Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Akta dig för GI-skojet!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-07, 12:22   #1
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Akta dig för GI-skojet!

Jag får många brev från misslyckade GI-bantare. GI är stort i Sverige, mycket större än i Norge. Jag hittade just en text som jag skrivit om GI-skojet. Den får nog inte plats i min bok, men jag lägger in den här som något att tänka på. Ni kommer säkert att få många falska GI-profeter i Norge under de närmaste åren.

/SSS

Vill man bli rik på att sälja viktminskning så ska man ge kunderna vad de vill ha. Man börjar med två, tre strikta veckor av lavkarbokost och sen går man över till en kost som kunderna accepterar, med undantag av vitt bröd eller potatis.

Frukt är ofta tillåtet. Mörk choklad är tillåtet. Efterrätter med konstgjorda sötningsmedel är tillåtna. I Sverige säljer man bullar bakade på GI-riktigt mjöl! Sådana recept vill alla köpa!

De flesta går ner några kilo i början och sen tar viktminskningen slut. Efter ett par månader är man tillbaka i det vanliga, och har den vanliga vikten. För det mesta skyller viktminskaren på sig själv. Man kan ju läsa i tidningen om andra GI-bantare som gått ner massor av kilon. De visar ju att metoden fungerar! Att dessa GI-bantare ofta gjort en radikal förändring av hela sin livsföring tänker man inte på.

Att det vanliga GI-receptet inte fungerar i längden spelar ingen roll. Det fungerar utmärkt under de strikta veckorna, och det räcker för att viktminskarna ska hinna berätta om den nya fantastiska modellen för alla vänner och väninnor.

- Följ mitt recept i ett par veckor och sen kan du äta nästan vad som helst! Så säger GI-gurun i sammanfattning. Det är i grunden samma idé som i Rikshospitalets diet, eller i kålsoppedieten. Men GI-idén är mycket smakligare utformad. Den lättsålda modellen fungerar som ett kedjebrev och snart skriver affärsmannen kontrakt med kvällstidningar, TV-kanaler och livsmedelsbolag.

VI har en lång rad framgångsrika GI-skojare i Sverige. Flera av dem har på kort tid blivit miljonärer. Alla kännetecknas av att de har något att sälja. De använder sina böcker och viktklubbar som annonser för sina produkter.

Naturlig kost är inte ett sådant smaskigt recept. Naturlig kost är en livsstil, ett hälsosammare sätt att leva. Receptet har den stora nackdelen att det ska tillämpas livslångt, vem vill ha ett sådant recept? Men receptet har också den stora fördelen att det fungerar. Hälsoresan kan vara problemfri i vissa fall och problemfylld i andra. Man håller man sig till receptet så fungerar det.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 12:32   #2
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Akta dig för GI-skojet!

Takk Sten Sture for god sunn fornuft i alt slankehysteriet! Jeg gikk selv i den fellen, og trodde jeg kunne spise hva som helst, med hvilken som helst næringssammensetning, så lenge GI'en var under 30.

Har lest begge innleggene dine denne morgenen, de er veldig interessante. Takk!!

Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 14:53   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Akta dig för GI-skojet!

Flott Sten Ture !
Det er de samme folkene som på en finurlig måte påstår at man flott kan spise poteter hvis man koker dem, kjøler dem ned og så varmer dem opp igjen før man spiser, - for da skal GI synke til akseptablet nivå ! Jeees, sier jeg....
Verden vil bedras !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 23:46   #4
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Akta dig för GI-skojet!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Flott Sten Ture !
Det er de samme folkene som på en finurlig måte påstår at man flott kan spise poteter hvis man koker dem, kjøler dem ned og så varmer dem opp igjen før man spiser, - for da skal GI synke til akseptablet nivå ! Jeees, sier jeg....
Verden vil bedras !

Og hvor havner så da Fedon oppi dette? Forfekter ikke han nettopp viktigheten av lavglykemisk mat?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 08:55   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Akta dig för GI-skojet!

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Og hvor havner så da Fedon oppi dette? Forfekter ikke han nettopp viktigheten av lavglykemisk mat?

Fedon befinner seg på rett side av skalalen han. Lavglykemisk mat er viktig, - og lavkarbo er naturlig lavglykemisk. Til og med Skaldeman er det

Men Fedon sier også at det ikke er BARE GI som betyr noe. Man må se på sammensetningen av maten også ! Det er det mange av de Skaldeman refererer til som IKKE gjør. De har trukket det litt vel langt m.a.o.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 11:38   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Akta dig för GI-skojet!

Atkins diett er også på to uker for så å øke forsiktig med karbene. Det er kanskje noe med de to ukene som gjør det forlokkende.

Det var Fredrik Paulin som hevdet at poteten fikk lavere GI etter at den var avkjølt. En blir jo fortere fornøyd av en kald gammel potet enn nykokt da så da hjelper det jo .

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 01:28   #7
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Akta dig för GI-skojet!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Flott Sten Ture !
Det er de samme folkene som på en finurlig måte påstår at man flott kan spise poteter hvis man koker dem, kjøler dem ned og så varmer dem opp igjen før man spiser, - for da skal GI synke til akseptablet nivå ! Jeees, sier jeg....
Verden vil bedras !

Ja tenk å bruke så mye tid (og forskning?) på å komme frem til at mat du egentlig ikke bør spise fordi det inneholder stivelse og lite næring, kan du spise likevel fordi du gjør slik og slik så senker du GI og du kan spise den med bedre samvittighet! Galskap kaller jeg slikt. Og er det sant da? Kanskje GI bare synker med 2 eller 3?

Men det er jo sikkert mange som går på dette også.

"Ja i dag skal vi ha kokte poteter til middag med kjøttkaker, men potetene må jeg bruke litt lengre tid på fordi de skal bli sunnere har jeg lest og hørt. Poteter er ikke sunne skjønner dere kjære barn. Vi må senke GI'en i dem for å gjøre dem sunnere så vi kan spise dem. Skal bare koke dem, kjøle dem ned og varme dem opp igjen. Når jeg har gjort det, da først kan vi spise. Bra pappa er litt forsinket fra jobb i dag fordi potetene blir jo ikke ferdig på en stund ennå"...


hoho

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"GI-metoden gör dig dummare" sma Artikler 12 25-04-07 14:52
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no