Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Referanseverdier for hypotherose-behandling

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-02-11, 12:07   #1
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Referanseverdier for hypotherose-behandling

Etter et fastlegebytte (grunnet flytting) er min nye fastlege uenig med den gamle om referanseverdiene for målet for stoffskiftebehandlingen.

Min gjetning er at det nye fastlegen kun ser på referanseområdet for "normal" stoffskiftefunksjon, som for TSH er 0,4 -4,0. Den gamle fastlegen ønsket å få meg ned på en TSH-verdi rundt/under 1.0.

Så nå trenger jeg noe hardtslående argumenter og kilder på at den nye fastlegen tar feil. Med en TSH-verdi på nesten 3.0 og F4 i nedre del av referanseområdet føler jeg meg nemlig langt fra pigg, og håper jo selvsagt at det vil bedre seg om jeg kommer meg ned i de verdiene den gamle fastlegen satte som mål.

Jeg har lett på den store webben etter studier og slikt, men ikke funnet stort annet enn diskusjonsinnlegg. Har noen noen gode kilder jeg kan klaske i bordet med hos den nye fastlegen?

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 16:08   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Hei,
Hypo er kjipe greier og leger kan være trangsynte idioter.

Er du medisinert? For da har jeg aldri hørt noe annet enn at legen gjerne vil at pasiententens TSH skal ligge rundt 1. Til og med godt under hvis de har gjort leksene sine og fulgt med litt. Ellers så må man lure dem...

1 er jo balansepunkt for friske!!

Eller har den gamle legen vært på gli for å starte medisinering og nå setter denne nye seg på bakbena og vil at du skal vente ti år til på hans kontor også?

Har den nye legen fått overført journalen? Dersom blodprøvene over tid viser jevn uunngåelig nedgang på tallene OG den gamle legen hadde en behandlingsplan du skulle begynne på, hvorfor skal du vente en runde til fordi det kommer en ny lege?

Og på sonjas stoffskifteforum finnes det folk med peiling, og der har det vært henvisninger til artikler fra Legeforeningens tidsskrift på nett.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 13:05   #3
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Takk for svar!

Jeg er medisinert, ja. Har ligget i øvre halvdel av to-tallet helt siden jeg begynte på medisinene, og måtte derfor øke levaxindose for hver sjekk. Det var ved første sjekk hos den nye legen at hun ikke syns det var nødvendig med videre økning av dose "fordi de lærde strides om hva som er målet".

Skal snuse litt i Sonjas Stoffskifteforum og se om jeg ikke finner noe lurt der. Takk for tips!

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:48   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Lykke til!!

Se om du kan søke opp Per Egil Hegges bok om hans egen kamp på sin kones vegne for å bli behandlet for lavt stoffskifte. Den skrur ned respekten for den alminnelige legestanden og behandling av stoffskifte RELATIVT mye.
Kanskje legen har utdannelsen nordfra? Uni i Tromsø ligger visst ekstra langt etter.

Hvor høy er anti-TPO? Med Hashimotos skal ett av målene med behandlingen være å skru ned egenaktiviteten i kjertelen mest mulig, altså at TSH - tenk på det som et mål på hvor hardt kroppen synes at kjertelen skal jobbe - skal være godt under 1 . Min kjære er hypo uten antistoffer og har TSH nede i 0,2 ved sist måling. Tenk det Hedda!!

Og Hegge er det vel som forteller at lavt stoffskifte er veldig vanlig for hunder og at hunder skal ha doser som er 6-7 ganger høyere enn mennesker og at enkelte da ordner seg på den måten...

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:56   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Lykke til!!

Se om du kan søke opp Per Egil Hegges bok om hans egen kamp på sin kones vegne for å bli behandlet for lavt stoffskifte. Den skrur ned respekten for den alminnelige legestanden og behandling av stoffskifte RELATIVT mye.
Kanskje legen har utdannelsen nordfra? Uni i Tromsø ligger visst ekstra langt etter.

Hvor høy er anti-TPO? Med Hashimotos skal ett av målene med behandlingen være å skru ned egenaktiviteten i kjertelen mest mulig, altså at TSH - tenk på det som et mål på hvor hardt kroppen synes at kjertelen skal jobbe - skal være godt under 1 . Min kjære er hypo uten antistoffer og har TSH nede i 0,2 ved sist måling. Tenk det Hedda!!

Og Hegge er det vel som forteller at lavt stoffskifte er veldig vanlig for hunder og at hunder skal ha doser som er 6-7 ganger høyere enn mennesker og at enkelte da ordner seg på den måten...

Hele boka ligger på nett her - fant den tidligere

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 14:59   #6
sitv
Juniormedlem
 
sitv sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Arendal
Innlegg: 24
sitv er på en erverdig vei

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Hei !!
Endokrinolog Ingrid Nordheim ved Aker sykehus sier at TSH skal ligge på 0,5-1,5 og sier at om du ligger på rundt 1 så er du ganske bra dosert.Hun kurser leger ,så hun burde være å stole på
En ting som leger ikke sier men som endokrinologer presiserer er at du ikke må ta Levaxin før du tar blodprøver!!

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 17:17   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg fikk faktisk denne av Thyroidea-foreningen i dag! Skriv ut og ta med til legen din

Vedlagte filer
Filtype: pdf BEHANDLINGSMÅL FOR LEVAXIN.pdf (812,1 KB, 91 visninger)
__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 12:13   #8
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Photo: jeg fikk samme dokument selv. Bør jo holde i forhold til fastlegen, det. Har time i slutten av uka, får se hvordan det går.

Takk for alle innspill!

(Så var det å ikke tråkke legen på tærne da... skal prøve å være snill)

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 13:34   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av Lillevoff, her.

(Så var det å ikke tråkke legen på tærne da... skal prøve å være snill)

Nå er det vel strengt tatt legen som i egenskap av sitt yrke er til stede for deg og ikke omvent. Du har lov til å være kritisk og komme med innvendinger, og det er jo gjerne sånn at du som regel kjenner din egen kropp bedre enn noen som ikke bor i den!
Ellers, i ytterste konsekvens så går det an å bytte lege. Om du er på Sonjas Stoffskifteforum så kan du sikkert få noen tips om gode leger i ditt nærområde . (Med mindre du bor på svarteste bygda, da ).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 14:56   #10
Lillevoff
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 186
Lillevoff er ny på veien

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Klart man skal være kritisk og komme med innvendinger. Samtidig tror jeg vel respekten for leger er såpass stor... jeg hadde i hvert fall blitt inmari grinete om en utenforstående kom og påsto jeg gjorde jobben min feil. Men selvsagt er det feil fokus, jeg skal jo helst tenke på meg selv og ikke på om legen blir grinete eller føler seg satt på plass.

Men kan jo prøve å si det på en pen måte.

(Jeg bor forresten ganske fint til på svarteste bygda)

__________________
Start 01.09.2009
Delmål 1,2 & 3: -9kg oppnådd 02.11.2009, -9kg oppnådd 01.04.2010! -7kg oppnådd 07.10.2010!
Delmål 4:


Lillevoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 15:04   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Joda, jeg ser den, men du har krav på å bli tatt på alvor .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 21:20   #12
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Vær forberedt på å være streng! Så er du på en måte ekte hyggelig hvis du slipper med å være hyggelig, hvis du skjønner.
Hvis mulig, ta med deg noen som kjenner deg og sykdommen/symptomer godt og som ikke legger seg ned og logrer for legen. Du har rett til bisitter.

Jeg og sambo har samme lege og jeg har håndtert sykdommen og mannen og legen og medisinering så lenge at når jeg bruker min time til å ta opp ting om min samboers helse, så kan jeg se at legen blunker litt og trekker pusten for å si at blabla personvern og taushet og det tar jeg ikke hensyn til, for å være helt ærlig. Jeg står midt i helsesituasjonen til sambo med godt utsyn til alle kanter, jeg er sta og analytisk og en god observatør, og vet godt at forskjellen på anektode og medisinsk statistikk er irrelevant når det gjelder ett menneskes helse og ikke en hel befolkning.

Da forteller jeg ting som det ikke ville falle inn min samboer å ta opp før det blir et 'ordentlig' problem, ting han ikke legger merke til selv, ting legen burde vite - fordi høye doser vitamin D3 påvirker andre medisiner feks., ting som jeg synes er viktig.
Neste gang jeg har mast sambo inn av døren hos legen, dukker det ting opp av kartoteket som skal testes og følges opp.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 22:39   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av sitv, her.

Hei !!
Endokrinolog Ingrid Nordheim ved Aker sykehus sier at TSH skal ligge på 0,5-1,5 og sier at om du ligger på rundt 1 så er du ganske bra dosert.Hun kurser leger ,så hun burde være å stole på
En ting som leger ikke sier men som endokrinologer presiserer er at du ikke må ta Levaxin før du tar blodprøver!!

Når bør jeg ta levaxin da? Jeg tar ofte dosen på kvelden.e

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 22:53   #14
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

det vanlige rådet er å ta på morgenen og at blodprøver også skal taes på morgenen, da vil tsh vise høyeste verdi. Og de dagene man tar blodprøve skal man vente med å ta dosen til etter prøven er tatt for å ikke forstyrre resultatet (unngå falsk høy ft4)

Men for mange er effekten bedre ved å ta om kvelden, dosen taes opp over lengre tid, siden det er roligere forhold i magen om natten. Min samboer tar om kvelden.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 08:28   #15
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Hej lillevof
Sonjas stofskifteforum et et forum med mange dygtige mennesker som har oplevet stofskifteproblematikken på egen krop og ved hvad det vil sige. Vi passer ikke alle ind i lægens referance-skema. Spørg på forummet og du vil få svar og hjælp i løbet af ganske kort tid - svar som du kan have i baghovedet når du skal tale med din læge. Jo mere du ved om sygdommen jo bedre er du stillet.

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 11:29   #16
sitv
Juniormedlem
 
sitv sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Arendal
Innlegg: 24
sitv er på en erverdig vei

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Hei !! Levaxsin skal tas om morgenen ,helst en time før mat.

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 13:20   #17
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg har hatt en kronglete Hypothyreose i snart 25 år, har byttet doseringer flere ganger i året og tilogmed vært innlagt fordi jeg lå så sykt lavt på verdiene, men vet igrunn ikke det spøtt om noe annet enn hvordan det er å leve med sykdommen

Jeg synes sykdom er sååååååå kjedelig!
Men, det er, ut fra sunn fornuft, nok slett ikke så dumt å sette seg litt inn i det medisinske også *planer om å skjerpe meg og lese meg opp litt*

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 19:33   #18
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av sitv, her.

Hei !! Levaxsin skal tas om morgenen ,helst en time før mat.

Står det i boka, ja. men det er lov å være uenig med pakningsvedlegget. Levaksin gir ifølge all medisinsk omtale ingen øyeblikkelig virkning. Det er et depot-hormon som kroppen selv skal omdanne i den aktive formen. (Ta vitamin D3 og ikke de fislete norske anbefalingene. bare de svenske er dobbelt så sterke).

For mange med urolig mage er det et sjansespill å ta dosen om morgenen og mye bedre å ta om kvelden slik at opptaket foregår mens det er mest mulig rolig i magen.

Poenget er at man velger et tidspunkt og holder seg til det, mest for å huske å ta pillene. Det skal ellers gå fint å ta for flere dager om gangen hvis man har glemt eller vært syk.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 14:50   #19
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg tror det er viktig og "lære" leger om hvilke verdier som er rette.
Jeg har gått i lang tid med TSH på over 3,3 og T4 på ca 23,5.
Legen min har misforstått og gitt meg mindre og mindre Levaksin siden verdiene var høye. Hvilket betydde at verdiene har sakte men sikkert steget. Det var sykehuset som slo alarm etter at jeg har utviklet struma som følge av langvaring undermedisinering.
Siste blodprøve ble tatt i februar, TSH 3,1 og T4 21,6. Legen min mener dette er bra verdier, men jeg føler meg absolutt ikke bra. Føles veldig frustrerende å ha det slik...

BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 15:31   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg tror det er viktig og "lære" leger om hvilke verdier som er rette.
Jeg har gått i lang tid med TSH på over 3,3 og T4 på ca 23,5.
Legen min har misforstått og gitt meg mindre og mindre Levaksin siden verdiene var høye. Hvilket betydde at verdiene har sakte men sikkert steget. Det var sykehuset som slo alarm etter at jeg har utviklet struma som følge av langvaring undermedisinering.
Siste blodprøve ble tatt i februar, TSH 3,1 og T4 21,6. Legen min mener dette er bra verdier, men jeg føler meg absolutt ikke bra. Føles veldig frustrerende å ha det slik...

Vel, det er kanskje bra verdier for en frisk person, men helt klart ikke for deg ..! I Norge er TSH-grenseverdiene alt for høye, og mange pasienter må veldig lavt før de føler seg bra, gjerne helt under 1,0. Du burde be om å få ta en FT3-prøver også, ettersom FT4-en din er såpass høy (selv om den har gått ned igjen). Egentlig er høyt FT4 typisk for høyt stoffskfite, men det kan også tyde på at kroppen ikke klarer å gjøre om FT4 til FT3 (om jeg ikke husker alt dette feil), og da bør det sees i sammenheng. Sjekk anti-TPO i samma slengen. Stå på krava, og ikke gi deg!
Jeg har mye bedre verdier enn deg nå, og føler meg ganske crap likevel ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 19:09   #21
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Ble tatt nye prøver 17.mars
FT3: 4,2 ( 3,1-6,8)
FT4: 21,9 (3 uker tidligere 21,3)
TSH: 5,6 (3 uker tidligere 3,3)

Medisinmengde økt fra 100 til 112,5 pr dag. Skal til lege i morgen og gjett om jeg skal mase, for nå sliter jeg med ørten forskjellige problemer fra tørre slimhinner, muskel og ledd verk til press over brystet og tunge raske hjerteslag

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 19:18   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Huff, så slitsomt!
Jeg går nå på sterke joddråper og venter på time hos endokrinolog for videre utredning og UL av hals, på grunn av mistanke om knutestruma ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 19:20   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Et tips til deg, forresten. Legg ut prøvesvarene dine på Sonjas Stoffskifteforum, der er det langt mer detaljkunnskap og erfaring om stoffskifte enn det er her! Jeg har fått en del hjelp der inne!
Oooog ellers håper jeg KarMa40 kommer innom og gir deg noen tips, hun har god peiling!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 21:24   #24
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Ble tatt nye prøver 17.mars
FT3: 4,2 ( 3,1-6,8)

Det er ikke tatt Ft3 tidligere kanskje?

Sitat:

FT4: 21,9 (3 uker tidligere 21,3)
TSH: 5,6 (3 uker tidligere 3,3)

Medisinmengde økt fra 100 til 112,5 pr dag. Skal til lege i morgen og gjett om jeg skal mase, for nå sliter jeg med ørten forskjellige problemer fra tørre slimhinner, muskel og ledd verk til press over brystet og tunge raske hjerteslag

Det er en 12,5% økning i dose, som ikke er voldsom. Noen leger mener man kan ta 200 en dag i uken, og 100 de andre for å få til en økning.

Spørsmålet er om symptomene kommer snikende eller har hogget til idet dosen øker? Det finnes i i alle tilfelle flere mulige forklaringer og det spørs litt hva legen har lært på doktorskolen, for hvordan han reagerer.

Uten stoffskifte-aspektet, inne på dette forumet med det som plager folk her til vanlig, tenker jeg magnesium-mangel, muligens også andre vitaminer /mineraler. Ketolyse-magnesiumtilskudd koster hva? 80 kr? Og hvis du tar mer enn kroppen vil ha får du løs mage, du kan ikke overdosere. Jeg er selv gravid og tar magnesium i håp om å slippe leggkrampe om natta, opp i 600mg for meg.
Dette er ikke for å trekke dine bekymringer om behandlingen av stoffskiftet i tvil, bare at av og til er de enkle løsningene rette.

Videre kan symptomene du nevner være at kroppen med bare litt mer levaksin plutselig kjenner alle vondtene du har hatt hele tiden. Vær oppmerksom på at hjerterytmeendringer også er et symptom på lavt stoffskifte, ikke bare høyt. Hvis legen vil dosere ned er du jo like langt og det var vel ikke så greit der heller...

Fra Sonjas har jeg også skjønt at de som har vært under- eller u-medisinert lenge med lavt stoffskifte (og det er dessverre de fleste), får et problem med reseptorene for t3 på cellene. Men kan få tregt opptak, nærmest en slags resistens, fordi det er så utrolig seigt for kroppen å produsere thyroksin av noe slag og kroppen går i sparemodus for ikke å bruke opp for fort. Når man så i denne tilstanden får tilført thyroksin, stritter kroppen imot, alle reseptorene går fulle samtidig, og det kjennes ut som for mye. Kroppen kan være langt unna et normalpunkt, men den relative overfloden gjør at det kjennes ut som for mye. Det er forsøket verdt i en fase med opp-medisinering å stå imot hypersymptomer, altså på for høyt stoffskifte, for kroppen kan plutselig starte igjen, når den blir overbevist om at tilførselen ikke er tilfeldig.
Denne forklaringen kan også dekke at ditt TSH stiger, det er kroppen som sier -Å, men hvis jeg kan få litt, så vil jeg jammen ha enda mer!!!

Du kan også være feilmedisinert, altså at kroppen feks ikke omsetter T4(levaksin) i T3 dermed hoper t4 seg opp i kroppen uten at du egentlig får noe utbytte av det. Da kan det være aktuelt med medisinering direkte med t3 (Liothyronin). Dersom legen ikke vil, og sannsynligheten er ganske stor, så kan du prøve med d-vitamin (d3) som støtter omsetningen fra t4 til t3, jeg tar 5 ganger de norske anbefalingene daglig, også min sambo, han som faktisk har lavt stoffskifte.

I et stoffskifte perspektiv har flere ofte Sjøgrens syndrom når de først har andre autoimmune lidelser. (beklager, det er de tørre slimhinnene som gjør at jeg tenker på det, særlig hvis du har tørre øyne i tillegg)

Er det tatt prøver for anti-TPO eller TRAS?

Tigge seg til jod-testing? Jod inngår også i stoffskiftet og for lite (og nei, jodisert salt er ikke ment å forhindre jod-mangel i befolkningen, det er ment å forhindre hjerneskader og struma, dette var til forum-kverulanter) gir også lavt stoffskifte, men kan også gjøre det vanskelig å normalisere et lavt stoffskifte når man får medisiner.

Pjuuh, nå må jeg visst snakke med han andre som bor her også

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 22:04   #25
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Referanseverdier for hypotherose-behandling

Jeg driver og leser meg opp på jod og i boken kom jeg over en interessant opplysning i denne sammenhengen.

TSH har en ekstra funksjon i tillegg til å stimulere produksjon av thyroksin i skjoldbruskkjertelen, den hjelper også til med å stimulere kroppens produksjon av eng: sodium-iodide-symporter cell -NIS. Uten tilstrekkelig nivå av disse vil jod ikke kunne komme inn i cellene. Dersom en person med lavt jod-nivå og dermed lavt nivå av NIS tilføres jod, må kroppen forsøke å frakte jod inn i cellene, dette må foregå ved å øke nivået av NIS. For å øke nivået av NIS, må kroppen øke nivået av TSH.

I levaksinen er jod innebygget, hvert thyroksin-molekyl har et jod atom inkludert. På vei inn i cellene blir jod-atomet koblet fra (de-iodeinase), altså er levaksin også et marginalt jod tilskudd.

Altså kan levaksin også gi økning i TSH.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lyskestrekk - behandling? Cyan Trening 2 08-02-11 19:53
Referanseverdier Kanutten Stoffskifte / hormonproblemer 1 01-10-10 13:37
Referanseverdier for næringsstoffer for lavkarbo Thorwald Spørsmål og svar 15 05-06-07 08:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no