Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hormonspiral?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-07-06, 15:56   #1
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Hormonspiral?

Jeg har jo alltid kviet meg for hormoner som p-piller og slikt, fordi jeg har innbillt meg at man la på seg av det. Nå ble jeg jo feit uansett, og siden jeg aldri har puttet i meg så mye som en eneste p-pille eller noe likende, ja så er det i hvertfall ikke av den grunn.

Pga noen muskelknuter i livmoren som fører til enorme blødninger har jeg nå fått noen valg av gynekologen:
1) operasjon (men vil ikke utføre det før jeg er mye eldre og 100% sikker på ikke flere barn)
2) Hormonspiral
3) blødingsdempende tabletter

De blødingsdempende tablettene syns jeg ikke hjelper nevneverdig..og da gjestår jo Hormonspiralen. Men da slår jo min hormonfrykt til!

Er det noen som har erfaring med hormonspiral og ev bivirkinger? Er det dumt å få hormoner i en kropp som antagelig har vært litt ute å kjøre pga hormoner? Bør man unngå hormoner når man er overvektig?

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 16:46   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspiral?

I følge min lege er det så ørsmå doser med hormoner som utskilles av hormonspiralen at det umulig kan forårsake f.eks. overvekt. Jeg fikk "tvangsinnsatt" hormonspiralen på sykehuset etter flere utskrapinger/vanncyster og betydelig blødningsforstyrrelser og hormonubalanse. Og det hjalp. Sluttet å blø og smertene forsvant. MEN jeg innbilte meg jo at jeg la på meg og gikk til min faste gynekolog for å ta den UT. Han prøvde å overtale meg til å beholde den, men ejg var ganske bestemt. I ettertid ser jeg jo at det var den hormonubalansen jeg allerede hadde som gjorde at jeg la på meg den gangen. OG at spiralen ikke hadde noe skyld i det. Jeg har ikke satt den inn igjen, har vanlig type nå. Hadde jeg hatt flere år igjen som "fruktbar" ville jeg vurdert å sette den inn, - men nå når jeg er på vei inn i overgangsalderen tor jeg nok jeg lar være.

Kjenner flere som har den (sikkert halvparten av kollegaene mine) og ingen av dem klager på bivirkninger, - snarere tvert i mot.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 18:33   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspiral?

Jeg har ikke prøvd spiral, men p-piller, og har da fått diane, som er en pille som balanserer hormonene mine. det er ikke en p-pille, men har en preventiv bivirkning. Jeg la ikke på meg da jeg startet med de i 98, men gikk heller lit ned. Jeg tror at jeg gikk ned på grunn av at kroppen min hadde behov for de hormonene for å stabilisere seg, heller enn for prevensjonens del.

begynte på igjen med diane nå for et par uker siden, og er spent åp hvordan de virker inn på kroppen min nå...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-07-06, 21:02   #4
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: Hormonspiral?

Det finnes også P-sprøyter.
Fungerer veldig greit for egen del. Får en resept som var ett år. Henter sprøyte på apoteket ca. hver annen måned og en venninne setter den. Har ikke hatt mensen på 6 år.
PS! Jeg hadde for egen del aldri brukt noe hormon-saker hvis jeg ikke hadde vært ferdig med å få barn. Meg om det

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 04:13   #5
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hormonspiral?

Jeg har hormonspiral og er kjempefornøyd. Det er jo snakk om ekstremt lavdose med hormoner da, samt at effekten av den er så å si umiddelbart borte om du tar den ut (maks to dager etter det jeg vet).

Men blødde ganske lenge etter oppstart (fikk den på 6 ukers kontroll etter fødsel). Holdt nesten på å gi opp, men "pratet" med en gynekolog via nett-tjeneste som oppfordret meg til å holde ut litt til. Det gjorde jeg og er altså kjempefornøyd.

Ble forresten anbefalt hormonspiral av en lege som har tatt doktorgrad på PCOS og Metformin. Og jeg er overvektig.

Med ketolysekuren så det ut til at hormonene mine stabiliserte seg veldig, fikk blødning, men ikke så kraftige som ved menstruasjon uten spiral.

Du må gjerne spørre om mere, både her, pm eller msn.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 10:53   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspiral?

Kan godt slå et slag for p-stav jeg Det er det samme som hormonspiral uten spiralen!

Liten stav som settes under huden i armen og som varer i 5 år. Om man vil bli gravid er det bare å få legen til å nappe den ut.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 11:14   #7
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Hormonspiral?

Tusen takk for tilbakemeldinger Nille og Mum
Det var avskrekkende, og legen sa nøyaktig det dere sa i dag. Han sa også at hvis jeg ikke syns det fungerte kunne han ta den ut igjen når som helst.

Georgine: Den staven din skremte meg... (jeg er jo panisk mot alt, og en stav i armen det er å gå langt over streken )

Jeg har vært hos gyn i dag, og jeg er nok ett skritt nærmere hormonspiral. Cysten/knuten bare øker i størrelse og blødingene vil bare bli værre med årene, og jeg kan garantere at det er ille nok nå.

Alternativet er å fjerne hele slimhinnen på livmoren, men da kan jeg aldri bli gravid igjen. Selv om jeg nå føler at jeg er fornøyd med 2 barn, ja så vet man aldri og Gyn sa han ikke gjøre det så lenge jeg er så ung. Hormonspiralen er i så måte en konservativ behandlingsmåte (Gyns ord). Mannen sa kontant nei til flere barn da jeg spurte, og innerst inne er jeg jo enig selv om det er litt vedmodig å tenke på at den tid er forbi. (jeg har jo tydligvis glemt graviditetene mine hvor jeg legger voldsomt på meg, får svangerskapsforgiftning, er kronisk kvalm og så og si 100% sykemeldt i 9mnd). Skulle jeg av en eller annen grunn allikevel få lyst på flere barn er det jo mulig å ta ut denne hormonspiralen.

Nå må jeg bare overkomme skrekken min mot hormoner, og jeg ble enig om at jeg skal ta kontakt med legen når jeg er klar for å få satt den inn.... (For å være på den sikre siden bør jeg kanskje vente til neste vektdelmål er oppnåd)

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 11:55   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hormonspiral?

Den er ikke så ille som det høres ut som.. men med cyster og slikt så er vel hormonspiral det beste? Har hørt andre med samme problem som sier det

Når vi lunsjer skal jeg vise deg staven min

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 23-07-06, 16:15   #9
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Hormonspiral?

Opprinnelig lagt inn av Melania


Alternativet er å fjerne hele slimhinnen på livmoren, men da kan jeg aldri bli gravid igjen.

dette har mamma gjort, og tror ikke hun kan anbefale dette. ble sykemeldt i en lang stund etterpå. hadde kjempe masse vondt i ettertid og det tok lang tid før "såret" grodde og hun blødde masse.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-07-06, 15:45   #10
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hormonspiral?

Forundrer meg litt at legen anbefaler hormonspiral når du har cyster/knuter i livmoren? Vil ikke spiralen komme i fysisk kontakt med cysten/knuten? Og vil ikke det irritere og skape mer blødninger? Min søster har slitt med livmorcyster og knuter og fikk beskjed om at spiral var utelukket fordi den ville gjøre tilstanden verre. Hun gikk da over på p-sprøyte og var symptomfri og blødningsfri i mange år.
Jeg har hatt hormonspiral og jeg blødde som en gris i 3 måneder etter innsetting. Deretter gikk det greit. Nå har jeg p-sprøyte som settes hver 90 dag og den holder meg stort sett mensfri. Har den på 3 året nå og er strålende fornøyd.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-07-06, 00:16   #11
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Hormonspiral?

Mange blør lenge etter at de starter med p-sprøyte også. Har flere venninner som bruker den og som blødde opp mot 6 mnd etter at de startet med p-sprøyter.

Uansett, en p-sprøyte varer i 3 mnd`er etter at den er satt (samt at mange kan streve opp mot 2 år for å bli gravide igjen - men det var vel utelukket). Men poenget mitt er at du kan ikke reversere virkningen av sprøyten i de 3 mnd`ene. Hormonspiralen kan en lett få fjernet hos fastlegen, og effekten av den er så å si borte med en gang.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no