Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-09, 00:10   #1
MillaVanilla
Nytt Medlem
 
MillaVanilla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 8
MillaVanilla er på en erverdig vei

Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake

Grunnoppskriften er:
2 egg
2 ss cottagecheese
2 ss havregryn eller 20 gr havremel

Jeg har laget min egen frokost-vaffel (3 plater):
(eller lunsj, , kveldsmat eller kaffekos)
totalt 12 gr. karbo/ 4 gr. pr plate!

2 egg
2 ss cottagecheese
20 gr havremel
1 ss kruskakli
3 dråper vanilje essens
flytende søtning (jeg bruker å riste flasken 6 ganger over røren)
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kardemumme
Kjør alt med stavmikser i til jevn røre. Røren er tykk, men det kan alikevel flyte ut av jernet. Pensle jernet med meierismør.

Spis med bær på eller sukkerfritt syltetøy. Går fint an å røre små porsjoner av fryste bær fra butikken selv. Vaflene er veldig mektige og jeg bruker å spise en plate eller to til frokost + en sukkerfri yoghurt. Så har jeg en i veska som mellommåltid i en fei.

Andre varianter:

Pannekaker (3 stk)
2 egg
2 ss cottagecheese
2 ss havregryn eller 20 gr havremel
1 ss kruskakli
2 ss vann (for at røra skal flyte ut i panna)
litt søtning

kake-vaffel til festbruk(3 plater):

2 egg
2 ss cottagecheese
20 gr havremel
3 dråper vanilje essens
flytende søtning (jeg bruker å riste flasken 6 ganger over røren)
1/2 ts bakepulver

Variant:
et par biter grovhakket sukkerfri mørk sjokolade

Variant:
et par biter grovhakket sukkerfri mørk sjokolade
evt. litt hakkede hasselnøtter/mandler

Variant:
med krem og bær

Kan lages i uendelig mange varianter, jeg tar med meg noe slikt når vi blir bedt i bursdag ol.

Porsjons pizza:
Stek usøtet vaffelplater. Legg på ønsket fyll og stek noen minutter i ovnen.
Eller stek hele røren i en tykk pannekake på svak varme (som man steker omelett)
Salte kjeks:
2 egg
2 ss cottagecheese
2 ss havregryn
2-3 ss kruskakli
2 ss vann (for at de skal bli sprø)
1/2 ts ca. salt

Varianter: tilsett enten hakket sorte oliven, hakket soltørket tomat, tørket krydder, urter osv.

stekes på svak til middels varme, litt lenge slik at de blir litt harde. Del opp hjertene og la dem tørke på rist m matpapir over i et par dager eller tørk dem i ovnen over natten på 50 grader.

Knallgode!

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wUDjZrP/]

Sist redigert av MillaVanilla : 13-08-09 kl 00:17.
MillaVanilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: max 70 gr karbohydrater om dagen Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 00:03   #2
Frikken
Nytt Medlem
 
Frikken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Innlegg: 6
Frikken er på en erverdig vei

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake.

Hei ser at du har som moto 70 gr karbohydrater om dagen og ikke ketolyse. Jeg tenker litt i samme retning men er foreløpig helt uviten om jeg går ned på denne måten. Føler jeg gjør alt bra hele dagen: Litt legg yohurt om morran med nøtter i, så fiber knekke brød med ost, litt frukt i mellom også middag hvor jeg ligger unna potetene,risen, brødet eller pastaen....tar dog litt dressing. Sliter litt med kvelsmaten kan fort bli litt mye nøtter eller osteskiver, famler litt her....tips......hils nybegynner når det gjelder karbohy. Skal ned 10 kg,åpen for tips her :-9

__________________
KATTY
Frikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 20:30   #3
MillaVanilla
Nytt Medlem
 
MillaVanilla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 8
MillaVanilla er på en erverdig vei

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake.

Jeg gikk til oppfølging hos Fedon klinikken for to år siden og ble da rådet til å gå på ketogen kur i 6 uker (minimalt med karbo) for å starte en effekriv fettforbrenning. Jeg hadde akkurat fått diagnose PCOS som gjør at kroppen overproduserer insolin og lagrer fett i unormale mengder: Jeg la på meg 20 kilo på 8 mnd uten å spise anderledes enn før. Ketogen kost er ikke noe for meg, jeg slet meg gjennom 7 uker og gikk ned nesten 10 kilo på 8 uker. Kroppen min reagerer med kvalme og uopplagthet på ketogen kost, jeg hadde problemer med å spise rett og slett. spiste alt for lite og gikk konstant med hodepine. Det ble også så ekstremt at jeg tilslutt ga opp og tillot mer og mer karbohydrat (formye gør meg virkelig dårlig) Det skulle jeg ikke gjort, og vekt og tidligere symtomer dukket opp.

Da jeg gikk til kostholdslege som både jobber hos Fedon og privat praksis fikk jeg ny kunnskap: kroppen produserer 60-70 gr karbohydrater selv hver dag om den ikke får tilsvarende tilført. Det er en belastende prosess for kroppen, så hun mente å spise max 70 gr sparer kroppen for dette. Men alt utover dette er ikke bra. For meg er det viktig å lage meg en livstil kroppen min holder seg frisk med, samtidig som jeg når min idealvekt. Man går ned med 70 gr, men det går saktere ca 250 gr - 500 gr i uka. Varierer veldig men faren for tilbakefall blir mindre for meg. Dette er ikke en kur, men en livsstil. Da må jeg finne en god balanse mellom hverdagsmåltider, i farta-mat, kveldsmat, sosiale anledninger og ikke minst frokost som er måltidet jeg sliter mest. Jeg er veldig glad i frukt og bær og klarer meg ikke uten. Jeg er ikke særlig glad i egg og bacon, og brekker meg av tanken på varme middagsrester før lunsj.

Min hverdag ser ofte slik ut: (en god dag ;-) (jeg er ikke alltid like flink, det må man være for å gå ned)
Frokost: 2 stk vaffel med bringebær eller jorbærsyltetøy (uten sukker) + rømme eller kesam. Og en dobbel 0% youghurt. Eller 3 frokostpannekaker med blåbærsyltetøy (digg m kunstig søtstrø og kanel også)
Mellommåltid: den tredje vaffelen
Lunsj: middagsrester (alltid uten pasta, ris og potet/rotgrønnsak) eller salat med noe protein av noe slag,
Mellommåltid: eple og en neve nøtter
Middag alltid uten pasta, ris og potet/rotgrønnsak) Men av og til gjør jeg unntak og unner meg langsomme karbohydrater
Kvelds: vaffeloppskrift 3 plater

Jeg trenger å variere mye for jeg er mer matlei enn fysen. Om jeg har lyst på noe ekstra unner jeg meg diplomis sukkerfri is, et glass vin m litt nøtter eller mørk sjokolade i små mengder.

Jeg teller karbohydrater som man i gamledager talte kalorier. Så i praksis kan du spise ei tykk skive loff tilsvarende 70 gr karbo om du ikke spiser noen andre karbo før/etter den dagen. For meg utgjør mine 50-70 gr karbo vaffleloppskrift x 1 eller 2 pr dag 12/24 karbo, yoghurt 10 karbo, eple og nøtter resten (husker ikke tallet i hodet)

Matglede og det å nyte forskjellige smaker er viktig for meg. Jeg er ikke lenger hysterisk på innholdet i ferdig sauser og dressinger. Jeg går ned fordet... Men lager mest selv fordi det smaker så godt...

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wUDjZrP/]
MillaVanilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: max 70 gr karbohydrater om dagen Svar med sitat
Gammel 30-08-09, 12:46   #4
Lurer*
Medlem
 
Lurer* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Buskerud
Innlegg: 412
Lurer* er på en erverdig vei

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake.

Opprinnelig lagt inn av MillaVanilla, her.

Salte kjeks:
2 egg
2 ss cottagecheese
2 ss havregryn
2-3 ss kruskakli
2 ss vann (for at de skal bli sprø)
1/2 ts ca. salt

Varianter: tilsett enten hakket sorte oliven, hakket soltørket tomat, tørket krydder, urter osv.

stekes på svak til middels varme, litt lenge slik at de blir litt harde. Del opp hjertene og la dem tørke på rist m matpapir over i et par dager eller tørk dem i ovnen over natten på 50 grader.

Knallgode!

Hvor varmet er svak/middels varme og hvor lenge er litt lenge?

Da skal jeg prøve kake-vaffel varianten di, håper den lever opp til forventningene

Disse salte kjeksene høres nemlig litt spennede ut de også...

Lurer* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 16:06   #5
MillaVanilla
Nytt Medlem
 
MillaVanilla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 8
MillaVanilla er på en erverdig vei

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake.

Vaffeljernet mitt har et hjul jeg kan stille varmen på fra 1-6. Jeg bruker å steke vafflene på 3, kjeksene på 1-2. Og tid; jeg liker ikke svidd eller mørkebrune, så det er sånn passe tid, ser an på fargen jeg. Men er jernet for varmt synes jeg de blir litt lite gjennomstekt og tunge når jeg steker dem gyldne.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wUDjZrP/]
MillaVanilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: max 70 gr karbohydrater om dagen Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 12:12   #6
LabbeLis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bodø
Alder: 37
Innlegg: 59
LabbeLis er på en erverdig vei

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake.

Nam! Pannekakene var ordentlig gode! byttet ut en spiseskje havregryn med en spiseskje kokosmel. Ble kjempegodt! Hadde litt meierismør oppå som smeltet, og natreen og kanel --- MmmmM!!

__________________

*LabbeLis startet 31. januar 2009*
Diett? Hva er det? Nei, dette er en livsstil! *Foseid - Atkins - Lowcarb*
LabbeLis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid med egne inngrep Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 14:51   #7
Elin75
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 2
Elin75 er på en erverdig vei

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake.

Hei.
Dette gleder jeg meg virkelig til å prøve. trenger noen alternativer til stekt/kokt egg/omelett og salat;-)
Men er det noen som har prøvd med splenda/canderell som søtning? Og evt hvor mye har dere evt hatt oppi??

Elin75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose-kur Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 15:05   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake

Hvordan ligger havregryn an karbomessig? Trodde det var fymat jeg? Avhengig av retning da naturligvis..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 16:56   #9
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvordan ligger havregryn an karbomessig? Trodde det var fymat jeg? Avhengig av retning da naturligvis..

Det er omtrent like mange karbo som i hvetemel. Rundt 60 +- om jeg husker rett.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kvæfjordkake/verdens beste-kake og budapestkake-oppskrift? Moogie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 21-02-13 00:02
Hva er forskjellen på en kake og en kjeks-oppskrift egentlig? Yrla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 21-12-11 00:03
Mellommat/raskt måltid. Hva er best? Lava Ketolysekuren 13 25-02-10 22:09
Kake/kjeks man kan spise på ketolysekur? lille74 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 11-01-10 20:35
Savner brød? Vaffeloppskrift til all slags bruk; måltid, mellommat, kjeks og kake MillaVanilla Frokost og kveldsmat 2 16-08-09 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no