Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Man kan dø av å drikke for mye vann

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-06, 04:17   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Exclamation

Man kan dø av å drikke for mye vann

http://www.aftenposten.no/helse/article1505881.ece

Sitat:

Ifølge Mosjons – og ernæringsrådet er vannforgiftning et velkjent fenomen.

- Symptomene kan være svimmelhet, allmenn utilpasshet, og kan utvikle seg til livstruende situasjoner med koma og død. Årsaken er at det tas inn mer vann uten nok salter, enn det utskilles. Ved å drikke 4-5 liter vann daglig vil flere begynne å problemer, sier lege og formann for Mosjons – og ernæringsrådet, Bjørn Richelsen.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 04:53   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Man kan dø av å drikke for mye vann

Her er det altså en som ikke fulgte kuren sin og dermed ble syk og dermed så er slike kurer farlige .

Vi anbefaler 2-3 liter vann og tilskudd av saltene, magnesium, kalsium og kalium.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 12:37   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Man kan dø av å drikke for mye vann

4-5 liter høres også ekstremt mye ut. Jeg drikker ca. 2 liter og føler meg vel med det. Tror verken vi skal drikke for mye eller for lite. Vi får jo væske via maten også.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 15:45   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Man kan dø av å drikke for mye vann

Vær oppmerksom på at denne mannen ikke uttaler seg om folk på ketogene dietter ! Han uttaler seg på generelt grunnlag.

Ketogene dietter som bl.a. Atkins Induksjon/Vedvarende og Ketolyse er sterkt vanndrivende i seg selv. Om man følger slike ketogene dietter har kroppen behov for mer vann enn normalt. Og 4-5 liter vann pr dag er slett ikke farlig/skadelig i en slik sammenheng.

På Atkins anbefales det å drikke minst 2,5 - 3 liter vann pr dag. Mange drikker mye mer enn det - rundt 4 liter - uten problem. Torkil anbefaler også å bytte ut en del av vannet med drikke farris og annet natulrig mineralvann som inneholder salter.

Jeg drikker ikke riktig SÅ mye vann lenger, men da jeg var i ketose gjorde jeg det. Og mine lever/nyre etc prøver har det aldri vært noe galt med.

Vi må sette slike artikler/uttalelser i korrekt sammenheng før vi trekker feilaktige konklusjoner her !

Og hvor mange dødsfall er det registert på +/- 4-6 liter vann ??
De "vannrelaterte" dødsfall som er registrert handler om vannmengder på rundt 10 liter i løpet av relativt kort tid.

Dette er "storm i et vannglass" igjen - bokstavlig talt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 25-10-06 kl 10:23. Årsak: rettelse at tyrkfeil
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 02:33   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Man kan dø av å drikke for mye vann

Nille to the rescue - igjen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 03:26   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Man kan dø av å drikke for mye vann

Jeg synes nå fremdeles det er totalt unødvendig, mulig helsefarlig og ikke minst unaturlig å drikke mere enn 5 liter vann om dagen. Og særlig om man IKKE følger en ketogen diett.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 10:26   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Man kan dø av å drikke for mye vann

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jeg synes nå fremdeles det er totalt unødvendig, mulig helsefarlig og ikke minst unaturlig å drikke mere enn 5 liter vann om dagen. Og særlig om man IKKE følger en ketogen diett.

'

Men hvor mange er det som drikker så mye vann da Mofe ?
Kun de som tar slike "kurer" det er snakk om i artikkelen. Det er da ingen som har påstått at det er sunt og naturlig å drikke så mye, - er det ?
(men det er sunnere med 5 liter vann enn 10 halvlitere med øl, - som veldig mange inntar i løpet av en lørdagskveld - men det er en annen diskusjon)-

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan jeg drikke denne teen? fint om noen kan svare. Iset Atkins kosthold 13 23-05-07 10:43
toalett besøk.... nita58 Ketolysekuren 4 08-10-06 19:59
Digitale skiller - hjelp meg? :) silje Generell diskusjon 29 18-04-06 20:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no