Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-04-13, 20:45   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Før dyr slaktes opplever dyr stress, noe som frigjør adrenalin bl.a. Dette får vi i oss når vi spiser kjøttet ,påståes det i hvert fall. (Noen som har sett resultat av vitenskapelige undersøkelser av dette?) Maestro Constantino sier vi blir sinte av å spise kjøtt. Jeg regner med at det er den nevnte grunn han da tenker på. ( Kan det være andre? )

Jeg skjønner at kyllinger lever dårlig og sikkert er mye redde, og at okser, griser og sauer skjønner de skal dø. Men hva med rein, elg og hval? Kan kjøtt av de dyra være mindre forgiftet? Fisk er kanskje det aller beste, eller?
http://www.steadyhealth.com/articles...ity_a2217.html

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 21:09   #2
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

En veldig interessant idé... dog tenker jeg som så at før i tiden, når vi jaktet kjøtt vilt, ble vel dyrene også stresset mens de ble jagd? Med andre ord er kjøttet kanskje ikke så mye "verre" nå til dags enn det var på den tiden (med tanke på hormoninnhold)?

Har ikke noen vitenskapelig grunnlag for dette, altså, var bare en tanke.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 22:14   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

En god jeger kan nok felle elg eller rein slik at de dør umiddelbart, men når det gjelder hvalfangsten tro jeg få dyr blir stresset mer, og det er jo også et av argumentene for at Norge og Japan burde gjort som resten av verden og forbudt hvalfangst.
Fisk blir garantert stresset; de dør jo ikke umiddelbart.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 22:16   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Det er en av grunnene til at man bedøver dyrene før de slaktes, for å minske nivået av stresshormoner. Du kjenner veldig stor forskjell på kjøtt fra et stresset dyr og et som er slaktet vanlig.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 22:23   #5
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

En god jeger kan nok felle elg eller rein slik at de dør umiddelbart, men når det gjelder hvalfangsten tro jeg få dyr blir stresset mer, og det er jo også et av argumentene for at Norge og Japan burde gjort som resten av verden og forbudt hvalfangst.
Fisk blir garantert stresset; de dør jo ikke umiddelbart.....

Sant nok - menneskene overlevde vel sikkert ikke ved å ta igjen andre dyr...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er en av grunnene til at man bedøver dyrene før de slaktes, for å minske nivået av stresshormoner. Du kjenner veldig stor forskjell på kjøtt fra et stresset dyr og et som er slaktet vanlig.

Men det i seg selv kan vel være en ganske stressende affære for dyret?

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 22:44   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er en av grunnene til at man bedøver dyrene før de slaktes, for å minske nivået av stresshormoner. Du kjenner veldig stor forskjell på kjøtt fra et stresset dyr og et som er slaktet vanlig.

Det har lite å si den bedøvelsen de får når stresset begynner allerede på gården når de skal stues sammen inn i store biler for å fraktes 8-10 timer til slakteriet.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 23:31   #7
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Finnes det kjøtt rent for stresshormoner?

Selve flyttinga til slakteriet og det å komme inn i et helt nytt miljø vil såklart medføre en viss mengde stress uansett hvordan man snur og vender på det da... Men iallefall her i Norge er man bevisst på at kjøtt fra stressede dyr får dårligere kvalitet, så i prinisppet skal ikke dyra bli stresset opp unødig før slakt.

Ellers må du nok holde deg til dyr som aner fred og ingen fare før kula kommer, altså dyr som har blitt skutt av en god jeger uti naturen.. Eller kjøpe kjøtt fra gårder som tar seg godt av dyra og slakter de selv, om det er helt lovlig er jeg usikker på, men jeg har iallefall hørt at enkelte gjør det også.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rent kjøtt er rimeligst hvor? Debbie Lavkarbo generelt 34 03-01-11 20:39
Hjemmelaget rent bacon! kamp Annen mat 1 02-01-11 21:40
Rent kjøtt - Hvor mye? HemnoN Atkins kosthold 4 08-02-10 12:48
Koffein -> stress -> stresshormoner -> fettlagring mofe Generell ernæringsdebatt 3 12-09-05 22:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no