Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Stevia-sukrin-splenda

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-12-08, 16:59   #1
mpbb
Juniormedlem
 
mpbb sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: telemark
Innlegg: 15
mpbb er på en erverdig vei
Post

Stevia-sukrin-splenda

Ja nå har vi mange søtstoffer og velge mellom. men hva er så best ?
leser at sukrin ikkje er og anbefale til f.eks. kransekake.....
og stevia er jo et stoff som er mye søtere enn sukker. så der bør man vel passe nøye på med dosering. og splenda har jo en liten bismak.
alle dere her på disse lærerike sider inkl. torkil. noen som kan komme med råd om hva man bør bruke når lavkarbo er et must for bedre helse m. m.....og takk til alle for mye info som er mottat med stor takk og glede.

__________________




mpbb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 14:02   #2
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: stevia-sukrin-splenda

Hvilket søtstoff som er "best", kommer an på smak og behag, og hva du skal bruke det til

Det finnes dessverre ikke èt stoff som kan erstatte sukker 100% i alle tilfeller. Sukker har en rekke egenskaper i tillegg til søtsmaken. Det bidrar med volum, struktur, konsistens, karamellisering, farge, fuktighetsbevaring osv osv.

Sukrin er det eneste volumgivende søtstoffet med 0 kalorier. Det har mange av sukkerets egenskaper, men ikke alle. Utfordringen med Sukrin er den begrensede løseligheten, og det er dette som gjør at man ikke bør bruke mer enn ca. 20% av totalvekten i en oppskrift.
Stevia, Splenda og Natreen er såkalte intense søtstoffer, og bidrar kun med søtsmak, ikke med volum.

Hva gjør man hvis man skal erstatte en stor mengde sukker, som i kransekaker, som har ca 50% sukker? Man kan blande forskjellige søtstoffer, f.eks:
Sukrin+splenda
Sukrin+stevia (lettere å dosere)

Hva er fordelene ved å kombinere? Man får bedre smak (mer sukkerlik), fordi Sukrin demper bismaker, og flere søtstoffer utligner hverandres smakskurver.
Man bruker også mindre søtstoff totalt, fordi man får en synergieffekt.

Ved behov kan man også blande inn f.eks. xanthan gum, johannesbrødkjernemel eller inulin/fos, som vil gi bedre konsistens og motvirke evt. krystallisering av Sukrin. Ha gjerne alt i en blender, slik at det blir pulverisert og godt blandet før bruk.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 20:13   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Jeg har en kakeoppskrift som jeg kunne tenke meg å prøve en lavkarboversjon av.....i den skal jeg opprinnelig ha to små kopper med sukker i. Jeg har Splenda i skapet - hvor mye Splenda bør jeg bruke?
(2 må kopper er 185 gr sukker...)

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:40   #4
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Ingen?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 14:51   #5
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Jeg er ganske sikker på at du skal bruke 2 små kopper splenda som erstatning for 2 små kopper sukker

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 15:14   #6
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Det står jo å pakken hvor mye Splenda'en tilsvarer i vanlig sukker.

100g sukker er det samme som 10g splenda men samtidig tilsvarer 1 kopp sukker det samme som en kopp splenda p.g. forskjellig volum.

Dvs 18,5 gr splenda eller 2 kopper splenda

Håper du skjønte det ??

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 17:08   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Ja - den tok jeg! Takk for hjelpen. Boksen har jeg ikke lengre - den ble ødelagt så jeg måtte ha innholdet i en Tupperwareboks. Tenkte ikke tanken på å beholde emballasjen engang.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:52   #8
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei
Thumbs down

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Hvorfor bruke splenda? Det inneholder like mange karbohydrater som vanlig sukker. Samtidig kan sukralose, det som liksom skal være søtstoffet i splenda, klassifiseres som organoklorin - det samme som stoffer som PCB, kloroform, trikloretan, sennepsgass, PVC, DDT osv. Lurt å holde seg unna, tenker jeg.

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:05   #9
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Opprinnelig lagt inn av dynamitt, her.

Hvorfor bruke splenda? Det inneholder like mange karbohydrater som vanlig sukker. Samtidig kan sukralose, det som liksom skal være søtstoffet i splenda, klassifiseres som organoklorin - det samme som stoffer som PCB, kloroform, trikloretan, sennepsgass, PVC, DDT osv. Lurt å holde seg unna, tenker jeg.

Bare en liten bemerkning
Ja 100g sukker og 100g splenda har nesten like mange karbohydrater. Derimot bruker man kun 10g splenda for å få samme søtningskraft som 100g sukker. Derfor mye mindre karbohydrater i bruk.

Ikke så positiv til kunstige søtningsmidler jeg heller så jeg bruker sukrin de få gangene jeg trenger det.

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:24   #10
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Ja, greit å understreke det -takk!

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:59   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Dynamitt - foreslår du å bruke et annet søtningsmiddel? Sukrin eller Stevia?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:14   #12
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Hei, noe overlapping i flere tråder her nå...

Jeg har kun brukt Stevia (pulver), men mengden er microskopisk. Jeg bruker det som litt dryss over fryste bær. Sukrin vet jeg ingenting om.

Som lavkarboer er det veldig lite søtt i kosten. Karbohydratene kommer helst i form av deilige grønnsaker av mange slag

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 21:13   #13
Nola
Medlem
 
Nola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 35
Innlegg: 68
Nola er på en erverdig vei

Sv: Stevia-sukrin-splenda

i oppskriften står det 2 dl sukrin, mn har bare splenda, hvor mye splenda da??

__________________


Nola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 21:33   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Jeg bruker kun Stevia nå. Det er litt vrient å dosere, for det skal så lite til, men makan til fantastisk søtningsmiddel finnes ikke.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 21:40   #15
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg bruker kun Stevia nå. Det er litt vrient å dosere, for det skal så lite til, men makan til fantastisk søtningsmiddel finnes ikke.

Det er vrient å dosere Stevia ja, for tar man bare litt for mye, smaker det bittert. Men et godt tips er å blande det/tynne det ut med Sukrin. Da er det enklere å dosere, og smaken blir også mer sukkerlik.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 21:44   #16
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Jeg vil helst ikke bruke Sukrin. Vet ikke hva det er, så da er det best å la vær'

Jeg brukte jo masse fruktose en gang før i tia, men det er jo helt feil å bruke. Faktisk værre en vanlig sukker! Fruktose og Sukrin har litt vel diffuse forklaringer på hva det EGENTLIG er, så jeg er litt skeptisk.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 22:07   #17
Nola
Medlem
 
Nola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 35
Innlegg: 68
Nola er på en erverdig vei

Sv: Stevia-sukrin-splenda

vet dere hvordan jeg bytter ut sukrin me splenda, skal lage kake nå mn vet ikke hvor mye 2 dl sukrin er når jeg skal bruke splenda

__________________


Nola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 22:10   #18
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Opprinnelig lagt inn av Nola, her.

vet dere hvordan jeg bytter ut sukrin me splenda, skal lage kake nå mn vet ikke hvor mye 2 dl sukrin er når jeg skal bruke splenda

Prøv med 1,5 dl Splenda.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 22:20   #19
Nola
Medlem
 
Nola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 35
Innlegg: 68
Nola er på en erverdig vei

Sv: Stevia-sukrin-splenda

ååå takk
kan du forklare hvordan du regner så jeg kan gjøre det neste gang??

__________________


Nola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 22:20   #20
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg vil helst ikke bruke Sukrin. Vet ikke hva det er, så da er det best å la vær'

Jeg brukte jo masse fruktose en gang før i tia, men det er jo helt feil å bruke. Faktisk værre en vanlig sukker! Fruktose og Sukrin har litt vel diffuse forklaringer på hva det EGENTLIG er, så jeg er litt skeptisk.

Da er det på tide å finne det ut

Fruktose og Sukrin er to vidt forskjellige stoffer, den eneste fellesnevneren er at begge finnes i frukt.
Fruktose=fruktsukker, den ene halvparten av vanlig sukker/sukrose. Har lavere GI, men like mange kalorier og karbohydrater som sukrose. Mange mener at fruktose er verre enn sukker.

Sukrin=Erythritol, et sukkeralkohol med 0 kalorier, 0 GI og 0 karbohydrater. Det finnes drøssevis av info på nettet.. Veldig populært blant low-carb'ere i USA, der det har vært i bruk siden 1997.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 23:09   #21
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Ja, dette har jeg hørt, men jeg blir liksom ikke klokere av det. Hvordan skaffer man Erythritol? Er det et kjemisk stoff, eller utvinnes det av frukt? I såfall hvordan? Må ha alt inn med teskje.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 23:12   #22
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Fant det:

Sitat:

How is Erythritol Made?

Erythritol is usually made from plant sugars. Sugar is mixed with water and then fermented with a natural culture into erythritol. It is then filtered, allowed to crystallize, and then dried. The finished product is white granules or powder that resembles sugar.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 03:05   #23
dynamitt
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 31
dynamitt er på en erverdig vei

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Da er det på tide å finne det ut

Fruktose og Sukrin er to vidt forskjellige stoffer, den eneste fellesnevneren er at begge finnes i frukt.
Fruktose=fruktsukker, den ene halvparten av vanlig sukker/sukrose. Har lavere GI, men like mange kalorier og karbohydrater som sukrose. Mange mener at fruktose er verre enn sukker.

Sukrin=Erythritol, et sukkeralkohol med 0 kalorier, 0 GI og 0 karbohydrater. Det finnes drøssevis av info på nettet.. Veldig populært blant low-carb'ere i USA, der det har vært i bruk siden 1997.

Mercola skriver på sidene sine litt om hvorfor fruktose ikke er så bra.

En kjent lege i Norge med fokus på fruktose er Dr. Fedon Lindberg, han har jo som kjent også sitt eget fruktose-sukker i handelen. Jeg var Fedon-tilhenger i starten av min kostholdsomlegging, men jo mer jeg leste og tilegnet meg av kunnskap jo mindre og mindre sukker brukte jeg, jo mer og mer av hel mat brukte jeg. Uraffinerte varer, hel mat, det gir best helse. Det gjelder alt.

dynamitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert dynamitt Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 10:51   #24
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Stevia-sukrin-splenda

Dag Viljen Polezsynski er ganske positiv til Sukrin, og han setter jeg ganske stor lit til. Men man vet vel aldri.
Splenda holder jeg meg langt unna pga. de negative miljøeffektene. Jeg blir skremt av at så mange bruker det og håper flere og flere stopper.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar

Emneord
splenda, stevia, sukrin


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin? Miriell Ketolysekuren 25 13-09-10 23:49
Sukrin? Håpefull Ketolysekuren 14 15-02-09 15:26
Sukrin Elizabeth Ketolysekuren 31 21-11-08 01:39
Sukrin isabella Lavkarbo generelt 3 12-11-08 15:10
Heistad gele, stevia og splenda... elian Lavkarbo generelt 4 22-06-05 23:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no