Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-08, 10:16   #26
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nike - man vet ikke at det er maten som gjør det ene eller det andre hver gang - og det er ikke det eneste som er av interesse heller.

Men det har jeg da heller ikke sagt!

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 10:53   #27
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Haha - nei det har du jo virkelig ikke...

Jeg svarte på dette spørsmålet her:

Men hvordan vet dere at det er MATEN som gjør utslaget på vekten?

Men det var jo iset som stilte det og ikke du

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 10:57   #28
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Men om det ikke er maten som er av eneste interesse, hva er det da? Vekten viser jo bare et samlet tall, ikke HVA som er ditt og datt. Hvordan kan man lære noe vesentlig da?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 11:06   #29
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Med nok data å analysere på, sammenstilt med treningsdagbøker, bevissthet på hva man har spist og observasjoner over lang tid har dette altså gitt _meg_ en fin måte å vurdere kroppen min og evt behov for justeringer på. At det ikke er sånn for alle andre er greit, men for _meg_ oppleves dette som et nyttig verktøy.

Det ville vært enda bedre om jeg hadde en tanitavekt, så det vurderer jeg å kjøpe meg.

Det er jo ikke verre enn at hvis jeg ligger høyt i vekt - og buksene er slappe i livet og jeg vet at jeg har trent som et villdyr - så vet jeg at jeg ikke trenger å justere på noe.

Hvis vekten går opp en kilo og buksene er trange når jeg skal ha mensen trenger jeg ikke å gjøre noe, det er normalt.

Hvis vekten går opp en kilo og buksen er en smule trang uken etter mensen trenger jeg gjøre noe, da er det erfaringsmessig vektøkning på gang.

Men den første lille kiloen ser jeg ikke så mange andre steder enn på nettopp vekten. :-)

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 11:19   #30
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

For meg er det først og fremst for å holde fokuset oppe. Jeg somler ofte bort i hverdagen, og det merket jeg ekstra godt den måneden jeg ikke registrerte noe vekt. Jeg ble slappere med maten, for jeg hadde liksom ikke noe mål, jeg trengte jo ikke å registrere vekten lengre.. Jeg gikk ned kjempelite. Jeg har prøvd å holde meg unna vekta en hel uke også, men merker interessen for å være kjempeflink med mat dabbar av alledere dagen ett at jeg har veid meg. Men jeg skjønner ikke de som veier seg flere gangen om dagen - etter at man har spist er man jo dømt til å ha gått opp i vekt uansett.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 11:25   #31
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

For meg er det først og fremst for å holde fokuset oppe.
Jeg ble slappere med maten, for jeg hadde liksom ikke noe mål, jeg trengte jo ikke å registrere vekten lengre...

Men det som er skummelt med å holde denne type fokus oppe er at man kun fokuserer på vekt og tall. Det er jo ikke noe liv det da. Og det er jo ikke snakk om å ikke registrere. Flere måneder uten ja kan jo få alle og enhver til å falle av, men snakk om at èn gang i uken kan være max.

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 11:27   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Men det som er skummelt med å holde denne type fokus oppe er at man kun fokuserer på vekt og tall. Det er jo ikke noe liv det da. Og det er jo ikke snakk om å ikke registrere. Flere måneder uten ja kan jo få alle og enhver til å falle av, men snakk om at èn gang i uken kan være max.

Mine tanker også. Om man blir så "besatt" av å veie seg at LIVSSTILEN mister fokus, at man da ikke gidder å leve sunt bare fordi man ikke veier seg, er ikke det er faresignal? Det hadde det i hvertfall vært for meg.
Og man får jo de samme resultatene enten man veier seg 1 gang i uken eller hver dag, så registreringer og vekttap blir det jo uansett. UTEN "besettelsen" vekten gir, men heller forventninger og glede over et litt bedre ukentlig resultat.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 12:13   #33
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Neineinei.... Nå må dere roe ned. Det at jeg veier meg hver dag er ikke noen besettelse, men som jeg nå har beskrevet - et nyttig verktøy for meg.

Jeg gidder selvsagt å leve sunt hele tiden, men etter å ha gått på riktig mat nå i ganske mange år har jeg også erfaring med at fokuset i livet varierer litt iblant. Det er ikke alltid jeg er like nøye på å tenke på hver eneste bit jeg putter i munnen.

Jeg har da funnet ut et enkelt og greit verktøy som fungerer utmerket for meg å bruke for å sørge for at ting går som de skal. -Vekten min, sett i sammenheng med mange andre parametre.

At andre ikke kan skjønne at dette er en god måte for meg er helt greit, men man må da likevel kunne ha respekt for at det for meg er en nyttig måte å gjøre det på???

Jeg synes ikke det er noe problem med de som aldri veier seg heller - men selv gjør jeg det altså på denne måten.

Akkurat som vi sikkert har helt forskjellige måter å organisere klesvasken på, eller kjøkkenskapene - så er dette noe jeg organiserer på denne måten fordi det passer meg best.

Og jeg er ikke besatt av vekten, jeg tar den ikke med på ferie, jeg griner ikke hvis den går opp tre hundre gram heller, jeg følger kort og godt bare med på utviklingen på den. Og jeg liker da tettere målepunkter på min kurve enn mange andre gjør.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 13:25   #34
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

For all del, jeg har respekt for at andre gjør ting på litt andre måter enn jeg, jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, fordi jeg virkelig ikke klarer å forstå poenget. Jeg prøver, men jeg klarer det ikke.
Dette med å ikke leve sunt om man ikke veier seg var myntet på det Areola skrev.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 13:41   #35
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

ok :smil:

Jeg er sånn på alt mulig jeg - fører logg, er teknisk anlagt, så jeg digger ting som kan dokumenteres

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:20   #36
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Hei.

Jeg har nå lest igjennom innleggene siden mitt forrige innlegg. Selv om mange er kritisk til daglig veiing, så er det relativt tynt med argumenter som søker å belyse hvorfor ukentlig veiing er bedre enn daglig veiing. Utsagn som at daglig veiing er som å forholde seg til et naziregime og andre former for å sykeliggjøre daglig veiing er jo prisverdige mer enn de er konstruktive. Dette at man må kontrollere matinntaket basert på dagens vektavlesning (Iset) er jo stikk i strid med hva som er intensjonen i å veie seg daglig. Det handler om å forstå mønster og kroppens reaksjoner, samt å ha fokus for å øke kunnskapen noe som igjen medfører at man får flere muligheter i matfatet men på en sikrere måte. Kort fortalt at man appellerer til fornuften. Dersom noen blir fryktelig lei seg fordi de har gått opp 100 gram i løpet av 24 timer, så blir de altså lei seg fordi de ikke har tilstrekkelige kunnskaper. Løsningen i et slikt tilfelle er jo ikke, etter min mening, å gjøre som strutsen å stikke hodet ned i sanden. Tvert i mot, søk mot kunnskapen og øk forståelsen, og problemet er løst nesten helt av seg selv. For de menneskene som blir veldig lei seg om de går opp 100 gram, de vil bli enda mer lei seg dersom de går opp 700 gram i løpet av en uke. Så i utgangspunktet er jeg nok så tvilende til om dette argumentet holder vann i forhold til å øke sannsynligheten for å oppleve positiv mestring (ikke nazi) i forhold til en vektreduksjon. Flere av dere som svarer i denne tråden er jo erfarne og har den nødvendige kunnskapen og forståelse for hvordan ting henger sammen, så for dere som flyter på rutinen blir daglig veiing mindre viktig. Jeg har imidlertid etterlyst argumenter for de som er litt ferskere i faget, og dermed også litt mer sårbare. Men så langt er det bare, slik jeg leser det, to argumenter som taler for at det er fordelaktig å veie seg ukentlig. Dersom noen føler seg uteglemt, så kom gjerne med argumentene en gang til. Her er de i alle fall:

* At det kan virke demotiverende å veie seg daglig.
* At det er mer spennende å veie seg ukentlig

Dette med at veiing kan være demotiverende har jeg allerede svart på. At det er mer spennende å veie seg ukentlig kan jeg langt på vei være enig i, og for en nybegynner vil det også være kontraproduktivt i forhold til å opparbeide seg den nødvendige kunnskapen for å sikre en enklest og sikrest mulig vektreduksjon. Hovedårsaken til at jeg kan si som jeg gjør er fordi jeg prioriterer å øke sannsynligheten for å mestre vektreduksjonen, fremfor spenningsfølelsen. En følelse som for øvrig kan oppnås "billigere" på andre måter i livet.

Vennlig hilsen "men badevekta mi får du aldri"

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:28   #37
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

For all del, jeg har respekt for at andre gjør ting på litt andre måter enn jeg, jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, fordi jeg virkelig ikke klarer å forstå poenget. Jeg prøver, men jeg klarer det ikke.
Dette med å ikke leve sunt om man ikke veier seg var myntet på det Areola skrev.

Kan du fortelle meg nøyaktig hva det er du ikke forstår, så skal jeg forklare det på en slik måte at du forstår det... ;-p

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:28   #38
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

For all del, jeg har respekt for at andre gjør ting på litt andre måter enn jeg, jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig, fordi jeg virkelig ikke klarer å forstå poenget. Jeg prøver, men jeg klarer det ikke.
Dette med å ikke leve sunt om man ikke veier seg var myntet på det Areola skrev.

Hei Iset, du har jo en imponerende bragd bak deg ift vektreduksjon, så jeg lytter med stor interesse til dine erfaringer!

Men jeg synes det er litt rart at du ikke "skjønner poenget", som du skriver. For Thorwald, Smilefjes m.fl. har da forklart både grundig og nyansert om sine personlige positive erfaringer med hyppigere veiefrekvens? Har du virkelig lest nøye det de skriver, med et åpent sinn?

Folk har tydeligvis ulike behov og ulike erfaringer på dette området, og disse ulikhetene må gjensidig respekteres. Da er det en fordel hvis en kan unngå karakteristikker som "besettelse" og "sykelig" i debatten, spesielt hvis det bare er fordi man ikke skjønner. Vi som er overvektige får rikelig med negative karakteristikker i samfunnet ellers, så her inne på forumet kan vi vel slippe?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:30   #39
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.


Dette at man må kontrollere matinntaket basert på dagens vektavlesning (Iset) er jo stikk i strid med hva som er intensjonen i å veie seg daglig.

Det er jo nettopp derfor mange veier seg hver dag, for å se om de spiste feil dagen før osv. Og det er jo mange som unngår å spise feks. salt mat dagen før veiing, kun fordi saltet påvirker TALLET på vekten, noe som forresten er fullstendig midlertidig.

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Dersom noen blir fryktelig lei seg fordi de har gått opp 100 gram i løpet av 24 timer, så blir de altså lei seg fordi de ikke har tilstrekkelige kunnskaper. Løsningen i et slikt tilfelle er jo ikke, etter min mening, å gjøre som strutsen å stikke hodet ned i sanden. Tvert i mot, søk mot kunnskapen og øk forståelsen, og problemet er løst nesten helt av seg selv. For de menneskene som blir veldig lei seg om de går opp 100 gram, de vil bli enda mer lei seg dersom de går opp 700 gram i løpet av en uke.

Eeeh ... Så du mener at de som går opp 100 gram på et døgn ikke har tilstrekkelige kunnskaper? Det er jo hundre ting som påvirker vekten annet enn mat, og om man da IKKE veier seg hver dag slipper man jo å forholde seg til disse tingene. Og det å prøve å fokusere på annet enn vekten har jo ingenting med å stikke hodet i sanden å gjøre? Det har med å innse at dette er en livsstil, og ikke fokusere på TALL. Jeg synes det høres litt absurd ut det du skriver, men skjønner at det funker for deg. Bra det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:32   #40
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Hei Iset, du har jo en imponerende bragd bak deg ift vektreduksjon, så jeg lytter med stor interesse til dine erfaringer!

Men jeg synes det er litt rart at du ikke "skjønner poenget", som du skriver. For Thorwald, Smilefjes m.fl. har da forklart både grundig og nyansert om sine personlige positive erfaringer med hyppigere veiefrekvens? Har du virkelig lest nøye det de skriver, med et åpent sinn?

Folk har tydeligvis ulike behov og ulike erfaringer på dette området, og disse ulikhetene må gjensidig respekteres. Da er det en fordel hvis en kan unngå karakteristikker som "besettelse" og "sykelig" i debatten, spesielt hvis det bare er fordi man ikke skjønner. Vi som er overvektige får rikelig med negative karakteristikker i samfunnet ellers, så her inne på forumet kan vi vel slippe?

Jeg har lest ja, og jeg skjønner det fremdeles ikke, evt. så er jeg bare uenig i det han skriver. Jeg synes det høres absurd ut, men det er bare meg. Jeg har jo gjentatte ganger sagt at folk får veie seg hver dag for min del, men jeg kommer aldri til å forstå poenget med det. Jeg synes uansett det er sunnere å veie seg sjeldnere, for jeg synes ikke det er bra å bli opphengt i tall på den måten. Det har ingenting med å sette karakteristikker på folk å gjøre, men det ER jo en besettelse om man tenker så mye på vekta at man må kontrollere matinntak osv hver eneste dag.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:45   #41
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har lest ja, og jeg skjønner det fremdeles ikke, evt. så er jeg bare uenig i det han skriver. Jeg synes det høres absurd ut, men det er bare meg. Jeg har jo gjentatte ganger sagt at folk får veie seg hver dag for min del, men jeg kommer aldri til å forstå poenget med det. Jeg synes uansett det er sunnere å veie seg sjeldnere, for jeg synes ikke det er bra å bli opphengt i tall på den måten. Det har ingenting med å sette karakteristikker på folk å gjøre, men det ER jo en besettelse om man tenker så mye på vekta at man må kontrollere matinntak osv hver eneste dag.


jeg synes det er freidig å hevde at du er feks sunnere enn meg. Hva i all verden er det som gir deg rett til å bruke slike karakteristikker/bedømmelser bare fordi jeg gjør ting på en annen måte enn deg? Du har tatt av 66 kilo, og er operert. Det gjør at ditt slankeopplegg er helt annerledes enn mitt - du kunne jo ikke spise like mye lenger etter operasjonen. Men det kan faktisk jeg. Derfor er det - til tross for at jeg har endret min livsstil og alt det der - riktig for meg å følge nøyere med enn det tydeligvis er for deg.

Vi har helt forskjellig utgangspunkt, og mitt utgangspunkt er altså at min mage ikke er operert, til tross for at jeg skulle ned like mange kilo som deg. Og med et så stort prosjekt uten den hjelpen du har hatt tilgang på underveis med mindre magesekk osv så trenger jeg altså for min del et annet opplegg enn deg. Jeg har valgt å klare dette uten å operere meg - det er da altså et annet opplegg enn ditt, og jeg skal avstå fra å si noe om hva som kanskje er sunnest av de to valgene.

Å påstå at du er sunnere enn meg, blir jeg for å være helt ærlig nokså såret av og ikke så lite provosert heller.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 14:53   #42
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Ja, det var akkurat det jeg mente, at jeg var sunnere enn deg fordi jeg aldri har veid meg hver dag. Synes du blir veldig fort provosert her. Jeg sier bare at jeg faktisk synes det høres negativt ut å veie seg hver eneste dag, samme hva grunnen er. Om det funker for noen så javel, gjør det. Men jeg skjønner ikke hvorfor man MÅ være så opphengt i tall, det er bare MIN mening. Jeg er glad for at du har funnet noe som fungerer for deg altså.

Når det gjelder operasjonen, så er det selvsagt "sunnere" å klare det på egenhånd enn å bli operert (selv om en slik operasjon faktisk ikke er så usunn heller, man kvitter seg feks. med diabetes 2 i løpet av 1-2 døgn etterpå, og kreftrisikoen senkes med 60 % osv), men det er vel liten tvil om hva som er sunnest av å IKKE operere seg og å fortsatt være sykelig overvektig. Ikke alle KLARER det på egenhånd, det er faktisk bare rundt 5 % av de med BMI < 40 som klarer å gå ned og holde vekten etterpå, og selv om 5 % faktisk er ganske mange, er jeg IKKE en av de, desverre. Så for meg ble operasjon eneste redning. Men om noen tror dette er et enkelt valg tror de om igjen. Vektnedgangen kommer ikke dalende av seg selv, vi må jobbe vi også, dessuten har vi full mulighet til å gå opp i vekt igjen om vi ikke passer oss.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 13-06-08 kl 15:00.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:04   #43
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo nettopp derfor mange veier seg hver dag, for å se om de spiste feil dagen før osv. Og det er jo mange som unngår å spise feks. salt mat dagen før veiing, kun fordi saltet påvirker TALLET på vekten, noe som forresten er fullstendig midlertidig.

Jeg kan gjerne si det igjen, men så kortsiktig som å justere kostholdet på 24 timers basis er det neppe mange som veier seg daglig som gjør, og det vil heller ikke være formålstjenlig. En av de første mønsterne man kjenner igjen ved oppstart av daglig veiing er at økt saltinntak gir økt vekt i en kortere periode.

Men før man kan bruke dette som et nyttig instrument så trenger man historiske data. Jeg har med grafer og trendlinjer og full pakke, det er ekstremt motiverende for meg i alle fall. Og det er ikke slik at jeg ikke kan spise matpakka fordi jeg veide 100 gram fra eller til en dag. Jeg har en analog badevekt som ikke er spes. nøyaktig. Og i øyeblikket er jo jeg i Karibien og veier meg ombord på båt. Du kan tro det er mange faktorer som spiller inn på min vekt ja. Dønningene er tidvis den største faktoren. Men dette vet jeg jo, og det er kilo over tid som er det jeg ser etter, og så matcher jeg det litt opp i mot inntaket av spekeskinke. Serranoskinke er for øvrig godt... ;-p

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eeeh ... Så du mener at de som går opp 100 gram på et døgn ikke har tilstrekkelige kunnskaper?

Ikke helt. Jeg sa bare at de som blir fryktelig lei seg fordi de har gått opp i vekt 100 gram over en 24 timers periode, ikke har tilstrekkelig med kunnskap. For hvorfor skulle noen mennesker på denne planeten virkelig bli lei seg for det, når vi vet at det er såpass mange faktorer som spiller inn mht. et vektmål som tilsvarer noe slikt som et glass vann? Dette er jo helt ubetydelig å ikke noe å bry seg om. Det regner jeg med at du er enig I Iset?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo hundre ting som påvirker vekten annet enn mat, og om man da IKKE veier seg hver dag slipper man jo å forholde seg til disse tingene. Og det å prøve å fokusere på annet enn vekten har jo ingenting med å stikke hodet i sanden å gjøre? Det har med å innse at dette er en livsstil, og ikke fokusere på TALL. Jeg synes det høres litt absurd ut det du skriver, men skjønner at det funker for deg. Bra det.

Greit. Jeg skal forsøke å forklare dette ytterligere. Når man er trailersjåfør så har man jo på sett og vis en livsstil knyttet til dette med å kjøre trailer. Personlig vil jeg si at selv om trailersjåføren har en livsstil som tilsier at han sitter på landeveien store deler av uken, så har han like vel store fordeler av å titte ofte på sine instrumenter. Det være seg speedometeret, turtelleren, eller evt. målet for hvor mye olje som er på motoren. Dette er nyttige verktøy som gode sjåfører bruker, for å sikre at de kommer trygt og presist frem med lasten sin - uten motorhavari. Så denne koblingen mellom at det er en livsstil, og at man har lært seg å mestre noe (kanskje til tross for lite bruk av instrumenter) er i min verden ikke et godt nok argument for at man skal la være å bruke de virkemidlene som er hensiktsmessige. Kanskje det er viktigere for yngre sjåfører å sjekke alle instrumentene hyppig, til de lærer korrekt hyppighet, men å si at en erfaren trailersjåfør kun trenger å sjekke speedometeret en gang ukentlig, er vel alle enige om at blir litt sjelden?


Hensikten er jo ikke å fokusere på tall, instrumenter, om veien svinger til høyre eller venstre. Hensikten er å sørge for (nå repeterer jeg meg selv til det kjedsommelige her men) at man øker sannsynligheten for å lykkes med det man driver med. Kort sagt skaper en positiv mestringsfølelse knyttet til alt fra trailerkjøring til badeland.

Med vennlig hilsen "en som lurer på hvor bade gakk-gakken ble av"

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:07   #44
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Ah dette med veiing og kunnskaper misforstod jeg visst, da skjønner jeg.
Jeg er ikke helt enig med deg i dette med hverdagsveiing (og jeg synes sammenligningen med traileren var artig men holder ikke helt mål da det å sjekke bilens ve og vel er noe helt annet enn å se et eneste tall på ei vekt, noe som jo ikke sier så mye), men du og dere andre skal få lov til å fortsette med det altså.

Håper i hvertfall alle finner veien til god helse og varig vekttap, både de som veier seg hver dag og de som ikke gjør det, og at ikke folk er sure og sinte på lille Iset fordi hun blander seg litt inn.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:21   #45
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Repetere megselv litt jeg... Tror forskjellene her kan ligge litt i hvilken lavkarbometode folk benytter for å gå ned i vekt, jeg?

Dersom man følger et opplegg, la oss si Atkins/Ketolyse ETTER BOKA, er det ikke nødvendig å veie seg hver dag. Det er jo fordi disse oppleggene VIRKER, og stikkprøvene med veiing en gang i uka er kun for å holde motivasjonen oppe pluss å ha et mål på hvor godt dette fungerer for den enkelte kropp De som sprekker eller skeier ut, spiser for mye osv, kan like greit kontrollere inntaket ved å veie maten, enn å veie segselv etter hvert måltid (selv om det egentlig er grundig spesifisert fra før i disse filosofiene) Fokuset på disse kurene er ikke bare slanking, men også en livsstilsendring (der man lærer seg å spise riktig mat, riktige mengder osv), og derfor er slike kontrollredskaper som kroppsvekt fra dag til dag irrelevante

For de som lager eget opplegg / ikke klarer følge kurer til punkt og prikke / følger kurer med større frihet, kan sikkert det å veie seg hver dag ha mer for seg. Dette er fordi at her får man ikke like stor veiledning og begrunnelse for hva og hvordan man skal spise, hvor mye osv. I en sånn situasjon kan kanskje det å veie seg hver dag være en hjelp/pekepinn på hvordan kroppen reagerer?

Selv synes jeg nok fortsatt at det er ganske sykt å veie seg hver dag. Dette handler ikke bare om slanking, det handler om en livsstilsendring! Når man VET man spiser riktig mat i riktige mengder, finnes det ingen grunner til å veie seg hver dag lenger

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv

Sist redigert av Marita : 13-06-08 kl 15:27.
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:32   #46
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Ikke helt. Jeg sa bare at de som blir fryktelig lei seg fordi de har gått opp i vekt 100 gram over en 24 timers periode, ikke har tilstrekkelig med kunnskap.

Ønsker å knytte en liten kommentar til dette, ettersom det ikke er riktig. Man kan ha all kunnskap i verden, men følelser er nå en gang ikke av det mest rasjonelle. Har man et vanskelig eller forstyrret forhold til vekt i utgangspunktet, kan et daglig fokus på tallene på vekten, uansett hvor flott et redskap de kan være, virke destruktivt. Fornuft og følelser går ikke alltid hånd i hånd. Det trenger overhodet ikke å være sykelig å veie seg hver dag, men at det i noen tilfeller er det, er ikke til å tvile på. Det skyldes ikke manglende kunnskap, men et følsomt forhold til tema.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 15:54   #47
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er ikke helt enig med deg i dette med hverdagsveiing (og jeg synes sammenligningen med traileren var artig men holder ikke helt mål da det å sjekke bilens ve og vel er noe helt annet enn å se et eneste tall på ei vekt, noe som jo ikke sier så mye), ...

Hei igjen Iset.

Det er fint og flott at du ikke er helt enig med meg (det betyr jo bare at du er litt enig men ikke helt, eller?), jeg savner imidlertid en litt sakelig tilbakemelding. Det er ikke godt nok å si at du ikke liker trailer-analogien min, når du ikke samtidig peker på HVA du ikke likte med den? Eller mener du det at den ene verdien som en badevekt gir, ikke sier stort? For om du isolert sett mener det, så er jeg langt på vei enig. Det er først når man setter sammen disse verdiene over tid, og ser det opp i mot de andre tingene som påvirker vår vekt i hverdagen, at vi kan finne svar og kunnskap på alle spørsmålene som genereres inne i vårt hode når vi holder fokus ved daglig veiing.

Tanken var å vise til eksempelet med trailersjåføren som også må bruke sitt primærinstrument (hodet) for å ferdes trygt i trafikken, til det er det viktigere å fokusere på instrumentene, fremfor det faktum at han har en livsstil som trailersjåfør, med masse rutine, så han trenger ikke lære noe som helst mer nå. Det var før det... ;-p

Vennlig hilsen mæææ!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 17:00   #48
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Repetere megselv litt jeg... Tror forskjellene her kan ligge litt i hvilken lavkarbometode folk benytter for å gå ned i vekt, jeg?

Du er inne på noe her.

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Dersom man følger et opplegg, la oss si Atkins/Ketolyse ETTER BOKA, er det ikke nødvendig å veie seg hver dag.

Det er aldri nødvendig å veie seg, men det kan uansett i mange tilfeller være formålstjenelig. Så hvorfor skulle det ikke være det også i forhold til atkins/ketolyse? Har du noen andre eksempler på at resultatene forbedres proposjonalt med manglende fokus? Jeg synes det høres sært ut.

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Det er jo fordi disse oppleggene VIRKER, og stikkprøvene med veiing en gang i uka er kun for å holde motivasjonen oppe pluss å ha et mål på hvor godt dette fungerer for den enkelte kropp

Virker?
Hvor høy virkningsgrad har de forskjellige varianten, og hvor har du evt. fått de tallene fra? *nysgjerrig*

Eller lukter vi synsing her. I så tilfelle så kan jeg fortelle at jeg kjenner mange mennesker som har vært opp som en løve og ned som en fell på disse tingene. Hovedårsaken til fallet har vært manglende kunnskap. Det er uansett mange som har klart seg bra gjennom starten, ikke minst takket være dette forumet her. Så det er veldig flott.

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

De som sprekker eller skeier ut, spiser for mye osv, kan like greit kontrollere inntaket ved å veie maten, enn å veie segselv etter hvert måltid (selv om det egentlig er grundig spesifisert fra før i disse filosofiene)


Veie seg selv etter hvert måltid, hvor har du det fra? Jeg håper ikke noen her på dette forumet har oppfattet at det er det jeg taler for?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Fokuset på disse kurene er ikke bare slanking, men også en livsstilsendring (der man lærer seg å spise riktig mat, riktige mengder osv), og derfor er slike kontrollredskaper som kroppsvekt fra dag til dag irrelevante


Hehe... Artig du.

Du argumenterer nesten som om mennesket ikke hadde en hjerne og kan tenke selv. Mener du at man skal lese en bok, og blindt følge det som står der uten å stille noen som helst spørsmål hverken med utforming eller innhold? Mener du virkelig at man som menneske profitterer på å legge igjen den kritiske sansen i nattbordskuffen og la den bli der? Helt greit at lavkarbo er en permanent kostholdsomlegging og at de forskjellige tilbyderne av løsninger der promoterer dette bla. for å fremme salget og øke suksessprosenten. Jeg er imidlertid nok så kritisk til at dette skal være en hvilepute alla, jeg slipper å legge om kostholdet mitt, for det har boka mi allerede gjort for meg. Jeg trenger ikke lære noe jeg, for jeg kan jo bare lese fra gang til gang, og i bibelen står det bla. bla. bla.

Nei jeg argumenterer for at man tillegner seg kunnskap om sin egen kropp, og at man holder fokus på det man driver med. Dette for å øke mestringsgraden, de gode følelsene og det gode i livet generellt.

Selvfølgelig KAN man gjøre det ved ukentlige veiinger også, men mitt råd til nye er fremeles daglig veiing. Men jeg lytter gjerne til gode argumenter for hvorfor jeg bør bytte standpunkt. Men som dere sikkert allerede har forstått, så holder det ikke med at det er mer spennende, at man kan bli lei seg av vektøkning eller at man ikke trenger å veie seg fordi det står i boka. Dette er argumenter, men jeg synes ikke disse er særlig hardslående. Mer som en litt dvask puselanke som dasker meg klissent på kinnet. Huff, nå begynner jeg å tenke kanin igjen vettu. Det er nok alle de turene på badevekta som gjør meg litt ekstra tullerusk i dag... ;-p

[quote=Marita;486761]
For de som lager eget opplegg / ikke klarer følge kurer til punkt og prikke / følger kurer med større frihet, kan sikkert det å veie seg hver dag ha mer for seg. Dette er fordi at her får man ikke like stor veiledning og begrunnelse for hva og hvordan man skal spise, hvor mye osv. I en sånn situasjon kan kanskje det å veie seg hver dag være en hjelp/pekepinn på hvordan kroppen reagerer?

Enig. men selv med god begrunnelse for hva og hvordan man bør spise så er alle forskjellige, og jeg tror folk reagerer veldig forskjellige på kostholdet som presanteres i feks. ketolyse også. Dermed ser jeg det som en fordel med daglig veiing også her, men folk må gjerne gjøre som de vil. Det eneste jeg ønsker er å kunne gi det beste rådet til nybegynnere som vil legge om kostholdet til en varig livsstilendring. Så langt synes jeg det er å anbefale daglig veiing, og dersom man ikke klarer å gå på vekta uten å bli lei seg og deppa, så skal man etter min mening kontakte en psykolog for å få endret et merkverdig tankemønster som er hemmende i livsutfoldelsen. Så fremt det ikke var en reel grunn til å bli lei seg da, men det vet man jo ikke før man har endel kunnskap knyttet til dette.

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Selv synes jeg nok fortsatt at det er ganske sykt å veie seg hver dag.

Kan du fortelle meg hva som er sykt med det? Er det å pusse tennene hver kveld også sykt i dine øyne?

Opprinnelig lagt inn av Marita, her.

Dette handler ikke bare om slanking, det handler om en livsstilsendring! Når man VET man spiser riktig mat i riktige mengder, finnes det ingen grunner til å veie seg hver dag lenger

Vel, for noen finnes slike grunner, men langt fra for alle. Det du beskriver her er jo en erfaren ringrev som har hoppet rundt i manesjen i mange år. Ikke en nybegynner med overvekt som ønsker å få et best mulig råd. Det er jo litt forskjell på det da...



Med vennlig hilsen gEm!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 17:29   #49
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Ønsker å knytte en liten kommentar til dette, ettersom det ikke er riktig. Man kan ha all kunnskap i verden, men følelser er nå en gang ikke av det mest rasjonelle. Har man et vanskelig eller forstyrret forhold til vekt i utgangspunktet, kan et daglig fokus på tallene på vekten, uansett hvor flott et redskap de kan være, virke destruktivt. Fornuft og følelser går ikke alltid hånd i hånd. Det trenger overhodet ikke å være sykelig å veie seg hver dag, men at det i noen tilfeller er det, er ikke til å tvile på. Det skyldes ikke manglende kunnskap, men et følsomt forhold til tema.

Dette er jeg rett og slett ikke enig i. Mitt postulat er som følger: Det er umulig for et menneske å bli lei seg for ting som mennesket ikke selv føler er grunnlag for å bli lei seg.

Dette er nok så innlysende for de fleste skulle jeg tro.

Ellers er det vel slik at man blir lei seg av ting som man mener på en eller annen måte har en negativ konsekvens for en. Og jeg blir overassket dersom noen kommer til meg å forteller, med faglig tyngde altså, at noen mennesker kan bli lei seg over å se vekten øke før og etter et glass vann. Forutsatt at de er i stand til å forstå at vannet kun er en kort tid i kroppen, før det renner ut i den store telefonen, på sin ferd mot havet.


Jeg er heller ikke enig i at det er slik som du hevder, nemlig at fokusen på badevektens tall kan være destruktiv. Jeg er derimot enig i at den kan være med som en ingrediens i en destruktiv prosess, men det er vedkommendes anstrengte forhold til egen vekt og kanskje psyken, som er problemet. Ikke det faktum at man har et instrument som er egnet til å lese av kroppsvekten, og at den daglig benyttes som en redskap for å fremskaffe kunnkap om hvordan ens egen kropp reagerer på ulike ting, for så å samle dette i historiske data for videre analyse. Dette er jo to forskjellige ting, og det er ikke slik at det ene fører til det andre. Det skulle jeg i så tilfelle gjerne likt å få nærmere referanser til.

Vel, jeg er til slutt enig i at noen mennsker styres mer av følelser enn av fornuft. Spørsmålet jeg stiller er om vi her på lavkarbo.no skal gi råd til de som er nye, basert på at vi skal sykeliggjøre dem og på en måte forskåne dem mot dem selv? Jeg synes ikke det. Jeg synes vi skal gi råd basert på at vi tror det er funksjonsfriske mennesker vi snakker med, og så får de den beste rådgivningen vi kan gi ut i fra det. Det er nesten en forutsetning at man klarer å være rasjonell i en fase hvor man endrer kostholdet, hvis ikke så vil man jo hele tiden bli styrt av følelsene og gjøre ting man senere angrer på. Disse menneskene vil ha store problemer uansett hvor mange ganger de veier seg eller ei. Det er nå faktisk også fristende å si at disse irrasjonelle menneskene burde hvertfall veie seg så ofte som mulig, slik at sykeligheten blir trigget så fort som mulig. Så får man dem fortest mulig til en psykolog, som kan bistå dersom de selv ønsker å restaurere seg selv, til en stand bedre enn ny. Det høres imidlertid litt brutalt ut å gjøre det på denne måten, men jeg er ikke så sikker på at det finnes så mange andre og mindre smertefulle veier for denne gruppen mennesker. *hører tunge steg over lavkarbogulvet og dukker akkurat tidsnok til å se kjevla knuse i veggen bak meg*

Nike, takk for at du bragte oss inn på den følsomme biten knyttet til dette tema!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 13-06-08, 17:39   #50
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Kan du fortelle meg hva som er sykt med det? Er det å pusse tennene hver kveld også sykt i dine øyne?

Hvorfor skulle det være sykt? Det er allmenn kunnskap at

Opprinnelig lagt inn av tannhelse

Tannbørsten skal brukes én til to ganger daglig til renhold av tennene for å fjerne bakteriebelegg (plakk) og matrester, og slik sørge for at vi kan forebygge både hull i tennene, tannkjøttsykdom og dårlig ånde

Kan ikke heeeelt se hvordan dette kan sammenlignes med å veie seg hver dag

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no