Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Noen som kan hjelpe?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-04, 19:29   #1
Glykemia
Juniormedlem
 
Glykemia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 14
Glykemia er på en erverdig vei

Noen som kan hjelpe?

Hei...
Har leste alle innleggene her om hypothyreose og har funnet mye trøst i å se at flere har de samme symptomene som er så altfor velkjente for meg.
Nå skriver ikke jeg denne tråden på egne vegne egentlig, selvom jeg har en vag mistanke om at jeg selv også kan være hypo... Men, det dreier seg om min kjæreste gjennom 5 år. Om han, og vi, ikke får en eller annen form for hjelp til å utrede hans sykdom slik at han blir bedre er jeg redd for at forholdet vårt kommer til å ryke. Jeg orker rett og slett ikke mer... Har mer enn nok med egne plager og sykdommer egentlig og hans tilstand i tillegg...jeg vet rett og slett ikke mine arme råd...
Jeg har foreslått for han at han kan snakke med legen sin om Armour og jeg prøver motivere han til dette, men jeg merker jo at det ikke går ordentlig inn hos ham. Han orker jo ikke komme seg til legen nesten engang. Han er SÅ dårlig!!
Dette er nå 5. jula at jeg går rundt og er redd det ikke blir noe jul fordi han ikke orker hverken noen forberedelser eller selve feiringen, og denne usikkerheten har jeg med meg hele tiden iforhold til hva enn det er vi skal eller prøver planlegge. Han orker så ekstremt lite, er alltid zombie, tett i huet, hoven under øynene, rød og blank og fjern i øynene, blek og dradd i ansiktet, iskald på hendene, veldig lav puls, vil bare sove, føler han er i et tåkehav, klarer knapt se tv, nesten ikke lese noen ting, ingenting sosialt, får ikke sove tiltross for at han er zombie samtidig som han kan sove stående, blir veldig ofte svimmel når han reiser seg opp, er utrolig distre, har mye vondt i hodet...altså, jeg kan bare fortsette og fortsette...
Han vil nok ikke sette særlig stor pris på at jeg tar opp hans sykdom i dette forum, eller noe annet for den sakens skyld. Men, jeg er bare så fortvilet og vet ikke hva jeg kan gjøre og trenger gode råd... Jeg opplever at han bare blir dårligere og dårligere, og nå er det 4 år siden sykdommen ble oppdagetog behandlingen med thyroxin begynte.Han har også Hachimotos (eller hvordan det nå skrives) Har prøvd å få han til å forstå at et lavkarbokosthold kanskje kan hjelpe noe, men føler ikke jeg når inn og at jeg bare sliter meg ut til ingen nytte. Han har ikke jobbet siden vi ble sammen og har problemer i forhold til trygd og trygdekontor også. Dette er ting han ikke under noen omstendighet har forutsetning for å klare å ta tak i og prøve og ordne opp i og hva dette resulterer i sier seg jo selv...noe som igjen bare er med på å gjøre alt enda verre!
Selv går jeg på rehabilitering og har foran meg også utredning for evnt reumatisme. Har ikke mye krefter selv men skjønner jo såpass som at jeg må gjøre noe, selvom han ikke vil at jeg skal... Noen som har noe å bidra med? Takknemlig for svar...
(huff, tør nesten ikke poste dette...han ville IKKE likt det...)
En, to, treeeeee...trykker på "Legg inn ny tråd"...NÅ!

Glykemia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Starter med en Atkins "light" variant men skal sette meg mer inn i dette og håper det funker. Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 19:44   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Huffameg, det hørtes ikke lett ut å være deg akkurat nå !! Kjenner situasjonen med å være zombie, - var sjuk i mange år før jeg fikk hjelp.

Har dessverre ikke så mye gode råd. Det er mam og scilla her inne som er mest racere på området. men selv har jeg fått mange gode ideer og hjelpe ved å lese denne tråden:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=630

Der ligger det også en del nyttige linker til sider på internett. jeg har printet ut en del info som jeg skal ta med meg til min lege ved neste kontroll. Jeg har sluttet med Thyroxin/Levaxin fordi jeg ble så mye bedre etter å ha lagt om kostholdet og medisinen allikvel ikke gjorde noe forskjell til/fra eller gjorde meg bedre. Tar også noen andre medikamenter hvor virkestoffene i Levaxinen og den andre medisinen ikke funker i hop - kanskje - iallefall ble jeg sjuk av dem. Jeg skal prøve å få naturlig tyroxin (Armour) isteden for å se om det hjelper. Jeg har gått på streng Atkins etter boka i 1 1/2 år og du ser av tickeren min hvor fort mitt vekttap har gått !! Er ikke skillpadde/snegle for ikkeno !!

Her er det også interessant info: http://www.dr-overbye.no/default.asp . du må lete litt der for å finne stoffskifte info. Men harn har bl.a denne lista som ikke er så dum:

Opprinnelig lagt inn av Dr. Øverbye på nett


Stoffskifte-skjema

Kjekke ting å be legen om

Print og ta med Thyroxin

Fritt Thyroxin

Trijod thyronin

Fritt Thyronin

Di Hydroxy Epi Andosteron

Cortisol

Thyroid bindende globulin

Albuminer

High Density Lipoproteins

Low Density Lipoproteins

Cholesterol

Triglyverids

Anti Thyroid Peroxidase

Progesteron

Østrogen

Aldosteron

Testosteron

Insuline

C-peptide

Natirum, Potassium, Calcium,Phosphat, Selenium,

Last også ned spørreskjema med symptomer på stoffskifteproblemer.

På grunnlag av de innsamlede verdier og en del andre parametere kan man evaluere stoffskiftestatus.Vi anbefaler også at man tarDr. Broda Barnes tempraturtest.Ta en skikkelig økt i treningsstudio og få opp svetten.Ta så tempen i munnen en lang natts søvn.Er tempen under 36,8 grader Celciuskan dette være tegn på begynnende hypometabolisme.Hvis den lege du bruker ikke føler seg sikker på bruken av de data du ber om, bør du henvende deg til en spesialist.Kan ikke den spesialist du bruker tolke data, anbefaler vi følgdene.Din lege eller spesialisten henvder seg til www.brodabarnes.com og melder seg inn i Broda Barnes MD Research Foundation som da kan formidle spørsmålet til en egnet spesialist i USA.Medlemskap koster 250 $ og er verd pengene!!!

Vi kan dessverre ikke yte en slik service pr dato,men vi kan yde følgende service.Hvis man ber legen om å ta prøvene og så kontakte oss,kan vi gi den lege du bruker noen råd om hva som kan være fruktbart.Kostnadene for en slik service er 500,- N.Kr.Vi svarer ikke pasienter!! Dette fordi det å tilke og rådgi i slike tilfeller bør skje leger imellom.

Lykke til.Vi er trygg på at enhver seriøs lege vil bidra til en slik utredning



Lise postet denne linken tidligere.
Håper noen av de som kan mer om dette svarer deg bedre enn dette !

Lykke til

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 20:19   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Dette er ikke bra. Jeg er imponert over deg, Glykemia, som orker å prøve å hjelpe din kjære selv om du også har det tungt.

Han er ikke motivert for å gjøre noe selv. Det kan bli et problem. Jeg gikk også lenge og stolte på blodprøver selv om jeg følte meg dårligere og dårligere. Har han svingninger i humøret, slik at han føler seg litt bedre i perioder?
Jeg brukte å være en del opp og ned. Hvis han har det sånn, så kan han kanskje orke å ta fatt i problemene sine når han føler seg mindre syk. For det kan være vanskelig å få annen behandling enn den standard-medisinen med Levaxin. En må kunne kjempe og mase. De fleste leger liker ikke at pasientene undersøker på internett og kommer og maser om alternativ behandling. Jeg fikk selv spørsmål om jeg hadde hørt om internettitt....

Jeg har lagt ut drøssevis av lenker, så jeg skal ikke legge ut så mye her. Men i tilfelle du ikke har sett lenken til Sonjas stoffskifteforum, så gjentar jeg den:
http://www.toreolsen.com/forum/index.php
Jeg er en fersking i bruk av Armour i forhold til mange av de faste som er på forumet der. Og jeg svarer gjerne på ting du lurer på her! Hvis jeg ikke vet, kan jeg spørre andre.

Konkrete råd er vanskelig, siden kjæresten din ikke orker selv å prøve å få annen hjelp. Har dere samme lege? Du kan prøve å få snakket med hans lege om stoffskiftet hans. Legen kan sikkert ikke informere deg om mye, siden han har taushetsplikt overfor din kjære. Hvis dere kunne gå sammen?
Men selv om du snakker med legen alene, så gir det deg en pekepinn om legen vil ta utvidede stoffskifteprøver, hva slags prøver som er tatt allerede og slikt. Hvis legen er totalt avvisende til å prøve behandling med Liothyronin (T3) i tillegg til Levaxin, så vil han sikkert ikke søke om Armour heller.


Kanskje prøve å få han til å skifte lege? Selv bor jeg i Trondheim, og kan anbefale legen min. Han er en god lytter. Balderklinikken er det mange som bruker. Ulempen er at de er dyre, og jeg skjønner at det kan bli et problem. Nå er vi noen Armourbrukere spredt i Norge, så det må være mulig å skaffe en lege som vil prøve Armour.

Beklager at jeg ikke kan si så mye mer positivt. Det er tungt når han ikke er motivert, men et dårlig behandlet stoffskifte er forferdelig å leve med. Det gjør hjernen til grøt! Og det drar med seg så mye annet. Du nevner ting han burde ta tak i med trygdekontor, arbeid og slikt. Det føles vel nesten uoverkommelig...
Selv orket jeg å stå opp og kjempe og undersøke når jeg ble mamma. Det var det som motiverte meg og fikk meg til å orke å stå på. Og å skifte lege og søke etter informasjon.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 20:37   #4
Glykemia
Juniormedlem
 
Glykemia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 14
Glykemia er på en erverdig vei
Smile

Tusen millioner takk

for flotte svar begge to!
Har så vidt vært inne på linkene og tittet nå men skal lese mer nøye når jeg er litt mer våken enn jeg er akkurat nå.
Han har forøvrig ingen perioder, kun få dager, eller timer, innimellom, hvor han føler seg litt bedre.
Og når det gjelder barn, så er det allerede to inne i bildet her...hans, ikke mine... Men, det er nok hovedmotivasjonen min til at jeg MÅ gjøre noe, jeg ønsker meg også barn...og tiden er iferd med å renne ut...
Vi har ikke samme lege, men jeg kommer til å spørre han om det er ok om jeg kontakter legen hans eller at vi går sammen. Tenkte i så fall å gjøre som andre her inne, ta utskrift av diverse info fra nettet. VET at ikke alle leger setter pris på dette, opplevd selv at min lege nok følte seg litt "tråkka på" da jeg i min iver gjorde det.
Han tar allerede T3 og høy dose Levaxin.
Jeg har tenkt på om jeg muligens bør prøve å ta opp et privat lån slik at han kan komme seg til Balder klinikken, muligens det er det beste. Ingenting er jo viktigere!
Var veldig godt å få "prata" litt fra meg om dette her inne akkurat nå!
Takk igjen for at dere tok dere tid!

Glykemia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Starter med en Atkins "light" variant men skal sette meg mer inn i dette og håper det funker. Svar med sitat
Gammel 16-12-04, 23:04   #5
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Kjenner meg godt igjen her. En av de mest trasige tingene med stoffskifteproblemer er at pasienten selv ikke skjønner eller ikke makter å få frem hvor syk man egentlig er, selv måtte jeg nesten tvinge kona til å gå til legen. En trasig historie det her , men du må nok ståpå maksimalt for mannen din, du kan rett og slett ikke regne med noen støtte eller forstålse fra ham, han er sansynligvis så preget av sykdommen at han ikke greier å fremføre sitt problem hos legen. Stå på videre Glykemika, det er det eneste som nytter.
Håper virkelig at mannen din får bedere behandling etter verdt.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 08-01-05, 12:50   #6
Helse freak!
Nytt Medlem
 
Helse freak! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Larvik
Innlegg: 1
Helse freak! er på en erverdig vei
Smile

Kjære Deg!

Bare en liten trøster fra meg til deg.....

Tenk at din partner har en grunn til å være slik han er, når kroppen hans ikke fungerer slik den skal er det veldig vanskelig å "syke" seg opp av sengen hver dag. Etter egen erfaring VIL han at du skal hjelpe han,men av utbrenthet og depresjon blir han ingen glede å hjelpe.
Husk at det er kroppen hans som prater når han blir slapp/kald o.l ,kroppen skriker etter hjelp!!

Stå på for mannen din, og prøv alternativt! Gode kosttilskudd for folk med stoffskifte problemer : B-vitamin komplex2stk om dagen før leggetid) kelpamare(4-6 om dagen) og bio selen og sink fra pharma NOr!


Disse er kjempe bra!!!! har han svingende blodsukker og ustabilt humør vil IN ZONE hjelpe! blandes i juce!!

Ta han med til en helhetsterapaut,noe som er viktig,de trenger å analysere HELE kroppen!! -....om du så må slepe han ut.

Hvis det er en iris diagnostiker der du bor er du heldig, for de kan gjøre underverker!!!

Håper noe av det kommer til nytte for deg!

MVH. HELSEFREAK!

Helse freak! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten/Meg selv Svar med sitat
Gammel 08-01-05, 16:09   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Helse freak!

har han svingende blodsukker og ustabilt humør vil IN ZONE hjelpe! blandes i juce!!

Et lavkarbo, Lav GI kosthold hjelper mye mer og bedre.

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no