Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-11, 13:12   #1
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk
Question

Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

Heisann, da jeg fortalte ny fastlege om mitt kosthold og å ha gått ned 27 kilo, valgte hun å rekvirere disse blodprøvene. Fikk svarene i posten i dag, sammen med kommentaren "Fine blodprøver, men forhøyet kolesterol" - såvidt jeg kan se har det ikke blitt målt sånn derre godt og dårlig kolesterol, bare et enkelt tall, og det er såvidt jeg har oppfattet ikke noe å bekymre seg veldig mye for?

Jeg har til orientering levd ketogent siden september 2009.

Dette er prøveresultatene mine. Prøvene ble forresten ikke tatt fastende. (Og går det an å lage en pent formatert tabell her? )

Analyse Resultat
S-FERRITIN 150
S-VIT B12 407
FOLAT I SERUM 26.5
S-NATRIUM 139
S-KALIUM 4.3
S-CALCIUM 2.38
S-CALCIUM, ALB.JUST. 2.26
S-MAGNESIUM 0.74
S-BILIRUBIN 13
S-ALBUMIN 47
S-KOLESTEROL 7.1
S-ASAT 15
S-ALAT 10
S-TSH 1.54
S-FRITT TYROKSIN 17.8

Setter pris på kommentarer/innspill om det er noe jeg bør sørge for å utforske videre. Har diagnose ME samt noe betennelsegreier i sentralnervesystemet som utredes i det uendelige nå, for hva det er verd.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:37   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

Jeg er ingen lege, så viktig å huske at dette blir bare synsing!!!
Jeg synes jo resultatene ser bra ut, men neste gang du skal måle, så be legen om å måle HDL og LDL også, ikke bare totalen (som jo ikke sier så fryktelig mye).
Jeg hadde også litt forhøyet totalkolesterol, men da prøvene ble tatt igjen, og jeg fikk se hvordan kolesterolet var fordelt, hadde jeg et høyt HDL (faktisk over referanseverdien), mens LDL var "perfekt", så det var en bra ratio.
Ellers ligger du ikke voldsomt høyt på magnesium (hvis referanseverdien er rundt 0,71-0,94), men som sagt, så blir jo dette bare synsing.
Det viktigste blir jo å sammenligne prøveresultatene med tidligere prøveresultater og også prøver du tar i fremtiden, for å se hvordan du ligger an i forhold til dine egne referanser, og hvordan du føler deg når de forskjellige prøvene blir tatt (slapp, full av energi etc)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 13:38   #3
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

Hei 157cm!
Det er fint om du legger ut referanseverdiene.
Jeg vil ellers bare anbefale deg å lese f.eks. "Hvorfor et højt kolesteroltal er nyttigt" av Uffe Ravnskov eller "Det store kolesterolbedraget" av Malcolm Kendrick. Det er veldig beroligende å lese noe som forklarer bakgrunnen for kolesterolhysteriet. Og så se hvor dårlig begrunnet det er. Det vil også gi deg en mye større trygghet overfor leger som vil gi deg statiner, noe som jeg har nektet plent å ta. Det ser det ut til at jeg har gjort rett i, selv om kolesterolet mitt var veldig høyt en periode. Og så ser man sammenhenger som legestanden stort sett gir blaffen i.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 14:04   #4
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

En artikkel om kolesterol: http://www.bt.no/sprek/Ber-fastlegen...t-2482692.html

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 14:14   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

Ja, jeg er som sagt ikke så veldig stressa over kolesterolet. Har lest nok artikler både her og på andre relevante nettsteder til å føle meg temmelig avslappet i forhold til det tallet.

Jeg lurer litt på om de lave leververdiene (ASAT/ALAT) indikerer noe spesielt. (Begge er på laveste verdi innenfor normalområdet - beklager at jeg ikke skrev opp referanseområdet også, det var dette med formateringen som ble vrient...) Googling oppgir det bare som et mulig symptom på kyssesyke, og da tenker jeg at det muligens henger sammen med ME'en.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 20:47   #6
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Blodprøvene mine - kommentarer/innspill?

lave verdier av alat og asat er jo bra, er det ikke? Forhøyede verdier kan være tegn på lever/hjertesykdom

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen innspill på dagsmeny? Haga Lavkarbo generelt 10 19-06-11 20:39
Innspill på salaten min Elanessë Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 01-06-11 23:09
Fikk svar på blodprøvene i dag Dolly Ketolysekuren 2 19-05-11 11:15
Uregelmessig mens - noen innspill? Julie Fysisk og mental helse 6 01-12-10 23:24
Veldig fersk og trenger innspill Sukkersøt Lavkarbo generelt 7 10-08-07 12:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no