Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-11, 19:41   #11301
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Så lenge du ikke spiser sukker er mettet fett ufarlig, men siden du ikke er vant til det kan du fint leve på umettet og flerumettet også, og gradvis eller bare ta litt mettet for å se hvordan du trives med det. Du trenger kanskje ikke øke så betrakelig. Det er mye mer kalorier i fett enn karbohydrater så med dette som energikilde trenger du ikke så veldig mye fett i gram. Du kan legge inn maten din på diett.no og se om du får de riktige tallene ifølge den filosofien du følger. Det er mettet fett i ost og fett kjøtt. Smør egner seg ikke så godt til steking fordi det brunes og da er det ikke bra. Ghee er da bedre. Klarnet smør som ikke blir brunt.

Takk Yrla, diett.no var jo bare helt fantastisk!

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen
Gammel 15-11-11, 20:03   #11302
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvorfor er det ikke bra å spise smør som blir brunt når det stekes?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 15-11-11, 20:04   #11303
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Hvorfor er det ikke bra å spise smør som blir brunt når det stekes?

Fordi folk ikke liker at biffen blir brun...

Eller at de er livredd for enhver mulighet for at det blir transfett...

Håper ikke disse folka fyller bensin eller diesel på bilene sine, den dampen der er nok hakket verre.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil
Gammel 15-11-11, 20:16   #11304
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Fordi folk ikke liker at biffen blir brun...

Eller at de er livredd for enhver mulighet for at det blir transfett...

Håper ikke disse folka fyller bensin eller diesel på bilene sine, den dampen der er nok hakket verre.

Altså.. mulig at jeg har drukket 2 glass nå, og kanskje ikke bare 1, men.....
jeg synes det er så vanskelig når man henger seg opp i bagateller.

Spis biffen når du får den og svelg med den vinen som kommer i glasset

og forresten... jeg kjører VW Touran

Hva var det vi snakket om?

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 15-11-11, 20:16   #11305
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Trodde man skulle ha i biffen først når smøret er blitt brunt, jeg..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 15-11-11, 20:30   #11306
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Smør egner seg veldig godt til steking på høy temperatur

Og skal man steke en biff riktig, så skal smøret bli nøttebrunt før man legger i biffen

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1
Gammel 15-11-11, 20:34   #11307
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Smør egner seg veldig godt til steking på høy temperatur

Og skal man steke en biff riktig, så skal smøret bli nøttebrunt før man legger i biffen

Åh... biff.. med stekt sopp, grønnsaker og hjemmelaget bearnaise...
I går stekte jeg nakkekoteletter, saltet og pepret og hadde på en yderst anelse med "curry paste" oppå før jeg stekte i panna. Hadde i fløte og litt philadelphiaost i stekesjyen og herrejemini så godt det er!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 15-11-11, 20:43   #11308
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Åh... biff.. med stekt sopp, grønnsaker og hjemmelaget bearnaise...
I går stekte jeg nakkekoteletter, saltet og pepret og hadde på en yderst anelse med "curry paste" oppå før jeg stekte i panna. Hadde i fløte og litt philadelphiaost i stekesjyen og herrejemini så godt det er!

Ah Men bruker du vanlig Philadelphia, eller noen med smak?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 16-11-11, 00:06   #11309
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Samtidig finnes det jo mange artikler som påviser sammenheng mellom mettet fett og kolesterol. Det er ingen tvil om at kroppen må danne kolesterol for å frakte fettet i blodet - det gunstige kolesterolet for umettet fett og det ugunstige for mettet fett. At høy kolesterol (det ugunstige) er en risiko for hjerte/karsykdommer er rimelig godt dokumentert.

Det er faktisk ikke så godt dokumentert som de fleste tror. Det var bare en hypotese som eieren av hypotesen klarte på merkelig vis å trumfe gjennom hos American Heart Association og så har det bare ballet på seg derfra. Se denne videosnutten fra dokumentaren FatHead.

De har ALDRI klart å bevise at høyt kolesterol gir hjertesykdom. Og faktisk er logikken deres med at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom like bak mål som å si at å drikke mye vann gir deg diabetes. Drikker du mye vann, så kan det føre til økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Drikker du for mye vann, så har du økt sjanse for å få diabetes! Eller som å si at brannmenn er årsaken til brann, fordi vanligvis når du ser mange brannmenn in action på gata, så er det brann. (akkurat som at det livsviktige kolesterolet som prøver å reparere skaden i arterien har samlet seg rundt proppen)

Kolesterol er livsviktig. Ca 15% av hjernen er rent kolesterol. En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap. Wonder why...

Høyt kolesterol hos kvinner BESKYTTER faktisk mot hjertesykdom. Forkjemperne bruker familiær hyperkolesterolemi som ett av sine fremste bevis fordi de med den sykdommen har skyhøyt kolesterol og dør som fluer av hjertesykdom. Men når folkegrupper (f.eks. er det en i Kina) med naturlig lavt kolesterol dør som fluer av hjertesykdom, så er det jo selvsagt andre årsaker til det og kolesterol blir knapt nevnt i en bisetning.

Og så ga en russer mye kolesterol til kaniner. Årene ble fylt opp med kolesterol og de døde. Og dette skulle bevise at kolesterol ga hjertesykdom hos mennesker? Hvor mye kolesterol spiser egentlig PLANTEETEREN kanin til vanlige?

Men det endelige beviset deres var at de "endelig" fant en kolesterolsenkende pille som faktisk reduserte risiko for hjertesykdom. De tidligere kolesterolsenkende midlene økte nemlig risikoen for hjertesykdom... Men dødsrisiko var den samme selv om risikoen for hjertesykdom gikk litt ned med statiner... De døde av slag i stedet... Hurra liksom. Kvinner skal aldri, aldri ta statiner i følge Dr. Malcolm Kendrick (forfatteren av Det Store Kolesterolbedraget). Det øker dødeligheten hos kvinner.

Men statiner fungerer for noen menn med mye hjertesykdom i familien. Enten var det gamle, eller så var det unge - husker ikke akkurat nå. Uansett så vet man ikke hvorfor kolesterolsenkende midler reduserer risikoen for hjertesykdom for noen menn. Statiner gjør mer enn å redusere kolesterolet. Redusere kolesterolet er en uting, men den gjør andre ting som tydeligvis veier opp for det hos noen menn.

Bare det at man har så mange unntak sier jo sitt.
- De klarte ikke å forklare hvorfor inuittene som spiste store mengder mettet fett ikke hadde hjertesykdom. Vips, så var det plutselig fakta at omega-3 beskytter mot hjertesykdom.
- De klarte ikke å forklare hvorfor briter har fire ganger så mye hjertesykdom som franskmenn til tross for at etter de vanlige risikoberegningene så skulle de ha like stor risiko. Vips, så var det plutselig en sannhet at ett glass rødvin om dagen var godt for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor menneskene rundt middelhavet hadde så lite hjertesykdom. Vips, så var det plutselig en sannhet at olivenolje var bra for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor sveitsere har så mye mindre hjertesykdom enn risikoberegningene tilsa. En teori her var hullene i osten. Vips, så var det... Ehh, nei... Den forklaringen slo ikke like godt an. Den sleit folk med å svelge.

Det de egentlig skulle ha gjort var å ta et skritt tilbake og se på om kolesterolmyten skulle forkastes. Men de tviholder på den. Kolesterolsenkende midler er det mest solgte legemiddelet i verden.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 16-11-11, 00:21   #11310
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Hvor er det billigst å bestille vitaminer?
Og har jeg lov å føre inn høye doser fra f.eks Storbritania?

Det er billig på iherb.com men det er ikke mulig å innføre høye doser derfra. Prøve ebay, storbritania. Angående soyamelk er det greit å bruke ja. Den er nærmest fri for karbo den uten tilsetninger.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 16-11-11, 00:38   #11311
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har noen smakt sweet'n low? Smaker det verre eller bedre enn natreen suketter? Førstnevnte inneholder kun den ene ingrediensen i natreen, den man kan innta mer av enn den andre. Sakkarin, altså. Vet noen om den fåes kjøpt et sted rimelig unntatt ebay?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 16-11-11, 12:01   #11312
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor vanskelig skal det egentlig være å klemme en rekvisjon ut av en lege? Nei sorry, du må vente i 36 uker før du får komme inn, ja okei, jaaa.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 16-11-11, 12:06   #11313
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Hvor vanskelig skal det egentlig være å klemme en rekvisjon ut av en lege? Nei sorry, du må vente i 36 uker før du får komme inn, ja okei, jaaa.

Like vanskelig som det er å få svar på mail fra noen som jobber på Høgskolen i Østfold!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 16-11-11, 12:22   #11314
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Takk, Nerthus!! Spennende artikkel! Bloggen har jeg også sett på - mye spennende og noe litt snodig.
Samtidig finnes det jo mange artikler som påviser sammenheng mellom mettet fett og kolesterol. Det er ingen tvil om at kroppen må danne kolesterol for å frakte fettet i blodet - det gunstige kolesterolet for umettet fett og det ugunstige for mettet fett. At høy kolesterol (det ugunstige) er en risiko for hjerte/karsykdommer er rimelig godt dokumentert.
Men såvidt jeg skjønner blir det mindre transport av fettet dersom man er i ketose og bestanddelene av fettmolekylene omgjøres til energi uten å bli mellomlagret som fett i cellene. Hvis det stemmer, skal det i prinsippet ikke bety noe om det er mettet eller umettet fett man spiser? Er det ikke det som er poenget i lavkarbo - fettet går direkte over til energi og blir ikke lagret (bl.a. på grunn av endringer i insulinbalansen). Og om man forbruker mer enn man tar inn, så er det enklere for kroppen å bruke av det lagrete fettet.

Jeg syns mediadebatten blir litt håpløs - skyttergravpreget. Det blir nesten som religion. Syns det er mye fornuftig begge steder, og er litt nysgjerrig på å finne ut hvordan det egentlig henger sammen..

Det som er litt sånn teit med hele kolestrolgreia er 1) mettet fett gir ikke hjerte og karsykdommer, 2) Man må vite litt mer om kolestrol enn å si at fløte er gud veit hvor farlig. En god fastlege vil f.eks aldri behandle høyt kolestrol med mindre det er høyt kolestrol i familien og aldri uten å vite hvordan kolestrolpartiklene er satt sammen

Fett kan ikke feste seg i åreveggen. Man blir f.eks ikke åreforkalket i venene, bare i arteriene. Alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene og skader på arteriene oppstår som regel som følge av livsstil, som røyking, stress etc.

Kolestrol er ett fettstoff som finnes i alle mammalske celler. Kolesterol er en undergruppe av steroider, som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Kroppen produserer selv det kolestrolet den trenger, men regulerer produksjonen alt etter hvor mye kolestrol som inntas gjennom kosten. Derfor er det praktisk talt umulig å få for mye kolestrol.


Kolestrol er lipoproteiner som vi deler i tre typer, HDL (det såkalte gode kolestrolet), LDL (såkalt "dårlig" kolestrol) og totalkolestrol. Ett høyt nivå av LDL sier ingenting om risiko for hjerte og karsykdommer. I denne sammenheng er antall og størrelse på LDL-partikler det viktigste. Fra gamle skolebøker vet vi at små, kompakte LDL med høyt innhold av triglyseriner er det som utgjør faren for f.eks. hjertesykdommer. Få, store LDL-partikler ugjør liten økt risiko for sykdom. Høyt inntak av karbohydrater, og lavt inntak av fett øker mengden kompakte LDL ved å øke utskillelsen av VLDL fra leveren, mens mer mettet fett øker volumet til hver LDL-partikkel og det samlede kolesterolinnholdet, og samtidig øke HDL.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 16-11-11, 13:04   #11315
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Det er faktisk ikke så godt dokumentert som de fleste tror. Det var bare en hypotese som eieren av hypotesen klarte på merkelig vis å trumfe gjennom hos American Heart Association og så har det bare ballet på seg derfra. Se denne videosnutten fra dokumentaren FatHead.

De har ALDRI klart å bevise at høyt kolesterol gir hjertesykdom. Og faktisk er logikken deres med at mettet fett gir økt risiko for hjertesykdom like bak mål som å si at å drikke mye vann gir deg diabetes. Drikker du mye vann, så kan det føre til økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Drikker du for mye vann, så har du økt sjanse for å få diabetes! Eller som å si at brannmenn er årsaken til brann, fordi vanligvis når du ser mange brannmenn in action på gata, så er det brann. (akkurat som at det livsviktige kolesterolet som prøver å reparere skaden i arterien har samlet seg rundt proppen)

Kolesterol er livsviktig. Ca 15% av hjernen er rent kolesterol. En vanlig bivirkning av kolesterolsenkende midler er hukommelsestap. Wonder why...

Høyt kolesterol hos kvinner BESKYTTER faktisk mot hjertesykdom. Forkjemperne bruker familiær hyperkolesterolemi som ett av sine fremste bevis fordi de med den sykdommen har skyhøyt kolesterol og dør som fluer av hjertesykdom. Men når folkegrupper (f.eks. er det en i Kina) med naturlig lavt kolesterol dør som fluer av hjertesykdom, så er det jo selvsagt andre årsaker til det og kolesterol blir knapt nevnt i en bisetning.

Og så ga en russer mye kolesterol til kaniner. Årene ble fylt opp med kolesterol og de døde. Og dette skulle bevise at kolesterol ga hjertesykdom hos mennesker? Hvor mye kolesterol spiser egentlig PLANTEETEREN kanin til vanlige?

Men det endelige beviset deres var at de "endelig" fant en kolesterolsenkende pille som faktisk reduserte risiko for hjertesykdom. De tidligere kolesterolsenkende midlene økte nemlig risikoen for hjertesykdom... Men dødsrisiko var den samme selv om risikoen for hjertesykdom gikk litt ned med statiner... De døde av slag i stedet... Hurra liksom. Kvinner skal aldri, aldri ta statiner i følge Dr. Malcolm Kendrick (forfatteren av Det Store Kolesterolbedraget). Det øker dødeligheten hos kvinner.

Men statiner fungerer for noen menn med mye hjertesykdom i familien. Enten var det gamle, eller så var det unge - husker ikke akkurat nå. Uansett så vet man ikke hvorfor kolesterolsenkende midler reduserer risikoen for hjertesykdom for noen menn. Statiner gjør mer enn å redusere kolesterolet. Redusere kolesterolet er en uting, men den gjør andre ting som tydeligvis veier opp for det hos noen menn.

Bare det at man har så mange unntak sier jo sitt.
- De klarte ikke å forklare hvorfor inuittene som spiste store mengder mettet fett ikke hadde hjertesykdom. Vips, så var det plutselig fakta at omega-3 beskytter mot hjertesykdom.
- De klarte ikke å forklare hvorfor briter har fire ganger så mye hjertesykdom som franskmenn til tross for at etter de vanlige risikoberegningene så skulle de ha like stor risiko. Vips, så var det plutselig en sannhet at ett glass rødvin om dagen var godt for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor menneskene rundt middelhavet hadde så lite hjertesykdom. Vips, så var det plutselig en sannhet at olivenolje var bra for hjertet.
- De klarte ikke å forklare hvorfor sveitsere har så mye mindre hjertesykdom enn risikoberegningene tilsa. En teori her var hullene i osten. Vips, så var det... Ehh, nei... Den forklaringen slo ikke like godt an. Den sleit folk med å svelge.

Det de egentlig skulle ha gjort var å ta et skritt tilbake og se på om kolesterolmyten skulle forkastes. Men de tviholder på den. Kolesterolsenkende midler er det mest solgte legemiddelet i verden.

Utrolig interessant innlegg! Er det boka du linker til du har hentet den infoen? Lyst å lese mer om dette

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 16-11-11, 16:44   #11316
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Fett kan ikke feste seg i åreveggen. Man blir f.eks ikke åreforkalket i venene, bare i arteriene. Alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene og skader på arteriene oppstår som regel som følge av livsstil, som røyking, stress etc.

Kolestrol er ett fettstoff som finnes i alle mammalske celler. Kolesterol er en undergruppe av steroider, som syntetiseres hovedsakelig i leveren. Det er en viktig byggesten for alle cellemembraner og forløper for kjønnshormoner, binyrebarkhormoner, gallesalter og vitamin D. Kroppen produserer selv det kolestrolet den trenger, men regulerer produksjonen alt etter hvor mye kolestrol som inntas gjennom kosten. Derfor er det praktisk talt umulig å få for mye kolestrol.

Viktig tillegg til innlegget mitt som jeg glemte å ta med. Takk, cherry! Ja, du har rett og slett det kolesterolnivået du trenger! Høyt kolesterol blir sett sammen med hjertesykdom, men det betyr ikke at det er kolesterolet som er årsaken til hjertesykdommen. Det blir faktisk som å påstå at snørr er årsaken til forkjølelse.

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Utrolig interessant innlegg! Er det boka du linker til du har hentet den infoen? Lyst å lese mer om dette

Hovedsaklig fra den boka, ja. Det Store Kolesterolbedraget av Malcolm Kendrick. Hvis du ikke vil kjøpe den, så regner jeg med at biblioteket ditt kan skaffe den for deg. Den bør leses. Han nevner studier og slikt som info er tatt fra slik at man kan lese studiene selv hvis man er spesielt interessert. Den er overraskende lettlest til å være så tungt emne. Han klarer å skrive med en morsom tone mye av tiden.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 16-11-11, 17:49   #11317
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Har noen smakt sweet'n low? Smaker det verre eller bedre enn natreen suketter? Førstnevnte inneholder kun den ene ingrediensen i natreen, den man kan innta mer av enn den andre. Sakkarin, altså. Vet noen om den fåes kjøpt et sted rimelig unntatt ebay?

Jeg synes det smaker altfor bittert i kaffe, i alle fall. (Fant det på en cafe for lenge siden og testet i en cappuccino) - Men det er jo forskjell på hva vi foretrekker av søtstoffer, så ikke lett å gjette om du har sansen for den.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett
Gammel 16-11-11, 17:50   #11318
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.


Og så ga en russer mye kolesterol til kaniner. Årene ble fylt opp med kolesterol og de døde. Og dette skulle bevise at kolesterol ga hjertesykdom hos mennesker? Hvor mye kolesterol spiser egentlig PLANTEETEREN kanin til vanlige?

Ville bare legge til at kaniner har ikke samme evnen som mennesker har til å nedregulere egenproduksjon av kolesterol når inntaket via mat øker Og det skulle liksom være beviset på at kolesterol er farlig - for mennesker

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 16-11-11, 18:51   #11319
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg synes det smaker altfor bittert i kaffe, i alle fall. (Fant det på en cafe for lenge siden og testet i en cappuccino) - Men det er jo forskjell på hva vi foretrekker av søtstoffer, så ikke lett å gjette om du har sansen for den.

Takk.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 18-11-11, 00:05   #11320
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er man egoistisk om man lar sambo passe lillegutt på 5 mnd noen timer, bare fordi man trenger en time-out?
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 18-11-11, 01:23   #11321
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er man egoistisk om man lar sambo passe lillegutt på 5 mnd noen timer, bare fordi man trenger en time-out?
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )

Errugærn?

La faren passe på sitt eget barn?

Nei, Carisma, det gjør deg ikke til en dårlig mor, tvert om, det er veldig bra at du tar vare på dine egne behov. Det gjør deg til en bedre mor, vil jeg si

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 18-11-11, 08:27   #11322
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er man egoistisk om man lar sambo passe lillegutt på 5 mnd noen timer, bare fordi man trenger en time-out?
(Sambo maser om at jeg må komme meg ut, det er jeg som føler meg som en elendig mor... )

Han er faren, og har like stort ansvar som deg. Det hadde vært egoistisk om du ikke hadde latt ham få slippe til.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 18-11-11, 08:34   #11323
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er litt usikker på om jeg skal kontakte lege eller ikke. Her er greia:

På mandag var jeg hos lege fordi jeg har fått ørebetennelse. Fikk konstatert at det var det, men i tillegg fant hun en cyste i øret. Grunnet dette samt min forhistorie som ørebarn og at jeg har hatt perioder med litt smerter og hørselstap i det siste sendte hun også en henvisning til ØNH spesialist. Og så fikk jeg antibiotika og sykemelding ut denne uken.

Siden den timen har jeg blitt verre - Ørebetennelse på begge ørene (men smertene begynner å bli litt mindre nå), svært tette bihuler, vond hals med problemer å svelge, kraftig tinnitus som gir meg søvnproblemer, kraftig redusert hørsel på begge ører (og da mener jeg ekstremt redusert altså - jeg hører nesten ingenting, klarer ikke å følge en samtale, må ha tekst på tv osv.), mye verk ut av ene øret (det uten cyste, så det er ikke cysta som har sprukket).

Jeg lurer derfor på om jeg burde kontakte lege igjen, eller er det ikke noe vits i å gjøre det så lenge hun har sendt henvisning til ØNH spesialist? Hva ville du gjort?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 18-11-11, 08:38   #11324
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Eg ville ha kontakta legen igjen, om ikkje anna for å få sjukmelding ei stund til. Du kan ikkje gå på jobb om du er slik neste veke også...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 18-11-11, 08:44   #11325
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Er litt usikker på om jeg skal kontakte lege eller ikke. Her er greia:

På mandag var jeg hos lege fordi jeg har fått ørebetennelse. Fikk konstatert at det var det, men i tillegg fant hun en cyste i øret. Grunnet dette samt min forhistorie som ørebarn og at jeg har hatt perioder med litt smerter og hørselstap i det siste sendte hun også en henvisning til ØNH spesialist. Og så fikk jeg antibiotika og sykemelding ut denne uken.

Siden den timen har jeg blitt verre - Ørebetennelse på begge ørene (men smertene begynner å bli litt mindre nå), svært tette bihuler, vond hals med problemer å svelge, kraftig tinnitus som gir meg søvnproblemer, kraftig redusert hørsel på begge ører (og da mener jeg ekstremt redusert altså - jeg hører nesten ingenting, klarer ikke å følge en samtale, må ha tekst på tv osv.), mye verk ut av ene øret (det uten cyste, så det er ikke cysta som har sprukket).

Jeg lurer derfor på om jeg burde kontakte lege igjen, eller er det ikke noe vits i å gjøre det så lenge hun har sendt henvisning til ØNH spesialist? Hva ville du gjort?

Kontakt legen og få videre sykmelding

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no