Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Porsjoner ...

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-11, 22:02   #1
Lilletrille83
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 1
Lilletrille83 er på en erverdig vei
Question

Porsjoner ...

Hei. Er ny på diett og lurer litt på hvor store porsjoner er det vanlig å spise?
Synes ikke det er lett å vite hvor lite eller hvor mye en porsjon er...

Lilletrille83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 22:06   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Porsjoner...

Spis når du er sulten, og gi deg når du er behagelig mett

Deilig å leve lavkarbo!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 22:24   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Porsjoner...

Til du er mett, ikke stappmett. Vær obs på at metthetsfølelsen fra fettrik mat kommer senere enn fra karborik mat, men mettheten varer akk så lenge.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 23:11   #4
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Porsjoner ...

Det hjelper også ikke å spise så fort, da holder hodet mer tritt med magen

Fedon opererer med en håndflatemetode, at man skal spise en håndflatestørrelse med kjøtt/fisk, en med grønt og en med linser/bønner til middag, tror jeg det var. Kan sikkert benyttes til LCHF også ved å bytte ut linser/bønner med mer grønnsaker, samt litt fet saus?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 15:59   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Porsjoner ...

Spis så mye du vil i starten. Er du sulten mellom måltidene, bør du kanskje spise litt større porsjoner. Er du enda mett foran neste måltid, har du i hvertfall spist nok, og kan enten utsette måltid, eller spise mindre porsjon neste gang.
Finn DIN porsjonsstørrelse ved og prøve deg fram! Min erfaring er at jeg spiser mer om det smaker himla godt, så da kan det være greit og tenke gjennom på forhånd hvor mye du tenker du bør spise.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 23:54   #6
elinm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 38
elinm er på en erverdig vei

Sv: Porsjoner ...

Akkurat det samme lurer jeg også på! Jeg er på det 3. døgnet og har kommet i ketose, føler meg som om jeg har gått på fylla i en uke.

I dag spiste jeg f.eks:

omelett av 2 egg, 3 skiver gulost og ca 2 ss fløte, litt purre og paprika

1 dl vispet kremfløte, 1 ss sakrin, ca 10 bringebær og 10 mandler
ca 300g laks stekt i ca 3 ss meierismør, la 100g creme fraiche i pannen til slutt, med ca 40 g blomkål/brokoli pure med 1 ss. meierismør

10 mandler og 5 bringebær

Er jeg så kvalm fordi jeg har fått i meg for mye fett? Hva er mye/lite fett??

elinm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat HFLC, 25 carb daglig Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 00:07   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Porsjoner ...

Er det virkelig 25 karbohydrater i den menyen? Synes grønnsakmengden din var liten, jeg. Det er fra grønnsakene karbene helst skal komme. Bare til middag rekner jeg 250 gram blomkål/broccoli.
Har du forresten lest nybegynnertråden? Mye nyttig info der
I starten spiste jeg som en hest, både fire og fem måltid til dagen, og så drakk jeg mye vann. Har aldri noensinne vært redd for og spise for mye fett, enda jeg spiser dobbelt så mye karber som deg.
På lavkarbo spiser du når du er sulten og du slutter før du er stappmett. Så enkelt er det.
Hvis du går fra høykarbo den ene dagen til så lite karber dagen etter, så er det helt normalt og føle seg kvalm og uvel. Jeg kutta mer gradvis for og slippe å kjenne meg dårlig, vekk med poteter, ris, pasta og sukker, så vekk med brød og så var jeg i gang.
Amerikanerne på lavkarbo kaller det for "the Atkins flue", og du kjenner deg elendig for kroppen din får ikke lenger maten den er vant med, karbohydrater, Den må lære seg og bruke fettet som energikilde. Dette tar fra to uker og oppover.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 00:25   #8
elinm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 38
elinm er på en erverdig vei

Sv: Porsjoner ...

Energi > 2004
Energi:2119Goal:2004Fett:189.77Karbohydrat:10.86Pr otein:88.82Kolesterol:744.12Mettede fettsyrer:15.26Flerumettede fettsyrer:8.55Enumettede fettsyrer:20.22Kostfiber:0.69Tilsatt sukker:0Vitamin C:40.9Vitamin A:1565.5Vitamin D:28.408Vitamin E:9.878Vitamin B6:1.4792Vitamin B12:22.056Tiamin:0.7356Riboflavin:1.2132Niacin:20. 62Natrium:666.36Kalsium:358.66Kalium:1526.7Fosfor: 1136.88Jern:4.06Magnesium:98.26Kopper:226.6Selen:1 04.22Sink:4.02Folat:140.14Alkohol:0

elinm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat HFLC, 25 carb daglig Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 00:27   #9
elinm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 38
elinm er på en erverdig vei

Sv: Porsjoner ...

Jeg fikk visst i meg 10, 3 g karbohydrat i følge diett.no. Det var kanskje litt lite, som du sier.Dessuten tror jeg at jeg spiste for mye fett, 80% av kcal inntaket. Eller hva bør forholdet være?

elinm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat HFLC, 25 carb daglig Svar med sitat
Gammel 03-11-11, 11:52   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Porsjoner ...

Det er litt forskjell etter hvilken man retning man følger hvordan fordelingen skal være. Jeg kan bare si hvordan jeg fordeler i mitt kosthold.
En grei tommelfingerregel for mitt vedkommende er 5-10 % karber- 20-25 % protein og resten fett.
Mine karber kommer hovedsaklig fra grønnsaker.
Fett kommer fra fete meierivarer som jeg bruker i matlagingen, oljer, nøtter og fet fisk hovedsaklig
Proteinene kommer fra egg, kjøtt, fisk + noe bønner(bønner inneholder langsomme karber, men de er ekstremt sunne med masse proteiner, så jeg spiser litt av dem 2-3 ganger i uka)

Når det gjelder proteiner så sier vel tommelfingerregelen at man trenger fra 1 gram og opptil 2,5 gram protein pr. kilo kroppsvekt alt etter hvor aktiv man er.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Porsjoner? akkeber Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 30-03-10 09:42
Oppskriftene i ketolyseboka, små porsjoner? Imse Ketolysekuren 8 18-02-10 13:50
Kylling i peanøttsaus 38.1 kh/4 porsjoner Michelin Middag 4 14-05-08 23:44
Hvor store porsjoner mat kilo Ketolysekuren 4 07-11-07 15:58
Ostekakedessert-porsjoner Kia Kake/dessert og snacks 2 10-02-06 23:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no