negativt om vektklubb, tvert imot. Var helt saklig (måtte bare si det siden alle jo vet hvilken hissigpropp jeg kan være :fnis: ).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 12:04   #62
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

http://www.holistic-online.com/Remed...mecysteine.htm

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 12:09   #63
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt
Talking

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Iset og hp: jeg glemte å ta kopi av hele spørsmålet mitt :P
er dessuten på jobb nå, på en annen pc.

er litt glemsk. men men
neste gang noen sånne fedmeprofessorer kommer på vg, da ska de få høre det..... høhø

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 12:23   #64
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Er denne linken så voldsomt saklig da? Den er jo skrevet på en "alternativ" side, såklart DE anbefaler et vegetarisk kosthold!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 12:54   #65
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Opprinnelig lagt inn av Iset

Er denne linken så voldsomt saklig da? Den er jo skrevet på en "alternativ" side, såklart DE anbefaler et vegetarisk kosthold!

Som fanden leser bibelen.....

Mitt hovedpoeng var jo at dette var en artikkel som nettopp underbygger det som er skrevet lenger opp i tråden. Siterer siste avsnitt:

"Foods high in B6 include meat, poultry, fish, fruits, vegetables and grain products. Major sources of B12 are meat, poultry, fish, and milk and other dairy products."

Her skriver de jo at kjøtt er hovedkilde for både B6 og B12.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 12:55   #66
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Opprinnelig lagt inn av Iset

Er denne linken så voldsomt saklig da? Den er jo skrevet på en "alternativ" side, såklart DE anbefaler et vegetarisk kosthold!

Forøvrig enig i at http://www.holistic-online.com ikke er en særlig etterrettelig kilde, men noe av det er saklig med gode referanser.

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 13:23   #67
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Opprinnelig lagt inn av Iset

Er denne linken så voldsomt saklig da? Den er jo skrevet på en "alternativ" side, såklart DE anbefaler et vegetarisk kosthold!

Ai ,ai et slikt argument kan svært lett brukes mot oss Iset. Altså at man ikke kan ta oss seriøst fordi vi er troende lavkarbodister på en lavkarbo side. Det er jo akkurat denne type argumentasjon ernæringsrådet er kjent for.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 15:47   #68
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Opprinnelig lagt inn av flap

Som fanden leser bibelen.....

Mitt hovedpoeng var jo at dette var en artikkel som nettopp underbygger det som er skrevet lenger opp i tråden. Siterer siste avsnitt:

"Foods high in B6 include meat, poultry, fish, fruits, vegetables and grain products. Major sources of B12 are meat, poultry, fish, and milk and other dairy products."

Her skriver de jo at kjøtt er hovedkilde for både B6 og B12.

Ah, da så.
Jeg så bare "holistic" og at de anbefalte et vegetarisk kosthold (selvfølgelig, som alle new-age-mennesker gjør) men da skjønner jeg jo hvorfor du la den ut. Merkelig at ikke Grethe-dama ser den sammenhengen, at man jo får masse B-vitaminer via dette kostholdet slik at homocystein-nivået jo ikke øker på den måten hun sier.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 01:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 20:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no