Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

CD om egg - tjohei

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-06, 20:20   #1
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

CD om egg - tjohei

utrolig uenighet
Innsendt av: rolf agnar johansen, 22/10 - 2006 kl. 22:04

dere framstiller dere som eksperter på ulikt hold,egget er totalt friskmeldt og lavt blodkolestrol er assosiert med lav levealder,på tide å komme med noen seriøse svar kandskje,du innbyr ikke til tillitt!"
Hei, Jeg er ekspert på dette feltet fordi jeg kan mye om det og har gjort en rekke ulike forskningsstudier innen feltet i løpet av de siste 34 årene. Egget er slett ikke totalt friskmeldt. Det er gjennomsnittlig 225 mg kolesterol i en eggeplomme, og man bør ikke spise mer enn ett egg i uka utenom det som måtte finnes skjult i matvarer på ulike måter. De som presenterer egg som om det er helt ok å spise hver dag, er de som lever av å selge mest mulig egg. Det er ikke oss kostholdsforskere som har frikjent eggene. Din påstand om at lavt kolesterol er assosiert med redusert levealder finnes i noen spesielle studier og skyldes at kolesterolnivået faller hos mennesker som er alvorlig syke. Likevel er det hevet over tvil at en ellers frisk person med et høyt kolesterolnivå vil ha meget stor helsegevinst av å senke sitt kolesterolnivå. Hilsen Christian A. Drevon

egg
Innsendt av: Eirik, 22/10 - 2006 kl. 22:19

JEG pleier å spise egg etter at jeg hat trent med vekter for å i meg mye proteiner. Har hørt at man kan få for mye egg å, er det tilfelle?"
Hei, Det er ingen grunn til å spise egg etter hver trening. Da får du i deg alt for mye kolesterol. I en eggeplomme er det ca 225 mg kolesterol og gjennomsnittlig inntak i norsk kosthold er ca 350 mg. Vi bør ikke spise mer enn 300 mg/dag. Om du skal få i deg proteiner kan du spise helt valig og sunn norsk kost. Den inneholder mer enn nok av proteiner selv om du til og med er kroppsbygger. Hilsen Christian A. Drevon

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 20:35   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: CD om egg - tjohei

Grrrr ... er alt jeg kan si ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 20:41   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: CD om egg - tjohei

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 22:09   #4
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: CD om egg - tjohei

Hvilken tulling er det her??

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 22:18   #5
Monicagla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 54
Innlegg: 5
Monicagla er på en erverdig vei
Thumbs down

Sv: CD om egg - tjohei

Opprinnelig lagt inn av guro, her.

utrolig uenighet
Innsendt av: rolf agnar johansen, 22/10 - 2006 kl. 22:04

dere framstiller dere som eksperter på ulikt hold,egget er totalt friskmeldt og lavt blodkolestrol er assosiert med lav levealder,på tide å komme med noen seriøse svar kandskje,du innbyr ikke til tillitt!"
Hei, Jeg er ekspert på dette feltet fordi jeg kan mye om det og har gjort en rekke ulike forskningsstudier innen feltet i løpet av de siste 34 årene. Egget er slett ikke totalt friskmeldt. Det er gjennomsnittlig 225 mg kolesterol i en eggeplomme, og man bør ikke spise mer enn ett egg i uka utenom det som måtte finnes skjult i matvarer på ulike måter. De som presenterer egg som om det er helt ok å spise hver dag, er de som lever av å selge mest mulig egg. Det er ikke oss kostholdsforskere som har frikjent eggene. Din påstand om at lavt kolesterol er assosiert med redusert levealder finnes i noen spesielle studier og skyldes at kolesterolnivået faller hos mennesker som er alvorlig syke. Likevel er det hevet over tvil at en ellers frisk person med et høyt kolesterolnivå vil ha meget stor helsegevinst av å senke sitt kolesterolnivå. Hilsen Christian A. Drevon

egg
Innsendt av: Eirik, 22/10 - 2006 kl. 22:19

JEG pleier å spise egg etter at jeg hat trent med vekter for å i meg mye proteiner. Har hørt at man kan få for mye egg å, er det tilfelle?"
Hei, Det er ingen grunn til å spise egg etter hver trening. Da får du i deg alt for mye kolesterol. I en eggeplomme er det ca 225 mg kolesterol og gjennomsnittlig inntak i norsk kosthold er ca 350 mg. Vi bør ikke spise mer enn 300 mg/dag. Om du skal få i deg proteiner kan du spise helt valig og sunn norsk kost. Den inneholder mer enn nok av proteiner selv om du til og med er kroppsbygger. Hilsen Christian A. Drevon


VET IKKE HVA JEG SKAL SI , DET VAR MYE ANNET HAN BESVARTE OGSÅ....HVA GJØR MAN MED SLIKT, JEG HAR VÆRT FORVIRRET LENGE PÅ
GRUNN AV A MAN RETT OG SLETT IKKE VET HVA MAN SKAL TRO PÅ, MEN DET ER LENGE SIDEN JEG SKJØNTE HVA JEG SKAL GÅ FOR .....

Monicagla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindeberg, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 00:17   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: CD om egg - tjohei

ETT egg i uka??? Er han virkelig seriøs?? Det er jo det samme som de sa for 20 år siden.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 05:02   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: CD om egg - tjohei

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

ETT egg i uka??? Er han virkelig seriøs?? Det er jo det samme som de sa for 20 år siden.


Hm, kanskje han er så gammel at han har gått i barndommen igjen

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 07:49   #8
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: CD om egg - tjohei

Ifølge CD er alle på lavkarbo eggselgere

Han kaster handgranater i glasshus

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 12:32   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: CD om egg - tjohei

Men hallo? Noen må jo ta fra mannen professortittelen. Jeg skjønner IKKE hvordan det mennesket kan være professor i noe som helst, annet enn kanskje å være trangsynt og nedlatende! Jeg snakker ikke om å være enig/uenig i lavkarbofilosofier her, men å gå ut i media med helt feil informasjon (feks dette med ketoacidose, som jeg mener er GRAVERENDE og burde nesten vært straffbart) og forkaste all ny forskning.

Jeg skjønner det ikke, og jeg blir nesten liggende søvnløs over slikt. Ja, jeg blir gal!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 18:51   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: CD om egg - tjohei

Stakkars mann
En dag må da møte seg sjæl i døra ? Eller at døra treffer ham.... en viss plass

Det er ikke slik at bare man har lavt kolesterol, så er man garantert å ikke få hjertesykdom. Det er veldig mange med normalt eller lavt kolesterol som blir hjertesyke og mange med høyt kolesterol som ikke blir det.

Opprinnelig lagt inn av den stakkars mannen

Jeg er ekspert på dette feltet fordi jeg kan mye om det og har gjort en rekke ulike forskningsstudier innen feltet i løpet av de siste 34 årene.

Javelja !
Og har noen noensinne sett noe publiserte papierer på disse "forskningstudiene" ? Orker ikke lese mer jeg.

Men her er noen referanser Hr. Drevon burde lese - her står det nemlig en masse om hvorfor egg ikke er farlig å spise og hvorfor det er friskmeldt. Noen av dem forteller også hvor liten rolle maten vi spiser har på kolesterolnivået i kroppen vår. Han burde vel ikke ha problemer med å finne rapportene - han som er i "forskermiljøet".

Sitat:

Her er viktige referanser ang. egg og kolesterol, særlig nr. 2 og 6 er viktige.

(1) Franceschi S, Favero A, La Vecchia C, Negri E, Conti E, Montella M et al. Food groups and risk of colorectal cancer in Italy. International Journal of Cancer 1997; 72:56-71.

(2) Kern F. Normal plasma cholesterol in an 88-year-old man who eats 25 eggs a day. The New England Journal of Medicine 1991; 324(13):896-899.

(3) Mahley RW, Innerarity TL, Bersot TP, Lipson A, Margolis S. Alterations in human high-density lipoproteins, with or without increased plasma-cholesterol, induced by diets high in cholesterol. Lancet 1978;2(8094):807-809.

(4) McGill HC. The relationship of dietary cholesterol to serum cholesterol concentration and to atherosclerosis in man. The American Journal of Clinical Nutrition 1979; 32(December):2664-2702.

(5) Osler M, Heitmann BL, Schroll M. Ten year trends in the dietary habits of Danish men and women. Cohort and cross-sectional data. Eur J Clin Nutr 1997; 51(8):535-541.

(6) Vorster HH, Benadé AS, Barnard HC, Locke MM, Silvis N, Venter CS et al. Egg intake does not change plasma lipoprotein and coagulation profiles. American Journal of Clinical Nutrition 1992; 55:400-410.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 19:54   #11
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: CD om egg - tjohei

Det er ingen tvil om at mannen har publisert en del på dette området (og et par andre områder)...

http://folk.uio.no/christia/PUB-972.htm

Når det er sagt, så vil jeg gjerne at noen kan bekrefte at dere leser dette, for i følge mannen må jeg - med mitt kosthold - være død

  Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:37   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: CD om egg - tjohei

Opprinnelig lagt inn av firth, her.

Det er ingen tvil om at mannen har publisert en del på dette området (og et par andre områder)...

http://folk.uio.no/christia/PUB-972.htm

Når det er sagt, så vil jeg gjerne at noen kan bekrefte at dere leser dette, for i følge mannen må jeg - med mitt kosthold - være død

Jeg leser !! Men det betyr sikkert ikke så mye, for jeg som har spist "så galt" siden 1982 er iallefall et gjenferd. (A pretty good loking one too may I add). Tror han på slike tro ? I følge ham så det rett og slett ikke mulig at jeg finnes blant de levende. Kanskje jeg må "spøke" litt for ham ?

Regnet med at fyren har publisert en del. Men er det noen (her) som har lest det, mener jeg. Noen som kan fortelle hvilke grunnlag han bygger sine uttalelser på ? Jeg har som sagt ikke orket å lese noe av ham.

Han har så vidt jeg kan se heller ikke en eneste forskningsstudie med mennesker i. Det har jo vist seg at de som har forsket og gjort undersøkelser med mennesker isteden for rotter har fått helt andre resultater enn ham, ref. listen jeg viser til (som forøvrig bare er en liten del av en megamega lang liste).

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 20:46   #13
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: CD om egg - tjohei

Helt enig, jeg har ikke lest mye (tror jeg har lest en bitteliten håndfull) han har publisert, og en mega-feilkilde er jo (som du nevner) at han har brukt et (sikkert flere da) stakkarslig lite marsvin til å komme med en del konklusjoner...

Og det å kritisere vitenskaplig metode og relevans av forskningen for de områder man uttaler seg er jo viktig

Men da får jeg vel lese litt mer.. skal bare gjøre ferdig en annen master og litt slikt først. ;-)

  Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 21:31   #14
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: CD om egg - tjohei

Opprinnelig lagt inn av firth, her.

Helt enig, jeg har ikke lest mye (tror jeg har lest en bitteliten håndfull) han har publisert, og en mega-feilkilde er jo (som du nevner) at han har brukt et (sikkert flere da) stakkarslig lite marsvin til å komme med en del konklusjoner...
uttaler seg er jo viktig

...akkurat som da russerne brukte kaniner for å bevise at kolesterol er farlig en gang for lenge siden, menneskestudier viser jo det motsatte.

__________________
bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overproduksjon av egg Gamla Generell diskusjon 11 23-02-10 15:01
Hvor mange egg i uka? chili Lavkarbo generelt 4 06-10-06 19:45
Raw Eggs for Your Health JEDI Lavkarbo generelt 6 02-06-06 23:55
Lei av egg! Danioh Lavkarbo generelt 6 20-01-06 13:53
Det er skadelig å spise mer enn 1-2 egg daglig! Iset Lavkarbo generelt 6 29-12-05 20:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no