Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hormonprevensjon og lavkarbo

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-12-11, 00:30   #1
fridr
Medlem
 
fridr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Innlegg: 217
fridr er på en erverdig vei

Hormonprevensjon og lavkarbo

I 2010 levde jeg livet med lite karbohydrater og mye menstruasjon.
Jeg hadde p-stav.
Det ble sagt at mensen skulle stabilisere seg etter en par mnd... Men månedene gikk og et helt år etter, hadde den enda ikke stabilisert seg. Jeg klarte rett og slett ikke å ha mensen 2 ganger i mnd med 2-8 dagers mellomrom, så jeg sluttet på lavkarbo og mensen stabiliserte seg.
(Og jeg la på meg 9 kg på et år )

I august i år fikk jeg ny p-stav, og jeg går nå rundt og har mensen 3 uker i strekk hver syklus. Jeg holder på å bli klin gæren.
Nå over nyttår, ønsker min kjære at jeg skal hjelpe ham å leve lavkarbo, og da starter jeg også et nytt og bedre liv igjen. Er utrolig spent på hvordan syklusen min blir å oppføre seg. Kanskje jeg bare må slutte med hormonprevensjon?

Jeg ønsker å høre flere erfaringer med lavkarbo og hormonprevensjon, og også erfaringer fra de som lever lavkarbo og IKKE bruker hormonprevensjon.
I tillegg vil jeg beklage på forhånd om det allerede finnes en slik tråd...

__________________



fridr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten sukker og gluten Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 12:34   #2
lavkarbofatso
Nytt Medlem
 
lavkarbofatso sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 3
lavkarbofatso er på en erverdig vei

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Hei! Jeg har prøvd lavkarbo en gang før, da jeg hadde hormonspiral, gikk da ikke ned i vekt. Gjør samme opplegg nå, har kopperspiral og går nå ned i vekt. Om det har en sammenheng vet jeg ikke, men det er nå iallefall sånn med meg. Jeg har regelmessige blødninger nå, hadde ikke det med hormonspiral, men vet ikke om det har sammenheng .

lavkarbofatso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 13:17   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Jeg ville nok også vurdert kobberspiral... Er generellt skeptisk til å klusse med hormoner.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 13:36   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Høres ut som slik jeg reagerte på minipillen cerazette, lavkarbo eller ikke, jeg blødde i 3 uker i strekk hver 3.måned.
Etter en periode med gummi( for å se hvordan mensen stabiliserte seg, noe den gjorde med en gang etter pilleslutt), så gikk jeg over til p-ring og har ingen symptomer av noe slag.. Kobberspiral er ikke aktuelt for meg, og definitivt ikke hormonspiral.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 17:37   #5
fridr
Medlem
 
fridr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Innlegg: 217
fridr er på en erverdig vei

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Jeg har hørt at cerazette er ganske likt p-staven... Så kanskje vi er litt like, jeg og du, og at jeg må bytte til p-ring istede?

Men jeg heller mer og mer mot å kutte ut hormoner, blir et troll og jeg hater det - er jo ikke meg selv! Dessuten er det denne dritten med menstruasjonen som ikke vil oppføre seg.
Kobberspiral høres skikkelig skummelt ut, og jeg har ikke barn...
Får vel bare prøve meg fram Slitsomt...

__________________



fridr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten sukker og gluten Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:34   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Jeg tok opp noe lignende som du etterspør. Kanskje du finner noen svar HER?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 01:52   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Kobberspiral er ikke skummelt i det hele tatt, og kan sitte opp til ti år før den må byttes.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 02:47   #8
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Jeg har hormon spiral, og hadde ikke problemer med å gå ned i vekt på lavkarbo med den. Kobberspiral hadde jeg en periode, fikk da veldig kraftig blødning av den.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 10:16   #9
Jaudå
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 187
Jaudå er ny på veien

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Tusen takk Kanutten, som viste til den andre linken Der datt en mengde svar ned i hodet mitt....
Har hatt hormonspiral i 4,5 år nå, og mener å ha hørt at de varer i ca 5 år. Så når jeg for noen månder siden fikk litt mens, så tenkte jeg at det nok var på tide å bytte den ut. Ringte legen, men han sa at de varte i 7-8 år og han syns det var veldig rart at jeg fikk den tilbake "så fort"... Og han syns jeg skulle vente litt og se om det stabiliserte seg.
Jeg syns det virket litt farlig og bare vente og se...... Men med juleforberedelser og nå romjul, så har det jo blitt til at jeg bare har ventet og sett...
Og nå ramlet jeg over dette.
Så etter all sannsynlighet har doktormannen rett i at spiralen min fortsatt funker
Noen andre som har hørt, eller vil synse litt om varighet på hormonspiral???. Når jeg googler det, så finner jeg alt fra 3-6 år, og doktor'n mener 7-8 år????

__________________





Jaudå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre sukker, mel og stivelse....;o) Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:22   #10
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hormonprevensjon og lavkarbo

Har forstått at sprial er noe de færreste anbefaler til de som ikke har født barn? Hørt man kan få skrekkelig vonde bivirkninger da...

Ville prøvd p-ring, kjenner mange som ikke trives med hormonprevansjon av div. grunner som får null bivirkninger av p-ring

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:30   #11
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Her er det noe helt nytt til dere som bruker hormonprevensjon:

http://www.filmpraksis.no/P-piller_film.html

Og til dere som lurer på bivirkninger av kobberspiral før fødsel:

http://www.youtube.com/watch?v=jb5diPSkLNg

Beste hilsen JS

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:35   #12
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Jeg bruker hormonspiral, og har ikke hatt problemer med vektnedgang. Fikk litt mer blødning en periode etter lavkarbo, men det har stabilisert seg.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:39   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Tårnet, her.

Her er det noe helt nytt til dere som bruker hormonprevensjon:

http://www.filmpraksis.no/P-piller_film.html

Og til dere som lurer på bivirkninger av kobberspiral før fødsel:

http://www.youtube.com/watch?v=jb5diPSkLNg

Beste hilsen JS

Nå har ikke jeg sett filmene( ungene sitter ved siden av meg), men den siden du linker til først høres ut som skikkelig skremselspropaganda.

Hos oss er alterantivet enten hormonprevensjon eller ikke sex, for jeg blir gravid på første forsøk( og ikke forsøk gitt), kondomer tåler jeg ikke. Så enten hormonprevensjon, avholdenhet( ikke sjans i havet) eller et barn hvert år( og ja, jeg er av de så får igjen eggløsning like etter fødsel).

Men jeg går heller ikke rundt og tror at hormonprevensjon er helt bra heller.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-01-12, 18:44   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Jaudå, her.

Tusen takk Kanutten, som viste til den andre linken Der datt en mengde svar ned i hodet mitt....
Har hatt hormonspiral i 4,5 år nå, og mener å ha hørt at de varer i ca 5 år. Så når jeg for noen månder siden fikk litt mens, så tenkte jeg at det nok var på tide å bytte den ut. Ringte legen, men han sa at de varte i 7-8 år og han syns det var veldig rart at jeg fikk den tilbake "så fort"... Og han syns jeg skulle vente litt og se om det stabiliserte seg.
Jeg syns det virket litt farlig og bare vente og se...... Men med juleforberedelser og nå romjul, så har det jo blitt til at jeg bare har ventet og sett...
Og nå ramlet jeg over dette.
Så etter all sannsynlighet har doktormannen rett i at spiralen min fortsatt funker
Noen andre som har hørt, eller vil synse litt om varighet på hormonspiral???. Når jeg googler det, så finner jeg alt fra 3-6 år, og doktor'n mener 7-8 år????


4-5 år er det jeg alltid har hørt / blitt opplyst om - så der ville jeg kanskje bedt om en second opinion. Vanskelig å si om den virker eller ikke basert på menstruasjon, jeg har jevn menstruasjon så lenge jeg spiser ketogent, til tross for hormonspiralen.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 00:50   #15
Tårnet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 29
Tårnet har en fantastisk aura rundt segTårnet har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Skremselspropaganda - det er en gjennomgang av fagfolk om det som står i pakningsvedlegget stort sett. Filmstubben på nettet er bare en liten del av hele dokumentarfilmen. I filmen er det også kvinner som sier de de tåler hormonprevensjon godt. Men mange blir også plaget av ting som kan komme fra prevensjonen uten at de er klar over det. De vil ha nytte av denne informasjonen.
Beste hilsen JS

Tårnet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 19:38   #16
fridr
Medlem
 
fridr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 37
Innlegg: 217
fridr er på en erverdig vei

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Jeg kom over noe rart noe på nett - FemCap. Så nå skal jeg og få fjerna p-staven på fredag. Gleder meg til å bli meg selv igjen...

__________________



fridr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten sukker og gluten Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:11   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Re: Hormonprevensjon og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Har forstått at sprial er noe de færreste anbefaler til de som ikke har født barn? Hørt man kan få skrekkelig vonde bivirkninger da...

Det er nok feilinformasjon, jeg har ikke født barn men er voksen og i et stabilt forhold - årsaken til at de bruker "helst ikke hvis du ikke har født barn" er pga er man barnløs (og kanskje da singel og yngre) er faren for klamydia-infeksjon mye større, noe som ikke er spesielt bra om man bruker spiral
Spurte nemlig gyn når jeg var inne og satte inn hormonspiralen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:15   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Hos oss er alterantivet enten hormonprevensjon eller ikke sex, for jeg blir gravid på første forsøk( og ikke forsøk gitt), kondomer tåler jeg ikke. Så enten hormonprevensjon, avholdenhet( ikke sjans i havet) eller et barn hvert år( og ja, jeg er av de så får igjen eggløsning like etter fødsel).

Hvis dere har fått de barna dere vil ha er kanskje sterilisering et alternativ? Jeg har ikke angret ett sekund i alle fall!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-06-12, 12:27   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hormonprevensjon og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av fridr, her.

Jeg kom over noe rart noe på nett - FemCap. Så nå skal jeg og få fjerna p-staven på fredag. Gleder meg til å bli meg selv igjen...

Har du fått prøvd denne? Hva synes du?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 16:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 21:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no