Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Vi kan jo lage pølser selv

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-08, 22:43   #1
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Vi kan jo lage pølser selv

Nå har jeg altså prøvd meg som pølsemaker. Siden det var første gang, så var det jo litt styr. Og det var valgets kval siden jeg satt der med massevis av oppskrifter...

Måtte starte et sted, og brukte en blanding av 1 kg medisterdeig og 1/2 kg karbonade som fantes i frysern. Siden dette var ferdig vare, så fikk jeg ikke prøvd malingsgraden på de to skivene på denne gamle Kenwoden fra 1980.

Kjempediger orange Kenwod Major med stålbolle, kjøttkvern, pølsehorn, grønnsakkutter og kaffekvern. Veier et tonn.

Halve farsen ble blandet med 1 raspet løk, 1/2 ts ingefær, 1/4 ts allehånde, 1 ts pepper, 1 ts salt, 1 ts oregano, og 2 ts kalvefond blandet i litt vann til farsen
var passe fast.

Resterende 750 g ble blandet med 50 g fersk finkuttet ingefær, 1 ts pepper, 1 ts salt, 2 egg og 2 dl fløte. Tok i litt vann til slutt for å få passe konsistens.

Så kom moroa med å tre på svinetarmer på pølsehornet, men det gikk litt bedre etter tredje forsøk

Resultatet var 24 pølser ala størrelse bratwurst. Så var det valgets kval igjen. Skulle de stekes, trekkes, røykes eller henge kaldt en uke. Valget falt på å trekke pølsene (sultne) Begge typer ble trukket ved ca 90 g i 25 min og smakte utmerket.

Og det var gøy!! Og det er lettvint å ta opp av frysern og servere med blomkålstappe til, eller blomkål/løksalat. Og alle liker det

Kom med flere oppskrifter så kan vi danke ut fårikål og lutefisk

http://s530.photobucket.com/albums/d...t=Bilde036.jpg

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:06   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Jeg er målløs. Jeg er imponert. Du får det nesten til å høres lett ut.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:21   #3
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Ikke så lett akkurat, men morsomt var det, ja. Og jo eldre jeg blir jo mer tenker jeg over hvilken mat det er verdt å spise.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 23:25   #4
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Hvor får du tak i svinetarmer og pølsehorn og hvordan vet du hvordan du bruker det pølsehornet. Hvordan ser det ut forresten. Kan forestille meg hvordan tarmene ser ut.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 10:43   #5
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Jeg kjøpte 5 m svinetarmer 30 mm hos Jacobs på Holtet i Oslo for 10 kr pr m. Ringte slaktermester Strøm Larsen på Torshov og der skulle de ha kr 8.50 pr m for alle typer og størrelser. Der hadde de både fåre og oksetarm.

5 m tarm lå i en liten plastpose og så ut som noen rester av hvit sytråd. Kan ikke ha veid mer enn et par gram, og var helt luktfritt. Var litt plundrete å finne åpningen for så å holde den under springen for å skylle igjennom. Jeg delt tarmen opp i fire deler og tredde den inn på pølsehornet som monteres ytterst på kjøttkvernen.
Om du ser på bildet så ser du at jeg har knyttet tråd mellom hver pølse. Det gjorde jeg helt til slutt.

Leste i en oppskrift om en som hadde brukt en brusflaske, delt den i to, tredd tarmen over tuten og stappet farse inn i flasken. det går jo kanskje an

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 18:22   #6
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Pølsene dine på bildet ser kjempegode ut. Kanskje jeg kan våge meg på noe sånn en gang, jeg også. Må sjekke om min maskin har pølsehorn.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 18:54   #7
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Fantastisk bra tiltak, jeg bøyer meg i støvet! (<--ser litt ut som bukking i alle fall, lol)

Ser for meg at du må ha et ganske stort kjøkken.. eller kanske det bare er bildet inne i hodet mitt av DEN pølsefabrikken hos deg som lurer meg, hehe!

Edit: så på bildene dine først nå - hjelpes, de så ut som de blir gode! Så ut som sånne Jacob's pølser joo! Å, hva du er flink!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 19:11   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Kanskje jeg kan våge meg på noe sånn en gang, jeg også. Må sjekke om min maskin har pølsehorn.

Jeg fant, jeg fant!
Inni den greia jeg bruker til å stappe kjøttet ned i kverna på Kenwooden lå det jammen meg to(2) pølsehorn!
Nå må jeg jo bare prøve dette en gang!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 19:41   #9
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Nå er ikke jeg småbarnsforelder lenger, så jeg har jo litt bedre tid. Og hytta ligger en halv time fra Svinesund.

Kjøkkenet er faktisk veldig lite på hytta, det var der pølsene så dagens lys denne helgen. Det er likevel en fordel å være to før man egentlig vet hva man bedriver

Yngste barnet hadde første arbeidsdag i går som helt fersk lærer på ungdomskolen. Ringte i går ettermiddag og spurte åssen vi hadde klart
å handle mat, lage mat, vaske klær og gjøre rent samtidig som vi jobba

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 20:36   #10
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Er ikke helt klar til å lage egne pølser ennå - skylder på utstyret
men legger inn en oppskrift jeg fant på klikk.no på lammepølser. Ser godt ut, og tror jeg lettere finner den igjen her inne
Sto oppskrift på litt mere fingermat av lam også.

Sitat:

Lammepølse i lompe
400 g lammekjøtt av låret
8 g salt
1 g sort pepper
½ egg
1 ts hakket salvie
1 hvitløkfedd
isbiter

Kvern kjøttet sammen med salvie, hvitløk, salt og pepper. Det er veldig viktig at utstyret du bruker er kaldt. Sett kjøttet i en eltebolle på kjøl i 10 minutter. Kjør seigt i eltemaskin, ha i egg og spe med ca ½ dl iskaldt vann. Fyll i lammetarmer, kok i vann i 1 min og stek gylne i olje. Server med potetlomper og estragonsennep.

Ja- lompene er med bare fordi det er direkte kopiert altså

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 21:25   #11
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Vi kan jo lage pølser selv

Er folk "steike tullatt" Lage pølser av gode lammelår

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lage melblanding selv mrfree Lavkarbo generelt 44 16-02-11 00:59
Pølser Kamie Lavkarbo generelt 1 19-08-08 09:49
Lage is selv? Bathory Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 07-05-08 18:35
Pølser Kvark Ketolysekuren 3 20-11-07 14:17
Pølser Gamla Ketolysekuren 18 18-04-05 20:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no