Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-09, 23:53   #51
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Kan vel tillegge at 90% av de som får hypothyreose har positiv anti-TPO prøve. De resterende 10% deler på en masse sjeldne tilstander.
Hypothyreose betyr bare at kjertelen ikke leverer nok stoffskiftehormoner.
Det er egentlig bare en "sekkediagnose".

Thyreoiditt - samme som Hashimotos etter legen som først fant tilstanden, er en diagnose. Da vet man hva som er årsaken til at kjertelen ikke produserer nok, en betennelsesreaksjon igangsatt av et overaktivt immunsystem. Det er denne reaksjonen anti-TPO prøven er følsom for.

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 00:00   #52
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Ja ok.. det er greit nok. Men med høy anti-TPO da, og verdier som beveger seg i de retningene jeg beskrev.. hvordan skal jeg tolke det?

For mitt enda relativt utrente øye ser det ut som både TSH og FT4 utvikler seg i retning av at stoffskiftet svekkes (pga antistoffene?) og jeg er ikke overrasket om blodprøven jeg tok i dag vil understreke dette når de resultatene er klare (fortsatt utvikling i den retningen prøvene til nå har vist).
Hva gjør jeg videre derfra? Alle tips tas imot med stor takk!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 00:07   #53
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavt stoffskifte?

Jeg er ingen ekspert altså, men jeg kan godt se på tallene dine hvis du vil... Kanskje vi finner ut noe sammen? Kan jo sende en pm hvis du ikke vil legge dem ut her...

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 00:08   #54
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

De ligger her allerede

Beskrev utviklingen på prøvene mine fra mai til desember slik.. er 3 prøver
Anti-TPO er over 500, referansenivået er 0-34.. Så der hadde legen rett, jeg har definitivt MASSE antistoffer gående
TSH har økt ganske mye siden første prøven i mai til desember.. (jeg lå på 2) og ligger nå på 3, referanseområdet 0,27-4.20
FT4 har sunket VELDIG drastisk på denne perioden fra mai til desember. I mai var jeg faktisk med min verdi på 24 over øvre grense på 22 i referanseområdet, mens i desember har jeg dalt ned til 18,7. Referanseområdet her er fra 12-22.

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 01:45   #55
Elizabethcita
Seniormedlem
 
Elizabethcita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Nordmøre
Alder: 44
Innlegg: 501
Elizabethcita har en fantastisk aura rundt segElizabethcita har en fantastisk aura rundt seg

Se der ja...Det gjør de jo selvfølgelig... Sløv Elizabethcita på en meget sløv fredagskveld her...Hehehe

Som legen din sier: Ut fra antistoffene dine, så kan vi vel være sikre på at du kommer til å utvikle lavt stoffskifte. Spørsmålet ligger vel i hvor langt du er kommet i "prosessen"...

Både TSH og FT4 ligger for deg innenfor den såkalte normalen, men det som er interessant å se på er jo den bevegelsen de har. En nedgang på 5,3 på FT4 synes jeg er rimelig mye iallefall, og kan ikke helt se det som en "naturlig svingning"... Om jeg f.eks nå skulle gått fra dagens FT4 på 11,6 til en FT4 på 6,3 så hadde jeg DEFINITIVT merka det!

TSH har også økt, og det betyr at hypofysen sender signaler til skjoldbruskkjertelen om at den produserer for lite stoffskiftehormon. Jo høyere TSH, jo mer vil hypofysen at du skal produsere... Sånn sett så samsvarer økningen av TSH også med din lavere FT4. En del leger opererer med en normalverdi rundt 1, og når man er medisinert skal man gjerne enda litt lenger ned. Og en TSH på 3 er altfor høyt for meg iallefall...

Og så er det sånn at man kan bli ganske gåen av antistoffene alene også, og det er jo ikke noe rart når det er en betennelse inni kroppen din som prøver å gå løs på en viktig kroppsdel... Slemme antistoffer!!

En viktig ting jeg lærte at endokrinologen jeg var hos, er at form og prøver ikke alltid er samkjørte heller. Han forklarte det på følgende måte:
Får man lavt stoffskifte så synker FØRST formen og SÅ prøvene (FT4). Siden medisineres man, og da øker FØRST prøvene og SÅ formen...
Det er jo selvfølgelig variasjoner av dette og det passer ikke til alle, men det passa veldig godt på meg iallefall.
Og siden du har klare symptomer i retning lavt stoffskifte, så synes jeg det kan virke sånn...

Jeg har også hørt/lest noe om at man kan bli hyper en periode før man blir hypo. Husker selvfølgelig ikke hvor eller akkurat hva, men ettelleranna var det iallefall! Kanskje noen andre her vet??

Som sagt, så er jeg ingen ekspert, men jeg tror jeg må si meg enig med deg når du sier at du synes det ser ut som at stoffskiftet svekkes. Det blir jo også interessant å se om de siste prøvene bekrefter denne utviklingen.

Og hva gjør du nå? Jeg synes, som jeg har sagt tidligere, at du med din historie skulle fått tilbud om iallefall å prøve en liten dose thyroksin i en periode for å se om ting endret seg. Og dessverre er man prisgitt at legen er enig... Og jeg tror at man mange ganger må være overtydelig hos legen for å faktisk bli hørt. Jeg prøvde meg f.eks på "jeg er så sliten" i begynnelsen av prosessen, og det var det jo ingen som brydde seg om... Først da jeg begynte å fortelle at jeg måtte sove to timer etter å ha dusja, at jeg ikke hadde vaska kopper på seks uker (takk, kjære samboer!), at jeg nå brukte 30 minutter på å gå til butikken som var 10 minutter unna osv osv, da først begynte jeg å bli litt mer forstått.

Du har jo drevet og skrevet skjema om kroppstemperatur og sånn... Prøv å lag en detaljert oversikt over hvordan du har det nå; temperatur, form, søvemønster, hvordan dette går utover hverdagsliv og studier, sosiale aspekter, vekt osv... Få gjerne også med noe om eventuelle forandringer i alt dette det siste året/den perioden du har følt deg dårlig. Ta en kopi av denne og ta med begge to til legetimen. Gi den ene til legen, så kan hun følge med på det du ønsker å si/få med seg det du ikke rekker å si osv. Mange leger ser kun på prøvene (og kanskje mer på verdiene enn på forandringene...), men det er DIN kropp, den blir jo ikke frisk bare fordi legen sier det... Hvis legen fortsatt ikke tror du allerede har lavt stoffskifte, så be om å bli testet for andre ting siden du fortsatt er syk. Ikke fordi jeg tror det feiler deg andre ting, men fordi legen da igjen blir konfrontert med at du FAKTISK er så dårlig at det må være en årsak til det (og ikke bare "ja, alle er vi litt utbrente i denne tidsklemma"...) .
Jeg vet med meg selv at jeg har altfor lett for å godta det legen sier (iallefall på legekontoret, når jeg kommer hjem har jeg vel vært både uenig, frustrert og hissig...), men det er jo faktisk sånn at vi betaler dem for å finne ut hva som feiler oss. Og hvis vi ikke får et (godt nok) svar, så kan det også være at de trenger å sjekke jobben sin en gang til... Vi ER mennesker og ikke maskiner, og DU er ekspert på deg...

Det er nok fortsatt mye kunnskap og delte erfaringer for deg å hente både her inne og andre steder som kan gi deg et enda klarere bilde av deg og din helse, og det må du gjerne benytte deg av! Jo mer kunnskap man sitter inne med, jo mer kan man følge med på hva legen gjør og kan...

Til syvende og sist tror jeg det du trenger mest akkurat nå er en goood porsjon med mot og overtalelsesevne til neste legetime, og ikke minst god støtte på at du ikke føler deg bra og at vi vil at du skal bli bedre!!! For DET vil vi!!

Da må jeg nesten sove litt jeg. Skal ut og hente brudekjole i morra tidlig...Iiiiiik!!! Håper det kom NOE fornuftig ut av dette, og at det ikke bare ble kaotisk...Jaja... Vi snakkes, snuppa!!

__________________


Elizabethcita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: I samarbeid med lege Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 11:37   #56
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Syns du gir en fin forklaring på dette Elizabethcita. Jeg husker sjøl hvor vanskelig det var å få med seg sammenhengen i begynnelsen.
Jeg var ble ganske ille, og enda var det ingen som skjønnte hva som var iferd med å skje. Hjernen fungerte heller ikke, så det gikk helt på dunken.
Så : ikke gi opp dere!

"Jeg har også hørt/lest noe om at man kan bli hyper en periode før man blir hypo. Husker selvfølgelig ikke hvor eller akkurat hva, men ettelleranna var det iallefall! Kanskje noen andre her vet?? "

Det er jo de frie T3 hormonene som er stoffskiftehormonet, og disse kan faktisk stige i en slik fase. Da blir man hyper. Man har flere teorier om hvorfor, men ingen sikkre holdepunkter. Det er jo dessverre ikke akkurat full guffe i denne forskningen.

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:38   #57
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

Se der ja...Det gjør de jo selvfølgelig... Sløv Elizabethcita på en meget sløv fredagskveld her...Hehehe

Som legen din sier: Ut fra antistoffene dine, så kan vi vel være sikre på at du kommer til å utvikle lavt stoffskifte. Spørsmålet ligger vel i hvor langt du er kommet i "prosessen"...

Både TSH og FT4 ligger for deg innenfor den såkalte normalen, men det som er interessant å se på er jo den bevegelsen de har. En nedgang på 5,3 på FT4 synes jeg er rimelig mye iallefall, og kan ikke helt se det som en "naturlig svingning"... Om jeg f.eks nå skulle gått fra dagens FT4 på 11,6 til en FT4 på 6,3 så hadde jeg DEFINITIVT merka det!

TSH har også økt, og det betyr at hypofysen sender signaler til skjoldbruskkjertelen om at den produserer for lite stoffskiftehormon. Jo høyere TSH, jo mer vil hypofysen at du skal produsere... Sånn sett så samsvarer økningen av TSH også med din lavere FT4. En del leger opererer med en normalverdi rundt 1, og når man er medisinert skal man gjerne enda litt lenger ned. Og en TSH på 3 er altfor høyt for meg iallefall...

Og så er det sånn at man kan bli ganske gåen av antistoffene alene også, og det er jo ikke noe rart når det er en betennelse inni kroppen din som prøver å gå løs på en viktig kroppsdel... Slemme antistoffer!!

En viktig ting jeg lærte at endokrinologen jeg var hos, er at form og prøver ikke alltid er samkjørte heller. Han forklarte det på følgende måte:
Får man lavt stoffskifte så synker FØRST formen og SÅ prøvene (FT4). Siden medisineres man, og da øker FØRST prøvene og SÅ formen...
Det er jo selvfølgelig variasjoner av dette og det passer ikke til alle, men det passa veldig godt på meg iallefall.
Og siden du har klare symptomer i retning lavt stoffskifte, så synes jeg det kan virke sånn...

Jeg har også hørt/lest noe om at man kan bli hyper en periode før man blir hypo. Husker selvfølgelig ikke hvor eller akkurat hva, men ettelleranna var det iallefall! Kanskje noen andre her vet??

Som sagt, så er jeg ingen ekspert, men jeg tror jeg må si meg enig med deg når du sier at du synes det ser ut som at stoffskiftet svekkes. Det blir jo også interessant å se om de siste prøvene bekrefter denne utviklingen.

Og hva gjør du nå? Jeg synes, som jeg har sagt tidligere, at du med din historie skulle fått tilbud om iallefall å prøve en liten dose thyroksin i en periode for å se om ting endret seg. Og dessverre er man prisgitt at legen er enig... Og jeg tror at man mange ganger må være overtydelig hos legen for å faktisk bli hørt. Jeg prøvde meg f.eks på "jeg er så sliten" i begynnelsen av prosessen, og det var det jo ingen som brydde seg om... Først da jeg begynte å fortelle at jeg måtte sove to timer etter å ha dusja, at jeg ikke hadde vaska kopper på seks uker (takk, kjære samboer!), at jeg nå brukte 30 minutter på å gå til butikken som var 10 minutter unna osv osv, da først begynte jeg å bli litt mer forstått.

Du har jo drevet og skrevet skjema om kroppstemperatur og sånn... Prøv å lag en detaljert oversikt over hvordan du har det nå; temperatur, form, søvemønster, hvordan dette går utover hverdagsliv og studier, sosiale aspekter, vekt osv... Få gjerne også med noe om eventuelle forandringer i alt dette det siste året/den perioden du har følt deg dårlig. Ta en kopi av denne og ta med begge to til legetimen. Gi den ene til legen, så kan hun følge med på det du ønsker å si/få med seg det du ikke rekker å si osv. Mange leger ser kun på prøvene (og kanskje mer på verdiene enn på forandringene...), men det er DIN kropp, den blir jo ikke frisk bare fordi legen sier det... Hvis legen fortsatt ikke tror du allerede har lavt stoffskifte, så be om å bli testet for andre ting siden du fortsatt er syk. Ikke fordi jeg tror det feiler deg andre ting, men fordi legen da igjen blir konfrontert med at du FAKTISK er så dårlig at det må være en årsak til det (og ikke bare "ja, alle er vi litt utbrente i denne tidsklemma"...) .
Jeg vet med meg selv at jeg har altfor lett for å godta det legen sier (iallefall på legekontoret, når jeg kommer hjem har jeg vel vært både uenig, frustrert og hissig...), men det er jo faktisk sånn at vi betaler dem for å finne ut hva som feiler oss. Og hvis vi ikke får et (godt nok) svar, så kan det også være at de trenger å sjekke jobben sin en gang til... Vi ER mennesker og ikke maskiner, og DU er ekspert på deg...

Det er nok fortsatt mye kunnskap og delte erfaringer for deg å hente både her inne og andre steder som kan gi deg et enda klarere bilde av deg og din helse, og det må du gjerne benytte deg av! Jo mer kunnskap man sitter inne med, jo mer kan man følge med på hva legen gjør og kan...

Til syvende og sist tror jeg det du trenger mest akkurat nå er en goood porsjon med mot og overtalelsesevne til neste legetime, og ikke minst god støtte på at du ikke føler deg bra og at vi vil at du skal bli bedre!!! For DET vil vi!!

Da må jeg nesten sove litt jeg. Skal ut og hente brudekjole i morra tidlig...Iiiiiik!!! Håper det kom NOE fornuftig ut av dette, og at det ikke bare ble kaotisk...Jaja... Vi snakkes, snuppa!!

TUUUSEN TAKK FOR ET UTROLIG BRA SVAR!! <33333
Ja, jeg blir å vente å se på blodprøvene jeg tok nå for å se om "trenden" fortsetter.. om legen ikke skulle klare å tenke selv og kalle meg inn, så skal jeg bestille time. Har egentlig litt lyst å kreve ny sjans hos endokrinologisk også, mest fordi jeg HAR jo vært operert pga utviklingsfeil på skjoldbruskkjertelen og jeg kunne godt tenke meg en bedre oppfølging enn "det ser ikke ut som du har kreft, så da har vi ikke tid til deeeeg"-greia fra sist gang.. Vi får se!

Opprinnelig lagt inn av n`Finn, her.

Syns du gir en fin forklaring på dette Elizabethcita. Jeg husker sjøl hvor vanskelig det var å få med seg sammenhengen i begynnelsen.
Jeg var ble ganske ille, og enda var det ingen som skjønnte hva som var iferd med å skje. Hjernen fungerte heller ikke, så det gikk helt på dunken.
Så : ikke gi opp dere!

"Jeg har også hørt/lest noe om at man kan bli hyper en periode før man blir hypo. Husker selvfølgelig ikke hvor eller akkurat hva, men ettelleranna var det iallefall! Kanskje noen andre her vet?? "

Det er jo de frie T3 hormonene som er stoffskiftehormonet, og disse kan faktisk stige i en slik fase. Da blir man hyper. Man har flere teorier om hvorfor, men ingen sikkre holdepunkter. Det er jo dessverre ikke akkurat full guffe i denne forskningen.

Det er ikke målt T3 på meg.. men FT4 var jo somsagt over referanseområdet, og jeg mener jeg leste noe om at man KAN være hyper før hypo, noe om at det er en slags siste reaksjon mot antistoffene før det virkelig bukker under.. Husker ikke, uff, det irriterer meg litt!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 28-02-09, 23:54   #58
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Det som gir klarhet i din siuasjon er jo den høye anti-TPO målinga.
500 er klart over den grensen som kan gi noe usikkerhet - den er klart positiv.
Som dessverre betyr negativt for deg. Kjertelen er i ferd med å ødelegges av autoimmune stoffer.
Denne tilstanden gjør men ingenting med.
Hvis man kunne det, ville man reddet 90% av de som for lavt stoffskifte.
Det drives visst noen spredte forsøk med kortison og andre stoffer for å se om man kan finne noe kurativt. Det er lite å finne om det på nettet.

Man "ser" kort og godt på at kjertelen blir ødelagt, og når den etter noen år er ødelagt, så fjerner kroppen jo restene. Da forsvinner også antistoffene.

Så syns jeg, som deg, at du absolutt bør prøve en nøyere utredning. Kunnskap får en aldri for mye av, men hypothyreosepasienter stiller dessverre bakerst i køen.....

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 00:16   #59
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av n`Finn, her.

Det som gir klarhet i din siuasjon er jo den høye anti-TPO målinga.
500 er klart over den grensen som kan gi noe usikkerhet - den er klart positiv.
Som dessverre betyr negativt for deg. Kjertelen er i ferd med å ødelegges av autoimmune stoffer.
Denne tilstanden gjør men ingenting med.
Hvis man kunne det, ville man reddet 90% av de som for lavt stoffskifte.
Det drives visst noen spredte forsøk med kortison og andre stoffer for å se om man kan finne noe kurativt. Det er lite å finne om det på nettet.

Man "ser" kort og godt på at kjertelen blir ødelagt, og når den etter noen år er ødelagt, så fjerner kroppen jo restene. Da forsvinner også antistoffene.

Så syns jeg, som deg, at du absolutt bør prøve en nøyere utredning. Kunnskap får en aldri for mye av, men hypothyreosepasienter stiller dessverre bakerst i køen.....

Ja.. anti-TPO'en er klart alt for høy, og det er derfor jeg er veldig var for det med stoffskiftet nå når jeg bare føler meg mer og mer.. fortapt på en måte. Har forklart en del av symptomene mine tidligere, så bare sier fortapt nå, for det er virkelig det jeg føler summen av alt får meg til å føle meg som.

Hvorfor er det egentlig så vanskelig for hypothyreosepasienter å bli trodd/fulgt opp skikkelig? Jeg kan skjønne den der at mange skylder fedme på hypothyreose, men det har jeg faktisk ikke nevnt med et kvekk til legen min, mest fordi jeg ikke skylder overvekta mi på hypothyreose selv. Jeg prøver jo bare å finne ut hva som er galt, og synes det er ekkelt å tenke på at man ikke skal bli tatt på alvor når det faktisk påvirker hverdagen noe så utrolig mye? Synes det er skremmende..

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 15:35   #60
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Ja-a, hvorfor blir man ikke tatt alvorlig ?
Og hvilken sykdom er det best å vente med å behandle ?
Og hvorfor er det akkurat OSS som ikke skal behandles som alle andre ?
Og hvorfor får vi ikke lov å velge hvilken medisin vi skal bruke ?
I alle andre sykdomsgrupper er det en selvfølge man tar individuelle hensyn og velger det medikamentet som passer pasienten best, og skreddersyr et opplegg.
Bare ikke i vår !!!

Noe forklaring kan man tenke seg er nedarvet fra den gang MENN var leger, og kvinner var "noen sytekopper" som ikke feilte noe (muligens noe psykisk da), og som bare satt der å klaget !
Dette er jo en 90% kvinnesykdom, og den er ikke forstått før etter 1990 - i den grad man kan si at den er forstått da.....
Er jo noe beskjemmet på mitt kjønns vegne der !
Ikke for det - er en kvinnelege bedre ?
De strever vel like mye som de mannlige med å oppfylle kodexen ?
Den setter jo endokrinologen (som jo enda er en mann!) - og nåde den som opponerer !

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 20:40   #61
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Nå er det langt over 50% kvinner på medisinstudiet og i Yngre Legers Forening, så muuuuligens blir det litt bedre etter hvert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:37   #62
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Sv: Lavt stoffskifte?

Har du fått svar på den andre blodprøven din?

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 11:53   #63
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Fant denne i dag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 13:10   #64
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Takk, Kitt!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 18:54   #65
Snøhvit
Medlem
 
Snøhvit sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 115
Snøhvit er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte?

Takk Kitt,jeg fikk en vekker

Snøhvit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 19:06   #66
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna, her.

Takk, Kitt!

Opprinnelig lagt inn av Snøhvit, her.

Takk Kitt,jeg fikk en vekker

Glad om dere har nytte av det jeg finner rundt om!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 11:14   #67
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

TUUUSEN TAKK FOR ET UTROLIG BRA SVAR!! <33333
Ja, jeg blir å vente å se på blodprøvene jeg tok nå for å se om "trenden" fortsetter.. om legen ikke skulle klare å tenke selv og kalle meg inn, så skal jeg bestille time. Har egentlig litt lyst å kreve ny sjans hos endokrinologisk også, mest fordi jeg HAR jo vært operert pga utviklingsfeil på skjoldbruskkjertelen og jeg kunne godt tenke meg en bedre oppfølging enn "det ser ikke ut som du har kreft, så da har vi ikke tid til deeeeg"-greia fra sist gang.. Vi får se!



Det er ikke målt T3 på meg.. men FT4 var jo somsagt over referanseområdet, og jeg mener jeg leste noe om at man KAN være hyper før hypo, noe om at det er en slags siste reaksjon mot antistoffene før det virkelig bukker under.. Husker ikke, uff, det irriterer meg litt!



Stigende Kolesterol(blant mange andre symptomer) er Lavt Stoffskifte! Fritt T3/T4?? Det er ingenting som flyter fritt rundt i kroppen! T3 er bundet eks. til Albumin! Helblod prøver inneholder veldig mye T3! Etter de stupide prøvene(og radioaktivt jod)inbiller "helsevesenet i Vesten at kun 5% har LS.I 1940 åra,da mad hadde en rekkke symptomer man vurderte,estimerte de at 40% av folk i USA hadde LS. Nå,etter at Fler-umetta plante fett har "ødelagt" det meste av helsa vår,er vel tallet ca.70%!

Mitt Kolesterol gikk mye ned ! hva har jeg gjort?
Armour Thyrod,Kokos fett & MeieriSmør!
Nå er ikke 5,8 i kolesterol noe særlig høyt,men jeg ville ta det ned litt.
22/3.07. 13/3.09. normer
S-Kolesterol 5,8 3,8 (3,9-7,8)

Jeg er ”60” år, 1,75cm , 72kg. Trener lite(nok), men meget sprek! (Var i ”gamle dager” power&speed trener i 6år for padleren Knut Holmann!)

Stigende Kolesterol er et symton på Lavt Stoffskifte! Ikke en sykdom!!
Dette visste de ”i gamle dager”!

In the 1930s, a rise in the concentration of cholesterol was considered to be one of the most reliable ways to diagnose hypothyroidism (Lavt Stoffskifte)
1936 Yearbook of Neurology, Psychiatry, and Endocrinology,
(
Folk med Lavt Stoffskifte kan også ha for lavt Kolesterol)


Omega-3 & Omega-6 ødlegger Skjoldbrusk-kjertelen,som produserer thyroid hormon,som sammen med kolesterol og A-vitamin lager en rekke viktige hormoner.
Lavt Stoffskifte gir over tid en rekke symptomer/sykdommer:Åreforkalkning, CFS,Fibromyalgi,Struma,lavt/høyt blodtrykk,under/over vekt,depresjon,ADHD,allergier,astma,bronkitt,fibro se i livmor/bryst, syster på eggstokker,infertilitet,abort,mage/hud sykdommer,lavt blodsukker,diabetes,beinskjørhet,hjerte/galle problemer,senilitet,svulster og Kreft!!
Dette vet sannsynligvis ikke legen din! Da hadde han vel gjort noe med Stoffskiftet ditt?
Jeg fikset mitt stigende Kolesterol(Lave Stoffskifte) med Armour ThyroidUSP,som har vært produsert i 100år!! (selgere av Levaxin&Thyroxin,som har mange stygge bivirkninger,spesielt for damer,som har en ”sløvere” lever grunnet mye østrogen) sier stadig at Armour Thyroid skal ut av produksjon,for at folk ”skal glemme den”, men det gjør den IKKE)Kan hentes påApoteket,hvis legen din er villig til å skrive et registrerings fritak,(Armour er ”presset” ut av tøffere og mektigere Lege middel firma)og det vil han sannsynligvis ikke,fordi han ikke vet de store helse-fordelene for deg med Armour,kontra de”moderne” medisiner! Hvorfor vet han det ikke,jo det er jo nettopp mektigere Lege middel firma som ”etterutdanner” leger!
Men også med absolutt alt som jeg ifølge Vestens Moderne Ernærings & Lege Vitenskap sier man IKKE skal gjøre!!
Jeg spiste kun ”Den Kolesterol farlige” maten!
Masse Norwegia-ost,H-melk,Kremfløte,MeieriSmør,Fett Saue kjøtt,kokos
olje,epler,honning,mørk sjokolade(uten soya/solsikke lecetin)svisker,Blå
Farris,Aspirin,natron,kaffe m/kremfløte/H-melk,kokos-masse
Jeg spiste selvfølgelig Absolutt ingen Plante & Fiske oljer,pasta,korn,brød,fet fisk!
Dette er farlig,sier alle innen Ernæring & Helse!
Hvis det var det,(noe det selvfølgelig ikke er)ville mitt Kolesterol steget til 8,0 ! Men,da må det være Armour Thyroid , som senket mitt Kolesterol til 3,8 !Da er jo fakta, nemlig at Stigende kolesterol er Lavt Stoffskifte!!
Og,at ALLE innen Ernæring & helse vesen har FEIL !

Med Legemiddel industrien er det annerledes,de vet nok om disse fakta,men de driver butikk!

Pfizer,med sin Lipitor .kolesterol senkende medisin (Pfizer har også har produsert Kjemiske våpen !!),selger for ca. 65 MILLIARDER pr.år.
Tror du at de ønsker at du gjør deg frisk med Armour Thyroid!

Nå er det søksmål mot Pfizer(Lipitor)i USA!

Lipitor øker Hjerte Infarkt & Slag med 10 %!
The pharmaceutical company Pfizer is being sued. Health-care advocates Community Catalyst say that Pfizer lied to women and seniors when they claimed that Lipitor would reduce their risk of having a heart attack. The case used a recent study of 2,000 women as evidence. The study found that women who took Lipitor ran a 10 % higher risk of heart attacks than those who took a placebo!

USA Today September 28, 2005
Community Catalyst.org
Boston Herald September 29, 2005



Lipitor og Diabetes ,en dødelig kombinasjon !
4 års studie i Tyskland viser at det døde 100% flere døde av Slag!


The study,led by Dr. Cristoph Wanner at the University of Wurzburg, Germany, was conducted on severely ill diabetics, and tested relatively low doses of the statin drug Lipitor against dummy pills.
However, when fatal strokes were looked at individually, more than twice as many patients died on Lipitor (27) as died on the placebo (13).
Lipitor is currently the most commonly prescribed drug in the world.
New England Journal of Medicine July 21, 2005; 353:238-248
MedPage Today July 20, 2005

Stiger ditt kolesterol litt for mye,vil din lege nettopp gi deg Lipitor evt.andre lignende medisiner! Hvorfor det? Jo,han er i praksis ”under administrasjon” fra de store og mektige Legemiddel Firmaer!
Hvis du virkelig klarer å forstå hva jeg skriver her,har du en ørliten mulighet til å få et Langt&Friskt Liv! Det innebærer at du selv må ta ansvar over kroppen din! Men mest sannsynlig er det at du gjør alt det Ernæring & Helsevesen befaler deg til å gjøre! Og,vil dermed komme inn i statistikkene på de mange ”moderne” sykdommer,som egentlig man ikke behøver å få! Hvis man vet hva man skal gjøre? Og,det vet jo dere, nå!
Legemiddel Industrien har en bestemt medisin til alle symptoner/sykdommer,så de ønsker IKKE at du skal gjøre deg frisk med kun Armour Thyroid etc.

Min siste EKG test: ”Din EKG er som en drøm” sa legen!!!
Men 3,8 er farlig lavt,og nå vil jeg ta det opp igjen! Så jeg spiser nå mer SØT FRUKT! Det kan heve Kolesterolet.

Arvid Gerhard.15/3-09.

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 11:27   #68
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av n`Finn, her.

Ja-a, hvorfor blir man ikke tatt alvorlig ?
Og hvilken sykdom er det best å vente med å behandle ?
Og hvorfor er det akkurat OSS som ikke skal behandles som alle andre ?
Og hvorfor får vi ikke lov å velge hvilken medisin vi skal bruke ?
I alle andre sykdomsgrupper er det en selvfølge man tar individuelle hensyn og velger det medikamentet som passer pasienten best, og skreddersyr et opplegg.
Bare ikke i vår !!!

Noe forklaring kan man tenke seg er nedarvet fra den gang MENN var leger, og kvinner var "noen sytekopper" som ikke feilte noe (muligens noe psykisk da), og som bare satt der å klaget !
Dette er jo en 90% kvinnesykdom, og den er ikke forstått før etter 1990 - i den grad man kan si at den er forstått da.....
Er jo noe beskjemmet på mitt kjønns vegne der !
Ikke for det - er en kvinnelege bedre ?
De strever vel like mye som de mannlige med å oppfylle kodexen ?
Den setter jo endokrinologen (som jo enda er en mann!) - og nåde den som opponerer !


,
Lavt Stoffskifte (Hypothyroidism)

Den moderne epedemi!
Jeg bruker Armour Thyroid 60mg. Den har vært på markedet i ”100” år,,er utvunnet av Svine Skjoldbrusk kjertel,og har den rette Biologiske balansen mellom T4(inaktiv,lages om til T3) og T3(aktive hormon)(Registrerings Fritak fra Lege,hentes på Apotek)


The Coach

Levaksin& Thyroxin,(syntetiske)som din Lege vil skrive ut , har kun T4,,noe som veldig dårlig, spes. For damer, som har en meget ”sløv” lever!

PS! Levaksin& Thyroxin har ALDRIG blitt testet ut vitenskapelig !!

Av Arvid GerhardBy Lita Lee, Ph.D.
The following information comes mainly from the pioneering research of Dr. Ray Peat and Broda Barnes. References are given where appropriate.
The Thyroid Gland

The thyroid gland is small, butterfly-shaped and located in the neck. This gland controls our metabolism, or the rate at which food is burned to form energy. Thyroid hormone and vitamin A are required to convert cholesterol into vital anti-ageing steroids: pregnenolone, progesterone and DHEA. When thyroid secretion is inadequate, these steroids cannot be produced in adequate amounts. That’s why low thyroid function has so many varied and broad-spectrum symptoms. It is easy to recognise severe hypothyroidism in the child (cretinism) and a person who has myxoedema with its characteristic appearance - round face, double chin and fat, round belly plus abnormally bent knees and elbows. But, subclinical hypothyroidism is much more common and less easily recognised, because of the variety of symptoms.
Hypothyroidism and Radiation (Røntgen & CT er MEGET skadelig !!

MR & Ultralyd er MEGET braaaaaaa !!

For years I have observed that the majority of people who come to me have some form of thyroid dysfunction. Is this a coincidence, or am I seeing a common phenomenon? There are no accurate figures but I believe that mild to severe hypothyroidism is a modern epidemic. Why? Radiation is probably the greatest environmental cause of hypothyroidism and other thyroid problems, including tumours and thyroid cancer
Many radiogenic symptoms stem from damage to the thyroid that comes from iodine 131. The thyroid gland and other organs are also sensitive to many radioactive elements present in radioactive fallout. Breathing air or eating food that has been contaminated with radiation can occur unrecognised by the victim. This causes far-reaching systemic effects, which includes damage to the thyroid gland. Epidemiological studies of downwinders show many of the symptoms of hypothyroidism described below, including chronic fatigue syndrome (CFS) and fibromyalgia. Ray Peat describes fibromyalgia as a combination of edema, inflammation and low blood sugar, all symptoms of hypothyroidism.
Dietary and Environmental Causes of Hypothyroidism

A low protein diet: Organic animal protein is essential for the production of the thyroid hormone and its conversion to the active form in the liver. Veganism leads to low thyroid function and low cholesterol which can lead to all of the major chronic degenerative diseases (take your pick): lung problems, diabetes, cancer, heart disease, gallbladder problems, depression, mental problems, and senility, etc. Women especially are vulnerable, because when they have low thyroid function, they become estrogen dominant and can’t make progesterone.
So, women have five to six times more osteoporosis, gallbladder disease, diabetes, etc., than men. The exception is men who eat commercial (high pesticide) plants, fruits and vegetables. All pesticides are estrogen mimics (xenoestrogens) and are carcinogenic. By organic animal protein, I mean eggs, dairy, cheese, yogurt, chicken, turkey, lamb and beef. You can’t get organic fish but you can get good fish, such as halibut and shrimp. The minimum daily amount of protein for good thyroid health is 4 oz per meal (about 114 grams of protein) three times daily.

Alt Fiske & Plante Fett må vekk fra kostholdet
(utenom Kokos olje)!!
Polyunsaturated Fats (PUFA or omega-3 and -6 oils)):This includes all oils liquid at room temperature including: soybean, canola, safflower, corn, flaxseed, fish/seal(Omega-3), Evening Primrose, and borage oils. The exception is extra virgin olive and Cocos oil. The use of polyunsaturated vegetable oils, whether processed or not, interferes with thyroid function. “The more unsaturated an oil is, the more strongly it interferes with thyroid secretion, the transport of thyroid hormone in the blood and the response of the tissue thyroid receptors.”
(R.Peat, Townsend Newsletter, April 1994).
All forms of estrogen: ALL estrogenic substances, whether natural, synthetic, herbal or environmental are extremely toxic and cause the diseases of aging – heart disease, cancer, gallbladder disease, blood clots, blood pressure abnormalities, seizures, age spots, arthritis, all female problems including menopause, brain cell death and senility.Natural (not synthetic) progesterone prevents these diseases.(Naturlig Progesteron er din “Frelser”,jeg kjøper Progest-E-Complex fra England.Den er smekkfull av Naturlig E-vitamin i tillegg…De fleste andre som lager Naturlig Progesteron ,,bruker Syntestisk E – vitamin(Acetat),,,som har en meget lav effekt ,,men som er billigere !!!)
Estrogen prevents your thyroid from secreting the thyroid hormone and also inhibits the conversion of T4 (the inactive form of the thyroid hormone) to T3 (the active form of the thyroid hormone). If you use HRT replacement,you maybe take 20 times the amount of estrogen that your body made when you were at the peak of your fertility. If you choose to stop taking this toxic drug, the main complaint that most women have is hot flashes. These will gradually go away with thyroid, progesterone and pregnenolone therapy.
Soy products: Soy products contain three potent estrogenic substances (plant or phytoestrogens), which inhibit thyroid function and the conversion of T4, the inactive form of the thyroid hormone to T3, the active form of the thyroid hormone.
Pesticides in commercial foods: Pesticides are estrogen mimics and inhibit thyroid function. In addition, commercial foods containing pesticides have from 200-400% LESS nutrition than the organic equivalents. So, although organic foods are more expensive, you will get much more for your money and will be satisfied with less food.
Fluoride: common in water, reconstituted beverages, foods and toothpaste causes severe hypothyroidism, poisons over 100 enzymes, and causes increased risk to seizures, bone disease, premature aging and cancer (Waldbott).
Synthetic and genetically engineered hormones: (estrogen and others) in meat, dairy products, poultry and eggs and in birth control pills block the release of thyroid hormone from the gland.
Excess iodine is a powerful thyroid inhibitor. Most Americans get too much iodine because it is used as a dough conditioner as iodates and in commercial iodised salt. (Dr. Ray Peat Ph.D., Nutrition for Women, page 17).
Certain isolated nutrients found in vitamins, such as beta-carotene and PABA (para amino benzoic acid) are thyroid inhibitors.
Mercury, present in silver amalgam fillings and as an environmental toxin, inhibits the conversion of T4 to T3. In fact, most toxins are thyroid inhibitors.
Endurance exercise(jo hardere jo verre) also depresses thyroid function. That’s why endurance athletes have a slow pulse. According to Peat, exercise accelerates the breakdown of thyroid hormones, resulting in a protective slowing of metabolism. “The slow heart beat of runners is largely the result of this adaptive hypothyroidism.”
How to find out if you have a sluggish thyroid

IKKE stol på Legens blod tester !!!!!!!

There is no accurate medical test for thyroid function. A person may have normal levels of thyroxin but not be converting it adequately to the active form of the thyroid hormone (triiodothyronine or liothyronine). High cholesterol is practically diagnostic of hypothyroidism.
(hvis ditt Kolesterol stiger,etter å ha vært jevnt I noen år
= Lavt Stoffskifte))
Why? Because thyroid hormone controls the conversion of cholesterol to important anti-ageing hormones and to bile salts. However, many hypothyroid people have low cholesterol from a suppressed immune system or from eating a low protein (vegan) diet.
The late Dr. Broda Barnes introduced the basal temperature test as an easy way to determine adequate thyroid function. It’s important to do an oral temperature test. The oral temperature is measured with an oral digital thermometer after arising. Women should do this during their menses to ensure missing the rise of temperature during ovulation. The morning oral temperature after arising should be 98.0 degrees F. It should then rise to 98.6-99 degrees F during daylight hours and the healthy resting daytime pulse should be around 85 beats per minute. The national average is around 72. If your pulse is less than 80, you may have an underactive thyroid (however a hypothyroid person with high adrenalin can have a pulse of as high as 150). Babies have a pulse greater than 100 until around the age of eight years when the pulse slows down to around 85. Peat says that the idea of a slow pulse being healthy is folklore. Thyroid needs increase during the cold, dark winters and decrease during the warm summer days when there is more sunlight.
Common symptoms of hypothyroid function

Lavt Stoffskifte!!

Here is a partial list: chronic fatigue CFS.; insomnia; fibromyalgia; goiter; high or low blood pressure; underweight or overweight; depression; diagnosed with mental illness; attention deficit hyperactivity disorder (ADHD); allergies; immune system problems (frequent colds and flu, asthma, bronchitis, etc.); all female problems (PMS, cyclic migraines, cyclic seizures (at ovulation and menses), mood swings, fibrocystic breasts, ovarian cysts, uterine fibroids, infertility, miscarriage around the 10th week, excessive, scanty or irregular menses, etc.); colon problems; skin problems; hypoglycaemia and all conditions related to ageing (heart problems, gallbladder disease, cancer and tumors, diabetes, senility, etc.). Here are some details on these problems.
Increased Cholesterol
Cholesterol may rise because there is inadequate thyroid hormone to convert it to bile salts and the anti-ageing hormones, pregnenolone, progesterone and DHEA. Many of the far-reaching effects of hypothyroid function result from a deficiency in these substances because of their importance in preventing tumors, cancer, heart disease, obesity, memory loss and other conditions associated with ageing. However there are conditions that can lead to inadequate cholesterol production, such as a low animal protein diet and other dietary and immune system factors.
Blood Sugar Problems; Increased Adrenalin and Cortisol
Glucose is required to convert thyroxin (T4) to its active form, triiodothyronine or liothyronine (T3). This occurs mainly in the liver, if glucose is adequate. Why? Glucose activates sulfhydryl enzymes that convert T4 to T3. What happens when T3 is not produced, whatever the cause - stress, radiation, environmental toxins, excess dietary estrogen or liver problems? When T3 decreases, the respiratory or mitochondrial enzymes do not work. T3 is essential for activating the electron transport chain down to the production of oxygen. When T3 is inadequate, sugar (glucose) is burned inefficiently to lactic acid instead of all the way to carbon dioxide. So, the body gets less energy from the same amount of glucose. When the liver runs out of stored sugar (glycogen), it stops converting T4 to T3.
The overall effect of this is low blood sugar, leading to increased adrenalin to compensate for the deficiency of energy, glucose and oxygen. Low thyroid patients excrete 30-40 times the normal amounts of adrenalin metabolites. At first, adrenalin attempts to mobilise glycogen and stored fat. Then progesterone is converted to cortisol in the adrenal cortex by a complex pathway involving a pituitary hormone (ACTH), which is released in response to adrenalin. Cortisol increases blood sugar via the catabolism of protein. Increased cortisol can decrease adrenalin and lead to a low pulse, common in hypothyroid people. But, if the adrenal cortex becomes exhausted and cannot produce enough cortisol, adrenalin will rise. Adrenalin-dominant people may have a high pulse around 120-150 but are still hypothyroid. In either case, proper thyroid therapy will normalize the resting pulse to the optimum, 85 beats per minute. The production of cortisol is a life saving response to stress but in the hypothyroid person, it occurs abnormally in an attempt to keep the blood sugar up. Cortisol, like estrogen, inhibits the thyroid, creating a vicious cycle that can only be broken by proper hormone balancing, such as thyroid therapy, and by opposing cortisone and/or estrogen with pregnenolone and progesterone, respectively. In addition, excess cortisol can lead to hot flushes or night sweats, diabetes, bone loss and glaucoma.

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 23:03   #69
n`Finn
Juniormedlem
 
n`Finn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15
n`Finn er på en erverdig vei

Sv: Lavt stoffskifte?

Er jo helt enig med deg Arvid G.
Jeg bruker forøvrig også Armour - eller Westroid og ble mye bedre med det.
Jeg har jo trent mye før og da jeg havna på Levaxin ble det stopp.
Nå kan jeg iallfall ta meg en padletur i ny og ne
Det er ikke trening - ikke sånn som jeg padler da.

Kolesterol er som du sier meget viktig - har sett flere steder at noen regner det som et pro-hormon - et utgangspunkt for flere hormoner.
Og det er jo altid tilstede der liv skapes - uten det, intet liv.

Jeg har også lest om "syntetkuppet" som medisinindustrien utførte i 70-åra. Det foreligger ingen slik godkjenning av Levaxin som kreves av all medisin idag.
De fikk det på sitt ord om at "det er det samme, bare mye bedre" samtidig som de kjørte en plate om hvor farlig det er å spise saker av biologsk opphav som ikke er varmebehandlet for å drepe smitte.
Som jeg kommer på i farten er spekeskinke og fenalår - sistnevnte endog fra en bovin dyreart ! Det grå det kilovis av pr.pers, men å få i seg noen grain av den delen av dyret du har bruk for for å overleve skal du ikke.
Det er for lite penger i det - er jo umulig å holde styr på en hel grisebinge - mye bedre med en maskin som puttrer hele døgnet ......
For hvem er det bedre ?

n`Finn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 15:18
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 21:14
Lavt stoffskifte? Enid Fysisk og mental helse 11 23-03-07 23:26
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no