Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-06-11, 09:56   #1
Mariahm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Mariahm er på en erverdig vei

Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Hei!

Jeg er relativt ny på lavkarbo, og er i min andre uke. Til vanlig (altså på jobb og hjemme) spiser jeg etter boka, ikke noe ekstra eller usunt. Mitt problem kommer i sosiale tilsetninger, noe det er mange av! Bare den siste uka har det vært 3 bursdager osv, og da klarer jeg ikke takke nei til kake osv. Det er litt pga vilje, men også fordi jeg rett og slett føler det er frekt å takke nei i små tilsetninger når noen har bakt eller slikt. Sånn som idag var det kake på jobben da det er min siste dag, og å ikke spise føler jeg hadde vært upasselig.

Hvordan håndterer dere slike situasjoner? Hadde det bare vært en gang i måneden hadde det jo gått greit, men det er så mange sosiale tilsetniger disse månedene. Og jeg ønsker jo virkelig å gå ned litt før ferien min om 4 uker!! Trenger tips fra dere som er erfarne på dette her

Mariahm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:00   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Jeg, personlig, spiser ikke for å glede andre.
Jeg utsetter ikke kroppen min for det den ikke har godt av.

Og viss jeg ville ha nedgang på vekta, så var det rett og slett bare å stå over slikt

Dette er de valgene jeg gjorde for min egen del, og dette er min erfaring

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:09   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Du må nok bare ta et valg ja Enten spise for å glede andre eller å prioritere det som er riktig for deg og din kropp ...

Jeg syntes det var litt ubehagelig å begynnelsen, men kom frem til at min vektnedgang og helse var viktigere enn den pussige "måjospise-høfligheten".
Nå vet de aller fleste at hverken jeg eller sambo spiser kaker etc, så folk sukker litt og setter frem kaffekoppen

Dette med lavkarbo begynner å bli mer og mer vanlig, kanskje det ikke er så vanskelig å få aksept for ditt valg, om du først sier i fra?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:13   #4
Mariahm
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 3
Mariahm er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Det er nok et valg, ja, som jeg ikke er så flink til å ta enda. Men jeg er bare 20 år, og ikke spesielt overvektig men har noen "overflatiske" kilo å ta av, så de fleste himler med øynene og tror det her er unødvendig slanke greie. Men jeg går jo også på lavkarbo for å kunne kontrollere søtsuget og få et normalisert forhold til mat. Er nok ikke så flink til å stå på mitt bare, spesielt ikke blant de på min egen alder som himler med øynene...

Mariahm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:20   #5
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Si at kakene ser veldig gode og fristende ut, men at du er på diett/ikke tåler mel/sukker og må derfor stå over.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:32   #6
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

For min del er det greitt, jeg har holdt meg unna sukker så lenge nå at jeg får et skikkelig ubehag og et "rush" eller en slags rus hvis jeg spiser mye sukker (f.ex et helt kakestykke). Dette er grunn nok til at jeg takker nei til kake.

I går spiste jeg et bittelite stykke, mer en liten snei av min søsters nybakte eplekake, men jeg droppet isen. Da slapp jeg ubehaget.

Det finnes en annen tråd inne her også som heter noe slik som "å sprekke for andres glede". Søk den opp, det står kanskje noen råd der også

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:38   #7
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Mariahm, her.

Hei!

Jeg er relativt ny på lavkarbo, og er i min andre uke. Til vanlig (altså på jobb og hjemme) spiser jeg etter boka, ikke noe ekstra eller usunt. Mitt problem kommer i sosiale tilsetninger, noe det er mange av! Bare den siste uka har det vært 3 bursdager osv, og da klarer jeg ikke takke nei til kake osv. Det er litt pga vilje, men også fordi jeg rett og slett føler det er frekt å takke nei i små tilsetninger når noen har bakt eller slikt. Sånn som idag var det kake på jobben da det er min siste dag, og å ikke spise føler jeg hadde vært upasselig.

Hvordan håndterer dere slike situasjoner? Hadde det bare vært en gang i måneden hadde det jo gått greit, men det er så mange sosiale tilsetniger disse månedene. Og jeg ønsker jo virkelig å gå ned litt før ferien min om 4 uker!! Trenger tips fra dere som er erfarne på dette her

Jeg er enige i de andre her. Men hvis noen har laget kake spesielt til deg fordi det er din siste dag, synes jeg man skal ta et lite stykke. Men i andre sammenhenger må du bare bestemme deg for at du kan ikke drive å smake "litt" over alt.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:39   #8
taane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Tromsø
Innlegg: 29
taane er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

For min del hjelper det egentlig bare å si høyt at jeg er sluttet å spise karbohydrater. Folk er egentlig ganske forståelsesfulle når de får vite det.
Som regel ender jeg opp med å drikke altfor mye kaffe. Hvis jeg planlegger godt, så kan det hende at jeg har med en Atkinsbar som jeg kan sutte på

taane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 10:39   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Mariahm, her.

Men jeg går jo også på lavkarbo for å kunne kontrollere søtsuget ...

Det er vanskelig å kontrollere søtsuget viss du skal spise kaker slik som du beskriver i 1. innlegget ditt.....

Det er og så vaner /uvaner som må endres/brytes for å få dette til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 15:01   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av taane, her.

For min del hjelper det egentlig bare å si høyt at jeg er sluttet å spise karbohydrater. Folk er egentlig ganske forståelsesfulle når de får vite det.

Vel, mange, men ikke alle er forståelsesfulle!
Her kan du se hva jeg fikk høre i et annet forum hvor lavkarbo ble et tema:
Du får holde middagsselskapene du da vettu...for folk kommer ikke til å gidde å be gjester på mat som er mere kravstor enn kongen...ev spise en multivitamin så kansje du blir mindre hissig å tverr med d samme??

Er ikke lett å fronte lavkarbo der i gården, for selv de som er for lavkarbo, mener at det er svært skadelig å være i ketose og tror en fastlege på over 60år har mer greie på lavkarbo enn feks dr. Eenfeldt og dr. Rostrup!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 17:36   #11
christinal
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 86
christinal er ny på veien

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Ikke lett det der. Jeg møter egnetlig liten forståelse ute fordi endel vet slett ikke hva lavkarbo går ut på.
Når jeg har vært borte har jeg gjerne droppet kaker(men i ett kakeselskap) har jeg tatt ei flis. JEg lever ikke strengt og merker jeg blir dårlig av veldig lite kakestykke, men noen ganger bare MÅ jeg. Men kalrt hadde det skjedd ofte ville jeg sagt nei takk. Kan jo si du også prøver å redusere inntak av sukker.

christinal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 17:56   #12
taane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Tromsø
Innlegg: 29
taane er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vel, mange, men ikke alle er forståelsesfulle!
Her kan du se hva jeg fikk høre i et annet forum hvor lavkarbo ble et tema:
Du får holde middagsselskapene du da vettu...for folk kommer ikke til å gidde å be gjester på mat som er mere kravstor enn kongen...ev spise en multivitamin så kansje du blir mindre hissig å tverr med d samme??

Er ikke lett å fronte lavkarbo der i gården, for selv de som er for lavkarbo, mener at det er svært skadelig å være i ketose og tror en fastlege på over 60år har mer greie på lavkarbo enn feks dr. Eenfeldt og dr. Rostrup!

For noen koselige folk!

taane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 18:00   #13
taane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Tromsø
Innlegg: 29
taane er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Men det er da ikke uhøflig å la være å smake på den hypotetiske kaken uansett. For alt man vet så er man allergisk mot hvetemel for eksempel. Fins mange unnskyldninger man kan servere, hvis man føler at man må unnskylde seg.

taane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 19:06   #14
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Kira71, her.

... Men hvis noen har laget kake spesielt til deg fordi det er din siste dag, synes jeg man skal ta et lite stykke.

Akkurat dette er jeg ikke enig i. Hvis det var noe de gjorde kun for å glede vedkommende som skulle slutte, hadde de kunnet kjøpe blomster eller noe. (Det ble kanskje også gjort?) Evt. hørt med vedkommende på forhånd om hun spiste kake. Jeg tror at slik kakeservering er like mye for en selv. De som sto for opplegget hadde lyst på kake.
Og det er etter hvert blitt altfor mange anledninger hvor folk skal friste andre med kaker, kjeks, sjokolade, konfekt og liknende. I mange tilfeller er grunnen bare at en person ikke vil spise opp hele selv, og så håper å få hjelp med det.
Å si nei takk til slike kaketilstelninger er slett ikke uhøflig. Det er mange som vil ha det til det. Så kan de manipulere andre til å spise ting de vet de ikke har godt av.
Men: Det kan være greit å være åpen om at man ikke spiser kaker. Etter hvert vil det nok begynne å gå opp for folk, og så kan de komme på andre ting å gi bort eller servere.

Opprinnelig lagt inn av Kira71, her.

... Men i andre sammenhenger må du bare bestemme deg for at du kan ikke drive å smake "litt" over alt.

Helt enig!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 19:51   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Jeg skjønner ikke helt problemet med å si nei takk?
Opp gjennom årene har jeg blitt tilbudt kaker mange ganger, men jeg er en av de som faktisk ikke er spesielt glad i søte ting.
De aller fleste tar det greitt når man svarer nei takk. Noen få tar det som et personlig nederlag når gjestene ikke straks stuper uti karbene de tilbyr.
Av og til, spesielt på besøk hos eldre mennesker velger jeg å ikke si noe, men forsyner meg med ei flis av et kakestykke for høflighets skyld. Det går fint å gjøre en sjelden gang.
Det blir det samme som når man er invitert til middag hos noen. Selv om jeg ikke spiser poteter eller ris, så kan jeg legge på en bitteliten potet eller bittelitt ris en sjelden gang når jeg er på besøk hos noen for å være høflig, men det er svært sjelden jeg er SÅ høflig.
Det er min kropp og jeg velger hva jeg vil fòre den med

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 20:02   #16
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Ikke alle liker å legge ut i det vie og det breie om hvorfor man velger å ikke spise karbo.
Jeg hadde sagt "Jeg prøver å holde meg unna karbo/sukker/kaker og slikt for å se om jeg blir bedre i magen av det". Hva skal folk si til det? De godtar nok den unnskyldningen.

Jeg har hittil klart å holde meg unna kakefatet uten å få spørsmål om hvorfor. Men regner med det blir oppdaget at jeg holder meg unna etterhvert...

En av maaange grunner til at jeg gikk over til lavkarbo var fordi det føltes som om hver dag var en fest. Jeg unnet meg det ene og det andre...Det skal jo være forskjell på hverdag og fest!

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 20:09   #17
Ninisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 16
Ninisen er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Jeg har nettopp fått påvist ulcerøs kolitt, og holder meg dermed helt unna mel og for tiden også laktose. Det forstår folk, og det gjør det veldig mye enklere å takke nei takk. Men jeg sørger gjerne for å ta med noe jeg kan spise som oppfattes som litt "kos" for andre også så ikke det er "synd på meg" som ikke kan spise det gode om serveres. En bit honningmelon eller melkefri 70 prosent sjokolade f.eks. Men det er et poeng å være åpen på forhånd. Så folk ikke fikser og ordner og styrer masse bare for meg og så kan jeg ikke spise det som serveres, mange kan bli litt skuffa da, og dessuten synes synd på meg, hvilket er HELT unødvendig

Ninisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 00:17   #18
Tommeline
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 52
Tommeline er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

På min jobb er vi nå 4 stk som spiser lavkarbo, så alle er ganske informerte om dette da vi prater mye om dette for tiden siden to av oss er nylig startet med det. Jobber i helsevesenet og er ofte noe godt på jobb. Null problem å si nei takk. Evt lage lavkarbomuffins el.l å ha liggende i frysa (det har jeg har hjemme, en kollega har liggende på jobb). På 17.mai hadde jeg med lavkarbomuffins.

Tommeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men orker ikke telle karber Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 10:26   #19
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Skjønner den med folk på din egen alder, 20-åringer kan være ganske, ahem, kjepphøye...

Så gjør som oss andre: Jug.

Si du har anlegg for diabetes og må passe deg hver dag, hele tiden. Og neida, det går greit, føler meg bbedre...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 12:15   #20
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Skjønner den med folk på din egen alder, 20-åringer kan være ganske, ahem, kjepphøye...

Så gjør som oss andre: Jug.

Si du har anlegg for diabetes og må passe deg hver dag, hele tiden. Og neida, det går greit, føler meg bbedre...

Så utrolig rart, for alle på min alder synes jeg er dritflink, imponerendes, tøff som står for mitt valg. Og jeg er 21 år. Og alle jeg kjenner er i alderen 19-26 år, iallefall av de jeg omgår mest med.

De jeg har problemer med er besteforeldre og min kjære mor som mener at jeg kan jo kose meg litt av og til Jeg koser meg hver dag jeg, når jeg ser hvilket utbytte mitt kosthold har og hvor mye mer jeg orker enn henne. Så får de kose seg med kaka og tro at de lever et sunt liv

Jeg takker som dere sikkert har skjønt nei. Ingen reagerer. I ny og ne så får jeg "åh, men kan du aldri spise noe sånn som dette?" hvor jeg selvfølgelig sier at jeg kan, men jeg vil ikke og da følger de opp med "fortell meg mer, hva spiser du, er det vanskelig, hva skal jeg lage hvis jeg ber deg på middag o.l". De er rundt 20-25 år. Har null problem med det ifh til jobb, glemmer de det ut og skal til å servere meg noe jeg ikke spiser (er ekstremt mye "kosemat" innenfor mitt yrke...men det er et annet emne, jeg bare fatter ikke at det er okei å spise sååå mye sukker, kaker og dritt når de som spiser det er inaktive i første omgang(rullestolbrukere f.eks)???) så sier jeg at nei, jeg spiser ikke det og da sier de "ååja, stemmer, du er så utrolig flink til å takke nei du og ta vare på deg selv".

Så takk nei. Det skader ingen. Blir noen fornærmet så er det deres problem. Det er en uting at man skal kose seg med den type mat til enhver anledning, særlig når det ødelegger mer enn det gjør godt!

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 16:01   #21
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Jeg skal i bryllup i sommer (skal være forlover) og fikk faktisk spm her om dagen av noen (husker ikke av hvem). Spm lød som følger: "Hva skal du spise i bryllupet?"

Nei, si det du..Akkurat det samme som deg tenker jeg ..svarte jeg da.

Folk tror lavkarbo er noe spesielle greier, at det i bunn og grunn handler om å kutte sukker og stivelse forstår de ikke! Merkelig...

Men selvfølgelig kommer jeg ikke til å lesse på med poteter! Jeg tar kjøtt, saus og grønnsaker -ferdig!

Har ikke helt bestemt meg ang kakene.. Jeg spiser jo ikke vanlige kaker lengre. Men vil nok tru at jeg velger meg ei kake -tar ett lite stykke og så tar jeg en atkinsbar f.eks... Det gjør neppe noen skade, jeg er på vedlikeholds biten nå og da ødelegger jeg ingenting ved å spise ett kakestykke i bryllup! Mulig jeg tilbyr meg å lage ei sunn kake også, og da tar jeg av den

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 16:20   #22
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Jeg skal i bryllup i sommer (skal være forlover) og fikk faktisk spm her om dagen av noen (husker ikke av hvem). Spm lød som følger: "Hva skal du spise i bryllupet?"

Nei, si det du..Akkurat det samme som deg tenker jeg ..svarte jeg da.

Folk tror lavkarbo er noe spesielle greier, at det i bunn og grunn handler om å kutte sukker og stivelse forstår de ikke! Merkelig...

Men selvfølgelig kommer jeg ikke til å lesse på med poteter! Jeg tar kjøtt, saus og grønnsaker -ferdig!

Har ikke helt bestemt meg ang kakene.. Jeg spiser jo ikke vanlige kaker lengre. Men vil nok tru at jeg velger meg ei kake -tar ett lite stykke og så tar jeg en atkinsbar f.eks... Det gjør neppe noen skade, jeg er på vedlikeholds biten nå og da ødelegger jeg ingenting ved å spise ett kakestykke i bryllup! Mulig jeg tilbyr meg å lage ei sunn kake også, og da tar jeg av den

Lag kake ^^ Det er sååå maaange gode kaker, jeg har lyst å bake hele tiden

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 11:18   #23
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Ordentlig restaurantmat er veldig lavkarbovennlig. Sausene er sjy- og vinbasert, grønnsakene er variert utover potet og gulrot, alle råvarer er ordentlige og tilberedingen bringer frem det beste i maten. Selv desserten er gjerne litt moderat i størrelse.
Og det er lov å ikke spise opp alt...

Så å spise bryllupsmat er faktisk ikke så ille, fettprosent kan bli litt lav, og jeg blir alltid skuffet når hvitt i kaffen er lettmelk. Det er det ingen som har lyst på etter en fest. Og når bailey-flasken står fremme ved siden av, ser man jo hva folk vil ha.

Og til Opheiia: Da er det nok sånn at du er heldigere med din omgangskrets enn trådstarter er. Og selv er jeg ikke mye mindre kjepphøy enn da jeg var tjue, bare bedre til å holde munn...
Poenget med de snille og beskjedne er at de kommer veldig dårlig ut av en konfrontasjon med de breiale og kjepphøye. Vi i den siste kategorien har det med å plumpe ut av oss det første som faller oss inn, og ingen klarer å gi oss dårlig samvittighet det. (Ev lenge etterpå og da er det for sent.)

Jeg vil gjerne oppfordre alle snille og beskjedne til å høre litt mindre på andre og gjøre mer som de selv synes er best. Og min forrige post var ment som et verktøy; Jug til de kjepphøye! De hører ikke etter, har ikke tenkt å høre etter og er de ikke interessert i sannheten så er det ikke noen hjelp i å være snill og nøyaktig og sannferdig og vise egen tvil og usikkerhet.
Og jeg mener dette som selv-hjelp for de snille og beskjedne altså, trenger ikke bli rullet over hver gang.
Kok i hop en lettfattelig historie, sånn at man kan komme forbi den biten hvor noen ikke skjønner poenget og noen kan bli lei seg. Og heller ha det hyggelig sammen! og da trenger man ikke spise det samme eller like de samme guttene engang.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!




Sist redigert av KarMa40 : 05-06-11 kl 11:36. Årsak: Utfylling
KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 12:34   #24
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

God formiddag! Her var det mange kjente problemstillinger! Folk på min alder aksepterer at jeg ikke spiser; heldigvis. Den eldre garde derimot.... Jeg får ofte høre at "åh..er du på kur igjen nå" - ja svarer jeg. Min kjære bestemor har store problemer med at jeg ikke forsyner meg av kakefatet, stakkars.

Å fortelle at jeg ikke spiser KH er i utgangspunktet helt ok. Min utfordring er at jeg ikke går ned i vekt slik at resultatet ikke synes for andre. Hadde det syntes tror jeg det ble lettere å si det/få aksept for å ikke spise det.
Men jeg har noen teknikker for å håndtere dette.

  • Ha med selv; disse muffinsene er smellgode! Inviterer meg ofte inn med nybakst; er alltid velkommen da. Fungerer alltid til de mer voksne!
  • "kommer rett fra ett eller annet, og må spise matpakka mi først". Den er sleip; da har jeg noe på fatet - og vips er jeg mett og greier ikke så spise mer. Siden jeg har litt å gå på av kg aksepteres denne. Denne fungerer for den eldre garde og besteforeldre <3 Sistenevnte kan også besøkes i frokost/kveldsmattid - med matpakken selvfølgelig. Den har jeg ikke spist den dagen og må spise først; den godtas
  • Sørger for å ha spist før jeg drar bort. Da blir fristelsen mindre også er det en akseptert årsak å ikke forsyne seg da siden man allerede er overvektig. Eller skal hjem og spise middag snart er også en greie.
  • jeg blir dårlig av mel, som er sant - med masse spørsmål som følger etterpå om fordøyelse, magesmerter, hva jeg tar osv. Ikke akkurat yndlingstemaet mitt i sosiale sammenhenger nei
En annen utfordring jeg har er å være på kurs. Ved påmelding sier jeg alltid at jeg ikke kan spise mel/sukker, heller ikke gluten sier jeg, osv. Og hva får jeg....jo glutenfrie brød til alt! Arrangøren er strålende fornøyd med å ha "hjulpet" meg. Har noen tips til hvordan dette kan løses?

  Svar med sitat
Gammel 05-06-11, 12:44   #25
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til vanskelige situasjoner på lavkarbo!

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

En annen utfordring jeg har er å være på kurs. Ved påmelding sier jeg alltid at jeg ikke kan spise mel/sukker, heller ikke gluten sier jeg, osv. Og hva får jeg....jo glutenfrie brød til alt! Arrangøren er strålende fornøyd med å ha "hjulpet" meg. Har noen tips til hvordan dette kan løses?

Bedre å si hva du kan spise enn å ramse opp hva du ikke kan spise, syns jeg!
Har flere ganger opplevd det samme som deg, også når det gjelder sukker/kaker etc. Jeg har dia2 og får høre at: Jammen jeg har jo laget fruktsalaten og kremen uten sukker! Eller: Vannbakkels er jo uten sukker!

Bedre å si at man spiser kjøtt/fisk/egg/ost og salatgrønnsaker!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar

Emneord
motivasjon, sosiale tilsetninger, sprekk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
De vanskelige siste kiloene ... helsefreak Lavkarbo generelt 3 11-10-10 15:14
Vanskelige tider Tulla 81 Ketolysekuren 47 26-03-09 05:53
Den vanskelige maten Goggen Lavkarbo generelt 9 03-03-09 20:45
Vanskelige mattestykker karbolia Ketolysekuren 9 28-04-08 16:52
Vanskelige fase 4 Maria Eurodiett 2 14-01-05 23:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no