Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tror du det finnes engler?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Se resultatene: Tror du det finnes engler?
Ja 47 54,65%
Nei 9 10,47%
Vet ikke 15 17,44%
Eh.. nei? Er du helt skrudd eller? 15 17,44%
Deltakere: 86. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-07, 16:10   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Tror du det finnes engler?

Prinsesse Märtha Louise har sammen med Elisabeth Samnøy startet en skole hvor de ønsker å "lære deg hvordan du kan få tak i dine egne sannheter ved å speile deg selv i andre gjennom readinger, healing, krystaller og berøring".

Websiden deres: http://www.astarte-education.com/

Rundt om på nettavisene går diskusjonene heftig for seg...

Det jeg lurer på - hva legger du i begrepet "engel", og tror du på at de finnes?

Personlig tror jeg på at det er "noe" der ute, og at jeg kan få tak i det - om jeg velger. Mere.. vet jeg ikke.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 17:57   #2
Maxxx
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 50
Innlegg: 119
Maxxx er ny på veien

Sv: Tror du det finnes engler?

Hmmm.. Engler er nok der et sted, men jeg mener å ha lest at de har dalt i skjul... ikke så lett å få øye på dem da
Nei alvorlig talt, ting som ikke kan beskrives med en formel eller likning tror jeg heller lite på! (ikke ta det for bokstavelig da )

__________________


Maxxx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 18:17   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg har skrevet en del om litt forskjellig i det paranormale/metafysiske hjørnet Jeg vet det finnes mer enn folk flest er villige til å se en engel kan være så mye... Slik jeg ser det er det ikke noe riktig måte å definere en engel på, så jeg tror det kan være alt fra "hjelpere" til minnet om folk vi har vært glade i.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 21:49   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Enig med jeef...vi bor i et gammelt hus jeg arvet etter mine besteforeldre...og jeg er ialf ikke i tvil om at de passer på oss her...huset
liker att vi bor her...kjenner meg altid trygg selv når jeg er alene om natten...

Så de er nok mine engler ....desuten har jeg et "englebarn"...
vet att hun har det bra sammen med dem et sted i det store intet...:

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 22:08   #5
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Det er åpenlyst at Märtha ikke tenker på engler sånn som i glansbilder. Det må jo være metaforisk. Det tror jeg ikke de som har skrevet artikkelen har skjønt. Jeg tror ikke på engler, men jeg kjenner de når jeg lukker øynene.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 22:53   #6
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg tror i alle fall at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi med sikkerhet vet.

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 23:12   #7
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Jeg tror i alle fall at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi med sikkerhet vet.

Det tror jeg og....men engler.....næh...

  Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 23:20   #8
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av moinx, her.

Det tror jeg og....men engler.....næh...

Man kan sikkert kalle det så mangt.

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 23:30   #9
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg tror det finnes noe(n) som er der ute ja..som vi kan føle, merke eller se....
Om jeg vil kalle de engler, i den sammenhengen ordet engler ofte blir brukt, vet jeg ikke..

For meg høres engler så religiøst ut..Jeg er ikke religiøs, og tror derfor heller ikke på engler...

Men jeg har sett mormor-etter ho døde....Det er så nær en engel jeg kommer...
Og bedre engel finnes ikke....*Savne mormor*

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-07, 23:31   #10
moinx
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Jeg tror det finnes noe(n) som er der ute ja..som vi kan føle, merke eller se....
Om jeg vil kalle de engler, i den sammenhengen ordet engler ofte blir brukt, vet jeg ikke..

For meg høres engler så religiøst ut..Jeg er ikke religiøs, og tror derfor heller ikke på engler...

Men jeg har sett mormor-etter ho døde....Det er så nær en engel jeg kommer...
Og bedre engel finnes ikke....*Savne mormor*

  Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 00:13   #11
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Burde vel egentlig bare vært ett svaralternativ: Eh.. nei? Er du helt skrudd eller?

1. Jeg har aldri sett eller følt en engel.
2. En engel har aldri blitt avbildet eller målt på noen som helst fysisk måte.
3. Hvis en engel ikke fungerer på et fysisk plan, men enkelte mennesker kan føle dem, så må det bety at mennesket er over de fysiske lovene.
4. Det er ingenting som tyder på, eller bevis for, at mennesket er over de fysiske lovene.

Konklusjon: Märtha Louise er skrudd.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 01:13   #12
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg tror(d.v.s.tilber) heller ikke på engler men, ja,- jeg tror virkelig at de finnes! Ikke det at jeg har sett slike glansbilde engler med mine øyne, men likevel kjent deres nærhet i forskjellige situasjoner. Englene er Guds hjelpere.
Alt i det gamle testamentet omtaler bibelen noen utvalgte personers møte med engler. Slik tror jeg det alltid har vært siden også. Noen enkelte er har fått en gave som går langt ut over de flestes normale fatteevne. At det er mer mellom himmel og jord enn vi noengang vil forstå, er jeg ganske viss på. Engler er bare en liten del av det.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 07:34   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Ang det å se/ikke se engler, så er disse bildene vi forbinder med engler, som mennesker med vinger, bare en måte for folk å illustrere noe vi ikke nødvendigvis ser. Det er jo slik med alle disse religiøse personene/ gudene eller hva jeg skal kalle de... Det er ingen tvil om at feks Jesus levde. Om han gjorde alle disse tingene som står i det nye testamentet kan kanskje diskuteres, men at han var en faktisk person er det vel liten tvil om. Mange har malt bilde av Jesus, men dersom man ser på hvordan folkene som bodde i det området så ut på den tiden, så er de langt unna de bildene vi kjenner igjen som Jesus i dag. Dette kommer jo selvfølgelig av at en Italiensk eller Fransk maler på 1200-tallet mest sansynlig ikke hadde sett andre enn Europeere, og malte utfra dette, som var hans erfaring...

Uansett, så det jeg vil frem til, er at når man bruker benevnelsen "engel" så er det nødvendigvis ikke snakk om smålubne barn med vinger

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 08:11   #14
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg har sett en engel så jeg vet at de finnes, men for ordens skyld... han hadde ikke vinger, men er noe av det vakreste jeg har sett.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 08:58   #15
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, jeg er åpen for det aller meste. Jeg er iallfall ikke så arrogant at jeg avfeier alt jeg ikke selv har opplevd.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 09:25   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Jeg tror på engler.. Både de man ser og de man ikke ser..
Har mange engler i livet mitt og de hjelper meg hele tiden Bare jeg ber om hjelp.
Ganske flott i grunn

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:07   #17
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Iset, det er klart man skal være åpen for ting. Men det finnes ingen grunn til å tro på noe slikt som dette. Det er likestilt med bortførelser av romvesen. Det at enkelte kan tro at de har sett engler kan ha mange naturlige forklaringer...

Bønn fungerer heller ikke (bevist gang på gang at bønn har 0 effekt), til gud, engler, demoer eller hva som helst. Man burde heller prøve å stå mer på egne ben og stå inne for de avgjørelsene og valgene man tar. Ønsketenkning gjør ingenting virkelig, men det kan nok gi en god følelse hos enkelte, men hvor ekte og realistisk det er, stiller jeg nå spørsmål til...

Det er ingen vits å legge forskjell på engel, ånd, gud, sjel, spøkelse, det er samme oppspinnet og går under samme hatt i min bok

Sånn nå har jeg sagt mitt og vil ikke argumentere mer. Det er ikke mulig å komme igjennom hos religiøse mennesker. Tror man på engler, er man mer eller mindre religiøs i en aller annen form.

Husk at ting som mange mente var overnaturlig før i tiden, er i dag godt forklart av vitenskapen. Husk også at det er mange overnaturlige elementer i bibelen og andre religioner som ikke lengre er "gjeldende". Hvorfor ikke det mon tro? Snart er vel verden tom for engler også...

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:15   #18
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Wow! Det var kanskje sånn jeg tenkte om religion da jeg var 12 år. Jeg trodde ikke lenger det fantes noen som tolket dette med religion såå bokstavelig, men jeg har tatt feil før jeg.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:18   #19
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Vil også bare legge inn noen quotes fra artikkelen på VG.no som skal få lov til å tale for seg selv:

"- Dette er et tegn på at mennesker har et mer åpent verdensbilde enn for 20-30 år siden. Åpenhet rundt det mysteriøse har vært en tendens lenge, mener Skjevesland."


"- Folk er mer åpne for det som er uforklarlig og av ufornuftsmessig karakter i våre dager, sier han."


"Nær halvparten av nordlendingene har troen på overnaturlige evner, mens andelen er lavest i Oslo og på ytre østland. Ifølge biskop Holm er det ikke tilfeldig at nordlendinger stiller seg mest positive til prinsesse Märthas evner.

- Troen på Gud og krefter utenfor en selv har stått sterkt i nordnorsk kultur så lenge jeg kan huske, forteller han."



Det er jo ingen hemmelighet at troen på overnaturlige evner faller drastisk generelt sett med utdannelsen. GENERELT SETT sier jeg, finnes nok av smarte mennesker som er religiøse, men folk flest.

40% støtter Märtha på VG, 60% støtter henne på forumet...

themonk, engler stammer fra religioner, det finnes nok av mennesker som idag prøver å finne på nye "ting" og tar med seg overnaturlige elementer fra religioner. Men hvis noen tror på engler idag, spesielt dem som aldri har hatt noen opplevelse personlig, må jo kunne begrunne sin tro litt bedre og årsak.

Kommentar til VG artikkelen:
Hvordan er det mulig å kombinere fornuft med ufornuft? Enten er man rasjonell, eller er man ikke. Vet at verden ikke er svart og hvitt, men det burde vært grenser...

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:23   #20
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Burde vel egentlig bare vært ett svaralternativ: Eh.. nei? Er du helt skrudd eller?

1. Jeg har aldri sett eller følt en engel.
2. En engel har aldri blitt avbildet eller målt på noen som helst fysisk måte.
3. Hvis en engel ikke fungerer på et fysisk plan, men enkelte mennesker kan føle dem, så må det bety at mennesket er over de fysiske lovene.
4. Det er ingenting som tyder på, eller bevis for, at mennesket er over de fysiske lovene.

Konklusjon: Märtha Louise er skrudd.

Hei!

1. Man må være åpen for å kjenne kjærligheten for å kjenne den, enten den kommer fra mennesker eller "alt som er" (skaperkraftyen, Gud eller hva man velger å kalle det) via engler.
2. Kjærligheten lar seg ikke avbilde, men få benekter dens eksistens.
3. Mennesket levde i laaaang tid uten å forstå og ha formulert de fysiske lovene. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi etter hvert også klarer å formulere ting innenfor det uforklarlige og for mange vanskelige området "ikkeforklarlige fenomener".
4. Om jeg skal ha ugjenkallelige bevis for alt jeg forholder meg til vil jeg leve et begrenset liv. Jeg tror på å være åpen for det som ikke lar seg bevise også. Og hvor lenge skal man tro på noe før man kan slå seg til ro uten bevis? Ta feks min vektnedgang. Hvor mange tror du trodde jeg ville klare å gå ned i vekt da jeg startet, av de som har sett meg prøve i utallige år? Og hvor mange tror du tror på at jeg vil klare å komme ned i 70kg? Jeg er faktisk nødt til å tro på det selv, fordi språk skaper virkelighet, selv om det ikke på noen måte er bevist.

Så ja, jeg tror på engler, selv om jeg ikke har fysiske bevis for deres eksistens. Jeg har like vel erfart dem mange ganger. Og mange synes jeg har rare meninger og er spesiell, men jeg er fortsatt ikke definert som skrullete av de som tar seg tid til å bli kjent med meg.

Beste hilsen BiB

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:37   #21
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

...Bønn fungerer heller ikke (bevist gang på gang at bønn har 0 effekt), til gud, engler, demoer eller hva som helst. Man burde heller prøve å stå mer på egne ben og stå inne for de avgjørelsene og valgene man tar. Ønsketenkning gjør ingenting virkelig, men det kan nok gi en god følelse hos enkelte, men hvor ekte og realistisk det er, stiller jeg nå spørsmål til...

Sånn nå har jeg sagt mitt og vil ikke argumentere mer. Det er ikke mulig å komme igjennom hos religiøse mennesker. Tror man på engler, er man mer eller mindre religiøs i en aller annen form.
...

I min verden handler bønn om å finne styrke til å stå i egne valg, ikke finne begrunnelser for dem.

[quote=Sondre;310400]...

Det er jo ingen hemmelighet at troen på overnaturlige evner faller drastisk generelt sett med utdannelsen. GENERELT SETT sier jeg, finnes nok av smarte mennesker som er religiøse, men folk flest.

...quote]

Så fint da, å få "passet sitt påskrevet " slik. Det er mye som "er sånn, generelt sett" uten at jeg lar meg hefte ved det og tillegger folk utdannnings- og refleksjonsnivå ut fra slike generelle trekk/funn. Men, jeg må være ærlig å si at mine fordommer mot folk som er bastante og må ty til sitater og absolutter, uten vilje til å diskutere etter å ha sagt sitt, ja de bobler like under overflaten nå.

Uansett, beste hilsen BiB som unner deg erfaringer av det mer uforklarlige slaget

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:42   #22
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Hei!

1. Man må være åpen for å kjenne kjærligheten for å kjenne den, enten den kommer fra mennesker eller "alt som er" (skaperkraftyen, Gud eller hva man velger å kalle det) via engler.
2. Kjærligheten lar seg ikke avbilde, men få benekter dens eksistens.
3. Mennesket levde i laaaang tid uten å forstå og ha formulert de fysiske lovene. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi etter hvert også klarer å formulere ting innenfor det uforklarlige og for mange vanskelige området "ikkeforklarlige fenomener".
4. Om jeg skal ha ugjenkallelige bevis for alt jeg forholder meg til vil jeg leve et begrenset liv. Jeg tror på å være åpen for det som ikke lar seg bevise også. Og hvor lenge skal man tro på noe før man kan slå seg til ro uten bevis? Ta feks min vektnedgang. Hvor mange tror du trodde jeg ville klare å gå ned i vekt da jeg startet, av de som har sett meg prøve i utallige år? Og hvor mange tror du tror på at jeg vil klare å komme ned i 70kg? Jeg er faktisk nødt til å tro på det selv, fordi språk skaper virkelighet, selv om det ikke på noen måte er bevist.

Så ja, jeg tror på engler, selv om jeg ikke har fysiske bevis for deres eksistens. Jeg har like vel erfart dem mange ganger. Og mange synes jeg har rare meninger og er spesiell, men jeg er fortsatt ikke definert som skrullete av de som tar seg tid til å bli kjent med meg.

Beste hilsen BiB

1. Jeg kjenner masse kjærlighet fra min kjære og mine venner og gir masse kjærlighet tilbake til dem omkring meg. Jeg elsker den vakre naturen og jorden som vi er heldige å få leve en liten stund på. Har så langt aldri følt, tenkt eller sett noe som skulle indikere at det ikke er naturlig.

2. De kjemiske prosessene i kroppen vår når vi er forelsket kan lett avbildes. Prosessene i hjernen er ikke direkte "oversettbare" til hva du virkelig tenker. Men kjærlighet, følelser, forelskelse, osv. er målbart og ekte. Kjærlighet er ekte!

3. Er fenomener vi pr. idag ikke forstår enda, spesielt med tanke på avansert fysikk og astronomi. Forskning på hjernen og forståelse av prosessene som foregår der har hatt bra fremgang og verktøyene for å gjøre mer høyoppløslige avbildninger blir bare bedre og bedre.

4. Grunnen til at du klarte å gå ned i vekt er fordi du hadde tro i deg selv! Jeg har aldri følt at jeg har levd et begrenset liv, jeg har aldri latt meg begrense av andres meninger eller synspunkter. Det gjorde ikke du heller da du klarte å bryte igjennom synspunktene til alle de rundt deg som aldri hadde trodd at du skulle klare det! Kjempebra, men det har desverre ingenting med engler, ånder eller overnaturlig å gjøre. Det var en naturlig prosess som gjorde at du la på deg, og en ganske så naturlig prosess som gjorde at du tok av deg igjen.

Språk skaper virkelighet, fordi språk fører til aksjon! Ingenting som er ubevist her BiB, bare at du har en sterk vilje til å nå dine mål. Fokuser videre på deg selv og ikke la deg være begrenset av noe som helst.


Min oppfatning er motsatt, hvis noen tror på engler så har man begrenset seg selv drastisk. Man har begrenset seg selv til å ikke lete etter naturlig og logiske forklaringer. Var det noe galt med hjernen min? Var det øynene mine som lurte meg? Var det virkelig det jeg følte, eller fikk jeg den følelsen fordi det var noe annet som hadde skjedd? ...

Religion går ut på å begrense sitt sinn til å tro blindt på de forklaringer som blir gitt. Religion er om å tro, uten bevis. Å tro på engler blir det samme.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 10:52   #23
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

[quote=BiB;310409]I min verden handler bønn om å finne styrke til å stå i egne valg, ikke finne begrunnelser for dem.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

...

Det er jo ingen hemmelighet at troen på overnaturlige evner faller drastisk generelt sett med utdannelsen. GENERELT SETT sier jeg, finnes nok av smarte mennesker som er religiøse, men folk flest.

...quote]

Så fint da, å få "passet sitt påskrevet " slik. Det er mye som "er sånn, generelt sett" uten at jeg lar meg hefte ved det og tillegger folk utdannnings- og refleksjonsnivå ut fra slike generelle trekk/funn. Men, jeg må være ærlig å si at mine fordommer mot folk som er bastante og må ty til sitater og absolutter, uten vilje til å diskutere etter å ha sagt sitt, ja de bobler like under overflaten nå.

Uansett, beste hilsen BiB som unner deg erfaringer av det mer uforklarlige slaget


Sorry at jeg tok det frem da, hadde egentlig tenkt å la være men så slapp det ut (generelt sett).

Bønn kan som mange andre ting brukes til å finne indre ro, styrke, m.m.. Personlig ville jeg heller meditert, jeg ville følt at det er rart å be til meg selv. Meditasjon fungerer veldig godt og kan være en befrielse i denne stressende hverdagen.

Når sagt er sagt, så har jeg ingen utdannelse så...

Men nå skal jeg sitte rolig å se om det er noen som kan bidra med noe fornuftig i diskusjonen så vi kan komme ett skritt videre. Men .. jeg har min tvil

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 11:50   #24
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Min oppfatning er motsatt, hvis noen tror på engler så har man begrenset seg selv drastisk. Man har begrenset seg selv til å ikke lete etter naturlig og logiske forklaringer. Var det noe galt med hjernen min? Var det øynene mine som lurte meg? Var det virkelig det jeg følte, eller fikk jeg den følelsen fordi det var noe annet som hadde skjedd? ...

Religion går ut på å begrense sitt sinn til å tro blindt på de forklaringer som blir gitt. Religion er om å tro, uten bevis. Å tro på engler blir det samme.

Dette støttes!
Personlig har jeg inngått en avtale med en engel, jeg var 100% sikker på at det var virkelig. Men det var altså før jeg fikk hjelp for MIN psykose. Etter noen runder med medisiner trodde jeg ikke lengere på det jeg hadde opplevd. Fordi det ble helt opplagt for meg at jeg hadde vært syk. Og jeg så aldri denne engelen, jeg bare sanset at den var der. Og "forstod" hva den kommuniserte, selv om jeg ikke kunne høre noe. Pussig, er det ikke?

I ettertid har jeg forstått at dette for min del hadde utspring fra min egen angst. Men dette var ikke en bevisst angst fordi jeg hadde jo ikke tid til å være engstelig, så disse følelsene undertrykte jeg. Men gjennom det ubevisste fant det jo veien til overflaten like vel. Selv om det tilslutt ble i en form som ikke var helt bra. Det gode var jo at jeg tilslutt fikk hjelp!

Men dette er ganske typisk, og det gjelder for veldig mange mennesker som ikke er klar over det. Nøyaktig de samme mekanikker. Men majoriteten blir jo ikke så dårlige som jeg ble. Heldigvis. Men dette medfører likevel at mange springer rundt med et tankemønster som ikke er virkelighetsorientert. Og det letes etter overnaturlige forklaringer fremfor rasjonelle gode trygge forklaringer. Dette kommer jo godt til utrykk gjennom alle religioner. Det pussige er jo at alle kulturer har sine ting som de ber til. Som skal beskytte dem. Og dermed kurere angsten deres. Og dette kan være tilbedelse av solen, månen, en stein, havet, himmelen, stjernene, gud, satan, hellige kuer og jeg vet ikke hva.

Så det ligger i menneskets natur å søke å mestre våre vonde følelser. Og noen ganger kan en trylleformel med gud og englene hans kurere dette. Dette fordi vedkommende får heiset de vonde følelsene opp i et intellektuelt perspektiv. Slik som: jeg skal dø. Hjeeeeeeelp. Hva gjør jeg, jo jeg finner opp gud. Så hjelper han meg. Dette kan jeg jo ta kollekt for. Så kan jeg leve godt av det også i mitt jordiske liv. Hvorfor skulle ikke dette være en like god eller bedre forklaring på at englene fremdeles lever godt inni hodene våre? Og mange her på forumet kan jo kanskje betegnes som "de nyttige idioter" som forfekter denne løgnen videre. Og på den måten rammer mennesker til å tro at dette er normalt. Konsekvensen for denne "kollektive galskapen" blir jo at mange som trenger hjelp, ikke får det. Fordi det er vanlig å ha vrangforestillinger.

Uansett. Å håndtere angsten ville like fullt vært mulig uten å ty til løgn og fanteri. Det er dette mange psykologer driver med til daglig. Å henge følelsene våre opp i et logisk og rasjonellt perspektiv. Nesten som å henge opp skittentøyvasken til tørk. Da blir det i mange tilfeller bra etterpå UTEN dette insnevrede perspektiv som Sondre så riktig illustrerer. Løsningen er som alltid, kast mere sannhet/kunnskap/visdom/utdanning på problemstillingen. Eller sagt på en annen måte. Finn ut hvilken følelse som leder deg til din TRO, for det er i mange tilfeller ikke fornuften.

Så jeg tror på engler av kjøtt og blod. Men overtro, det hører fortiden til. Jeg utfordrer derfor alle sammen til å brenne heksen i seg... hehe... La henne fare til Blokksberg med sin ufornuft! )))

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 25-07-07, 12:01   #25
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tror du det finnes engler?

Hvis religion for deg er "noe å tro på" så kan jeg godt skjønne at det virker begrensende. Religion bør ikke være en ideologi eller et tankemønster. Alle religioner har opp igjennom tidene blitt misforstått og misbrukt, og det er derfor blitt et litt negativt fokus på hele greia.

Når det er snakk om å "finne dine engler" så tolker jeg det som å finne "sjelefred". Det har mange ulike navn i de ulike religionene. Kall det engler om du vil, selv om begrepet er noe misforstått. Du klarer aldri å få sjelefred hvis målet er å sette alt i bås og forklare alt vitenskapelig. De som har forsøkt seg på litt meditasjon, qigong, tai chi og lignende har kjennskap til det jeg snakker om. Den fullstendige roen og sterke følelsen av å være i ett med alt som er, klarer du ikke å resonnere deg fram til ved tankekraft. Det er heller ikke en følelse i vanlig forstand. Og det kan ikke begripes av hjernen.

Det blir rett og slett litt rart når en uten kjennskap til "åndelighet" prøver å motbevise eller latterliggjøre en som har kjent det på egen kropp. På meg virker det som at det er tilfelle i denne VG-artikkelen. Det blir nesten en slags hets at Märtha. Og så fortsetter de med det i dag.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Må jeg ta kosttilskudd? Kaja Kosttilskudd 17 23-07-07 23:52
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no