Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-13, 21:56   #1
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Jeg fikk en bærepose full av kamskjell av noen i båthavna som hadde vært ute og dykket i dag. Siden jeg aldri har tilberedt kamskjell selv før, lurer jeg på om noen har noen gode oppskrifter? Synd å kaste så god mat...

Jeg stekte meg tre stk nå nettopp, bare saltet og pepret dem litt. Smakte helt OK, men kunne sikkert vært gjort mer fancy?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 21:59   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

http://www.aperitif.no/content/searc...classId=recipe

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:01   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Mmmm.. Så godt ut!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:18   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Åmildemåne, du er heldig! Enkelt og godt: smør i panna, salt, pepar og litt kvitløk. . Mmmm!
Det er godt gratinert i kvitvinsfløtesaus også.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:43   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Jeg vil og ha ferske kamskjell

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:51   #6
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Så ferske er de best rå. Kanskje litt lime og salt.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 22:57   #7
Maria29
Seniormedlem
 
Maria29 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: Drammen
Alder: 41
Innlegg: 857
Maria29 er ny på veien

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Ojoj så heldig!! En nydelig råvare du har nå. Masse man kan gjøre,bla smørsteke de og ha til endiver,eller min favoritt steke i olje og litt smør med chili og honning.NYT!

__________________
Marias journal

Maria29 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Variert Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 23:21   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Mmm... heldiggris. Og får du ikke spist alle så rens og frys dem + rogna (ja, de skal være halvveis oransje og halvveis beige-grå) i porsjonspakker i saltvann. Holdbarhet i dypfryser er inntil 2 år om hele kamskjellet er helt under saltvannet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 00:25   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Så de kan fryses ja? Hele i vann, eller renset?

Stekte meg noen til kvelds i dag, men det ligger fortsatt en del i kjøleskapet. Kunne holde seg 3-4 dager hvis de lå med det buede skjellet ned sa han, slik at de ikke tørker ut...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 08:29   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noe godt jeg kan lage av kamskjell?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Så de kan fryses ja? Hele i vann, eller renset?

Stekte meg noen til kvelds i dag, men det ligger fortsatt en del i kjøleskapet. Kunne holde seg 3-4 dager hvis de lå med det buede skjellet ned sa han, slik at de ikke tørker ut...

Renset og i saltvann, ja. Vi bruker bare sjøvann. Med "hele dekket av saltvann" mente jeg "hele muskelen/alt kjøttet/rogna" dekket i boksen - etter rensing.

Buet ned er "riktig" vei, ja. Vi foretrekker å rense dem med en gang og så oppbevare dem i saltvann - bare på grunn av at det tar mye mindre plass. Vi renser som regel ved sjøen siden vi dykker selv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mandelvafler - fort å lage og godt! kveita Bakst 4 11-08-11 21:45
Kamskjell med spekeskinke! Jannik16 Middag 0 09-11-10 23:39
Noe godt og enkelt å lage når en er syk? Notabella Ketolysekuren 6 31-07-10 22:05
Kamskjell med blomkålpuré trillian78 Festmat 2 19-02-10 22:50
Kamskjell med bacon. Nannah Middag 0 10-09-07 17:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no