Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Gourmetoppskrifter?

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-04, 18:45   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Gourmetoppskrifter?

Jeg skal ha gourmetklubb på lørdag, men har foreløpig bare planlagt desserten... (sjokolademousse som er superdupermegahysterisk god - enda jeg egentlig ikke liker sjokoaldemouse...).

Er det noen som har tips til forrett eller hovedrett som er SMACK?

Vi har elg indrefilet i fryseren, og jeg elsker scampi. Men alle forslag mottas med takk. Det trenger ikke være oppskrift - bare et tips eller en lenke. Eller en saus eller garnityr eller tips til borddekking....

Enhver kostholdsside med respekt for seg selv må da ha en GOURMET-TRÅD!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 31-08-04, 19:42   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Denne oppskriften har jeg brukt tidligere med stor suksess:

Forrett
KAMSKJELL DRØM
Beregn 2 skjell pr person
For det første må du få "dyret" ut av skjellene før du starter og alt det der. Gjør følgende:

Smelt meierismør i stekepanne
Vend "dyrene" i smøret (bare bittelitt) ta ut av panna og la hvile mens du fortsetter med sausen.

Fres hakkes sjallottløk (ellerhvadetnåheter) og hvitløk i smøret, ha i litt hvitvin evt. noen "dråper" konjakk. Reduser.
Smak til med fløte eller creme fraische eller begge deler.
Smak til med salt & pepper og evt. cayenne pepper hvis du vil ha den litt spicy.
Dryss over finhakket persille, eller ander grønne urter (gressløk er også snadder) du har for hånden.

Anrett dyrene i skjellene, hell over sausen

Server med tynn, tynn toast eller annet godt og sunt brød til !!

Har ingen nøyaktige mål, så du må smake deg frem undeveis. Du kan gjerne erstatte salt med fiskebuljong eller kraft - det vil gi en fydligere bedre smak.

Bruker samme fremgangsmåte på breiflabb medaljonger (hovedrett). Litt lenger steketid enn "dyrene", tilsett hakket tomat uten skall og grov sennep i sausen. Bruk mer fløte.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-04, 19:45   #3
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Denne tråden liker jeg...... *slurpe-slafse*


.....ingen bidrag selv enda..... men tusen takk for tråden!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 31-08-04, 23:47   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Festfint tilbehør

Nå stiller jeg egentlig bare i klassen for hverdagsmat. Men disse to varme salatene er i hvertfall en fest verdig. Jeg serverte dem ved siden av helstekt kalkun sist nyttårsaften - med god respons. Det er en ertesalat med sprøstekt backon og små osteterninger, og rosenkål med smørstekte mandeler på. De kan kanske brukes ved siden av elgfileten også?


http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1241
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1253


Også må jeg få skryte av Isets (og Annes) Bearnaise saus. Lettlaget og veldig god!

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=957

Lykke til!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 01-09-04, 23:15   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Tusen takk for respons Nille og Guro! (Jada, takk for slurping og slafsing Fedonisten... ).

Vi er i tenkeboksen fortsatt, så om noen har flere innspill....

Klubben vår heter forresten "Gourmetklubben Gær Gætt". Noen av medlemmene slenger også på en "gett" på slutten. Vi er seks personer - tre vennepar - som bytter på å lage selskap for de andre. Morsomt. Og GODT!

Jeg skal selvfølgelig legge ut menyen når den er spikret (i denne tråden).

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 03-09-04, 12:35   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Meny Gourmetklubben Gær Gætt

lørdag 4. september





Kamskjell på seng av salat og parmesansaus



Breiflabbfilet med bacondryss, stekte tomater og hvitvinsaus



Indrefilet av elg, kantareller, sukkererter, nypoteter og viltsaus



Petters nydelige sjokolademousse

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 03-09-04, 12:36   #7
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Meny Gourmetklubben Gær Gætt





lørdag 4. september





Kamskjell på seng av salat og parmesansaus





Breiflabbfilet med bacondryss, stekte tomater og hvitvinsaus





Indrefilet av elg, kantareller, sukkererter, nypoteter og viltsaus







Petters nydelige sjokolademousse

Ja-takk, veldig gjerne. Alt sammen!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 03-09-04, 17:07   #8
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk


Ode til elgbiffen


Elgbiff-
nødtørftig steikt over ringhølet
på komfyren i skogskoia.
Grovfibret lårkjøtt
med barnåler og tørre tyttebærblar
klistret i snittet etter Morakniven.

Seigt er det, la gå,
krever god tanngard.
Men smaken, menneske! Karrig tørr
men likevel som krydret med all skogens ville poesi:
Furubar,
røsslyngblommer i seinsommersol,
våt bjørkenever og tyrirøyk
og livets salige brunst…
De fine smaksvortene på tunga di
sender skinnende lykkebud til hjernen,
ditt hedenske kjøtteter-hjerte
ler lykksalig i brystet.
Kort sagt,
du er herlig heime på jorda.
Hans Børli

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 05-09-04, 15:16   #9
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Dette er en illustrasjon til diktet over. Bildet henger på veggen i dagligstua mi og heter: En glad elg. Jeg liker det godt fordi elgen smiler på MonaLisask vis og så har bildet gode varme farger. Kunstneren heter Ellinor og er fra Torsby.

__________________
-lig hilsen Guro

Sist redigert av guro : 15-11-06 kl 09:58.
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 05-09-04, 15:49   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Så fint bilde ! Jeg ble glad av å se på det - det må jo være ren terapi å ha det i stua si !!




PS Og så er jeg spent på hvordan middagen gikk !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 10:49   #11
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av MHM

men har foreløpig bare planlagt desserten... (sjokolademousse som er superdupermegahysterisk god - enda jeg egentlig ikke liker sjokoaldemouse...).

Har du oppskriften på denne, hørtes digg ut? Eller kanskje den er superhemmlig

Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 22:50   #12
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Petters nydelige sjokolademousse

Opprinnelig lagt inn av Lullen

Har du oppskriften på denne, hørtes digg ut? Eller kanskje den er superhemmlig

Den er ikke hemmelig. Har fått den av en kollega. Derfor døpte jeg den til Petters nydelige sjokolademousse. Det er en ganske SUNN dessert, spør du meg!

5 eggeplommer
5 eggehviter
300 gram 70% kakao
150 gram smør
1,5 dl sterk kaffe
3 plater gelatin.

Smelt smør og sjokolade, pisk inn eggeplommene, bland inn kaffe med gelatin oppløst i, og til slutt vend inn stivpiskede eggehviter. Sett kaldt i noen timer, og server med krem på. NAM!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 23:00   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk



Åååååå denne må jeg bare prøve !! TUSEN TAKK

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 18:21   #14
studina
Nytt Medlem
 
studina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 45
Innlegg: 8
studina er på en erverdig vei

Sv: Gourmetoppskrifter?

Hvor mange munner metter egentlig denne,da??? Må jo bli endel

__________________
Siste innspurt mot målet...
"When I`m good,I`m very good,but when I`m bad I`m even better..."


studina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 18:27   #15
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Gourmetoppskrifter?

Ingen søtstoff i moussen?

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 15:15   #16
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Gourmetoppskrifter?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.


Ode til elgbiffen





Elgbiff-

nødtørftig steikt over ringhølet

på komfyren i skogskoia.

Grovfibret lårkjøtt

med barnåler og tørre tyttebærblar

klistret i snittet etter Morakniven.



Seigt er det, la gå,

krever god tanngard.

Men smaken, menneske! Karrig tørr

men likevel som krydret med all skogens ville poesi:

Furubar,

røsslyngblommer i seinsommersol,

våt bjørkenever og tyrirøyk

og livets salige brunst…

De fine smaksvortene på tunga di

sender skinnende lykkebud til hjernen,

ditt hedenske kjøtteter-hjerte

ler lykksalig i brystet.

Kort sagt,

du er herlig heime på jorda.



Hans Børli

Elsker Hans Børli....tusen takk!! U made my day

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no